Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Kasvissyönti

Kirjoittanut: Layil (Jäsen)
  • Lähetetty: 03.10.2009 09:02

Lainaus: Kedira

Ei nyt ainakaan oikeassa ollut, koska Raamatun lainaukset olivat ainakin kiistanalaisia. Eipä Aatu ja Eeva kyllä eläimiä paratiisissa syöneet ja tuskin Jumala tarjoili heille valmiita fileita hopeatarjottimilla.

Hohhoh eikä tuossa tekstissä oltu edes perusteltu mitenkään noita asioita. Ei tyypille tullut ilmeisesti mieleen, että proteiinia voi saada muistakin ruuista kuin lihasta ja mitä tuohon raamattuun tulee niin Eeva ja Aadam olivat kasvissyöjiä ja lihan Jumala antoi ihmisille syötäväksi Nooan arkin aikaan. Enkä usko että se että ihmisten pitää luomiskertomuksessa pitää huolta maailman eläimistä tms. tarkoittaa sitä, että ne pitää syödä x)
Kirjoittanut: Mortti (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 03.10.2009 14:31

Lainaus: Bella

Syön maitotuotteita, koska niitä varten ei ole jouduttu tappamaan yhtäkään eläintä.
Ryhdyin kasvissyöjäksi luultavimmin sen takia koska karjaeläimiä kohdellaan huonosti, enkä pystynyt enää ajattelemaan syöväni jotakin toista elävää olentoa

Öm, en yleensä heristele sormella tms., mutta tuo maidontuotantojuttu pisti silmään.. siinä vähän maidontuotannon eettisyydestä

Itse olen siis kallistunut kasvisruokaan päin niin kauan kuin muistan, pari viikkoa sitten tuli sitten se päätös etten mitään eläinperäistä suuhuni laita, mikäli vain mahdollista. Olin ennen siis on-offina lakto-ovo-pesco (toki lautaselle eksyi pariinkin otteeseen broiskua ja kertaalleen jauhelihaa *omg*).

Kyllähän sitä joutuu ottamaan selvää että mitä mahdollisesti jää puuttumaan ruokavaliosta (tärkeimpinä tulee mieleen B12, jodi, kalsium ja D-vitamiini, jota suomalaiset yleensäkkin saavat vähänlaisesti), mutta oikein koostettu vegeruokavalio on yhtä hyvä tai terveellisempikin kuin sekaruokavalio. Sitäpaitsi ruuanlaittaminen on niin kivaa puuhaa ettei yhtään haittaa kun joutuu käyttää enemmän aikaa kyökin puolella
Kirjoittanut: Signum (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 04.10.2009 18:20
Asun yksin ja tästä johtuen en viitsi laiskuuttani kokata itselleni vaan useimmiten tyydyn valmisruokaan, jonka taas pyrin valitsemaan mahdollisuuksien mukaan mahdollisen monipuolisesti. Monipuolisuus tarkoittaa lihaa kasviksien ohessa. Toisaalta, useasti käyn syömässä vanhemmillani, heillä ei ole mitään tiettyä ideologiaa ruoan suhteen, ole koskaan ollut, ja koska en nirsoile, syön mitä ns. eteen kannetaan. Sivuhuomautuksena todettakoon, et kananliha maistuu useasti yökölle, kalasta pidän erityisesti ja maito, se on hyvää, se eettisyydestä.
Kirjoittanut: Gothica (Nimetön)
  • Lähetetty: 08.10.2009 16:37
Tänään koulussa oli ruokana jotain broileripihvejä.... Viime aikoina olen lihaa syödessäni huomannut sen olevan jotenkin entistäkin kuvottavampaa.
Kotona yritän syödä mahdollisimman vähän lihaa.
Kirjoittanut: Sharida (Jäsen)
  • Lähetetty: 08.10.2009 16:53
Olen viime aikoina innostunut kasvisruuasta lähinnä sen terveellisyyden vuoksi ja yritän nyt muutenkin laihduttaessani valita jotakin muuta kuin rasvaista jauhelihaa. Siihen onko eettistä popsia possua, nautaa tai kanaa en ota mitään kantaa, kukin tehkööt miten itse näkee parhaaksi. Tälläkin hetkellä tuossa vieressä nököttää kanasalaattia, jota popsin ihan hyvällä omallatunnolla, joten siitä voi päätellä jotakin minun suhtautumisestani.

Minulla laiskuus on aiheuttanut sen, että teen mitä kotonakin on tehty enkä ole edes jaksanut opetella kokkaamaan mitään uutta muutettuani omaan kämppään. Tässä jokin aika sitten löysin kuitenkin linssipihvien reseptin ja hetken pohdinnan jälkeen päätin kokeilla. Yllätyksekseni pihvit osoittautuivat oikein herkullisiksi! Sen jälkeen rikastutin kaappiani ostamalla paketin tummaa soijarouhetta, jonka avulla kokkasin jonkinlaisen kasvispadan. Ruuan herkullisuuden ja keveyden lisäksi oli myös ilahduttavaa huomata kaupan kassalla miten halvaksi tuo tuli. Lihahan maksaa nykyään maltaita, kun taas soijarouhepaketista sai pulittaa vain 2,50 euroa ja siitä riittää vielä useampaankin kokkailukertaan. Tuossa vaiheessa sitä kyllä mietti, että pitää harrastaa useamminkin kasvisruokaa niiden iän ikuisten jauhelihakastikkeiden sijaan.
Kirjoittanut: emanon (Inkvisiittori)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 09.10.2009 00:34

Lainaus: Blackrat

Kerros emanon tyhmemmällesi, miten tästä valmistetaan ruokaa?

Tuossahan edellä jo aika hyvin asiasta kerrottiinkin, mutta jos olet yhtä huono kokkailemaan mitään ilman ihan oikeaa reseptiä niin tee näin: Osta kaupasta esim. Rainbown Italianpata pussi (n.1,70€) ja paketti tummaa soijarouhetta. Heitä siihen paistokasariin reilu 3dl vettä kiehumaan ja sen jälkeen 1,5dl sitä soijarouhetta. Sitten saat maustaa sitä samoin kuin jauhelihan maustaisit, mutta käytä vaan vähän ronskimmin mausteita. Esim. "jauhelihamauste" nimisestä purkista saa sitä makua Ite oon käyttäny reippaasti paprikajauhetta ja mustapippuria kun niitä sattuu kaapissa olemaan. Sitten kun se on siinä kärvistynyt sen verran, että vettä ei enää ole toimit sen Italianpata-pussin ohjeiden mukaan, eli 8 desiä vettä sekaan ja ainekset. Jos se soijarouheen rakenne kammottaa niin voit toki laittaa vaikka puolet soijarouhetta ja puolet jauhelihaa aluksi. Säästää siinäkin

Tuli tässä löydettyä ehkä gootein ruoka-aines vähään aikaan: Mustaa pastaa! Innoissani menin tuon ostamaan, vain tajutakseni, että sehän on värjätty mustekalan musteella :S Ja juuri kun olen päässyt hehkuttamaan, että jätin mustekalan pois ruokavaliostani. Jotenkin epäilen, etteivät italialaiset pastanvalmistajat sukella lypsämään noita mustekaloja ja heitä takaisin kun kattilaan on saatu tarpeeksi mustetta väriä varten
Kirjoittanut: Defiini (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 12.10.2009 20:52
itse olen fleksari. Eli siis syön lihaa kun sitä on juhlissa, tai muissa vastaavissa. liha päätyy lautaselle pari kertaa kuussa.
Kirjoittanut: Andy (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 15.10.2009 12:25
Kannatan periaatteellisesti kasvissyöntiä sekä ekologisista syistä että tuotantoeläinten kärsimien kohtuuttoman huonojen olojen takia.

Syön silti lihaa viikoittain. Tosin en enää kelpuuta muuta kuin luomua tai vapaana kasvanutta riistaa. Perustelen lihansyöntini ravintoketjulla; ihmisen paikka ravintoketjussa on luonnon laki, jonka vastustaminen ei ole minun juttuni. Liha on sitä paitsi liian hyvää ja terveellsitä, että voisin luopua siitä. Olen vain liian jämähtänyt brutaaliin raadonsyöntiin, enkä halua lopettaa sitä.
Kirjoittanut: Chastel (Jäsen)
  • Lähetetty: 19.10.2009 16:18
Olen ollut kasvissyöjä nyt viitisen vuotta. En lopettanut lihan syöntiä kuin seinään, vaan se tapahtui pikkuhiljaa. Ensin jätin punaisen lihan kokonaan pois ja lisäsin kasviksia, sitten lopetin lihan syönnin koulussa, ja lopulta myös kotona. Kasvisruoka on minusta vain parempaa, siitä tulee fyysisesti parempi olo, ja ajatus lihan syömisestä saa minut voimaan pahoin. En silti ole sellainen kasvissyöjä, joka nyrpistelee lihaa syövien ruuille, ja on aina saarnaamassa, vaan syököön jokainen niin kuin itse parhaaksi näkee.
En ole mikään huippukokki, mutta syön silti ihan maukasta ja edullista perusruokaa. Papujen, peronoiden, pastan, riisin ja pakastekasvisten avulla saa jo vaikka mitä aikaan. Tuollaiset perusjutut on tosiaan aika halpoja, mutta erikoisvalmisteista saa maksaa, tosin niin lienee myös lihatuotteissa. Syön tällä hetkellä lisäravinteina vain vitamiinia (se b12), mutta välillä tuntuu ettei esimerkiksi kalsium tai rauta olisi pahitteeksi. Maito- ja kananmunatuotteiden osalta en ole vielä mikään totaalikieltäytyjä, mutta en niitä itse osta kotiin. Esimerkiksi kylässä, juhlissa tai ravintoloissa vegaanilinja tuntuu jotenkin niin hankalalta, että toisinaan olen antanut periksi ja syönyt lakto-ovoa.
Kasvissyöntiä sanotaan ympäristöystävälliseksi, mutta kaukaa tuotavien soijatuotteiden kohdalla näin ei taida olla.
Kirjoittanut: Nipsyy (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 19.10.2009 18:02
Juu, itsekin on ollut sen kasvissyönnin puolesta . Mutta äitini takia, olen joutunut tyytymään olemaan vain puolvege . Ja kun tarkemmin ajatellaan, puolvegenä oleminen on aika järjetöntä puuhaa... Kun siis syyni kasvisyöntiin on se, kun eläimiä kohdellaan nykyään niin huonosti :/. Niitä kasvatetaan aivan kamalissa olosuhteissa 8l. Ja kaloja ja kanoja (joita puolvegenä saa syödä) jos mitä pidetään huonosti ja tappomenetelmätkin niin sairaita... Joten olen ajatellut ryhtyä ihan kokonaan vegeksi . Mutta joo, pitäisi ensin ottaa perusteellisesti selville nuo jutut, että mistä saa kaikki välttämättömät ravintoaineet yms. Eli siihenkin menee valitettavasti vielä vähän aikaa ;/.
Mielestäni eläinten lihan syöminen ei ole sinänsä pahasta (ollaanhan sitä tehty aikojen alusta!!) mutta tuo nykyinen lihan tuotanto on niin epäreilua ja hirveää puuhaa >. Näinpä siis monien pitäisi ryhtyä syömään kasvisruokaa, jotta lihan tuotanto vähenisi, ja niin myös eläinten huonosti pitäminen vähenisi..
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit