Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Nettikiusaaminen/-häiriköinti

Kirjoittanut: werewolfette (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 10.11.2008 23:56
Aika rankkaakin haistattelua on joskus tullut kuvagallerioissa lähinnä feikkiprofiileista (kuva varastettu joltain scenetytöltä myspacesta ja takana joku finninaamainen teiniritsa), seksuaalista ahdistelua enimmäkseen ulkomaalaisilta miehiltä, sekä ikävää seläntakana puhumista, yksityisasioideni levittelemistä ja valheellista spekulointia, tuttujen ihmisten toimesta, ei onneksi kuitenkaan omalla nimelläni. Nykyään tältä tuskin voi kukaan välttyä.
Kirjoittanut: Unholysacrament (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 11.11.2008 19:59

Lainaus: Mystification

nämä ihmiset eivät itse taasen lannistu edes siitä vaikka saisit heidät puhumaan itsensä pussiin.

Itsekkin olen moisia kohdannut, mutta olen kyllä toisenlaiseen lopputulokseen päässyt että ovat olleet viesteistään päätellen järjettömän vihaisia
Olen vain heittänyt kaikkia väitteitä, jotka olen muodostanut heidän so called "väitteistään"
ja olen samalla provosoinut mahdollimman paljon
Kirjoittanut: misner (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 19.08.2013 16:46
Nostetaanpas tätä ketjua koska aihe on (jälleen) ajankohtainen.

Itse olen kokenut nettikiusaamista, yläasteella se oli sellaista että irc-gallerian kuvani laitettiin kunnan kirjaston tietokoneille taustakuviksi. Periaatteessa aika harmitonta siis, tosin ärsyttävää. Koskaan en ole joutunut systemaattisen kiusaamisen kohteeksi, enkä ole sellaista itsekään harrastanut. Minua on kyllä syytetty nettikiusaamisesta, sillä olen välillä hyvin suorasanainen netissä. Valitettavasti sitä unohtaa että toisella osapuolella on ihan toisenlainen käsitys siitä, mikä on sopivaa ja ei.

Haluaisin heittää ilmoille kysymyksen että oletteko sitä mieltä, että nettikiusaaminen tulisi kriminalisoida? Nythän on tullut ilmi tapauksia joissa teini-ikäinen on murhannut itsensä jouduttuaan kiusatuksi netissä. Viimeisin tapaus on ask.fm-sivustolla tapahtunut hyökkäys nuorta tyttöä vastaan, joka johti siihen että nuori hirttäytyi.
Kirjoittanut: kuopassa (Ylläpitäjä)
  • Lähetetty: 19.08.2013 21:13

Lainaus: misner

Haluaisin heittää ilmoille kysymyksen että oletteko sitä mieltä, että nettikiusaaminen tulisi kriminalisoida?

Mielestäni nettikiusaaminen ja kaikki muutkin tyhmät asiat pitäisi kriminalisoida. Itse asiassa tyhmyys pitäisi kieltää lailla. Pitäisi kieltää ensinnäkin nettikiusaaminen, samoin henkilökohtaisten tietojen levitteleminen tyhmillä nettisivustoilla, kuten Ask.fm:ssä.
Kirjoittanut: misner (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 20.08.2013 14:17

Lainaus: kuopassa

samoin henkilökohtaisten tietojen levitteleminen tyhmillä nettisivustoilla, kuten Ask.fm:ssä

Harmi kun porukka ei oikeasti tajua että sen puhelinnumeron näkee tuollaisella sivulla miljardi muutakin ihmistä eikä vaan ne kaverit ja se ihq poika/tyttö johon on ihastunut.
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 30.08.2013 09:32

Lainaus: misner

Haluaisin heittää ilmoille kysymyksen että oletteko sitä mieltä, että nettikiusaaminen tulisi kriminalisoida?

Jos aikuinen lyö aikuista työopaikalla se on pahoinpitely.
Jos teini lyö teiniä koulussa se on koulukiusaamista.
Jos aikuinen levittää päättömiä juoruja ja/tai muuta loukkaavaa materiaalia internetissä toisesta aikuisesta se on kunnianloukkaus ja/tai yksityisyuydenloukkaus.
Jos teini tekee näin se on kiusaamista.

Tämä jako on mielestäni aina ollut järjetön.

Rikosoikeudellinen vastuu alkaa 15-vuotiaana ja mielestäni se tulisi myös huomioida. Esimerkiksi yläasteella tapahtuvaa henkistä fyysistä väkivaltaa vähätellään ja painetaan villaisella kutsumalla sitä koulukiusaamiseksi. Myös nuoret pitäisi oikeasti saada tajuamaan tilanteen vakavuus. Sellaiset kohtuullisen järjissään olevat yksilöt yleensä säikähtävät tolkkuihinsa siinä vaiheessa kun asia menee poliisille ja siitä tulee vähintäänkin virallinen sovittelu.

En tiedä varmaksi miten Suomessa nuorisorikosrekisteri toimii. Hyvä olisi että rekisteri ei jäisi pysyväksi, vaan käytöstä korjamalla siitä voisi päästä eroon. Näin ei myöskään sen yhteen dorkaan teinitekoon sortuneen yksilön elämän tarvitsisi saada pysyvää leimaa.

Lainsäädäntö laahaa tällä hetkellä nettimaailmasta pahasti jäljessä. Stalkkaaminen taisi juuri tulla vainoamis-nimikkeellä kriminalisoitavaksi Suomessa. (Tai sitten tää on suunnitteilla, myönnän etten ole ihan ajan tasalla näistä.) Kiusaamisen kriminalisoinnissa tuleee eteen monia käytännön pulmia, kuten se miten kiusaaminen määritellään. Monissa tapauksissa siihen voisi todennäköisesti soveltaa kunnianloukkausta, yksityisyydenloukkausta tai vainoamista. Samoja joita sovelletaan aikuisten väliseen "nettikiusaamiseen" (lue: internetissä tapahtuva henkinen väkivalta).

En tiedä miten aktiivisesti nykykouluissa puhutaan ja puututaan asioihin, koska omasta peruskoulusta on aikaa sen verran että soisi asioiden muuttuneen jo tässä välissä. Olisi kuitenkin hyvä, ettei koulu olisi yhteiskunnasta irrallaan oleva saareke. Se että lapsi ei vielä ole rikosoikeudellisessa vastuussa ei tarkoita, etteikö hänelle voisi selventää, että toisen lyöminen ja potkiminen tai ilkeiden juorujen ja kuvien levittäminen internetissä ei ole kiusaamista, vaan se on väkivaltaa. Hyvä olisi myös selventää pennuille alusta asti, että kaikki väkivalta ei ole fyysistä. Häpeä, nöyryytys ja yksinäisyys ovat sellaisia tunteita, joita suurin osa lapsistakin on jossain vaiheessa kokenut ja joiden suhteen kykyä empatiaan pitäisi löytyä, jos sitä empaattisuutta vain ruokitaan.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 04.01.2022 03:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 501 henkeä!
Järjestä treffit