Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Kasvissyönti

Kirjoittanut: Mortti (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 20.10.2009 16:48
Kuinkakohan moni on täällä nähnyt Earthlings-pätkän? (VAROITUS: on kohtuullisen raisua kamaa, itselleni ainakin tuli fyysisesti huono olo tuota katsoessa...)

Arvaan kyllä, että moni ajattelee tuota katsoessaan koko jutun olevan hirveätä vegehippipropagandaa Mutta toivottavasti tämä avartaa edes jonkun mielikuvaa tehotuotannosta...

Ja vaikka dokumentti koskeneekin enempi Amerikkaa, en usko että Suomikaan on mikään eläinten paratiisi, anteeksi nyt vain
Kirjoittanut: Chrystalis (Inkvisiittori)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 21.10.2009 08:33
Yksikään noista ituhipeistä jotka suoltavat tuota hirveä skeidaa, tuskin on käynyt suomalaisissa meijereissä, kanaloissa tms. Suomessa elukat ovat hiukan paremmassa huostassa kuin esimerkiksi Ranskassa.

En ohjelmaa katsonut, sillä tiedän sen olevan vegehippipropagandaa. Ja täyttä paskaa. Ihminen ei olisi päässyt näin pitkälle kehitykseltään, mikäli ei olisi sekasyöjä tai jos ei olisi syönyt lihaa. Vasta nyt kunnollisen lääketieteen sekä ravintolisien johdosta kasvissyöjät voivat nakertaa vain rehuja - ilman puutostiloja.

Ja mielestäni mikäli itseään tituuleeraa vegaaniksi (tm), pitäisi silloin jättää untuvatakit, -peitot ja -tyynyt poies. Samoin villasta tehdyt tuotteet. Samoin kasvikset, sillä niidenkin valmistuksessa vahingoitetaan ötyjä sekä eläimiä. Nahkatuotteet on suuri ei, samoin silkki, yms.

Lisäksi ei voisi värjäillä hiuksia, käyttää juuri mitään meikkejä tahi shamppoita. Sillä siitä huolimatta että tuotteessa lukee että "ei testattu eläimillä", on tuote jossakin välissä ainakin joltakin ainesosaltaan ollut eläinkokeissa mukana.

Joten mielestäni, mikäli pitää leikkiä jotain helvetin jeesusta, niin tehköön sen sit vaikka hampputunika päällä ja kunnolla.

Ugh, ja odottelen vihaisten ituhippien äkäisiä viestejä.
Kirjoittanut: Selah (Jäsen)
  • Lähetetty: 21.10.2009 09:15

Lainaus: Chrystalis

Suomessa elukat ovat hiukan paremmassa huostassa kuin esimerkiksi Ranskassa.

Olen tällä hetkellä itse Kiinassa muutaman kuukauden kikkailemassa ja tuosta eläinten oloista tuli mieleeni muutama juttu.
Eräs kaverini näki tässä taannoin untuvapuuskan skootterin tarakalla ja meni uteliaisuuksissaan katsomaan mikä ihmeen höyhenpuku siinä on.. n.15cm korkea littana läjä siis. Tyypin koskettaessa tätä "kasaa" päästi pari kappaletta kanoja parkaisun ja kaverini pomppasi parikymmentä senttiä maasta huomatessaan kyseisten eläimien olevan elossa. Elikkä mustekaloilla vai millä lienee oli vaan elävältä liiskattu ja olivat valmiina kuljetettavaksi ravintoloihin. (Lisäksi on täysin normaalia köröttää viittäkymppiä niin että lapsi/koira/kana kököttää skootterin jalkatilassa "hyvinkin" turvallisen näköisesti! ) Normaali käytäntö on myös kanaa tilatessa teurastaa tuoreeltaan siinä ravintolan takana 1kpl kaakattajia. Että näin meillä täällä Aasiassa... En siis usko että Suomi on paratiisi, mutta voin sanoa että kyllä se eläimestäkin paratiisilta tuntuu näihin oloihin verrattuna imo.
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 21.10.2009 11:39
Olen usein ihmetellyt, miksi kasvissyöjien kannanotot ovat niin kovin aggressiivisia. Eikö omaa kantaansa voi tuoda julki ilman shokeeraavaa propagandaa? Mikä siinä kasvissyönnissä nyt sitten on niin autuaaksitekevää että voi aivan surutta halventaa muita ihmisiä?

Muutenkin minusta tuntuu, että kaikki maailmanparantamiseen tähtäävät jutut nykypäivänä ovat hyvin voimakkaasti myös yksilön omantunnon paikkailuun tähtääviä liikkeitä! Kaikkia patistellaan mollaavin sanankääntein "energiatalkoisiin", antamaan rahaa afrikan lapsille (=hyväntekeväisyysjärjestöille...), ostamaan luomua, olemaan lähes peseytymättä kun ei oikein suihkussakaan saa käydä, jostain kodin lämmityksestä nyt puhumattakaan. Tärkeistä asioista on yhtäkkiä tullut keino luokitella ihmisiä eri kasteihin ("sä olet huonompi ku mä ku käytät nahkalaukkua") ja jotenkin sellaista modernia anekauppaa.

Yksi mauton esimerkki on vaikkapa nämä energiansäästölamput, ihan hyvä idea sinänsä joo, mutta kun kaikkialla toitotetaan että vaihda KAIKKI lamppusi energiaa säästäviin HETINYT!!!! Niin että ne toimivat ja käyttökelpoiset hehkulamput pitäisi ruuvailla irti ja kärrätä kaatikselle? Kaupan setä sanoi niin ja kyllähän ne naapuritkin...

Joo, lipsahti vähän offtopikin puolelle mutta kantavana ajatuksena onkin, että kenen elämäntavat kestävät eettistä tarkastelua niin sataprosenttisesti että on varaa haukkua estoitta muita? Tämä idea on jalostunut mielessäni luettuani lähinnä muiden palstojen keskustelua, joten hyökkäys ketään goottinettiläistä vastaan tämä ei ole. Halusin vain tuoda julki muutamia ajatuksia jotka eivät nykyisen ekohössötyksen aikana ole ehkä niitä hyväksytyimpiä...
Kirjoittanut: Natassja (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 21.10.2009 13:22

Lainaus: Piiskansiima

Mikä siinä kasvissyönnissä nyt sitten on niin autuaaksitekevää että voi aivan surutta halventaa muita ihmisiä?

Varsinkin kun eettiseltä / aatteelliselta pohjalta harrastettu kasvissyönti on etuoikeutettujen ihmisten harrastustoimintaa. Meillä on varaa valita, syökö pelkkiä kasviksia vai pelkkää lihaa, ottaako luomua vai tehotuotettua, syökö ylen vai jättääkö syömättä. Individualisti voi valita itselleen sopivimman aatteen, uskonnon ja ravinnon, mitä vaan haluaa. Minua ei Selahin kuvaama kiinalaisten käsitys eläimistä hyödykkeenä sinänsä hätkähdytä eikä yllätä. Se on tosiasia tässä maailmassa ja meitä kaikkia kohdellaan kuten noita elukoita Kiinassa kohdellaan, riippuen missä päin maailmaa sattuu asumaan, poliittisesta tilanteesta ja rahan tarpeesta, hengissä selviämisestä. Asiat eivät ole yksinkertaisia Suomessakaan, ei Helsinginkadun leipäjonossa tehdä eettisiä valintoja. Ne ihmiset, joilla on varaa, voivat tehdä valintojaan miten haluavat ja suunnata eettisen henkisyytensä mihin kohteeseen kulloinkin haluaa, mutta ei valinnoista ja valitsematta jättämisistä ole syytä muita halventaa.

Lainaus: Piiskansiima

modernia anekauppaa

Feissareilta voi ostaa itselleen sitä omatuntoa. Hehheh.
Kirjoittanut: Melia (Aktiivi)
  • Lähetetty: 23.10.2009 19:31
Rakastan lihaa. En mitään kaupan porsaanjahelihaskeidaa, vaan kunnon riistalihaa, peuraa, hirveä, sorsaa, myös metsäkanalintuja, mutta niitä ei ainakaan lähiseurat tässä metsästä enää ollenkaan (ja hyvä toki niin, kunes määrät taas lähtevät kasvuun). Metsäalan ihmisenä metsästysseurojen kanssa tulee oltua jatkuvasti tekemisissä, ja lihaa saisi pilkkahintaan niin paljon kun pakastin vetäisi.

Mutta ah, muutama vuosi takaperin sain lääkäriltä ilouutisen, ruuansulatuksestani puuttuu "se jokin", enkä tästä johtuen pysty syömään lihaa lainkaan! Olkoot sitten mitä tahansa, teini-iässä pystyin vielä syömään pihvin tekemättä kuolemaa, joskokin on pakko myöntää, että ei siitä silloinkaan mikään hyvä olo tullut... Nyt viime vapun kahdesta nakista tuli sellainen oli, kuin olisi vetänyt 10 kiloa kiviä ja sitruunahappoa päälle. Tosin oli tuo kuitenkin vähän parempi uutinen, kuin ensin epäilty vakava vatsahaava, keliakia tai joku ihmeen hapot-vetää-vähän-minne-sattuu -ongelma, joka olisi vaatinut leikkauksen...

Viimeisen puolen vuoden aikana olen kyennyt silloin tällöin syömään kanaa, mutta ei se ole oikeasti hyvää (ts. ei maistu miltään). Kalaa voin onneksi syödä (ainakin kahdesti viikossa), senkin ostan/saan suoraa tutuilta onkimiehiltä kun nykyisin ei juurikaan ehdi itse mökillä kalastella.

Mun ruokavaliossani ovat suuressa roolissa pavut, sienet, viljatuotteet ja munakoiso. Soijatuotteita käytän myös jonkun verran, mutta kun pyrin käyttämään mahdollisimman paljon kotimaisia ja lähellä tuotettuja tuotteita (ja toki keräämään itse), niin eipä tuo soija oikein sovi siihen pyrkimykseen. Kananmunia voin syödä pari kappaletta kuussa, leivonnaisissa ei tunnu haittaavan. Maitotuotteita, etenkin rahkaa ja raejuustoa kulutan paljon. Ja viimeaikoina olen syönyt hillittömästi ruispuolukkapuuroa, kun puolukoita tuli tutuilta marjastusfanaatikoilta sanko tolkulla pakastimeeen.

Kasvis-einekset ovat kalliita, mutta kun pyrkii käyttämään niitä mahdollisimman vähän, niin kasvissyönti on ainakin minulla tullut todellakin edullisemmaksi! Itse satun asumaan alle kilometrin päässä karvisgallerian tehtaasta (ja tehtaanmyymälästä), mistä tulee toisinaan osteltua jotain valmistakin.

Nykyisin navetoihin on muuten todella vaikea edes päästä käymään, lähinnä hygieniasyistä. Minulla on ollut mahdollisuus työn puolesta käydä monesti katsomassa mitä navetassa tapahtuu, ja minua ei lypsykarjan katselu ole ainakaan mitenkäänpäin ahdistanut. Modernit navetat ovat siistimpiä, valoisampia ja paremmin ilmastoituja kuin meikäläisen kämppä...
Kirjoittanut: Gothica (Nimetön)
  • Lähetetty: 25.10.2009 00:30
Eihän se kasvinsyönti välttämättä ole pelkästään sitä, että "halutaan pelastaa maailma". Itseäni esimerkiksi jotenkin kuvottaa ajatus siitä, että lautasella on jotain kuollutta. Eivätkä varmaan kaikki maailman kasvissyöjät ole tulossa kenenkään ovelle näyttämään shokeeraavia kuvia kärsivistä eläimistä?
Kirjoittanut: Abigor (Jäsen)
  • Lähetetty: 25.10.2009 12:57

Lainaus: Gothica

Eihän se kasvinsyönti välttämättä ole pelkästään sitä, että "halutaan pelastaa maailma". Itseäni esimerkiksi jotenkin kuvottaa ajatus siitä, että lautasella on jotain kuollutta.

Tuo on ihan hyvä syy, en minäkään juo alkoholia koska mielestäni se maistuu pahalle. Jos jokin ottaa luontoon niin turha sitä on väkisin yrittää mättää alas yleisen hyväksynnän eteen.

Tämäkin on muuten varmaan mainittu, mutta minusta tämä on varsin hyvä sketsi eräältä maailman parhaista stand-up -koomikoilta. Humoristinen, mutta ah-niin-ihanan ivallinen tekopyhiä ihmisiä kohtaan.
Kirjoittanut: emanon (Inkvisiittori)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 29.10.2009 02:08
Nonnih, aika pitkäänhän täällä ehdittiinkin, ennen saarnaamisen alkamista Odotin itse asiassa mielenkiinnolla kumpiko osapuoli aloittaa ensin. Se on joko kasvissyöjä joka perustelee eettistä ja moraalista kantaansa ja yrittää käännyttää toista tai sitten sekasyöjä joka alkaa Chystaliksen tavoin moittia kasvissyöjää siitä, että sillä on esim. silkkisolmio tai kajaalia silmissä

Sheesh... Mikäköhän ihmisiä vaivaa? Jos joku sanoo uskovansa Jumalaan, ei normaali reaktio ole kaivaa raamattua esille ja kaivaa sieltä joku obskuuri ohje, joka henkilöltä on jäänyt täyttämättä.
Eikö oleellisempaa ole, että haluaa tehdä niin kuin itsestä tuntuu hyvälle ja siinä sivussa maailmasta vähän paremman paikan - ilman että pitää mennä äärimmäisyyksiin? Tuo uskontovertaus nyt ei liene paras mahdollinen, mutta ymmärtänette pointtini.
Kirjoittanut: Chrystalis (Inkvisiittori)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 29.10.2009 09:33

Lainaus: emanon

ilman että pitää mennä äärimmäisyyksiin?

Eikö se nyt ole jo aika äärimmäisyyksin mentyä, mikäli ei voi jotakin ruokaa syödä, ihan vain sen takia kun siinä on käytetty jotakin eläinperäistä ?

Minua vaivaa ehkä pieni ihmetys, että miksi se on niin iso asia jos sitä elukkaa syö jonkin verran. Jos kuitenkin käyttää nahkaa, silkkiä, etc joita on tuotettu eläimillä, testattu eläimillä tai pitävät sisällään jotain ainesosaa mikä on jostakin eläimestä, niin miksei sitten voi esim syödä juustoa ? Ei maailmasta tule parempi sen johdosta että ostaa & käyttää nahkatuotteita ja samaan aikaan ei voi EETTISISTÄ syistä syödä esim maitotuotteita. Sekin on hiukan kaksinaismoralistista itsensä sekä sen aatteensa pettämistä.

Mutta tämäkin on vain mun mielipiteeni, kukin tyylillään!
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 04.01.2022 03:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 501 henkeä!
Järjestä treffit