Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

[kysely] Goottius katukuvassa -tutkimus

Kirjoittanut: Bullyboys (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 06.02.2008 16:01
Perustietoa

1. Ikä
19
2. Sukupuoli
nainen
3. Kotipaikkakunta
Oulu

Gootiksi ryhtyminen

4. Kuinka pitkään olet pukeutunut goottimaisesti?
Viitisen vuotta

5. Kuinka innostuit goottiudesta?
Musiikin kautta tempaannuin mukaan tähän maailmaan.

6. Kuinka suhtaudut goottiuteen muoti-ilmiönä? Koetko itse goottiuden olevan kuinka kiinteä osa perosoonallisuuttasi? Mitä se heijastaa sinusta?
Goottius ei itsessään ole minusta muoti-ilmiö, media on vain tehnyt siitä sellaisen ja luokittelee ihmisiä gooteiksi mielestäni vähän liian kevyin perustein; se mustaan pukeutuminen harvoin riittää. Ja goottius minulle on erittäin kiinteä osa elämääni. Enhän muuten valitsisi "vaihtoehtoista" pukeutumista, jos se ei olisi minusta tarpeellista tai jos se ei kertoisi minusta ihmisenä jotakin.

7. Oletko saanut valintasi vuoksi ennakkoluuloja osaksesi?
Harvemmin, täytyy myöntää. Ei kukaan jätä puhumatta vain sen takia, että olen gootti. Tietysti aikuiset saattavat "hurjimpia" asukokonaisuuksia kauhistella, mutta kaupassa palvelu toimii normaalisti ja sitä rataa.

Goottiuden ilmeneminen elämässäsi

8. Millä ulkonäöllisillä seikoilla goottiute
si syntyy?
Hiusväreistä ja -kuituhiuksista se lähtee. Rakastan tyttömäisyyttä ja leikittelyä väreillä, en pelkää käyttää kirkkaitakaan värejä. Pvc materiaalina kuuluu isonakin osana pukeutumiseeni. Platform-kengät kuuluvat myös minun tyyliini.

9. Goottiuden alaluokat. Koetko kuuluvasi johonkin toista paremmin?
(Esim.Deathrock, Cyber, Neofolk, Industrial, Post-punk, Fetish tai Gothic lolita)
En osaa laskea itseäni ainoastaan yhden kategorian alle ja jollain tavalla se olisi myös ahdistavaakin. Mutta tyylini on varmasti lähinnä cyber- ja perkygootin risteytymä.

10. Mistä hankit vaatteesi?
Väkertelen tai tuunaan itse aika paljon, kirpparit ovat aika must. Todella harvoin ostan mitään suoraan kaupasta. Nettikaupat tosin ovat sitten suuremmassa käytössä.

11. Mikä tekee goottirockin? Kuunteletko itse goottimusiikkia?
En uskalla lähteä määrittelemään, ja ylipäätään en edes tiedä, missä menee tarkalleen minkäkin musiikkityylin raja.

12. Onko goottius sinulle yhteisö? (ystävät, nettifoorumit, tapahtumat, harrastukset)
Suurimmalle osalle se varmasti on, minulle se ei sitä ole ollut.

13. Onko goottiudella sinulle ideologisia päämääriä?
Päin vastoin kuin edellisessä; suurimmalle osalle ei, mutta minulle on. Kuten aikaisemminkin on ilmaistu useaan kertaan, suurimmalta osalta tämä on pelkkää estetiikka ja yhdistäviä tekijöitä noin ideologisesti on oikeastaan mahdotonta ja vähän turhaakin hakea. Minä haluan kuitenkin pukeutumisellani näyttää edustavani jotain muuta kuin sellaista perus keskustalaista ajattelua ja ihmismallia. Ja ehdottoman feminististä tämä minulle myös on.
Kirjoittanut: annjuntu (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 10.02.2008 11:42
Deadboy
Kysäisen nyt varmuuden vuoksi sinulta, Deadboy, kun meiltä on vähissä varsinaiset haastattelut, että olisitko suostunut yliopiston tiloissa joskus haastateltavaksi? Tutkimuksen edetessä olemme huomanneet Jyväskylän goottiskenen olevan aika pieni!

Mikäli tahdot haastateltavaksemme, voit laittaa mulle postia: annjuntu@jyu.fi
Kirjoittanut: DeadlyNightshade (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 10.02.2008 14:19
Perustietoa

1. 16
2. Nainen
3. Kouvola

Gootiksi ryhtyminen

4. n. vuoden.
5. En muista, kiinnostumisesta aiheeseen on niin kauan.
6. Goottius ei mielestäni heijasta minussa muuta kuin mieltymykseni synkkään ja kauniiseen sekä musiikkimakuni.
7. Äitini ja kaverini usein sanovat että näytän hirveän synkältä, mutta mikäs siinä.

8. Millä ulkonäöllisillä seikoilla goottiutesi syntyy?
* Hiustenväri, meikkaustyyli ja pukeutuminen.

* En tällä hetkellä. Ehkä emo-gootti? En oikein osaa lokeroida itseäni, riippuu niin paljon päivästä. Gothic-lolitamaisiakin vaatteita tykkään pitää.

* Kirpputoreilta, H&M, Morticia ja mistä nyt sattuu löytymään.

* En tiedä. Kuuntelen.

12. Onko goottius sinulle yhteisö? (ystävät, nettifoorumit, tapahtumat, harrastukset)
* Kyllä se osittain. Goottiystäviä minulla on vain yksi mutta täällä gootti.netissä tulee pyörittyä paljon.

* Ei.

Tahdotko kertoa vielä jotakin muuta?
* Eiköhän se ollut tässä.
Kirjoittanut: HerGhost (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 27.02.2008 19:20
Perustietoa

1. 14 vuotta
2. Nainen
3. Forssa

Gootiksi ryhtyminen

4. n.3 vuotta
5. Kuuntelin bändejä, jotka näyttivät minusta hyvältä ja aloin pukeutua ehkä alitajuisestikin samalla tyylillä,tuttavapiirini gootit innoittivat. Lisäksi olen ihan pienestä pitäen pitänyt tätä hyvännäköisenä tyylinä.
6. Äh. Ei pelkät vaatteet ja ulkonäkö goottia tee... En välitä vaikka tulisi muotiin pukeutua keltaiseen jätesäkkiin. Kyllä vain muodin vuoksi goottivaatteita käyttävät tunnistaa. Säteilystä Pukeutuminen on osa persoonallisuutta, tunnen. En tiedä mitä se heiastaa minusta... kun ei itseään nää ulkopuolelta sillä tavalla. Ainakin sen etten seuraa muotia ja että...uskallan olla oma itseni. (lue: nolata itseni täydellisesti kummissa kuteissa )
7. Toki. Mutta ei sillä niin väliä, ei kosketa sattuvasti minun elämääni. Ennakkoluulot kertovat enemmän heistä kuin minusta.

8. Pukeudun mustaan ja käytän sillointällöin jotain muutakin väriä, esim. tummanpunaista tai pinkkiä. Musta kuitenkin pääväri aina. Hiukset ovat mustat ja niissä on mustapunaisia lankalettejä. Käytän usein korkokenkiä ja korsettia, sekä minulla on aina aurinkolasit.

9. Ehkä tyylini oisi joku gothic lolitan, cyberin ja ... äh. en osaa luokitella itseäni, ja tuskin minua voikaan.
10. Kirppareilta, ompelen itse... Harvoin käyn "normaaleissa vaatekaupoissa" Silloin kun on rahaa enemmänkin, käyn Morticiassa.
11. Kuuntelen itse niin monenlaista musiikkia että en tiedä. Pidän kovasti suomalaisesta ja norjalaisesta blackmetalista, mutta goottipoppi-ja rockin menevät. En ole nirso. Paitsi sen bläkkiksen suhteen.
12. Ei varsinaisesti... tai ehkä jonkinverran. Liikun kuitenkin punkkari- ja metallisti porukoissa.
13. Hauskanpito... ei ole. Ideologisia päämääriäni toteutan ehkä enemmänkin sen metallimusiikin saralla.

Että oli hauskaa miettiä näitä asioita
Kirjoittanut: HepZusi (Mister Halloween 2007)
  • Lähetetty: 28.02.2008 01:43
Perustietoa
1. Ikä 17
2. Sukupuoli Mies
3. Kotipaikkakunta Helsinki
Gootiksi ryhtyminen
4. Kuinka pitkään olet pukeutunut goottimaisesti? Se hieman riippuu tummasävyisesti varmaan päälle 6 vuotta, mutta en minä silloin tiennyt mitään gooteista.

5. Kuinka innostuit goottiudesta? Kai se nyt tuli siinä, kun löysi joitain bändejä ja sitten rupesin niiden kautta löytämään lisää ja lisää hyvää musiikkia ja sitten tämän pienoisen skenenkin.

6. Kuinka suhtaudut goottiuteen muoti-ilmiönä? Koetko itse goottiuden olevan kuinka kiinteä osa perosoonallisuuttasi? Mitä se heijastaa sinusta? Goottius voinee olla myös muoti-ilmiö etenkin bändit ja artistit esim. Joy Division, Siouxsie ja The Sisters of Mercy ovat hyvinkin kovassa huudossa tällä hetkellä nuorison keskuudessa. Goottius ilmenee minussa musiikista diggailuna ja hyvin usein pukeutumisena.

7. Oletko saanut valintasi vuoksi ennakkoluuloja osaksesi? Hyvin paljon. Tosin pystyn elämään niiden kanssa.

8. Millä ulkonäöllisillä seikoilla goottiutesi syntyy? Vaatteilla ja musiikilla lähinnä.

(Esim.Deathrock, Cyber, Neofolk, Industrial, Post-punk, Fetish tai Gothic lolita)
Käytännössähän mä olen kai sitten enempi joku Post-punkkari, kuin gootti koska ne on kuitenkin kivempi sitten pitää jotenkin erillään toisistaan. Jos pitää jotain sanoa tuommoisia niin se on semmonen Traditional/Post-punk, joskin hyvin harvoin on jotain semmosta pelailua cyberiin päin.

10. Mistä hankit vaatteesi? Enimmäkseen UFF:ista, Carlingsista, Backstreetistä ja Morticiasta

11. Mikä tekee goottirockin? Kuunteletko itse goottimusiikkia? Kuuntelen. Goottirock on minulle enimmäkseen ehkä semmoista äärimelankolista post-punkkia tai punkkia, jossa on semmoinen pieni teatraalisuuden ja psykedeelisen rockin vivahde. Vaikeaa, mutta kyllä kuuntelen.

Kyllä.

Goottiudella ei sinäänsä ole idologisia päämääriä, mutta kun ottaa huomioon goottikulttuurin juuret, jotka juontuvat punkista uskon että hyvin yleisiä ovat esim elänoikeudet, ihmisoikeudet, yhteiskunnan kahleista irtautuminen ym. Itse olen kasvissyöjä(lakto-ovovegetaristi jos ollaan tarkkoja), sekä kannatan luonnonsuojelua ja olen suhteellisen yhteiskuntakriittinen. Pyörin myös jonkunverran punkkarien keskuudessa, joten ne ideologiat ja aatteet toteutuvat kuitenkin enemmän siellä sitten.

Kerrankin mielenkiintoinen tutkimus, johon kuitenkin piti "vaivautua" vastaamaan ja siksi en ole tehnyt sitä aimemmin.
Kirjoittanut: Puolan Kuningatar (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 30.06.2008 15:43
Decadence Trading ltd, sittemmin Dekadenz, oli postímyyntiliike, vaatekauppa (ensin Hgin Graniittitalossa ja sitten Forumissa) joka kustansi punk-keikkoja, levyjä, silloin tällöin Barabbas-lehteä ja what not. Whatnoteista esimerkkinä vaikkapa jo kärkeen flopannut, Kari Kivelän (taitaa vaikuttaa iltapäivälehdissä nykyään) "päätoimittama" Scandal-magazine urbaaneille kaupunkilaisille. Se oli iso vitsi, eihän Hki edes ollut kaupunki 1980-luvulla.

Silloin monet gootit ja punkit tekivät pääosin vaatteensa itse, materiaaliahan saa kangas- ja rautakaupoista sekä kumitukuista. Huulimustaa ymv. tykötarvetta saa, yhä, Kuokkasen Peruukkiliikkeestä Helsingistä. Myymälä Rautatientorin kupeessa.

Postimyyntiluettelot, mainokset sun muu sellainen on minun käsialaani vuosina 1981-1986. Osa yhteistyössä Barabbas-Kemppaisen kanssa. Luetteloiden ja mainosten valokuvat useimmiten J.P Inkinen, Alexis Breuer.

Huutonetin tmv. kautta saattaa maaseudulta löytää vanhoja Dekan luetteloita.

terveisin

Riikka Söyring
Kirjoittanut: Not the nicest girl (Jäsen)
  • Lähetetty: 30.06.2008 16:54
Perustietoa

1. Ikä 16
2. Sukupuoli Nainen
3. Kotipaikkakunta Turku

Gootiksi ryhtyminen

4. Kuinka pitkään olet pukeutunut goottimaisesti? Noin puoli vuotta.
5. Kuinka innostuit goottiudesta? Eräässä "goottivaatekaupassa" hurahdin tyyliin lopullisesti.
6. Kuinka suhtaudut goottiuteen muoti-ilmiönä? Koetko itse goottiuden olevan kuinka kiinteä osa perosoonallisuuttasi? Mitä se heijastaa sinusta? Goottius on tärkeä osa persoonallisuuttani. Itsetuntoni on parhaimmillaan goottimaiset vaatteet päällä, koska silloin olen persoonallinen ja pukeudun juuri omalla tavallani. Silloin en välitä, mitä ihmiset minusta miettivät, koska olen ylpeä itsestäni.
7. Oletko saanut valintasi vuoksi ennakkoluuloja osaksesi? En yhtään. Voi tosin johtua siitä, että elän isossa kaupungissa, jossa on muitakin gootteja.

si syntyy? Vaatteilla, asusteilla (korvikset, rannekkeet, pinnit jne) ja kajaalilla saan tietysti dramaattisemman ja "synkemmän" katseen
(Esim.Deathrock, Cyber, Neofolk, Industrial, Post-punk, Fetish tai Gothic lolita) En määrittele itseäni.
10. Mistä hankit vaatteesi? Sieltä sun täältä, numero ykkönen on Cybershop.
11. Mikä tekee goottirockin? Kuunteletko itse goottimusiikkia? En oikeastaan, lähinnä hard rockia ja heviä.
12. Onko goottius sinulle yhteisö? (ystävät, nettifoorumit, tapahtumat, harrastukset) Ei oikeastaan.
13. Onko goottiudella sinulle ideologisia päämääriä? Ei.
Kirjoittanut: vampyr (Jäsen)
  • Lähetetty: 30.06.2008 17:41
Perustietoa

1. Ikä 15
2. Sukupuoli Nainen
3. Kotipaikkakunta Oulu

Gootiksi ryhtyminen

4. Kuinka pitkään olet pukeutunut goottimaisesti? noin vuoden
5. Kuinka innostuit goottiudesta? Minusta goottivaatteet olivat kauniita.
6. Kuinka suhtaudut goottiuteen muoti-ilmiönä? Koetko itse goottiuden olevan kuinka kiinteä osa perosoonallisuuttasi? Mitä se heijastaa sinusta? mulle ''goottius'' on lähinnä vain pukeutumis- ja meikkaustyyli. Yleinen typerä stereotypia gootista, joka ei koskaan edes hymyile/puhu mitään (? >D) ei todellakaan päde minuun. Yksinkertaisesti vain tykkään goottivaatteista, vaikka en kyllä sanoisi olevani ihan tyypillinen gootti koska olen sekoitellut siihen vaikka mitä muuta.
7. Oletko saanut valintasi vuoksi ennakkoluuloja osaksesi? En juurikaan. Jotkut mummelit kyräilee ja joskus on tulleet jotain ärisemään, mutta eipä tuota tapahdu kuin harvoin. Ei siis mitään varsinaisia ennakkoluuloja.

si syntyy? Hiuksilla (kuituja, kuiturastoja tms), vaatteilla, asusteilla ja meikkaustyylillä
(Esim.Deathrock, Cyber, Neofolk, Industrial, Post-punk, Fetish tai Gothic lolita) Öö. taidan olla iloinen sekamelska, eli siis en.
10. Mistä hankit vaatteesi? Kotikaupungissa on Morticia ja Dark Star, joten niissäpä tulee käytyä. Joskus helsingissä ollessa pääsen cybershopiin, mutta teen vaatteita myös paljon itse.
11. Mikä tekee goottirockin? Kuunteletko itse goottimusiikkia? En taida olla oikea ihminen vastaamaan kysymykseen. Oma musiikkimakuni on aika laaja Darkwavesta heavyyn, mutta kuitenkin pysyy vähän rankemman sisällä.
12. Onko goottius sinulle yhteisö? (ystävät, nettifoorumit, tapahtumat, harrastukset) Ei juurikaan.
13. Onko goottiudella sinulle ideologisia päämääriä? Ei.
Kirjoittanut: Elegia (Aktiivi)
  • Lähetetty: 30.06.2008 18:14
Perustietoa

1. Ikä 17
2. Sukupuoli Nainen
3. Kotipaikkakunta Sipoo

Gootiksi ryhtyminen

4. Kuinka pitkään olet pukeutunut goottimaisesti?
*Jos nyt aletaan tarkkaan tuota pohtimaan niin... kolmisen vuotta suurinpiirtein.
5. Kuinka innostuit goottiudesta?
*Lyhyesti kerrottuna: Yläasteelle mentyäni näin siellä yhden tavattoman kauniin goottitytön. Siitä se sitten lähti.
6. Kuinka suhtaudut goottiuteen muoti-ilmiönä? Koetko itse goottiuden olevan kuinka kiinteä osa perosoonallisuuttasi? Mitä se heijastaa sinusta?
*Goottius muoti-ilmiönä on minulle melkein samantekevää, ohi se kumminkin pian menee ja silloin näkee taas ketkä ovat niitä niin kutsuttuja "tr00"-kuutteja. Goottius minussa itsessäni on erittäin suurta ja kiinteää, missään muussa tyylissä en ole viihtynyt yhtä hyvin kuin tässä. Kun laitan päälleni goottivaatetusta saan niistä vaatteista samalla itsevarmuutta aina jonkin verran, silloin tiedän että olen "kotona", omaitseni enkä esitä muille ketään muuta. Olo on vapautunut kun saan toteuttaa itseäni.
Tunnen itseni myös aina kauniimmaksi kun olen kunnolla "pynttäytynyt".
Vaikka toisinaan mietin yhä mitä muut ihmiset selkäni takana kuiskivat, en anna sen vaikuttaa mitenkään omiin mielipiteisiini tai ihanteisiini, olen mikä olen eikä muut voi asialle yhtään mitään. Goottius tuntuu turvalliselta.
7. Oletko saanut valintasi vuoksi ennakkoluuloja osaksesi?
*Itseasiassa kyllä. Koska asun pienellä paikkakunnalla (eikä täällä ole itseni kaltaisia juuri lainkaan) monet ovat minut tuominneet saatananpalvojaksi pukeutumiseni takia. Myöskin jonkinlaista syrjintää saan osakseni koulussa.

8. Millä ulkonäöllisillä seikoilla goottiutesi syntyy?
*Kaikenlaisilla vaatteilla ja asusteilla, meikillä (tumma silmämeikki, kalpea iho).. Hiuksiakin yritän kasvattaa pitemmiksi koko ajan.
Mutta esisijaisesti goottiuteni tulee sisältäpäin. Tunne että tänne minä kuulun.
*En koe kuuluvani mihinkään jotain toista paremmin. Lukuunottamatta yleisluokittelua (olen gootti en hippi tms).
*Suurin osa vaatteista taitaa olla Morticiasta. Loput vaatteista sitten joistain aivan randomkaupoista mistä vaan koskaan löydän mitään. Netistäkin tahtoisin tilata vaatteita ja muuta mutta.. äiti kieltää kuten tavallista. Ehkä sitten aikuisena kun saan itse päättää mihin ja miten törsään rahojani.
*Musiikkimakuni on laaja, että eikähön sieltä muutama goottibändi tai artisti löydy.
Ensimmäiseen kysymykseen en uskalla edes vastata.
*Ei oikeastaan. Se on vain osa elämääni.
*Ei.
Kirjoittanut: Luciferina (Jäsen)
  • Lähetetty: 02.07.2008 18:03
1. 19
2. Nainen
3. Nastola

Gootiksi ryhtyminen

4. melkeinpä jo 5 vuotta
5. En minä siitä varsinaisesti innostunut, löysin vain sen oman tyylin. Enkä varsinaisesti edes välitä värikkäistä vaatteista, mustat vaatteet ovat lähimpänä sydäntäni.
6. Tänä päivänä on niin monia "epä-aitoja" gootteja, jotka vain säätävät ja ovat vain tyhmiä.
Katukuvassa näkyy vain toinen toisensa kopioita, ei oikein jaksa enään innostaa.
En kehtaa edes luokitella itseäni gootiksi, olen mikä olen ja olen itseeni tyytyväinen.
7. Kyllä niitä tulee melkeinpä päivittäin päät kääntyy hitaasti ja luullaan saatananpalvojaksi.
Ei jaksa välittää, yksi hailee.

8. Mustaan pukeutuminen, korsetit. Tumma meikki ja vaaleasävyiset kasvot. Punertavan mustat hiukset. noh siinäpä se.
9. Riippuu, olen mikä olen.
10. Nettiliikkeistä, milloin mistäkin.
11. Musiikki tekee paljon, kyllä kuuntelen goottimusiikkia, se on lähimpänä sydäntäni.
12. Kyllä on. ystävät ovat kuten tapahtumatkin.
13. eip.

Eipä tässä lisättävää oikein ole, paitsi se että gootiksi ei noin vain ryhdytä.
ei se ole pelkkää mustaa vaatetta ja metallimusiikkia.

Luciferina kiitää

Tämä aihe on suljettu. Et voi lähettää tähän aiheeseen vastausta. Aihe on todennäköisimmin suljettu siksi, että siinä käsiteltävä asia on puitu perinpohjaisesti ja ns. kaluttu loppuun, tai sitten aihe ei ole enää ajankohtainen (jos viestiketjussa on käsitelty esimerkiksi festivaalia tai konserttia), tai sitten samasta aiheesta on ollut keskustelua jo aikaisemmin. Goottifoorumilla on myös tapana sulkea sellaiset viestiketjut, jotka sisältävät sata (100) sivua, ja avata uusi viestiketju samasta aiheesta toisaalla. Voit halutessasi kysyä foorumin valvojilta tai ylläpidolta syytä tämän viestiketjun sulkemisen syistä.

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 2 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit