Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Takaisin Juurille: Sukututkimus!

Kirjoittanut: MustaHukka (NeppaGootti)
  • Lähetetty: 27.12.2008 21:34
Mustonen
Hoplaa...löysin mummoni suvun sukuvaakunan

http://suvut.genealogia.fi/mustonen/index_tiedosto t/page0006.htm
Tuon mukaan yksi Mustos-suvun sukuhaara on asuttanut Kivesjärven seutua...kjeh kjeh
Ja tulipa uutena tietona tuokin että Mustosia on tutkittu aina 1600-luvun alkupuolelle asti O_o

Kartta
Lätkäistäämpä nyt vielä levinneisyyskarttakin tähän kun kerran löytyi
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 27.12.2008 22:15
Nastolassa ainakin asuu yksi Mustosten perhe, kun tuota karttaa katselin...

Hmm, isältä kysyessäni suvusta ei todellakaan löydy mitään erityisen kummoista. Sukuni on ollut talollisia, eli talot ja maat ovat olleet omassa omistuksessa. Runonlaulajia ja itkijöitä taas löytyy useampia. Mutta varmasti persoonaltaan ovat olleet jotenkin outoja

Misukan liävä

Tuossapa onkin hulppea Misukan kartano. Tuolla kävin itsekin viime kesänä maita kaivelemassa. Sisäänkin pääsi vielä. Varastohuone oli tapetoitu 1900-luvun alun sanomalehdillä, ne olivat todella mielenkiintoisia!
Kirjoittanut: Lacy gloom (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • • Muokkasi: Lacy gloom
  • Lähetetty: 28.12.2008 10:52
Olisin kyllä erittäin kiinnostunut sukujuuriani tutkimaan, mutta en oikein tiedä mistä aloittaa. Niin monet ovat kuolleet, ettei keltään voi oikein mitään kysellä. Ja Laitinen on niin yleinen sukunimi, ettei kaikki Laitiset ole sukua keskenään..
Sukutietouteni yltää ainoastaan isovanhempiini. Isän puolelta heitä en ole koskaan edes tavannut. He ovat siis kuolleet jo kauan ennen syntymääni. Lisäksi isäni on kuollut, joten häneltä ei voi mitään kysellä.
Äitini puolelta saisinkin varmaan jotain jatkoa tietää, mutta melkein luulen, ettei äitinikin sukutietous rajoittuu hänen omiin isovanhempiin.

Se, mikä on suvussani hauskaa, on se, että Laitinen nimi tulee molemmilta vanhemmiltani. Äitini oli siis tyttönimeltään myös Laitinen. Vielä hauskemmaksi asian tekee se, että äitini isä oli etunimeltään Eino ja oma isäni oli myös Eino.

"Hei äiti ja isä. Voisin esitellä teille tulevan aviomieheni. Tässä on äitini Saara Laitinen ja isäni Eino Laitinen, tässä tuleva mieheni Eino Laitinen."

muoks: kaikki Laitiset eivät siis ole sukua toisilleen (ellei vanhempani siis... HUI!)
Kirjoittanut: eyrie (Jäsen)
  • Lähetetty: 28.12.2008 12:24
Voi ei, tulee taas niin epis olo kun kaikki tietää jotain jänniä tarinoita suvuistaan, oon ite halunnut tehdä sukututkimusta jo niin kauan!

Jotain semmosta olen kuullut kyllä, että äitini puolelta (Mattsson), joku on joskus tehnyt sukututkimusta ja suku saaristomereltä (missä vieläkin paljon sukulaisia ja meidänkin perheellä siellä mökki). Rantarosvoja kuulemma ollaan oltu, hyvällä tuurilla viikinkivertakin saattaa tilkka löytyä .
Kirjoittanut: BronzeRain (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 28.12.2008 13:36

Lainaus: DarkMessiah

En tiedä onko äiteen puolen sukuhaarat samaa Haapalan sukua, mutta...

Jos polveutuu Matti Haapalasta ja Kristiina Karjalahdesta, niin kyllä. Kysy äidiltäsi.

Lainaus: Lacy gloom

Ja Laitinen on niin yleinen sukunimi, ettei kaikki Laitiset ole sukua keskenään..

Äitini onn tyttönimeltään Nivala, ja täällä kotikaupungissani (Nivalassa!) on Nivala nimisiä ihmisiä melkoisen paljon. Silti suurin osa ei ole ainakaan suoraan suokua toisilleen. Toisaalta, tämä on niin sukurutsainen pitäjä että kaikki täällä taitavat olla ainakin avioliiton kautta sukua. Minulla ja miehekkeellänikin on yhteisiä sukulaisia, serkkuni on ukkoni pikkuserkku.
Kirjoittanut: Tiragen (Nimetön)
  • Lähetetty: 28.12.2008 16:20

Lainaus: MustaHukka

Mustosia

Voi jee, miun kämppis on sukunimeltään Mustonen o.o Kuusamosta hän.
Kirjoittanut: Breviary (Jäsen)
  • Lähetetty: 28.12.2008 16:22
Minua on kiinnostanut kamalasti sukututkimus, mutta en ole päässyt oikein minkäänlaiseen alkuun, kun jotenkin koen sukuni hajanaisuuden esteenä (tiedä sitten onko se este). Esimerkiksi itselläni ei ole kuin isänäiti tiedossa, äidinäidistä ei ole mitään käsitystä äidillä itselläänkään, mutta isomummuni on elossa vieläkin. Olen yrittänyt hieman tarkastella internetistä löytyviä sukututkimussivustoja, löytämättä juuri yhtikäs mitään. Kaipa sitä pitäisi kysellä isomummiltani enemmän, nyt kun vielä muisti leikkaa, niin pääsisin johonkin alkuun...
Kirjoittanut: MustaHukka (NeppaGootti)
  • Lähetetty: 28.12.2008 17:21

Lainaus: Tiragen

Lainaus: MustaHukka

Mustosia

Voi jee, miun kämppis on sukunimeltään Mustonen o.o Kuusamosta hän.

Saattaapi olla kaukaista sukua
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 28.12.2008 17:53
Sukua on hyvä tutkia vanhoista kirkonkirjoista, ainakin Karjalan puolelta. Kaikesta ei tietenkää tietoa löydy, koska osa kirkonkirjoistakin on tuhoutunut. Isäni ainakin on käyttänyt cd-muodossa olevia kirkonkirjoja hyvillä tuloksilla!

Mutta, yleensä niistäkin löytyy vain henkilöiden nimet, synnyin- ja kuolinajat, joskus kuolinsyyt (eräs sukulaiseni esim. kuoli lapsena "heikkouteen"), ja tietysti kenen kanssa meni naimisiin, ja jälkeläiset. Toki tuokin on jo paljon.

Tietysti hieman häikkää voi ainakin Karjalan puolella tuottaa se, että nimet annettiin aika usein syntymäpäiväpyhimyksen mukaan. Usein oli myös tapana antaa kuolleen lapsen nimi seuraavaksi syntyneelle (esim. papallani oli ensin Aleksandra-niminen sisko, joka kuoli lapsena, ja seuraavana syntynyt tyttökin sai sitten saman nimen). Tämän takia esim. jossain pikkukylässä on ollut yhtäaikaa viisi Anna Mishukkaa!
Kirjoittanut: Jenaldo (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 28.12.2008 19:07
Itse en tiedä omasta suvustani loppujen lopuksi paljoakaan. Sukututkimuksiakaan ei ole kuin yksi sukulainen viitsinyt tehdä eikä hänkään pitkälle päässyt.
Kuitenkin mitä itse nyt olen yrittänyt saada selville tiedän että isoäitini oli venäläinen ja isoisäni ilmeisesti turkkilainen. Minua tosiaan kiinnostaisi varsinkin äidin puolelta tutkia asiaa enemmänkin.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 2 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit