Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Apua varsinkin pikkupaikkakuntien gooteilta!

Kirjoittanut: Not the nicest girl (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 04.08.2008 16:05
Hei!

Olen kirjoittamassa kirjaa. Se ei välttämättä koskaan valmistu, mutta olisi hienoa, jos joku kertoisi, millaista on asua pienellä paikkakunnalla goottina, tuijottaako ihmiset, tottuvatko he sinuun, mitä olet miettinyt, onko sinua syrjitty, miltä se on tuntunut jne.

Kiitollinen olen jokaisesta vastauksesta
Kirjoittanut: BronzeRain (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 04.08.2008 16:18
Itse asun Nivalassa, n. 11 000 asukasta, iso osa lestadiolaisia tai heränäisiä, ja en ole vielä tähän mennessä huomannut suurtakaan eroa suhtautumiseen sen enempää täällä kuin vaikkapa Helsingissäkään. Toki uteliaita tuijottelijoita löytyy, mutta enemmän olen saanut ihailevaa ja uteliasta palautetta kuin haukkuja. Sanoisin että jos gootti itse on avoimella ja ystävällisellä mielellä liikkeellä, niin ainakin täällä saa ystävällisen vastaanoton. Minua on syrjitty viimeksi peruskoulussa, ja se sai alkunsa jo kauan ennen "goottiuttani".
Minä viihdyn kotipaikkakunnallani, ja vaikka on ollut jo kauan mahdollisuus muuttaa muualle opsikelemaan, en ole halunnut lähteä. Minuun on totuttu, ja minuun (ja muihinkin gootteihin/punkkareihin/ernuihin) suhtaudutaan kuin keneen tahansa muuhunkin. Tosin naapuruston lestadiolaislapsosten kanssa meillä on kieroutunut viha-rakkaus-suhde ja kettuilua tulee puolin ja toisin.
Kirjoittanut: Amelia De Vlarie (Jäsen)
  • Lähetetty: 04.08.2008 17:43
En tiedä jos tulet tarvitsemaan esimerkiksi palautetta ulkosuomalaisen elämästä täältä Italiasta mut lähetän muutenkin ihan huvikseni, antaa vähän vertailun aihetta.

Asun myös pienessä paikkakunnassa joka on osana isompaa kaupunkia Milanon vieressä. Varese-niminen paikka. Täällä suhtaudutaan goottiuteen todella erillaisesti sillä nuorisokulttuuri täällä on todellakin yhtä luokkaa joista tulee vain pari alakulttuuria. Ns. "goottina" asuminen täällä on siis aika hemmetin vaikeaa.. onhan goottikulttuuri täälläkin olemassa jossain Milanon underground klubien uumenissa, mutta niin vähissä että sitä harvoin näkee. Kyse on myös musiikista, monta goottibändiä italiasta ei ole mutta on niitäkin kuuluisia.
Eli, tuijotuksia on paljon vaikka se on hiljaista salaa katselemista selän takana. Syrjintää on huomattavasti italialaisilta, mutta käydessäni semmoista eurooppakoulua niin sitä ei ole siellä ollut ikinä, muita suomalaisia perheitä kun on täällä paljonkin.
Muuten elämä on rauhallista ja väkivaltaisuutta tai mitään ilkivaltaa ei ole ikinä tapahtunut. Ilmapiiri on kuitenkin erittäin erillainen suomeen verrattuna. Aina kuukausittain tullessani sinne niin olo on heti kotoisampi, ei vain sentakia, koska maa sattuu olemaan syntyinpaikkani ja kansalaisuuteni vain sen takia koska kävellessäni kaduilla nään enemmän ihmisiä jotka rakastavat samaa synkkyyttä ja vaikka kuulen täältä monen saaneen haukut niskoilleen niin se on silti huomattavasti pienempi määrä kuin se mitä joudun sietämään päivittäin.
Suomessa, Haminassa ollessani sukulaisteni luona niin asiat ovat heti toisin. En ole saanut tuijotuksia, kommentteja tai mitään vastaavaa vaikka olen huomanut monenkin yrittävän. Hamina ei ole pieni paikkakunta ja se on outoa sillä luulisin siellä olevan enemmän tuijotettavaa kuin omassa 6000 ihmisen kaupungissani ...
Kirjoittanut: emmelin (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 05.08.2008 01:28
Minä puolestani asun alle 2000 asukkaan pienessä saaristokunnassa. Vaikka asuinpaikkani on erittäin pieni, en koe goottina olemista mitenkään erityisen vaikeana täällä.
Se vähäinen syrjintä, mitä olen kotikunnassani saanut osakseni, on useimmiten johtunut muista kuin ulkonäköön liittyvistä asioista. Ainoa ''vika'', mikä tälläisen pienen paikan ja erilaisuuden yhteensovittamisessa on, on yksinäisyys ja tietynlaisen vertaisryhmän puute. Hirveästi kun ei samanhenkistä porukkaa näin pienistä piireistä löydy.

Tuossa naapurikaupungissa (n. 14 000 as.), jossa kouluni käyn, olen kohdannut sitten hieman enemmänkin syrjintää. Halveksuntaa, nimittelyä, ylenkatsomista ja ulkopuolelle jättämistä on kuitenkin tullut lähinnä suunnilleen samanikäisiltä nuorilta. Muutamien uusien tuttavuuksien jälkeen tuokin on hälvennyt (eli ihmiset kasvaneet viksummiksi ;) ) ja syyksi paljastunut osissa tapauksista pelko! :o Ihan ehdottomasti reaktio, jota en koskaan kuvitellut herättäväni! Lisäksi omassa kotikunnassani ollaan luultavasti jo totuttu minuun, ja melko moni paikkakuntalainen tuntee minut jo muksusta saakka, mutta naapurikaupungista löytyy kyllä useampia tuijottelijoita.

Paljon olen myös saanut positiivista palautetta mm. keski-ikäisiltä rouvilta, jotka ihailevat milloin metsänvihreää tukkaani, milloin korkeita korkojani. :> Kuten BronzeRain sanoi, jos olet itse avoimella ja ystävällisellä mielellä, saat mitä luultavammin itsekkin paremman vastaanoton riippumatta siitä miltä näytät.
Kirjoittanut: Chuuko (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 05.08.2008 12:12

Lainaus: Amelia De Vlarie

Suomessa, Haminassa ollessani sukulaisteni luona niin asiat ovat heti toisin. En ole saanut tuijotuksia, kommentteja tai mitään vastaavaa vaikka olen huomanut monenkin yrittävän. Hamina ei ole pieni paikkakunta ja se on outoa sillä luulisin siellä olevan enemmän tuijotettavaa kuin omassa 6000 ihmisen kaupungissani ...

On Hamina pieni paikka, vaikka se 25000 ihmistä täällä kai asuu? Monenmoista kulkijaa kyllä löytyy, mutta gootit ovat kyllä jääneet vähemmälle suosiolle täällä. Ei kovin montaa tule vastaan kun keskustassa kävelee. Kyllä ainakin ite olen huomannu jonkinlaista tuijottelua ja selän takana puhumista. Mutta kyllähän täällä asuu, ei ainakaan mitään sen suurempia ole tapahtunut tai tullut vastaan.
Kaupungilla vanhat ihmiset tuijottavat pahasti, muutamat papat kommentoivat ihan ääneen selkäni takana hamettani, ja eräskin mummo väisti kadun toiselle puolelle kun kävelin vastaan. "Kato nyt millaset kengät tolla on!" "Etsä vois joskus ees näyttää normaalilta?"
Koulussa porukka kattoo nenänvartta pitkin kun yhtään pistää jotain "epänormaalia" päälle, eli siis ei niitä seppäläveromodahenkkamaukka -vaatteita joita valtaosa pitää päällä. Tai kysytää että mihin juhliin sä oot menossa... Toisaalta kyllä löytyy niitä jotka tunkee sormensa koko aika vyötärölle että iih-ihanaa-korsetti-kauhee-ku-sä-oot-laiha!!!1111 IhQQQ! Toisaalta porukka on kyllä tottunu siihen että näytän miltä näytän. Maanantaina kävelen kouluun electroissa ja minihameessa ja loppuviikosta sitte ravataan tuulipuvussa. Kyselevätpä sillonkin että oonko kipeä ko näytän liian normaalilta
Plaaplaa yrittäkää ymmärtää.
Kirjoittanut: Tiragen (Nimetön)
  • Lähetetty: 05.08.2008 13:48
Jatkanpa aiheesta. Asustelen hurjan 4000 ihmisolennon paikkakunnalla Kaustisella. Tämä on tälläinen tuppukylä, ei mitään elämää ja suurin osa kylän nuorisosta on sellaisia "perus" teinejä. Liekö sitten että tosiaankin olen tän paikkakunnan ainoa goottihenkinen olento, tottahan tossa msiikkilukiolla on jos jonkinmoista ihmistä mutta en näkisi että sielläkään olisi yhtään goottia. Kaikki normaalista poikkeava on täällä sangen epänormaalia, paikkakunnalle muuttavia katsotaan oudosti, niitä jotka ei pukeudu tyyliin "tuulipukujen maa" katsotaan vinoon ja kierosti, tuntuu, että täällä hyväksytään niin pitkin hampain kaikki uusi.

Mitään kamalaa syrjintää en ole kokenut, pientä kiusaamista ja nimittelyä joskus. Kyllä nämä tälläisen kummajaisen tuntuvat hyväksyvän vaikka tallustankin kylillä demoniat jalassa. Kutten emmelin jo tuossa aiemmin sanoi, että tosiaan tuo tietyn vertaisryhmän puute on surullista, täällä on niin pienet piirit.

Haluan kaupunkiin asumaan..
Kirjoittanut: Amelia De Vlarie (Jäsen)
  • Lähetetty: 05.08.2008 14:08
Chuuko

anteeksi offtopiccia.. olen kyllä poitsilan puolella ja haminassa meitä outouksia nähnyt, tatuoindpa gootti.net logon otsalleni niin näät sit joskus mut xD
Kirjoittanut: TheSecret (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 05.08.2008 14:55
Mä olen asunut reilun 8000 asukkaan tuppukylässä, eikä elämä ihan kyllä helppoa ollut. Mä en halua alkaa tähän sitä vuodattaa, mut jos tarvitset vielä jonkinmoista tarinaa niin laita yksityisviestiä, niin voin tarinoida noista ajoista.
Kirjoittanut: Melia (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 05.08.2008 15:33
Muutin Tampereen keskustasta tänne Keiteleelle (n. 2700 asukasta) töiden, rauhan ja hiljaisuuden perässä. On tuijotettu paljonkin, tosin epäilen sen johtuvan enemmän siitä, että täällä normaalisti kaikki tuntee toisensa ja mää oon ollut sit vaan uusi naama siellä seassa.

Tosin eipä mussa pahemmin oo ollut tuijoteltavaakaan, liikun lähinnä työpaikka-ruokakauppa-kuntosali-lenkkipolku -akselilla, missä nyt ei tule pukeuduttua järin gootikkaasti. Kun tietää hyörivänsä koko päivän likaisessa varastossa, niin ei tule aamulla mieleenkään alkaa tälläytyä... Mulla on myös tylsä pitkä pinkki-musta tukka, jollaisia löytyy ainakin muutama tusinassa. Liikun myös paljon metsässä, puoli mottia kuitutukkaa keräisi niin paljon hirvikärpäsiä ja muuta kivaa, että hermot palais hetkessä.

Viikonloppuja vietän paljon Iisalmessa, joka on mukamas isompi kaupunki, mutta ihan yhtä vähän samanlaisia intressejä omaavia ihmisiä tulee sielläkin vastaan... Rokkarikansaa näkyy paljon, muita alakulttuureita huomattavasti vähemmän. Keiteleellä tuntuu olevan mummoja, ja työvaatteissa kauppaan kömpiviä nuoria. Paikallisessa näkee vaan työkavereita, niin siellä ei kehtaa käydä...

Nyt oon ostamassa kämppää Pielavedeltä (vissiin yli 5000 asukasta!), katotaan sit mitä siitä tulee.
Kirjoittanut: AuroraBorealis (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 05.08.2008 20:44

Lainaus: Tiragen

Jatkanpa aiheesta. Asustelen hurjan 4000 ihmisolennon paikkakunnalla Kaustisella.

Itse olen kotoisin siitä vierestä, Toholammilta. Evijärvelläkin siinä kaustisen toisella puolella jossain vaiheessa hetken asunut. (Moi jos joku tunnisti, iik!) Hmm, itse koin kyllä syrjintää koulujen aikana, ensin mainitulla paikkakunnalla asuessani. Lähinnä sitä että yksin joutui olemaan ja... en edes halua puhua niistä tuntemuksista, ei minusta tykätty. Mutta asuin sitten hetken kaupungissa (Seinäjoki) ja siellä muutuin ehkä hieman itsevarmemmaksi. Tämän jälkeen muutin tuonne toiseksi mainitsemalleni pikkupaikkakunnalle jossa kyllä otettiin hyvin vastaan ja on tykätty siitä että oon vähän erikoinen. Ja haluan pienelle paikkakunnalle vielä joskus muuttaa, olen maalaisjuntti pohjimmiltani ja tykkään rauhallisella paikalla asua. Nykyään asun/työskentelen/opiskelen/sun muuta huttua, Oulussa.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 3 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit