Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Psykobilly

Kirjoittanut: Deadboy (Aktiivi)
  • Lähetetty: 12.01.2008 08:19
Kuinkas moni täällä kuuntelee psykobillyä/psychobillyä (jatkossa vain PB). En jaksa alkaa kirjoittelemaan mitä se on, kattokaa perusjutut tuolta: http://en.wikipedia.org/wiki/Psychobilly
Mitä bändejä itse kuuntelen niin ainakin Nekromantix, Tiger Army, Horrorpops, Mad Sin, Demented are Go!, The Cramps (tosin tuo viimeinen ei ihan PB-bändi olekaan mutta sen vaikutus niihin on ollut iso.) Noita kaikkein undergroundeimpia PB-bändejä en tosin tunne, newcomer olen minäkin tässä jutussa. Noita PB:n ensimmäisen aallon bändejä kuten The Meteors ja Batmobile olen kuullut jonkin verran.

Muutaman viime vuoden aikana PB:n suosio on kasvanut kun bändit kuten Horrorpops ja Tiger Army ovat tulleet tunnetuiksi ihan mainstreamissakin. Erityisesti Horrorpopsin varsin popahtava ja värikäs musiikki ja ulkomusiikillisuus on saavuttanut yllättävän laajan ja monenlaisen kuulijakunnan. Vaikka Horrorpops edustaakin genren kaupallisinta ja kevyintä puolta on se silti aito PB-bändi jossa vaikuttavat pitkän linjan psykot kuten Nekromantixin Kim Nekroman. HP ja Tiger Army ovat isoja vaikuttajia siinä että Kaliforniassa on jo muutaman vuoden PB ollut kovassa nousussa ja nosteessa, kuten myös Japanissa.

Trendi on näkynyt Suomessakin ja voi olla että homma vaan kasvaa. Heittäydyn tässä ennustajaeukoksi ja povaan että PB:stä tulee kohtapuoliin jonkinlainen musiikillinen ja ulkomusiikillinen vaikuttaja ihan tavallisillekin rokkibändeille. En olisi yllättynyt jos kohta muutama pumppu vaihtaisi sähköbasson pystybassoon (siis läskibassoon joka on erittäin oleellinen soitin PB:ssä ja joka määrittää koko PB-soundin), sekä ottaisi mukaan stailiinsa vaikutteita PB:n ulkomusiikillisista jutuista. PB kun on niitä harvoja juttuja joita ei ole hyödynnetty kunnolla kaupallisesti ja on vielä jonkin verran tuoretta maaperää siinä.

Kun tuo sleaze/glam "kajaalirock" (jossa matkitaan Mötiköitä ja HIMiä ja vähän flirttaillaan goottirockin suuntaan) alkaa olla jo passé ja pelkkää monta kertaa kierrätettyä huttua, (vaikkeivat jotkut Lovex-fanit sitä tajuakaan) niin tässäpä olisi niille uusi juttu kupattavaksi ja vesitettäväksi. Varmaan 69Eyeskin kohta vaihtaa läskibassoon...
Vaikka tuo aika puolivakavasti tuli heitettyä niin aika näyttää miten mun ennustukset toteutuu, toivottavasti tulee lisää hyviä PB-bändejä mutta toivottavasti taas kaikenmaailman kopioijat ja trendeillä ratsastajat keksii jonkun muun jutun itselleen raiskattavaksi.
Kirjoittanut: Liisa Peililasimaassa (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 12.01.2008 16:47
Psykobilly on semmonen, johon on tullut pienesti punkin kautta tutustuttua. Orkesterit Nekromantix, the Meteors ja the Matadors ovat jokseenkin tuttuja. En sanoisi, että kyseinen genre lukeutuu suurimpiin intohimoihini, mutta kuunneltavaa se on joka tapauksessa. Psykobillyn fiftariestetiikka ja sen vääristely on hauskaa. Tulee aina noita joitain kuunnellessa mieleen se Teenage Zombies -leffa.

Tuossa ennustelussasi voit olla kyllä oikeassa, nimittäin nyt kun tarkastelee, voi todeta musiikillisen ja ulkomusiikillisen suunnan osassa mainstreammusaa olevan synkempi. En toisaalta ollut tullutkaan ajatelleeksi, että psykobillystäkin voitaisiin ottaa vaikutteita musiikkiteollisuuden valtavirtaan, mutta valaistessasi asiaa tuosta kulmasta, en näkisikään lopulta seikkaa mitenkään mahdottomana. Ehkäpä nyt kun on kaluttu punkit, hevijutut ja kohta goottailut läpi, tulee tarpeeseen ottaa vaikutteita undergroundimmasta kamasta.
Kirjoittanut: HepZusi (Mister Halloween 2007)
  • Lähetetty: 13.01.2008 18:23
Empäs pahemmin muuten psychobillyä kuuntele. Aiemmin mainittua the Crampsia kyllä ja pikkusen Alien Sex Fiendiä(jolla kai sit vaan pieni osa tuotannosta lähentelee jotenkin PB:tä, mutta ei sit kai kuitenkaan sitä ole.) Tiger Armyyn ajattelin huvikseni tutustua tässä jossain välissä paremmin.
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 14.01.2008 14:06
Horrorpopsilla aloittelin tuossa loppuvuonna, ja tarkoitus olisi tutustua genreen enemmänkin. Itse asiassa ensikosketukseni genreen tapahtui alkuvuodesta 2007 Lontoossa, koska parissa goottivaatepuodissa soi nimenomaan PB (ja sellainen yksi biisi jonka esittäjää en tiedä mutta joka oli ihan pirun hyvä ja nyt harmittaa kun en ikinä tullut kysyneeksi esittäjän nimeä. Gr.) ja se kuulosti mielestäni hauskalta. Tiger Armya olen myös jonkun verran katsellut Youtubesta. Eli ihan n00b olen, mutta eiköhän tämä tästä.

Ulkomusiikillisissa seikoissa pb näyttäisi olevan in ainakin gootti/alternativepukeutujien parissa, sillä juuri tuollainen vähän-niinkuin-pin-uppailu on tullut cyberin jälkeen melko vahvasti "muotiin".
Kirjoittanut: Melia (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 12.02.2008 13:15
No kyllä maistuu minullekin!

Noita edellämainuttuja tulee kuunneltua, mutta uusia orkestereita olis hieno löytää. Etenkin kun hyviä pumppuja tuntuu löytyvän myös täältä kotomaasta... Helsinki Burlesque festivaaleilla esiintyi The Skreppers, joka hymyilytti vielä pitkään keikan jälkeenkin. Puhumattakaan Tiger armyn soittotuokiosta, kyllä se on uskomatonta miten sen läskibassonkin kanssa pystyy pomppimaan!
Kirjoittanut: PsychoDoctor (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 06.04.2008 03:42
Mahtavaa Musiikkia!

Batmobile, Nekromantix, Mad Sin, The Meteors, Zombie Ghost Train, The Monsters, Screaming lord sutch(jos lasketaan) The Cramps(jos lasketaan) Ja Jay Hawkins(jos sekin nyt lasketaan) kuuluvat valikoimaani, ja suosittelen kaikille oikein lämpimästi.. Itse en ole oikein ihastunut HorrorPopseihin, mutta kerää kuuntelijoita PB:lle mikä on hyvä Ihmiset luulevat yleensä kaikkea PB:tä pelkäksi Rockabillyksi, jolloin heitä tarvitsee sivistää, joten luultavasti pieni noste ei tee pahaa
Kirjoittanut: emanon (Inkvisiittori)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 06.04.2008 17:01
Jotenkin olen vierastanut koko genreä. On ollut vähän huonoja kokemuksia psykobilien suhteen ja siitä on sitten tullut jotain ennakkoluuloja. Pari vuotta sitten tosin tuli kuunneltua Horrorpopsia ja täytyy sanoa että se on ainakin pirun hyvä.
Kirjoittanut: PolyUnsaturated Doll Blood (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 24.06.2008 21:57
Hei! o/ Vaikka tää onkin vanha keskustelu niin kommentoitava silti että minä kuuntelen kyllä! Dublinissa asuessani kävin kattomassa Long Tall Texansien keikan ja ne kyllä rokkas Meteorskin oisi keikkaillut mutta mulla oli silloin jotain niin missasin ne
Kirjoittanut: neo_shaman (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 24.06.2008 22:04
Tässä vähän aikaa sitten hurahdin kunnolla psycho-meininkiin, ja siitä asti onkin the Cramps ja Nekromantix soinut melkein taukoamatta. Myös Zombina & the Skeletones tuli katsastettua, mitta sen orkesterin musiikkia on vaikeampi löytää.
Tiger Army olisi erittäin mieluisaa katsastaa tämän vuoden Ankkarockissa, mutta tuskin pystyn venyttämään penniä tapeeksi, että sinne pääsisin.
Kirjoittanut: Suspecto (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 30.07.2008 19:25
Muuten olen tän musiikkityylin suhteen aika noviisi, mutta Tiger Army on kyllä ehdottomasti yksi lemppari bändini koko maailmassa. Nick13 on maailmankaikkeuden upea äänisin miesartisti, siitä ei pääse yhtään mihinkään. Täytyy kyllä todeta, että muhun uppoaa paremmin nämä uudemmat biisit, jotka eivät enää ihan niin puhdasta pb:tä oo.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit