Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Tarvitsen tietoa gooteista

Kirjoittanut: Flag (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 02.10.2006 14:55
Heips taas!

Lisäsin nyt artikkelin luettavaksi netistä. (Tämä ihan sen takia, että useampi uskaltautuisi lukemaan sen ja kommentoimaan).

Kyseessä ei ole lopullinen versio, vaan lisään vielä jonkin verran asiaa joistakin kohdista. Ja jos mukana on tosiaan jotain loukkaavaa, väärää tietoa esitettynä faktana jne. ottakaa yhteyttä.

http://deathwriters.com/gootit.html
Kirjoittanut: kuopassa (Ylläpitäjä)
  • Lähetetty: 02.10.2006 19:06
Kokonaisuutena näen tekstin erittäin eheänä ja informatiivisena. Uskon, että tämän artikkelin lukijain keskuudessa "väärät kuvitelmat" gooteista tulevat kaikkoamaan. Jutun aloitus ja lopetus on hienosti nivottu kirjoituksen ytimeen.

Mainitset otsikon Pukeutuminen alta löytyvässä kappaleessa Suomen tunnetuimman goottivaatteiden myyjän olevan helsinkiläinen liike Morticia. Tämä ei sinänsä ole väärä tai virheellinen tieto, mutta itse kokisin täsmällisemmäksi mainita Mortician olevan liikeketju (sillähän on nykyisin jo kolme myymälää Helsingin alueella).
Kirjoittanut: Velvet Grey (Nimetön)
  • • Muokkasi: Velvet Grey
  • Lähetetty: 02.10.2006 20:51
Artikkelistasi:

Älä mieluusti puhu goottinuorista, sillä tästä alakulttuurista löytyy jengiä kahdenkympin molemmin puolin, myös nelikymppisiä skenenvanhimpia olen bongaillut. Itse nimittäin liitän sanan nuori enemmänkin teineihin (13-19 vuotiaisiin) kuin yli parikymppisiin. En nähnyt artikkelissasi sanaa nuorisokulttuuri, mutta älä käytä mielellään sitäkään. Sanasta tulee sellainen fiilis, että kyseessä on jokin, jota vain nuoret harrastavat, jokin ohimenevä vaihe, joka kestää vain pari vuotta jos ei sitäkään. Pidän sitä siis halventavana.

Tuo 'viktoriaaninen tyyli' - nimike on hieman harhaanjohtava, ainakin minulle. Viktoriaaninen tyyli tarkoittaa minulle pukeutumista vaatteisiin, jotka ovat inspiroituneet 1800-luvun naisten muodista, eli sisältää turnyyrejä, prinsessahihoja, korkeita kauluksia jne. Jos tarkoitat termillä 'viktoriaaninen' goottien tunnetuinta pukeutumistyyliä, historiallisromanttista, käytä mieluummin vaikkapa sitä taikka 'samettigoottia'. Minua ainakin viktoriaanisen käyttäminen synonyyminä historiallisromanttiselle hieman häiritsee.
Kirjoittanut: Velvet Grey (Nimetön)
  • Lähetetty: 02.10.2006 21:05
Jos nyt itse vastaisi noihin.

Onko goottipukeutuminen satunnaista / kausittaista, vai ehkä joka päiväinen juttu?

Päivittäinen työpaikka- ja koulupukeutuminen lienee ainakin suurella osalla hieman hillitympää kuin klubi/vapaa-ajan pukeutuminen, mutta olen kuullut tapauksista, jotka tulevat joka ikinen päivä kouluun täysin pynttäytyneinä. Itse kuulun ensiksi mainittuun ryhmään. Klubeille, tapahtumiin ja tärkeisiin menoihin pukeudun näyttävämmin.

- Mitä gootti haluaa kertoa pukeutumisellaan?

Itse kuulun tuohon menneisyyteen haikailevaan ryhmään. Olen aina ollut kiinnostunut pukuhistoriasta ja historiasta yleensä, ja pitänyt nykyajan arkkitehtuuria rumana ja tylsänä. Ilmennän siis röyhelöilläni ja pitseilläni mielipidettäni nykymaailmasta ja sen muovisesta kauneuskäsityksestä. Samalla vaatteet kertovat mielenkiinnonkohteista, musiikkimaustani ja muusta vastaavasta. En ole kiinnostunut shokeeraamisesta tai huomion herättämisestä ulkomuodollani, pyrin olemaan vain omien kauneuskäsitysteni mukainen .

Olen myös kiinnostunut siitä, että onko goottien elämäntyylissä muutakin näkyvää kuin vaatetus? (Esim. musiikki, sisutaminen, harrastukset jne.)

Musiikki on mielestäni goottikulttuurin pääasia, mutten kiellä pukeutumisen ja tietynlaisen estetiikan kuulumista tähän. Kuten artikkelissasi jo sanoitkin, kaikki gootit ovat yksilöitä. Se, mikä kiinnostaa toista, saa joltakulta muulta vain tuhahduksen ja mulkaisun.
Kirjoittanut: Flag (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 03.10.2006 08:28
Lainaus: kuopassa Kokonaisuutena näen tekstin erittäin eheänä ja informatiivisena. Uskon, että tämän artikkelin lukijain keskuudessa "väärät kuvitelmat" gooteista tulevat kaikkoamaan. Jutun aloitus ja lopetus on hienosti nivottu kirjoituksen ytimeen.

Kiitoksia tuosta!

Lainaus: kuopassa Mainitset otsikon Pukeutuminen alta löytyvässä kappaleessa Suomen tunnetuimman goottivaatteiden myyjän olevan helsinkiläinen liike Morticia. Tämä ei sinänsä ole väärä tai virheellinen tieto, mutta itse kokisin täsmällisemmäksi mainita Mortician olevan liikeketju (sillähän on nykyisin jo kolme myymälää Helsingin alueella).

...mutta erityinen kiitos tästä. Juuri tätä tarkoitin, että asiaa paremmin tuntevat voivat pitää huolen, ettei heistä ja heidän elämäntavastaan puhuta potaskaa.

Lainaus: Velvet Grey Älä mieluusti puhu goottinuorista, sillä tästä alakulttuurista löytyy jengiä kahdenkympin molemmin puolin, myös nelikymppisiä skenenvanhimpia olen bongaillut. Itse nimittäin liitän sanan nuori enemmänkin teineihin (13-19 vuotiaisiin) kuin yli parikymppisiin. En nähnyt artikkelissasi sanaa nuorisokulttuuri, mutta älä käytä mielellään sitäkään. Sanasta tulee sellainen fiilis, että kyseessä on jokin, jota vain nuoret harrastavat, jokin ohimenevä vaihe, joka kestää vain pari vuotta jos ei sitäkään. Pidän sitä siis halventavana.

Tosiaan, olen itse 28-vuotias ja ajattelen 22-vuotiaan nuoreksi, mutta minun pitäisi huomioida tuo ikäjakauma paremmin. Kiitoksia! Annoit minulle hyvän idean, miten parannan artikkelia.

Lainaus: Velvet Grey Tuo 'viktoriaaninen tyyli' - nimike on hieman harhaanjohtava, ainakin minulle. Viktoriaaninen tyyli tarkoittaa minulle pukeutumista vaatteisiin, jotka ovat inspiroituneet 1800-luvun naisten muodista, eli sisältää turnyyrejä, prinsessahihoja, korkeita kauluksia jne. Jos tarkoitat termillä 'viktoriaaninen' goottien tunnetuinta pukeutumistyyliä, historiallisromanttista, käytä mieluummin vaikkapa sitä taikka 'samettigoottia'. Minua ainakin viktoriaanisen käyttäminen synonyyminä historiallisromanttiselle hieman häiritsee.

Voisiko puhua vaattemuodista, joka on kehittynyt viktoriaanisen ajan tyylistä omakseen? Uskoisin goottivaatteiden olevan hiukan luovempia ja leikkauksiltaan rohkeampia kuin 1800-luvun puvut, mutta eikö goottivaatteissa kuitenkin haeta jollain tapaa viktoriaanisen ajan illuusiota?

Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta yritän keksiä, miten löytäisin sen kuuluisan keskitien. Jos artikkelia lukevat myös sellaiset ihmiset, jotka eivät ole koskaan goottipukeutumista nähneet, niin miten saan heidät ymmärtämään mistä puhutaan? (Paitsi tietysti valokuvilla)

Lainaus: Velvet Grey Itse kuulun tuohon menneisyyteen haikailevaan ryhmään. Olen aina ollut kiinnostunut pukuhistoriasta ja historiasta yleensä, ja pitänyt nykyajan arkkitehtuuria rumana ja tylsänä. Ilmennän siis röyhelöilläni ja pitseilläni mielipidettäni nykymaailmasta ja sen muovisesta kauneuskäsityksestä. Samalla vaatteet kertovat mielenkiinnonkohteista, musiikkimaustani ja muusta vastaavasta. En ole kiinnostunut shokeeraamisesta tai huomion herättämisestä ulkomuodollani, pyrin olemaan vain omien kauneuskäsitysteni mukainen .

Minusta on suunnaton rikkaus, että ihminen voi ilmaista identiteettiään ja ajatusmaailmaansa myös pukeutumisella. Itse koen goottipukeutumisen hyvin kiinnostavaksi ja minusta nuo vaatteet ovat kauniita ja näyttäviä. Minua kiehtoo tuossa tyylissä sen kauhuromanttiset vivahteet, olenhan pohjimmiltani kauhukirjoittaja.

Lainaus: Velvet Grey Olen myös kiinnostunut siitä, että onko goottien elämäntyylissä muutakin näkyvää kuin vaatetus? (Esim. musiikki, sisutaminen, harrastukset jne.)

Harrastuksista minulle tulee mieleen eräs juttu, jonka kuulin jokunen aika sitten. En tiedä larppauksesta tai roolipeleistä mitään. (Ei ole minun alaani). Mutta kuulin eräältä henkilöltä, joka on tekemisissä näiden asioiden kanssa hauskan jutun, nimittäin hän oli nähnyt ryhmän gootteja, jotka olivat larpanneet "taviksia". Minusta on aivan hillitömän hauska juttu. Vaikka se olisi kevyttä naljailua normikulttuuria vastaan, niin silti siinä on pilkettä silmäkulmassa.
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 03.10.2006 11:33
Tuosta pukeutumistyylin nimikkeestä tuli sellainen mieleen, että artikkelin alussa kuvailemasi kuvitteellinen goottityttö ei ole välttämättä tippaakaan ottanut inspiraatiota viktorian ajan vaatteista. Ennemminkin voisi puhua yleisemmin historiallisvaikutteisesta gootista, sillä vaatteissa saattaa olla niin keskiaika- renessanssi- kuin viktoriaanisiakin vaikutteita.

Lainaus: Flag eikö goottivaatteissa kuitenkin haeta jollain tapaa viktoriaanisen ajan illuusiota?

Joissain kyllä, useimmissa ei. Tämän vuoksi suosittelisinkin, että esittelisit jollain tapaa suurimmat goottityylisuunnat, eli vaikkapa historiallisvaikutteinen (eli Velvet Greyn käyttämä "samettigootti"), fetish-tyyli, industrial/cybertyyli, gothic lolita tms. Japanissa lolitakulttuurilla ei yleensä ole mitään tekemistä goottiuden kanssa, vaan se on oma osa-alueensa, Suomessa taas gothic lolita voi olla lolityyliin pukeutuva gootti tai sitten ei.

Mitä tarkoitat "provosoivan näköisellä korulla" kuvauksessasi tuosta goottitytöstä? Varsinaiset uskonnollisesti provosoivat korut, kuten risti väärinpäin tai pentagrammi, eivät mielestäni ole gootin tunnusmerkkejä, vaan ehkä yleisemmin metallimusiikin kuuntelijan. Goottikorut ovat näyttäviä, runsaita ja ylellisiä ennemmin kuin provosoivia (vaikka saattaahan se näyttävyyskin provosoida... )

Tuo ennakkoluuloisuuden sisällyttäminen artikkeliin oli loistava idea, sillä juuri noin ne jamppatuomista kuuntelevat sauvakävelijät ajattelevat. Olet siis saanut tavislukijan sisäistymään artikkeliin. Hienoa!!!
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 03.10.2006 11:46
Vielä muutama kuva tuon viktoriaanistyylin vs. muun goottityylin pohdinnan tueksi (tämä on siis minun näkökulmani asiaan... )

URL

Kuva 11: viktoriaaninen pukeutuminen

Kuvat 1, 15 ja 16: erittäin viktoriaanisvaikutteinen pukeutuminen (ainakin mitä voi päätellä noin niinkuin ylävartalokuvasta...)

URL

Historiallisvaikutteinen, eli ns. samettigoottipukeutuminen. Oma termini tälle on basic-gootti, sillä tällaisesta tyylistä gootit usein aloittavat ennen kuin siirtyvät "hurjempaan" tyyliin.
Kirjoittanut: SilverGhost (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • • Muokkasi: SilverGhost
  • Lähetetty: 09.11.2008 12:40
heips, luepa kirja Goth Chic /Gavin Baddeley...se kertoo hyvin "goottiuden" ytimen tai ainakin mikä sen pitäisi olla. Goottius ei mielestäni ole "pukeutumista" vaan lähinnä se on mielentila (mun mielestä). Se että pukeutuu gootiksi ei tee goottia kenestäkään, silloin se on muoti. Mutta pukeutuminen voi tukea omaa ajatusmaailmaa, samoin musiikki. Musiikkia on paljon ja eri makuun, käväse http://ultimategothguide.piczo.com/gothmusic?cr=3& linkvar=000044
Tämä sivusto on hauska http://www.blackwaterfall.com/, kertoo erityyppisistä gooteista, joten kuka tahansa voi noista löytää itsensä ja mieltää itsensä gootiksi. Mutta ydin lienee, että onko luonteeltaan gootti.
Tosi gootti on sisäänpäin sulkeutunut mystinen ihminen, jolla on omat ajatuksensa, yiherkkä, haluaa uppoutua omaan sisäiseen maailmaansa (fantasiat yms), usein ei ainakaan paljon ystäviä, koulukiusattukin, omituinen muiden mielestä...olenko väärässä?

Tämä aihe on suljettu. Et voi lähettää tähän aiheeseen vastausta. Aihe on todennäköisimmin suljettu siksi, että siinä käsiteltävä asia on puitu perinpohjaisesti ja ns. kaluttu loppuun, tai sitten aihe ei ole enää ajankohtainen (jos viestiketjussa on käsitelty esimerkiksi festivaalia tai konserttia), tai sitten samasta aiheesta on ollut keskustelua jo aikaisemmin. Goottifoorumilla on myös tapana sulkea sellaiset viestiketjut, jotka sisältävät sata (100) sivua, ja avata uusi viestiketju samasta aiheesta toisaalla. Voit halutessasi kysyä foorumin valvojilta tai ylläpidolta syytä tämän viestiketjun sulkemisen syistä.

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit