Gootti.net

DJ:t?

Kirjoittanut: Deadboy (Aktiivi)
    • Lähetetty: 05.08.2008 18:53
    Tiedän että täällä ainakin satunnaisesti vierailee muutamia dj-touhua harrastavia ja ehkä ammattilaisiakin. Kertokaapa jotain omasta harrastuksestanne. Itse soittelen melko harvakseltaan bändi-illoissa ihan huvikseni, kaverit kun järkkäilee silloin tällöin sellaisia. Siitä se harrastus lähtikin liikkeelle kun kaveri (vain tuttu vielä silloin) pyysi soittamaan levyjä sen bändin keikalle ja sitten niitä bändi-ilta-djlyjä tuli useampiakin.
    Perus ravintolakeikkoja mistä saa oikeata palkkaakin olen tehnyt muutamia mutta ei ole oikein mun laji. Muutamia aika pas-koja kokemuksiakin on siltä saralta, varmaan joku helskutin suomirokki-keikka mihin mut pyydettiin oli eniten syvältä. Bileissä ja bändi-illoissa mitään ärsyttävää iltaa ei ole tainnut ikinä olla. Siksi harrastankin niitä ja niitä on kertynyt joku 30-40.
    Ceedeitä soittelen melkein aina, ei ole varaa panostaa sekä vinyyleihin että ceedeisiin. Aika monensorttisissa illoissa on tullut soiteltua, eli on ollut musiikkiteemaltaan niin goottia, rokkia ym. alternativea, punkkia, skata, metallia ja elektronisempaa osastoakin. Kyllä nuo goottigenreen liittyvät jutut on niitä rakkaimpia ja olen huomannut että niissä illoissa myös yleisö on ollut eniten kiinnostunut siitä mitä soitetaan.
    Kirjoittanut: Berzerker (Aktiivi)
    • Arvo: Mahtigootti+
    • Lähetetty: 05.08.2008 19:14
    Mut on taivuteltu pari kertaa ala-asteen ''discon'' deeejiiiksi... Erittäin epäpalkitseva ja osa vekaroista oli sen verran ärsyttäviä että olivat saada nyrkin kurkkuunsa..
    Sitten se että se on sitä huutamista ja riehumista ja ne haluaa kuunnella vain tiettyjä biisejä, tai sitten jos joku ei pidä jostain niin se tulee siitä huutamaan... Mutta kyllähän sellanen muuten olisi hauskaa, vaikkakin ei tuollaisessa... Enään EN IKINÄ nöyry menemään ala-asteen discoon.. (se oli pikku-veljeni ala-aste ja äitini kuului vanhempain yhdistykseen... ja tarvitsivat discoonsa levyjen soittajaa).
    • Lähetetty: 05.08.2008 20:17
    Berzerker
    Jossain junttiräkälässä diijeily voi olla yhtä ärsyttävää, juntit känniääliöt on vaan hirveitä. Yhdessä ravintolassa, joka sattuu vielä olemaan ylioppilaslähiön paikka (!) tuli joku pyytämään 3 kertaa saman illan aikana että soittaisin sen Pelimies-biisin mitä mulla ei todellakaan ollut ja vaikka olisikin sattunut jostain baarin omista levyistä löytymään en olisi sellaista skeidaa soittanut. Klubeilla soittelu onkin siksi antoisampaa että ihmiset tuntuu tajuavan että dj ei ole mikään saakelin jukeboksi vaan sillä on oma linjansa soittaa ja se soittaa sellaisia toiveita mitkä katsoo sopiviksi.
    Kirjoittanut: neo_shaman (Aktiivi)
    • Arvo: Mahtigootti++
    • Lähetetty: 05.08.2008 21:56
    DJ:nä olo on osa unelmiani. Se olisi todella mageeta jonain päivänä, heittää vaikka satunnaista keikkaa synkistely-iltamissa tai vastaavaa. Tietenkin homma vaatii opettelua, varsinkin jos sitten itse mixailee, mutta se ei kiinnosta ainakaan mua niin paljon. Tietenkin unelmaani oman radiokanavan perustamisesta kuuluu radio-DJ:nä työskentely.
    Vinkkejä aloittelevalle DJ:lle otetaan vastaan mielellään
    Kirjoittanut: Berzerker (Aktiivi)
    • Lähetetty: 07.08.2008 11:12

Lainaus: Deadboy

Berzerker
    Jossain junttiräkälässä diijeily voi olla yhtä ärsyttävää, juntit känniääliöt on vaan hirveitä. Yhdessä ravintolassa, joka sattuu vielä olemaan ylioppilaslähiön paikka (!) tuli joku pyytämään 3 kertaa saman illan aikana että soittaisin sen Pelimies-biisin mitä mulla ei todellakaan ollut ja vaikka olisikin sattunut jostain baarin omista levyistä löytymään en olisi sellaista skeidaa soittanut. Klubeilla soittelu onkin siksi antoisampaa että ihmiset tuntuu tajuavan että dj ei ole mikään saakelin jukeboksi vaan sillä on oma linjansa soittaa ja se soittaa sellaisia toiveita mitkä katsoo sopiviksi.

Jep, ei varmaan ole mitään häiritsevämpää tässä puuhassa (ne ala-asteen vekarat tekivät kokoajan tuota vaatimista)... Ja se että vaatii jotain, joka vaikka juuri soitettiin tai ei ole niin on erittäin....loukkaavaa? Ainakin ahdistavaa ja varsinkin silloin kun vaatija suuttuu..
    Ja mitä pelimies-biisiin tulee, se on aivan hirveetä, HIRVEETÄ TUUBAA!
    Kirjoittanut: hilarion (Jäsen)
    • Arvo: Edistynyt
    • • Muokkasi: hilarion
    • Lähetetty: 08.08.2008 23:21
    Itsekin aloitin hommat ravintola-DJ:nä "junttiräkälöissä", mutta aika nopsaan sellaiseen touhuun kyllästyy kun koko homma on melkoista itsensä myymistä. Suurin osa elämäni aikana tekemistäni DJ-keikoista taitaa silti olla yhä nimenomaan noita ravintolakeikkoja joissa musalinja oli melko peruspoppia ja -rokkia, vaikken niitä ole neljään vuoteen enää tehnytkään.

Sittemmin olen soittanut lähinnä EBM:ää ja muuta sellaista synkkää konejumputusta eri klubeilla harvakseltaan, ja se onkin mielekkyydessään jo ihan eri tasolla kun saa itse valita mitä soittaa, eikä joudu noudattamaan jotain kaupallista linjaa, ja yleisökin tietää paremmin mitä odottaa. Välillä - tapahtumasta riippuen - olen poikennut ja poikkeankin linjasta soittamalla dark ambientia, neofolkia, goottirokkia ja muuta synkiömusaa.

Kokemusta on tosiaan myös radio-DJ:nä olemisesta, joskin vain etukäteen nauhoitetuista lähetyksistä. Se on luonteeltaan aika erilaista kuin ravintoloissa ja klubeilla soittelu, varsinkin kun hommaan sisältyy spiikkien tekemistä ja niiden vaatimaa taustatyötä sekä oman "kotistudion" pyörittämistä tietokoneella. Johonkin parituntisen ohjelman suunnitteluun menee helposti kokonainen työpäivä jos ei pitempäänkin. Omassa ohjelmassani mulla on ollut aika täydellinen taiteellinen vapaus joten musagenrejen välillä on voinut hyppiä tavoilla, jotka eivät oikein muissa DJ-hommissa ole mahdollisia. Tiukemman ohjelmaformaatin ja ohjeistuksen puitteissa työskentely olisi varmasti turhauttavaa.

Parasta DJ:n hommassa kuitenkin on mielestäni se paikan päällä tapahtuva interaktio, hienointa on kun saa omilla musavalinnoillaan tanssilattian täyteen. Sitä ei esimerkiksi radiossa voi tavoittaa.

Muokkaus: Ai niin, noista formaateista. CD:ltä soitan enimmäkseen, mutta joskus on vähän tullut vinyylejäkin pyöriteltyä siellä seassa. Jälkimmäistä hommaa on lähinnä haitannut aika paljon omien vinyylien vähyys ja se, ettei läheskään kaikissa soittopaikoissa ole ollut mahdollisuutta soittaa vinyylejä.
    • Lähetetty: 13.08.2008 18:50
    Onkos ihmisillä muuten omia laitteistoja? Mulla ei ole, sen verran satunnaista soitteluni on että ei ole tullut hommattua. Toisaalta vakio soittopaikassani on hyvät vehkeet, mutta muutamissa rafloissa on ollut ikävä kunnon laitteita kun on joutunut soittamaan tavallisilla sterkkojen soittimilla.
    Entäpä tanssimusan soittelijat, osaatteko miksata vaihdot biittiin ja harrastatteko sellaista? Itse en osaa, soittelen aika vähän sellaista musaa eikä ole tullut opeteltua kun se pitäisi tehdä jo kotona omilla vehkeillä ettei mene "laukkakilpailuiksi", keikkapaikoilla ei vaan ikinä ehdi.

PS. Asiasta tietämättömille voin kertoa että biittiin miksaaminen tarkoittaa kappaleenvaihtoa jossa uusi kappale säädetään matchaamaan soivan kappaleen biittinopeuden kanssa mikserin ja soittiman avulla. Näin biisi vaihtuu mutta biitti säilyy yhtenevänä, ellei dj skämmää ja silloin biitit soivat hieman eri tahtia kuulostaen juuri "laukkakilpailuilta" Juttu kehitettiin siksi että tanssijat pysyisivät tanssimassa kun kappale ei "lopu" tavalliseen tapaan.
    Kirjoittanut: hilarion (Jäsen)
    • Arvo: Edistynyt
    • Lähetetty: 14.08.2008 15:52

Lainaus: Deadboy

Onkos ihmisillä muuten omia laitteistoja? Mulla ei ole, sen verran satunnaista soitteluni on että ei ole tullut hommattua.

Kerran harkitsin hankkimista kun melko halvalla olisi saanut, mutta jätin sitten ostoksen tekemättä nimenomaan koska soittelu mullakin on varsin satunnaista, enkä siis tiennyt tuleeko tuolle niin hirveästi käyttöä. Kyllähän ne kamat yksiöstä aika paljon tilaakin veisivät. Nimenomaan siksihän noi omat kamat olisi hyvät ettei tarttisi soitella milloin milläkin epämääräisillä kokoonpanoilla, vaikka itse olenkin kaikki keikkani heittänyt ihan ammattitason välineillä.

Samoin tuon biittimiksauksen kohdalla: ei sitä yksinkertaisesti voi oppia jos ei ole omia kamoja. Oon sitä kyllä joskus harjoitellut lainakamoilla ja tehnyt tietokoneellakin biittimiksausta, mutta ei se musta tunnu vaivan arvoiselta kun mulla ei ainakaan ole sellaista korvaa että tuo sujuisi kauhean helposti. Pääasia että pätkäisee biiseistä hiljaiset outrot ja introt pois ettei tanssiminen häiriinny liikaa. Sinänsä kyllä arvostan ihan hirveästi sellaista ammattitaitoa että pystyy tekemään eri biiseistä niin yhtenäisen äänimaton että bilekansasta tuntuu kuin se tanssisi yhtä tunnin pituista kappaletta.
    Kirjoittanut: emanon (Inkvisiittori)
    • • Muokkasi: emanon
    • Lähetetty: 17.08.2008 01:57
    Muutaman kerran olen pääkaupunkiseudun konegoottibileissä levyjä soitellut, mutta en vielä todellakaan voi itseäni DJ:ksi sanoa. Eikä mun mielestä Suomessa ketään oikeasti pätevää Idustrial-DJ:tä vielä olekaan. Siis jos DJ:llä tarkoitetaan ihmistä joka osaa manipuloida musiikkia kunnolla ja soittaa musiikkia fiiliksen ja yleisön mukaan. Levyjä kyllä löytyy vaikka keneltä. Tämä tietysti johtuu siitä, ettei sellaiselle ole kunnon kysyntääkään.
    Tarkoitan siis, että Suomessa ei kukaan oikeasti biittimiksaa klubeilla musiikkia, saati että osaisi scratchailla sekaan jotain ja luoda uutta. Toisaalta ei tuommoinen hirveäsi industriaaliin sovikaan. DJ Flambeaun (Radium klubin DJ ja rytminoisen suuri sanansaattaja) kanssa tästä juttelinkin jokunen vuosi sitten ja hän sanoikin, että turha yrittää miksailla mitään ihmeitä jos biisit on 5 min pitkiä ja niissä on 4 minuuttia vokaaleita. Proteus lienee lähimmäs musiikkimakuani menevä osaava DJ, mutta hänhän nyt onkin maailmanluokan DJ. Hyvin sinne HardNRG:n sekaan jonkin VNV-Nationin jollotukset kumminkin tuntuivat osaavissa käsissä uppoavan (konemetsä'07)
    Saksassa kävin vuosi sitten Hampurissa keskiviikkoisin järjestettävällä Schwarze Nacht -klubilla ja siellä DJ:t miksasivat Dimmu Borgiritkin Cradle of Filthin sekaan saumattomasti (alakerran hevipu0lella) mikä kyllä kuulosti jo aika hienolta!

Hommasin hiljattain itselleni tuollaisen USB-DJ-controllerin jolla olisi tarkoitus harjoitella biittimiksausta. Eihän se sama asia ole kuin oikeiden dekkien kanssa soittelu, mutta ei ole varaa pistää vajaata tonnia tuollaiseen laitteistoon, eikä tässä kämpässä ole oikein tilaakaan. Mut seuraavaa keikkaa varten olisi tarkoitus keksiä jotain kivaa (lokakuussa, vink vink)

P.S. käytän nyt Industrial-termiä yleisenä kuvauksena "synkälle goottikonemusiikille"
    • Lähetetty: 14.11.2008 19:50

Lainaus: neo_shaman

Vinkkejä aloittelevalle DJ:lle otetaan vastaan mielellään

No jos jotakin pientä osaan heittää vaikka yleisesti...:
    -Opettele käyttämään laitteiston niitä perusominaisuuksia hyvin. Toisaalta vain niillä perusjutuilla pärjäilee ihan mukavasti pidemmällekin.
    -Varsinkin aluksi, suunnittele se mitä soitat. Myöhemmin se ei ole enää ihan niin tärkeää, osaat improvisoida.
    -Ei kuolleita hetkiä. Musiikin on parempi soida koko ajan ja pyri siihen. Yleensä on parempi jättää pois biiseista introt tai outrot, varsinkin jos ne soivat hiljaa koska klubitilanteessa ne eivät yleensä kuulu ja vievät sen "flown", musiikin sujuvuuden ja sopivan jatkuvuuden. Tuo vaikeasti määriteltävä "flow"n säilyttäminen on yksi hyvän dj:n tunnusmerkeistä. Sen ajoittainen hallittu rikkominen myös.
    Sama esimerkiksi akustisen musiikin kanssa, ei vaan kuulu kunnolla paitsi ehkä ihan alkuillaista kun ei ole muuta hälinää.
    -Kuuntele aina kuulokkeilla seuraavaa biisiä valmiiksi että tiedät missä kohden vaihdat. Vielä parempi jos tunnet soittamasi biisit niin hyin että tiedät millainen biisinvaihto sopii mihinkin. Erityisesti ne alut ja loput on tärkeitä.
    -Ota joku varalevy tai pari jemmaan jonka voit laittaa soimaan jos et ajoissa löydä sitä mitä etsit. Se on hyvä olla sellainen mikä tyylillisesti sopii vähän joka rakoon.
    -Pyri siihen että sinulla on heti seuraava kappale valmiina kun laitat jotain soimaan.
    -Jos otat toiveita vastaan, mitä ainakin minä teen, sovita ne sopivasti settiisi. Älä jää juttelemaan liikaa tuttujesi/toivelijoiden kanssa ettet menetä sitä tatsia että sulla on aina biisi valmiina hyvissä ajoin. Jos on kiire tai et saa selvää mitä joku toivoo anna sille kynä ja paperia. Tai ota savukoneen outti nii lähelle että voi piiloutua sen savun taakse.
    -Opettele soittamaan sekä valmiiksi tehdystä setistä sekä myös ex-tempore. Yleensä on hyvä tehdä joku hand-out biiseistä mitä meinaa soittaa, siihen voi sitten turvautua jos tulee hetki jos et tiedä mitä laittaa soimaan. Hyvä dj mielestäni osaa muuttaa settiään kesken illan jos selvästi on siihen tarvetta.
    -Katsele lattialle ja pane merkille mikä toimii. Toisaalta ainakaan minä en soita pelkästään niille jotka tanssii, vaan myös muille, pöydissäkin istujille joten tuo viimeinen kohta on vähän tulkinnanvarainen.

Muoks,
    Vielä sananen volumesta: Kaikki tietää että eri levyt soivat eri voimakkuudella, ota tämä huomioon ja säätele sitä volaa. Erityiesti vanhat, remasteroimattomat cd:t soivat usein hiljaa.
    Myös se, kuinka paljon mestassa on väkeä vaikuttaa todella paljon. Alkuillasta ei usein ole kun muutama ihminen jotka useinkin vai juttelevat keskenään eivätkä tanssi, voi soittaa hiljaa ja jotain rauhallisempaa musaa. Loppuillasta kun väkeä on enemmän, saa nupit olla ihan eri asennoissa ja meno vähän reippaampaa. Se pelkkä porukan määrää imee musiikn kuuluvuutta aika yllättävän tehokkaasti.
      Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 7 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
      Järjestä treffit