Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Tietokoneet ja netti

Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 23.06.2012 18:12
Olisiko täällä minua taitavampia Linuxin käyttäjiä?

Minulla on mennyt nyt tämän Linuxin kanssa pieleen melkolailla kaikki. Kaatuilee, on buginen ja jokainen uusi versio tuo mukanaan läjän toinen toistaan pahempia ongelmia.

Elättelen vielä toivoa että kyseessä olisi asennuksen aikana tapahtunut moka, joten ajattelin pistää koko homman uusiksi. Tällä hetkellä on käytössä Precise Pangolin, eli tämä uusin versio ja edelleen kone kaatuilee, yleensä YouTubea katsoessa. Tökkii muutenkin melkein yhtä pahasti kuin väsynein Windows konsanaan.

Kuulemma Linux Mint voisi sopia kaltaiselleni peruskäyttäjälle, joka ei oikeastaan ymmärrä Linuxista yhtään mitään, mutta haluaisi helposti toimivan, kevyen ja turvallisen systeemin. Oiskos tuosta Mintistä kellään täkäläisellä kokemuksia?
Kirjoittanut: Abigor (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: Abigor
  • Lähetetty: 23.06.2012 22:57
Siis Minthän on Ubuntun joku erikoisversio sikäli kuin minä muistan. Sen saa ihan yhtä helposti sekaisin jos käyttää pääkäyttäjän oikeuksia holtittomasti.

Oletko varma että kyseessä on kuitenkin käyttöjärjestelmän vika, ettei virtalähde, kiintolevy, RAM tai joku muu osa olis sanomassa sopimusta irti? Rikkinäinen virtalähde ainakin aiheuttaa melko ufoja probleemeita, tosin sitä nyt on huono testata muuten kuin vaihtamalla se. Tuo tökkiminen nyt ainakin kielisi mahdollisesta rautaviasta, eli kiintolevy, muisti, tai virtalähde saattaa olla menossa rikki, paha sanoa näin konetta näkemättä ja kuulematta että mikä - virtalähteen oireet kun voi olla sitten samat kuin noiden kahden. Takuuvarmasti sen tietää olevan syypää viimeistään sitten kun jokin osa hajoaa virtapiikkiin.

Ihan vaan sillä kysyn, kun Linux kuitenkin periaatteessa on melko vaikea saada sekaisin jos tosiaan ei käytä kaikkeen sudoa ja on nyt varustettu edes jonkinlaisella maalaisjärjellä.

Lainaus: kuopassa

Onko kukaan käyttänyt tietokoneeseen asennettavaa Blu-ray-soitinta? Hommailin USB-johdolla toimivan ulkoisen soitimen ja asensin sen mukana tulleet ohjelmistot, mutta en siltikään pysty katsomaan sitä yhtä ja ainoaa Blu-ray-leffaa, joka leffavalikoimasta löytyy. Virheilmoituksessa valitetaan virheellisestä tiedostoformaatista. Onko joku tietty ohjelma, jolla näitä uuden tekniikan leffoja voisi katsoa Windowsilla? VLC:n avulla ei suostu toimimaan, eikä myöskään jollain Blu-ray Disc Suitella, joka tuli aseman mukana. Windows Media Player ei ole koneessani ikinä toiminut, joten sillä en voi testailla.

Windows ei tue suoraa Blu-Ray toistoa, ei edes Windows 7. Miksi? No, hitostako minä tiedän. Outoa kuitenkin, että aseman mukana tulleella ohjelmallakaan se ei toimi. Suosittelisin kokeilemaan ainakin Media Player Classic Home Cinemaa, josko sillä lähtisi. Kyse on kuitenkin koodekeista loppupeleissä, joten toinen vaihtehto on asentaa ffdShow.
Vielä tällainen löytyi googlettamalla, toivottavasti auttaa:
http://www.brighthub.com/computing/windows-platfor m/articles/79840.aspx
  • Lähetetty: 23.06.2012 23:52

Lainaus: Abigor

Oletko varma että kyseessä on kuitenkin käyttöjärjestelmän vika, ettei virtalähde, kiintolevy, RAM tai joku muu osa olis sanomassa sopimusta irti?

Kone on alle kaksi vuotta vanha, joten jos joku on menossa rikki niin sanoisin että johan on heppoista tekoa. Itse ymmärrän tietokoneista suunnilleen yhtä paljon kuin kvanttimekaniikasta, niin tosi vaikeaa sanoa että missä vika voisi olla. Onhan tuo mahdollista, mutta pistää kyllä vihaksi jos näin uusi kone lahoaa jo käsiin.

Kone on Jimm'silla kasattu Basic Economy -malli, joka on näemmä poistunut mallistosta, joten eipä ole tässä äkkiseltään saatavilla edes kattavaa listaa tuon koneen sisuksista. Sellainen löytyy tuolta tallessa olevasta kuitista kyllä muistaakseni jos niiden osien listaamisesta nyt joku hyöty on.

Ihan vaan sillä kysyn, kun Linux kuitenkin periaatteessa on melko vaikea saada sekaisin jos tosiaan ei käytä kaikkeen sudoa ja on nyt varustettu edes jonkinlaisella maalaisjärjellä.

No, tässä juurikin ihmetyttää se, että nörttikaverit tuputtivat tätä Linuxia minulle sellaisilla mainoslauseilla että tämä ei kaadu, on helppo käyttää ja tuoksuukin ruusuille. Mutta ei nyt ole lunastanut kyllä mitään näistä lupauksista. Terminalia käytän vain jos on aivan pakko.

Se mitä tässä olen tehnyt on version päivittäminen uuteen kahteen eri kertaan. Asensin tähän alunalkaen Natty Narwahlin, ja noiden jälkeen olen käyttänyt myös Oneiric Ocelotia ja Precise Pangolinia. YouTube-ongelmat alkoivat Oneiric Ocelotin myötä, sitä ennen toimi YouTube. (Joskin monet muut asiat olivat pielessä jo silloin. Winea ja Spotifyita hakattiin yhteen ainakin viikko, mutta sentään se toimii nykyisin. Ja siitä kai on Linuxille joku oma versionsakin jo.) Precise Pangoliniin päivittäessä tilanne vain paheni entisestään. Heti päivittämisen jälkeen vedin kunnon itkupotkuraivarit, kun tämä oli ihan tukossa.

Muita tapauksia joissa olen käyttänyt terminalia:
- Piti laittaa se taikasana jolla sai DVD:t toimimaan.
- Yritin päivittää flashin koska ajattelin että YouTube-ongelma johtuisi siitä.
- Ja muistaakseni jotain säätöä oli liittyen irc-clienttiin. Muuten olen pysytellyt kaukana pelottavasta mustasta laatikosta.

Ikkunoinnissa olisin halunnut käyttää Gnome Classicia, mutta Precise Pangolinissa on se kivakiva juttu, että Gnome Classicissa ei toimi enää F11 tai full screen muutenkaan, ainakaan jos käyttää Mozillaa. Pitkin hampain olen nyt siirtynyt Ubuntuun, vaikka tämä onkin ruma kuin mikä. Ongelma ei tosin ole kadonnut minnekään.

Mietin jos nyt suosiolla asentaisin Linuxin uudelleen. Jos kuitenkin sähläsin siinä asennuksessa jotain, kun tässä on nyt tasaisesti ollut koko ajan ongelmia milloin minkäkin kanssa. Yksi kaveri sanoi että Linux Mint voisi sopia kaltaiselleni urpokäyttäjälle, koska siinä vissiin ohjelmia testataan pidempään ennen kuin uusi versio edes laitetaan jakoon tjsp. Kuulemma muutenkin olisi soveltuvampi tällaiselle käyttäjälle jonka mielestä commandien kirjoittaminen on vähintäänkin noituutta. Tuosta olisi vain kiva saada kokemusta joltain toiselta joka on asioista yhtä kujalla kuin minäkin. Noilla nörttikavereilla on paha tapa mainostaa "yksinkertaisina ja helppokäyttöisinä" mitä monimutkaisempia asioita.
Kirjoittanut: Nordis (Jäsen)
  • Lähetetty: 24.06.2012 11:43
Asiaa sivuten, onko Linuxista mitään sellaista ihmisystävällistä versiota jossa terminaliin ei yksinkertaisesti tarvitse normikäytössä kajota? Vanha läppäri tuntuu Ubuntun kanssa vielä semisti elinkelpoiselta, mutta kun ekan softan asentamiseen tuhrautui toista tuntia ja mikään ei siltikään toiminut niin usko tuohon ei ole kovin korkealla
  • Lähetetty: 24.06.2012 12:06

Lainaus: Nordis

Asiaa sivuten, onko Linuxista mitään sellaista ihmisystävällistä versiota jossa terminaliin ei yksinkertaisesti tarvitse normikäytössä kajota? Vanha läppäri tuntuu Ubuntun kanssa vielä semisti elinkelpoiselta, mutta kun ekan softan asentamiseen tuhrautui toista tuntia ja mikään ei siltikään toiminut niin usko tuohon ei ole kovin korkealla

Itse toivoisin samankaltaista. Koska ihan oikeasti, commandien kirjoittaminen ei ole peruskauraa normikäyttäjälle. Tykkään siitä, että asioista on selkeät napit ja kun niitä klikkaa hiirellä tapahtuu toivottuja asioita.

Linux Mintiä mainostettiin minulle juuri tuolla, että pitäisi joutua vähemmän tekemisiin terminalin kanssa ja kuulemma soveltuu paremmin niille käyttäjille jotka eivät oikeasti ymmärrä tietokoneista mitään. Linuxilla on myös rasittava tapa siinä, että ohjelmista on saatava heti uudet versiot, vaikka ne olisivat vielä bugisia eikä niitä ole testattu kunnolla. Kuulemma Mintissä päivityksiä tulee kärsivällisemmällä vauhdilla.

Nämäkin suositukset tulivat kuitenkin sellaiselta kaverilta, joka puhuu sujuvasti tietokonetta. Linuxia kaupattiin kavereiden toimesta minulle alunperinkin "yksinkertaisena ja helppokäyttöisenä" niin suhtaudun näihin lupauksiin skeptisesti sen jälkeen kun nyt olen vuoden verran vähän väliä ollut ihan ihmeissäni tämän systeemin kanssa.

Ajattelin että annan nyt tälle vielä yhden mahdollisuuden ja pistän koko käyttiksen uusiksi. Nyt pitäisi vain päättää että koitanko vielä kestää Precise Pangolinia vai uskallanko kokeilla Linux Mintiä. Jos ei toimi senkään jälkeen niin varmaan luovutan ja hankin Windows Seiskan.
Kirjoittanut: Selah (Jäsen)
  • Lähetetty: 24.06.2012 16:56

Lainaus: Giffirt

Ajattelin että annan nyt tälle vielä yhden mahdollisuuden ja pistän koko käyttiksen uusiksi. Nyt pitäisi vain päättää että koitanko vielä kestää Precise Pangolinia vai uskallanko kokeilla Linux Mintiä. Jos ei toimi senkään jälkeen niin varmaan luovutan ja hankin Windows Seiskan.

Nostan peukkua että vielä ei ole täysin epätoivo vallannut!!
Yleensä vianselvityksessä auttaa se että kokeilet live-cd:tä tai live-usb tikkua ja katsot aiheutuuko näillä samoja ongelmia. Mikäli ongelmaa ei esiinny, on vika mitä luultavimmin käyttöjärjestelmässä kuin raudassa. (huom! live cd/usb voi olla hitaampi käyttää)

Itse olen Linuxin kanssa tapellut jo vuosia, uusien versioiden mukana tulee uusia ongelmia jne. Lähinnä syynä tähän on itselläni jatkuvasti päivittyvä rautapuoli, joka tuo mukanaan usein ongelman ettei ajuri tukea ole..

Mutta palatakseni tähän ongelmaasi. Linuxista on vuosien saatossa koetettu tehdä yhä käyttäjäystävällisempää (terminaaliin ei tarvitse kajota), mutta vielä on pitkä matka edessä.

Usein kun uudelle käyttäjälle lähtee tarjoamaan linuxia, niin itselläni on pyörineet kolme eri jakelua mielessä: Mint, Ubuntu, Fedora. Fedorassa paketit ovat RPM-pakettaja, kun taas mint ja ubuntu käyttävät DEB-paketteja. Muuten ulkoisesti kaikki ns. "valtavirta" linuxit alkavat muistuttaa toisiaan.

Näiden kaikkien positiivisena puolena on se että lähes 100% ajasta, pakettikoneeseen asennettuun Linuxiin ei tarvitse koskea, vaan se toimii vuodesta toiseen ilman ongelmia. Mikäli taas omistaa erikoisempaa rautaa kotelonsa sisällä, voi varautua ainaisiin ongelmiin linuxin kanssa temmeltäessä.

Pieni sana mustasta laatikosta... mikäli sinulla on Linuxi, joskus siihen joudut koskemaan. Siitä ei pääse yli eikä ympäri, joten on hyvä asennoitua siihen että jos jotakin tarvitsee tehdä, niin terminaalista se tasan tarkkaan onnistuu! Ja kun backupit on kunnossa niin koneen uudelleen asennus on max. parin tunnin juttu.

Live CD tai Live USB-tikku käyttöön ja testaamaan mimmoisia vaihtoehtoja on tarjolla!
Kirjoittanut: Abigor (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 24.06.2012 17:58

Lainaus: Giffirt

Kone on alle kaksi vuotta vanha, joten jos joku on menossa rikki niin sanoisin että johan on heppoista tekoa.

No ei se mitään meinaa, 1005 euron koneen ostin itse reilu viikko sitten ja lähti jo näyttis ja kohta lähtee kiintolevykin takuuvaihtoon. Aikaisemmassa koneessa taisi olla sama juttu, näyttis prakasi muutaman viikon sisään. Ei näitäkään laitteita tehdä enää niin kuin ennen.

Mutta no, Selah tuossa pääsikin sitten neuvomaan ennen meikäläistä, kannattanee kokeilla noita neuvoja.
  • Lähetetty: 26.06.2012 19:30

Lainaus: Selah

Nostan peukkua että vielä ei ole täysin epätoivo vallannut!!

Se on itseasiassa vallannut minut useampaankin kertaan. Yleensä parin tunnin itkupotkuraivareiden jälkeen olen kuitenkin vähän rauhoittunut ja minut on vallannut sellainen "jumalauta minuahan ei käyttöjärjestelmä voita, varmana jotenkin korjaan tämän tai jos en itse keksi mitään niin nalkutan poikaystävälle/kavereille/jokaiselle internetin keskustelufoorumille niin kauan kunnes joku keksii miten tämän saa korjattua!" -asenne.

Mutta kiitoksia neuvoista. Ei auta kuin kokeilla. Tosin tähän projektiin lähden vasta kun olen toipunut flunssastani. Tässä tilassa en tajua kuitenkaan mistään mitään ja lopulta varmaan vain räjäytän koko universumin laittamalla jonkun commandin jolla vahingossa aktivoin kaikki itänaapurin ydinaseet.

No ei se mitään meinaa, 1005 euron koneen ostin itse reilu viikko sitten ja lähti jo näyttis ja kohta lähtee kiintolevykin takuuvaihtoon. Aikaisemmassa koneessa taisi olla sama juttu, näyttis prakasi muutaman viikon sisään. Ei näitäkään laitteita tehdä enää niin kuin ennen.

Yhynyy. Koneeni on (uusista) osista koottu. Koko koneen takuu on jo ummessa, mutta yksittäisten osien takuuta on jäljellä vielä yhdestä vuodesta elinikäiseen. Eli minun pitäisi:
a) tunnistaa mikä osa on rikki
b) kiskoa se irti ja kiikuttaa vaihtoon
c) asentaa uusi osa itse paikoilleen rikkomatta sitä.

En ole edes uskaltanut irroittaa vanhasta koneestani ylimääräistä kovalevyä ja siirtää sitä tähän uuteen koneeseen, koska pelkään että hajotan kovon ja/tai tämän uuden koneen prosessissa.
Kirjoittanut: kuopassa (Ylläpitäjä)
  • Lähetetty: 24.08.2012 23:25

Windows ei tue suoraa Blu-Ray toistoa, ei edes Windows 7. Miksi? No, hitostako minä tiedän. Outoa kuitenkin, että aseman mukana tulleella ohjelmallakaan se ei toimi. Suosittelisin kokeilemaan ainakin Media Player Classic Home Cinemaa, josko sillä lähtisi. Kyse on kuitenkin koodekeista loppupeleissä, joten toinen vaihtehto on asentaa ffdShow.
Vielä tällainen löytyi googlettamalla, toivottavasti auttaa:
http://www.brighthub.com/computing/windows-platfor m/articles/79840.aspx

Mulleitää vieläkää toimi-ää. Vehje ei suostu yhteistyöhön, joten luovutin sen kansssa hommailun. Vähän ärsyttää kun senkin rahan olisi voinut laittaa johonkin hyödylliseen. Viime aikoina olen huomannut joko ostaneeni sutta ja sekundaa tai tavaroiden olevan laadullisesti skeidaa: digikameran joku zoomausrinkula mennyt itsestään rikki kun en käyttänyt kameraa muutamaan kuukauteen, televisioon kytketty DVD-soitin ei ole missään vaiheessa toiminut, Mokian uutena ostetussa kännykässä oli joku akkuvika ja viimeisimpänä tuliterä tietokoneen keskusyksikkö ei suostu käynnistymään. Yksi jännä selitys näille vioille voisi löytyä Postin kotiinkuljetuksesta jos heikäläiset moukaroivat paketteja piruuttaan.
Kirjoittanut: Nyxeria (Jäsen)
  • Lähetetty: 23.11.2012 23:26

Lainaus: Nordis

Asiaa sivuten, onko Linuxista mitään sellaista ihmisystävällistä versiota jossa terminaliin ei yksinkertaisesti tarvitse normikäytössä kajota?

Terminaali on helpoin tapa hoitaa järjestelmätason juttuja, mutta jos ei halua hirvittävästi säätää asioita, voisin suositella ihan perus Ububtua kahdesta syystä:
1. Helppo, ja ainavain käyttäjäystävällisempään suuntaan menossa.
2. Suuri käyttäjäkunta, ja jos ei jotain itse osaa, saa aina googlettamalla jonkun tutoriaalin.

Terminaaliin ei välttämättä hyvällä tuurilla tarvitse ikinä koskea, mutta kannattaa silti pitää google vierellä

Myös LiveCD (tai USB) systeemejä voi kokeilla, ennenkuin asentaa käyttiksen päälevylle. Tällätavoin voi fiilistellä käyttistä ilman liian suurta riskiä, että hajottaa jotain. Sitten kun käynnistää koneen uudestaan, niin se palautuu normaaliin tilaan, eikä mitään tietoja tallennu (myös rasittavaa, kun asetukset eivät tallennu mukana).
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 2 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 04.01.2022 03:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 501 henkeä!
Järjestä treffit