Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

[kysely] Goottius katukuvassa -tutkimus

Kirjoittanut: Ninni (Järjestäjä & Valokuvavastaava)
  • Lähetetty: 14.01.2008 00:38
1. 28
2. nainen
3. Helsinki
4. 16 vuotta
5. Ollessani 12-vuotias ei vielä puhuttu goottiudesta, vaan perääni huudeltiin mm hevari, saatananpalvoja, punkkari ym. Olin vaan kiinnostunut melko synkistä asioista, rakastin kauhuleffoja, pukeuduin mustiin ja sitä tavallista. Vuosia myöhemmin kuulin termin "gootti" ja tutustuessani asiaan koin varsinaisen ahaa-elämyksen; olenkin kaikki nämä vuodet ollut gootti! Kuvaus gootista vastasi lähes täydellisesti minua.
6. Minua tuo muoti-ilmiö ärsyttää; ei tiedä kadulla enää kuka on oikea gootti ja kuka vaan muodin orja. Olen tosiaan 16 vuotta ollut "tällainen", joten kyllä se niin kiinteä osa persoonallisuuttani on, että koko persoona on rakentunut goottiaatteen ympärille.
7. Kaikki nämä 16 vuotta on huudeltu saatananpalvojaksi tms pimeyden enkeliksi ja friikiksi, mutta kaiken huippu oli pari kuukautta sitten kun kuppilan edessä seisovat miehet kutsuivat itse paholaiseksi! Eli vastaus on: Kyllä, koko ajan.
8. Käytän aina mustaa, yleensä mustan kanssa punaisen tai lilan eri sävyjä. Tylliä, verkkoa, pitsiä, samettia, pvc:tä, kettinkiä, goottiaiheisia koruja, fantasiameikkejä ja yleensä musta hiuspidennys jossa eri värisiä rastoja.
9. Sanoisin paremminkin olevani ns sametti-gootti (keskiaikaista tyyliä, ylinaisellisia röyhelöitä ja naisellisia koruja) ja vuoroin cyber-gootti, jolloin pvc:tä, verkkopukuja ja koruina ketjuja ja piikkipantoja ja -rannekkeita.
10. Pääasiassa Morticiasta, Cyber-Shopista ja Back Streetistä. Tilaamalla Stuntmanilta, Black Groupista ja EPM:stä. Kirppareilta tekee usein loistavia löytöjä! Ja kyllähän kunnon korsetti pitää hyvällä ompelijalla teettää mittatilaustyönä.
11. Tietyt synkät elementit. Pidän kyllä useista goottibändeistä, mutta levyhyllystäni löytyy kyllä suurin osa metallia.
12. Tämän gootti.netin kautta olen tutustunut muihin kaltaisiini ja saanut erittäin hyviäkin ystäviä. Kun tälle foorumille kirjauduin, ehdotin että tavattaisiin joskus, ja järjestin ensimmäisen ns goottimiitin, ja siitä se lähti, nyt on virallisia miittejä ollut tasan 30, epävirallisia sitäkin enemmän, enkä yhdestäkään ole pois ollut
13. Ainoa päämääräni tässä goottiyhteisössä on pyrkimykseni tavoittaa mahdollisimman paljon gootteja ympäri Suomen, kasata porukkaa yhteen ja järjestää näitä "miittejä" ja muita bileitä. Perusteilla on myös ry, jonka tavoitteena on goottikulttuurin ylläpitäminen ja sen tunnetuksi tekeminen, jotta esim. noilta ennakkoluuloilta vältyttäisi.
Eiköhän se tässä aika hyvin selväksi tullut! Kiitän että sain osallistua tutkimukseenne.
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 14.01.2008 09:05
Perustietoa

1. 22
2. Nainen
3. Järvenpää

Gootiksi ryhtyminen

4. Noin kahdeksan vuotta.

5. Olen jo nuorempana ollut innostunut pukeutumisesta historiassa. Varsinainen alkutuuppaus goottiin löytyi kuitenkin ihan jostain iltapäivälehden sivuilta, jossa haastateltiin goottipukeista henkilöä ja kysyttin mistä hän ostaa vaatteensa. Otin selvää jutussa mainituista liikkeistä (jo lopetettu Dekadenz sekä Morticia) ja aloin ostamaan vaatteita näistä liikkeistä, lähinnä Morticiasta.

6. Vaikka pissaliisateinit kuinka väittävät, ei gootti/rock/tummasävyinen pukeutuminen ole edelleenkään valtavirtaa tai muotia (tämän väitteeni tuen Hevostalli.netin keskustelupalstalla käytyihin tyylikeskusteluihin). Myöskään se, että haute couture-muotitalot ottavat joskus vaikutteita goottityylistä, ei tee siitä muotia. On siis vaikea suhtautua goottiin muotina kun en sitä sellaisena pidä. En varsinaisesti koe goottiutta osaksi persoonallisuuttani, se on kuitenkin vain tapa pukea kroppansa sellaisiin riepuihin jota nyt sattuu pitämään kauniina.

7. En oikeastaan. Yläasteella katsottiin pari kertaa kieroon, ja joitain asiattomia kommentteja olen kuullut julkisilla paikoilla mutta nämä tapaukset ovat yksittäisiä ja harvassa.

Goottiuden ilmeneminen elämässäsi

8. Tummasävyinen, naisellinen pukeutuminen ja asustaminen jossa näkyy eri tavoin vaatekappaleiden eroaminen ns. massamuodista (mm. korsetit, vaatteiden leikkaus ja malli, vaatteiden paljastavuus) sekä meikissä rohkeus ja näyttävyys verrattuna tavisten ruskearipsari-lookiin.

9. En oikeastaan. Nautin siitä, ettei minun tarvitse tyylini vuoksi pukeutua vain jonkin tietyn kaavan mukaan. Mielestäni goottiudessa on parasta se, että kaikkea voi yhdistellä ja näyttää silti tyylikkäältä.

10. Morticiasta, Huuto.netistä, ulkomaisista nettikaupoista.

11. En ota kantaa goottimusiikillisiin asioihin, koska olen erittäin taitamaton genremäärittelyissä enkä kuuntele kovinkaan paljon goottimusiikkia.

12. Kyllä. On mukavaa keskustella samanhenkisten ihmisten kanssa, ja muilta ihmisiltä saa uusia ideoita pukeutumiseen.

13. Ei. Goottityyli on minulle puhtaasti estetiikkaa.
Kirjoittanut: Azrael (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 14.01.2008 12:09
1. Ikä - 20
2. Sukupuoli - Nainen
3. Kotipaikkakunta - Mikkeli

Gootiksi ryhtyminen

4. Kuinka pitkään olet pukeutunut goottimaisesti?
Suunnilleen neljän vuoden ajan.

5. Kuinka innostuit goottiudesta?
Tutustuin ylä-asteiän jälkeen goottimusiikkiin ja sen jälkeen kiinnostuin goottityyliin liittyvästä pukeutumisesta. Siitä se sitten lähti.

6. Kuinka suhtaudut goottiuteen muoti-ilmiönä? Koetko itse goottiuden olevan kuinka kiinteä osa perosoonallisuuttasi? Mitä se heijastaa sinusta?
Minä en myöskään koe goottiuden olevan mikään varsinainen muoti-ilmiö enkä siksi vedä hernettä nenääni siitä, että goottityylin tietyt osa-alueet tulevan silloin tällöin trendikkäiksi.
Myös näissä jälkimmäisissä kysymyksissä yhdyn Piiskansiiman vastaukseen.

7. Oletko saanut valintasi vuoksi ennakkoluuloja osaksesi?
Nuorempana sain kuulla paljon suunsoittoa tyylistäni mutta näin jälkikäteen katsottuna se johtui varmaan siitä, että ihmiset olettivat pukeutumiseni olevan joku angstisen nuoren kapinavaihe.
Nykyisin saan paljon positiivista palautetta tyylistäni, tokihan jotkut saattavat mulkoilla pahasti tai huudella kaduilla, mutta minua sellainen ei hetkauta suuntaan eikä toiseen.

8. Millä ulkonäöllisillä seikoilla goottiute
si syntyy?
Tummalla, voimakkaalla meikillä, erikoisilla hiustyyleillä ja näyttävillä vaatteilla. (Korsetit, samettipaidat, pitkät hameet jne..)

9. Goottiuden alaluokat. Koetko kuuluvasi johonkin toista paremmin?
(Esim.Deathrock, Cyber, Neofolk, Industrial, Post-punk, Fetish tai Gothic lolita)
En. Olen ulkonäöllisesti jokin hämärä sekoitus näitä kaikkia.

10. Mistä hankit vaatteesi?
Suurimman osan vaateistani suunnittelen ja ompelen itse, sillä muuten tämän tyylin ylläpitäminen tulisi minulle aivan liian kalliiksi.
Joskus, kun on raha, tilaan jonkin verran vaatteita netin goottivaateliikkeistä tai käyn ostoksilla Morticiassa.

11. Mikä tekee goottirockin? Kuunteletko itse goottimusiikkia?
Kuuntelen pääasiassa goottimusiikkia. Varsinaiseksi goottimusiikiksi katson itse 80- luvun mustahuulirokin lisäksi mm. darkwaven, electron, emb:n ja deathrockin.

Jos puhutaan kuitenkin pelkästä goottirokista ja jätetään nuo muut genret syrjään, niin olen ainakin itse huomamnnut monilla bändeillä ja artisteilla tiettyjä samoja piirteitä.

Sanoituksissa esiintyy usein esim. seuraavia teemoja:
-Seksuaalisuus, Intohimo, ihmissuhteet, niiden päättyminen.
-Depression, yksinäisyyden, tyhjyyden ja muiden tunnetilojen kuvaaminen.
-Yleensä piilotettu, rivien välistä luettava kritiikki yhteiskuntaan kohtaan.
-Kuolema (romantisoidusti vai vastavuoroisesti radikaalisti esille tuoden.)

Vokaaleissa on yleensä tärkeä osa goottimusiikissa, koska niiden avulla on helppoa luoda ja/tai muokata erilaisia tunnelmia ja korostaa niitä.
Instrumentaalikappaleissa tätä tunnelmaa tuodaan esille muilla keinoin.

Eikä tämä nyt varmaan valaissut yhtään mitään, koska kaikista näistä aiheista voidaan laulaa myös kaikissa muissa musiikkigenreissä.
Kasarigoottibändeissä rumpukoneilla ja syntikoilla oli tärkeä osa goottimusiikissa, vaikka osa goottimusiikkia tekevistä ihmisistä vastustaa vieläkin koneiden tuomista musiikkiin.
Goottimusiikissa kikkaillaan usein erilaisilla ääniefekteillä (urut, eletroniset soundit, kaikuefektit), joita upotetaan melodiaan ja käytetään musiikin taustalla.

On hiukan hankalaa alkaa selostamaan, mikä tekee jonkun musiikkityylin, joten on varmaan parempi, etten edes jatka tämän pidemmälle.

12. Onko goottius sinulle yhteisö? (ystävät, nettifoorumit, tapahtumat, harrastukset)
Eipä juuri. En tällä hetkellä tunne muita goottihenkisiä ihmisiä kotipaikkakunnaltani ja lähinnä internetin kautta tulee pidettyä muihin alakulttuurin edustajiin yhteyttä.

13. Onko goottiudella sinulle ideologisia päämääriä?
Ei ole.
Kirjoittanut: Lilith (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • • Muokkasi: Lilith
  • Lähetetty: 14.01.2008 14:59
Perustietoa

1. Ikä
18,70

2. Sukupuoli
Nainen

3. Kotipaikkakunta
Oulu

Gootiksi ryhtyminen

Noin 4 tai 5 vuotta varsinaisesti. Mustiin olen pukeutunut 11 12 vuotiaasta saakka.

Musiikin kautta kun innostus metalliin lopahti.

6. Kuinka suhtaudut goottiuteen muoti-ilmiönä?
Onneksi muoti ilmiöt ovat ohimeneviä.

Koetko itse goottiuden olevan kuinka kiinteä osa perosoonallisuuttasi? Mitä se heijastaa sinusta?
Kyllä se jollain tapaa on osa persoonaa jota ilman voisin olla hyvinkin erilainen persoona.

Kyllä.Töitä on hieman hankalampi saada. Kadulla huudellaan ja tuijotetaan.

8. Millä ulkonäöllisillä seikoilla goottiute
si syntyy?
Väri ja materiaalivalinnoilla. Pidän pvc:stä, sametista, satiinista ja silkistä ja joissain määrin nahasta. Väreinä yleensä neon tai tumman vihreä, violetti, shokkipinkki, viininpunainen ja musta. Voimakas meikki ja hiuslisäkkeet voi varmaan mainita. Meikeissä käytän paljon varjostuksia ja samoja värejä mitä yllä luetteloin. Hiuksissa on useimmiten jonkinlaisia lisäkkeitä tai pidennyksiä. Rastoja, pikkulettejä yms.

(Esim.Deathrock, Cyber, Neofolk, Industrial, Post-punk, Fetish tai Gothic lolita)
En oikeastaan. Koen olevani lähinnä jonkinlainen cyber/victorian hybridi.

Morticia, Blackgroup, cybershop, flamespirit ja muut verkkokaupat, kirpparit ja huuto.net

Esteettityys, sanoitukset, tunnelma, Miksaus(efektit). Kyllä.

12. Onko goottius sinulle yhteisö? (ystävät, nettifoorumit, tapahtumat, harrastukset)
Eipä juuri.

Nope.

Tahdotko kertoa vielä jotakin muuta?
Kirjoittanut: Tristessa (Aktiivi)
  • Lähetetty: 14.01.2008 15:16
1. Ikä
33 vuotta

2. Sukupuoli
Mies

3. Kotipaikkakunta
Helsinki

Gootiksi ryhtyminen

Noin 6 vuotta

Kavereiden kautta. Estetiikka kiinnosti ja musiikki tietysti myös.

6. Kuinka suhtaudut goottiuteen muoti-ilmiönä? Koetko itse goottiuden olevan kuinka kiinteä osa perosoonallisuuttasi? Mitä se heijastaa sinusta?
Muoteja tulee ja menee. Goottimuoti on sinänsä hyvä asia, että sitten kun muotigootit keksivät jotain muuta ajanvietettä, kirpparit ja huuto.net ovat täynnä koleita releitä pilkkahintaan. En usko, että ihmisellä on mitään kiinteää persoonallisuutta, gootteus on osa sitä prosessia, koneistoa, jota jotkut kutsuvat minuudeksi tai persoonaksi. Musta väri heijastaa aika vähän yhtään mitään, se paremminkin imee itseensä kaikenlaisia vaikutteita ja energioita. Gootteus on se jokaisessa hetkessä piilevä tragedian mahdollisuus, tuho ja entropia, jonka sivistynyt yhteiskunta pyrkii kieltämään.

Kaikki luulee hevariksi tai että pelaan roolipelejä, mikä ottaa kyllä toisinaan kupoliin.

8. Millä ulkonäöllisillä seikoilla goottiutesi syntyy?
Mustaa ja mustaa. Piristeeksi mustia raitoja.

Olen lumpengootti eli ryysygootti . Oikeastaan eniten kiinnostaa futurismi ja jonkin sortin industrial-kuvasto. Romantiikan sijasta dystopiaa, sametin sijasta sarkaa...

Kirpputorit, ja naapurissa on pirun hyvä rautakauppa. Loput teen itse.

Goottirockin ydin löytyy kaakkoon väännetystä kaikulaitteesta. Kuuntelen ja teen itse goottimusiikkia.

Yhteisöllisyys on gooteille aivan yhtä tärkeää kuin zapatistoille, keskustapuolueen kannattajille ja jehovalaisillekin.

Ideologinen päämäärä voi olla vain vallankumous . Goottiuden liepeillä majailee erilaisia ideologioita, mutta ei niillä ole juurikaan tekemistä itse asian kanssa. Goottius on epäpoliittista, jopa eskapistista hupia. Jos jotain voi goottiudesta sanoa, niin esim. erilaiset seksuaaliset suuntaukset ja uskonnot yleensä ovat paremmin hyväksyttyjä synkkispiireissä.

Kirjoittanut: Jayne Dahmer (Aktiivi)
  • Lähetetty: 14.01.2008 15:50
Perustietoa

1. 16
2. Mies
3. Pori

Gootiksi ryhtyminen

4. Joku 3 vuotta on pukeutumsessa ollut goottivaikutteita, mutta tässä vuoden sisällä se goottipukeutuminen on saanut "yliotteen" tyylissäni.
5. Valuin vain pikku hiljaa siihen ja kun sen huomasin, aloin kunnolla perehtyä aiheeseen. Kai olen jollain tapaa aina ollut gootti, joskus kun pelkkää metallia kuunteli, huomasi että tästä hommasta nyt puuttuu jotain.
6. Muoti-ilmönä en toisaalta voi sietää tätä, koska itsellenni se ei sitä ole. Mielestäni on (pahimmissa tapauksissa) jopa naurettavaa, että 10 - 13 kuuntelevat himiä,uniklubia yms, käyttävät raskasta meikkiä ja ovat niin goottia että...
7. *nauraa* Liikaa. Kerran on selkäänkin tullut, kun satuin olemaan väärässä paikassa renksuhousujeni ja lakattujen kynsieni kanssa...

8. Tummilla (lue: musta/harmaa) vaatteilla, piilolinsseillä, "erikoisilla" vaatevalinnoilla, hiustyylillä (milloin muistuttaa Marilyn Mansonia, milloin on irokeesi)... Vähän kaikella, riippuu hiukan päivästä.
9. Ehkä tuohon Industrialiin lukeudun parhaiten, mutta minua on hieman vaikea kunnolla mihinkään noista lokeroida. Olen vähän kaikkea.
10. Esim. EMP:stä, Cybershopista ja nyt seuraavaksi ulkomailta.
11. Se tunnelma. sellainen synkkä/melankolinen ja se näkyy jollain tavalla myös sanoissa. (Tai voihan se hieman pirtempääkin olla, mutta noin niinkuin yleisesti.) Ainakin nämä asiat.
12. Osittain.
13. Ei.
Kirjoittanut: darkAngel (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • • Muokkasi: darkAngel
  • Lähetetty: 16.01.2008 17:53
1. 17 vuota
2. nainen
3. Mikkeli

4. tänä keväänä tulee täyteen 1 vuosi
5. olen aina ollut kiinnostunut kaikesta tummempisävytteisestä mutta innostuin goottiudesta toden teolla kun kaverini luki minulle ääneen puhelimessa kirjaa Goth Chic. siitä en ole varma mikä antoi lopullisen sysäyksen kohti sitä mikä olen nyt mutta alustana oli se että ylä-asteella olin hevari.
6. goottius muoti-ilmiönä? goottius on miun mielestä ennemminkin muoti-ilmiön vastakohta. vaihtoehdon tarjoaja. goottius on niin iso osa miun persoonaa että en tiedä mitä olisin jos en olisi gootti.
7. jep. kerran hopparilauma vihelteli perään. ivallisesti arvatenkin. ja näitä tuijjottelijoita on joka lähtöön. kerran näytettiin auton pelkääjän pakalta keskisormea.

8. tumma tai muuten erikoinen meikki, sotkuiset mustat hiukset, mustat/tummat vaatteet, remmit, verkkosukat, verkkokäsineet, maiharit. siinäpä se
9. kaipa olen eniten tuo Deathrock. itse luonnehtisin itseäni "poikatyttögootiksi"
10. vähän sieltä sun täältä. stuntmanistä, ihan tavallisista kaupoista voi löytyä, kirpparit, hankintalistoilla on vaatteita backstreetiltä ja blackgruopista sekä flamespiritstä.
11. tuohon en osaa sanoa mitään. tiedän goottirockista/goottimusiikista niin vähän että parempi että tukin suuni jollain pesusientä isomalla.
12.no tämä foorumi ja jos joskus uskaltaisi goottimiittiin.
13. eip. ja jos onkin niin pidän omana tietonani.
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 16.01.2008 21:17
1. 18, kohta 19
2. Nainen
3. Helsinki

Gootiksi ryhtyminen

4. Jaa-ah... Kai 15-16-vuotiaasta, eli vasta sellaiset 3 vuotta

5. Kai minä olen aina ollut sellainen synkkä ja outo omantienkulkija. Olen maalta, joten siellä en saanut vaikutteita ainakaan suoraan. Monista elokuvista sain viitteitä ja ihanteita.

6. En sitä suoranaisesti muoti-ilmiöksi kutsuisi, vaikka onhan ihmisiä moneen junaan. Joillekin "goottius" on vain hetken juttu, toisille koko loppuelämän kestävä taival. Löytyy sekä positiivisia että negatiivisia puolia. Onhan sen mukavaa, että oikeasti kiinnostuneita ihmisiä liittyy porukkaan lisää, mutta myös maineen pilaavat pintaliitäjät ovat epämiellyttäviä.

"Goottius" on aika iso osa persoonaani, sillä olen muutenkin kuin ulkonäöltäni valtajoukosta suuresti erottuva. Musiikilla ja tietynlaisella estetiikalla myös näytän sen ulospäin, kuitenkin omalla tavallani.

En voi sanoa varmasti, mitä ulkonäköni sun muu minusta heijastaa, mutta moni asioiden oikeasta laidasta mitään tietämätön tekee monesti, ja liian helposti, hätiköityjä ja useinmiten myös vääriä johtopäätöksiä. Joidenkin silmissä saatan näyttää ilkeältä ja pahansisuiselta, vaikka minut tuntevat voivat vakuuttaan minun olevan aivan päinvastaista. Useimmiten kanssaihmisiltä saakin outoja katseita, kun en ennakkoluulojen mukaisesti haahuilekaan kaduilla kuin kuollut, vaan hyppelen, pelleilen ja nauran ystävieni kanssa ihan niin kuin muutkin. Monet ovat myäs yllättyneet ystävällisyydestäni ja kohteliaisuudestani, koska heidän mielikuviensa mukaan minun ei pitäisi sellainen olla.

7. Ah, niin paljon. Varsinkin vanhemmat ihmiset luulevat minusta kaikkea päinvastaista kuin olen ihan vain poikkeavan ulkomuotoni takia. Haukuntaa ja syrjintää olen myös saanut kokea. Eikö nykyihmisille ole kotona opetettu, ettei tuntemattomille huudella rasistisia tai muutenkaan?

8. Omaa makuani seuraavilla vaatteilla. Liitän paljon värejä mustan ja valkoisen kanssa. Katson myös, etten lähde ulos suttuisena ja missä tahansa vaatteissa. Se ehkä onkin yksi syy tähän suomalaisen tuulipukukansan ihmetykseen - ihmiset, jotka laittautuvat in every day bases ja huolehtivat ulkonäöstään keskimääräistä enemmän. Ihan kuin se olisi heistä jotenkin väärin, että joku pukeutuu hienosti ja tyylitellysti ihan vain ulos mennessään.

Aiemmin pukeuduin viktoriaanis-tyylisesti, mutta nykyään olen joku moderni sekoitus monesta. Aika monet jutut ovat omia, ja nappailen osia monestakin alaluokasta.

10. Monet ovat Morticiasta, mutta silti suurin osa on ihan vain kirppareilta tai "tavallisista" vaatekaupoista, kuten H&M:stä. Pieni osa on myös itsetehtyjä. Voisi sanoa, että bilevaatteeni ovat lähinnä niitä Morticiasta ostettuja ja arkivaatteet sieltä sun täältä.

11. Goottimusiikki ei ole pelkkä goottirock. Kuuntelen kyllä myös muutamia goottimusiikiksi luokiteltavia bändejä, mutten niikseen goottirockia. Metallia tulee myös kuunneltua, mutta nykypäivänä kallistun lähinnä klassisiin säveltäjiin ja elokuvamusiikkiin.

12. On se sinänsä. Tärkeinpään kaveripiiriini ei kuulu juurikaan gootteja, eikä harrastuksiinikaan, mutta esim. tämä gootti.netin foorumi on osa jokapäiväistä elämääni.

13. Goottiudella ei ole tiettyä ideologiaa tai päämäärää. Jokaisella on omansa, niin minullakin.
Kirjoittanut: UndyingDreams (Mister Halloween 2008)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: UndyingDreams
  • Lähetetty: 22.01.2008 00:21
Perustietoa

1. Ikä - 18v
2. Sukupuoli - Mies
3. Kotipaikkakunta - Espoo

Gootiksi ryhtyminen

Enpä kovin kauaa oikeastaan. Jotain puoltoista vuotta vasta. Mutta toisaalta ei siitäkään ole kauaa kun aloin ylipäätään pukeutumaan edes jotenkin.

No en mä siitä sillein innostunut. Ne jutut vaan tuli ihan luonnostaan pikkuhiljaa, ja sit on alkanu kiinnostamaan erilaiset goottilaisuuteen liittyvät asiat. Mutta nyt kun mietin niin olen oikeastaan ollut jo pienenä "tuomittu" tähän tyyliin/alakulttuuriin. En ollut koskaan mikään ihan tavallinen pikkupoika.

Muoti-ilmiönä ehkä vähän huono juttu. Goottius kun ei ole vain sitä pukeutumista, vaatteet ei tee goottia kenestäkään. Ja on se kiinteä osa siinä mielessä etten luovu siitä vaikka muut painostais. Se heijastaa ihan sitä että haluan olla just sellanen kuin olen riippumatta muista. Ja että mulla on vapaamieliset arvot ja hyväksyn erilaisuuden myös muissa ihmisissä.

Olen saanut, mutta koitan olla välittämättä. Vanhemmillekin olen sanonut että olkaa iloisia siitä että oon löytäny tyylini, älkääkä valittako. No, hyvin nekin on suhtautunu kuitenkin. Ennakkoluulot johtuu tietämättömyydestä.

8. Millä ulkonäöllisillä seikoilla goottiutesi syntyy?

Käytän vaatteissani paljon mustaa, mutta pidän myös violetista/neonvihreästä/punaisesta/valkoisesta ym. Musta väri ei kuitenkaan riitä, vaan vaatteiden pitää olla myös goottityylisiä, väri saa olla vaikka valkoinen ja silti vaate voi olla goottityylinen. Tykkään vampyyrimaisista vaatteista ja sellaisesta viktoriaanisesta tyylistä. Aina ei kuitenkaan jaksa pukeutua vaan joskus käytän kuitenkin ihan vain mustia farkkuja ja normaalia mustaa (bändi yms)paitaa. Ainakin jos olen vain kotona koko päivän. Sitten tietty meikkaan vähän (kajaalit ainakin) jos jonnekin lähden, kotona/koulussa ei jaksa. Käytän myös jotain koruja, mm ankh-risti kaulakoruna jne.

Lolita ei kyllä mielestäni kuulu goottiuteen, se vaan muistuttaa sitä jotenkin ulkoisesti. Mutta joo, ehkä olen sellanen romantic/victorian tai jotain sinnepäin. Musiikkimaultani ehkä myös vähän cyber/industrial. Vähän kaikkea mielialan mukaan. Kevyttä metalliakin kuuntelen, mutta en tykkää pukeutua hevarimaisesti ollenkaan.

Pääasiassa Morticiasta. Myös Backstreetissä ja Cyber Shopissa tulee joskus käytyä. Käytän myös nettikauppoja, esim Cyberdog.

Kuuntelen goottimusiikkia. Mielestäni goottimusiikki on kuin sateenkaari jonka toisessa päässä on post-punk, toisessa industrial (joista kumpikaan ei ole varsinaisesti goottimusiikkia kuitenkaan) Väliin menee goottirock, darkwave, ebm, futurepop ym. Kuuntelen goottimusiikkia aikalailla laidasta laitaan. Goottirokkia on vaikea määritellä, mutta siinä on aina esteettisen synkkä (ei kuitenkaan masentunut) tunnelma ja hyviä basso/rumpukone -riffejä ja ilmavia kitaroita dramaattisella laululla. Kuunnelkaa Fields of the Nephilimiä tai London After Midnightiä. Ja Bauhausia. Ei tappelua sitten, en nyt tiedä ovatko nuo 100% goottirokkia mutta enemmän sinnepäin kuitenkin.

No ainakin nettifoorumit, tapahtumat ja harrastukset. Ja tyttöystäväkin on vähän samantyylinen. Useimmat kaverit on enemmän taviksia/metallisteja/him-gootteja/friikkejä/alkoh olisteja

Ei ole. Ei kiinnosta politiikka kovinkaan paljoa, kuten ei myöskään ateismi/satanismi yms. Mutta en ole mikään ihan truu-uskovainenkaan. Olen kai sellanen evoluutioon uskova tapakristitty, mutta en koe että se liittyy goottiuteen mitenkään. Gooteilla ei ole mitään yhteistä ideologiaa tai poliittisia päämääriä. Gootteja on niin kokoomuslaisia kuin vasemmistolaisiakin, satanisteja ja kristittyjä. Kaikki mahtuu mukaan (:

No mitäs sitä nyt kertoisi sitten. Eipä mulla taida mitään olla :p
Kirjoittanut: Mariel (Nimetön)
  • Lähetetty: 05.02.2008 12:34
1. 17
2. ... hmmm. Ei tarvitse kai vastata
3. Turussa päin

Gootiksi ryhtyminen

4. pyöreästi 4 vuotta
5. Se tuli luonnostaan. Asui piilossa sisälläni ja heräsi kun aika oli kypsä. Eli kun innostus goottimusiikkiin tarttui.
6. Ei ole muoti-ilmiö, eikä saa olla. Persoonallisuus ja erilaisuus ennen kaikkea. Individualismi. Aika kiinteä osa minua, muttei mitenkään ehdoton. Olen esimerkiksi yhtä paljon gootti, kuin hevari, kuin ekohippi, kuin ropettaja tms.
7. Toki. Luullaan kriminaaliksi, saatanan palvojaksi, ongelmaiseksi, masentuneeksi. En luopuisi tyylistä ennakkoluulojen vuoksi. Olen entistä gootimpi ja korjaan ennakkokäsitykset.

8. Pukeutuminen ennen kaikkea. Ei pelkkään mustaan, ei ikinä. Värejä pitää olla, mutta hillitysti. Kasvot ovat luonnostaan kalpeat ja hiukset ihanan punaruskeat joten meikkiä ja hiusväriä en tarvitse.
9. Olen jotain hevarin ja gootin välimaastosta. Riippuu mielialasta pukeudunko hevimieheksi vai viktoriaaniseksi neidoksi, vampyyriksi, haltiaksi, keskiajan ihmiseksi tms.
10. Teen itse tai ostan taviskaupasta jotain rytkyjä joita tuunaan. Joskus ostelen alan erikoisliikkeistä, mutten kovin usein.
11. Kuuntelen. Sanoitukset ja tunnelma. Ja bändin jäsenten olemus.
12. On. Tavallaan. Muttei suurin yhteisö johon kuulun, ei suurin ryhmä jossa koen yhteisöllisyyttä, mutta varteenotettava kuitenkin.
13. Individualismi, poikkeavuuden korostaminen. Omien mielipiteiden julki tuomista pukeutumisvalinnoilla. Tärkeää, että pissikset sun muut paskiaiset huomaavat, etten kuulu - enkä ole koskaan kuulunut tai tule kuulumaan - samaan klaaniin heidän kanssaan.
Mutta juu. Eihän goottiuden näin yleisestiottaen kuulu olla muuta kuin musiikki ja pukeutuminen. Kaikki muu on henkilökohtaista omaa valintaa. Ei siis mitään muuta ei tarvita ollakseen gootti...

Vähän vajaita vastauksia. Saa kelvata

Tämä aihe on suljettu. Et voi lähettää tähän aiheeseen vastausta. Aihe on todennäköisimmin suljettu siksi, että siinä käsiteltävä asia on puitu perinpohjaisesti ja ns. kaluttu loppuun, tai sitten aihe ei ole enää ajankohtainen (jos viestiketjussa on käsitelty esimerkiksi festivaalia tai konserttia), tai sitten samasta aiheesta on ollut keskustelua jo aikaisemmin. Goottifoorumilla on myös tapana sulkea sellaiset viestiketjut, jotka sisältävät sata (100) sivua, ja avata uusi viestiketju samasta aiheesta toisaalla. Voit halutessasi kysyä foorumin valvojilta tai ylläpidolta syytä tämän viestiketjun sulkemisen syistä.

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 5 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit