Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Kasvissyönti

Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 29.10.2009 10:04

Lainaus: emanon

Nonnih, aika pitkäänhän täällä ehdittiinkin, ennen saarnaamisen alkamista

Eiköhän saarna kuitenkin alkanut viimeistään tuossa shokkivideoiden linkittelyvaiheessa...
Kirjoittanut: Basscadet (Jäsen)
  • Lähetetty: 02.11.2009 05:06

Lainaus: Selah

Yksikään noista ituhipeistä jotka suoltavat tuota hirveä skeidaa, tuskin on käynyt suomalaisissa meijereissä, kanaloissa tms. Suomessa elukat ovat hiukan paremmassa huostassa kuin esimerkiksi Ranskassa.En ohjelmaa katsonut, sillä tiedän sen olevan vegehippipropagandaa. Ja täyttä paskaa. Ihminen ei olisi päässyt näin pitkälle kehitykseltään, mikäli ei olisi sekasyöjä tai jos ei olisi syönyt lihaa. Vasta nyt kunnollisen lääketieteen sekä ravintolisien johdosta kasvissyöjät voivat nakertaa vain rehuja - ilman puutostiloja.

Kyseistä ohjelmaa en ole minäkään katsonut, mutta ei siitä kovinkaan paljoa ole aikaa, kun Ruotsissa toistuvasti keiteltiin sikoja elävältä. Ja siipikarjan teurastusmetodit ovat täälläkin suht automatisoituja, jolloin väistämättömästi ainakin osa elikoista päätyy elävänä pataan. Samoin rapuja keitellään elävältä.

Kylläpä sitä ihmisiä on varsinkin toisilla mantereilla (ja Euroopassakin joitain tapauksia antiikin ajoilta) vuosisatojen ajan pelkällä kasvisravinnolla mutta harvemmin niitä mainitaan silloin kun vegejä pitää mollata.

Lainaus: Severana

Mutta aihe on kasvissyönti. Mitä mieltä olette? Oletteko itse kasvissyöjiä? Jos olette, miksi? Millaista ravintoa suositte saadaksenne kaikki ravintoaineet ruoasta? Syöttekö maitotuotteita, munia tai kalaa? Kuinka kauan olette olleet kasvissyöjiä ja miten esim. vanhempanne suhtautuivat asiaan?

Tuli aloitettua vegeily alkuvuodesta 2001. Syynä se, että opiskellessa mikrolämmitetty jauheliha alkoi tökkimään niin pahasti. Aiemmin olin lähes päinvastaisella kannalla, kun vastaantulleet vegaanit olivat niitä mahdollisimman ärsyttäviä ja päällekäyviä tyyppejä (ja niistä moni myöhemmin lakkasi olemasta vege). Tuli huomattua edellämainittuna ajankohtana erään samalla luokalla olevan tyypin popsivan soijarouhetta ja testailin sitä jauhelihan sijaan ja tuli aika pian kasvisruoiin siirryttyäni huomattua että aiempi ruokia kohtaan tuntemani nirsoilu väheni huomattavasti, ja ruokahalu puolestaan kasvoi. Syy siirtymiseen oli lähinnä mieltymyksellinen.

Reilu vuosi tuon jälkeen tuli sitten aatteelliselta kannalta (tehotuotannon vastustaminen) jatkettua vegaaniksi ja oltua sillä linjalla jonnekin vuoteen 2007 asti, jolloin selvisi niin lukemattomia määriä kasvisallergioita että päätin että on helpompaa olla nirsoilematta maidosta ja munista varsinkin ulkona syödessä. Paljon helpompi on löytää porkkanatonta/pähkinätöntä/selleritöntä/idutonta/o menatonta/päärynätöntä/rypäleetöntä/persikatonta/k irsikatonta/nektariinitonta/luumutonta/passionhede lmätöntä/mitälie kasvisruokaa kuin sellaista, joka on sen lisäksi vielä maidotonta ja munatonta. Yleisenä haasteena ulkona syödessä on myös se että on aika monesta paikasta Suomessa hankala löytää kasvisruokaa, josta tulee kylläiseksi. Useimmat paikat tarjoavat lähinnä suola-rasva-seoksessa keiteltyjä juureksia ilman kunnon proteiinisatsia.

En ole koskaan ravinnemääriä laskeskellut, on tullut lähinnä luotettua siihen että ruoasta tulee kylläiseksi ja joten kuten jaksaa pysytellä pystyssä. Välistä on huolestuttanut mahdolliset puutostilat, mutta mittauksissa ainoa puute on ollut B12:n kohdalla. Sitä kyllä tulee ravinnon mukana suurehkoja määriä, mutta puutos voi johtua elimistön heikosta vitamiinin hyödyntämiskyvystä, joten tulee napsittua sitä pillerilisänä. Toinen satunnaisesti häiritsevä asia on elohiiri. Lääkäri vinkkaili, että sillä voisi olla yhteyksiä magnesiumvajaukseen, ja sellaiset tabut ovat siihen yleensä auttaneet, tiedä sitten onko oikea tarve vai pelkkä placebovaikutus. Kun kalaa ei tule syötyä (allergian ja vegeyden vuoksi) niin tulee helokkiöljyä napsittua joko öljyseoksena tai kapseleina. Eipä tosin sekasyöjävelikään ole kalavajaustaan millään korvannut eikä taida puutostiloista kärsiä mutta parempi elää varman päälle.

Vanhemmille ei ole asiaa tullut hirveämmin perusteltua kun täysi-ikäisenä tuli ryhdyttyä kasvissyöjäksi. Tuli sieltä tietty kaikki mahdolliset 'hampaat tippuu suusta'-propagandat sun muut lätinät, mutta aikanaan nekin loppui.

Lainaus: Defiini

Tuli tässä löydettyä ehkä gootein ruoka-aines vähään aikaan: Mustaa pastaa! Innoissani menin tuon ostamaan, vain tajutakseni, että sehän on värjätty mustekalan musteella :S

Täsmälleen samaa tuotetta ihastelin hetken ajan kaupassa kunnes huomasin saman mustekalaongelman. Jäi sitten väliin. Kaipa sitä pastaa voisi itsekin värjäillä jollain sopivalla seoksella, mutta ei ole oma jaksaminen ruoan ulkoasuun panostamiseen riittänyt toistaiseksi, kun ruokavieraita on niin harvoin.

Tulipa mieleen, panostaako tosi gootti jopa mustaan wc-paperiin?-D
Kirjoittanut: Dunkelwerden (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 05.11.2009 05:34
Itse en ole kasvissyöjä, enkä ole koskaan harkinnut alkavanikaan sellaiseksi. Lähinnä syynä se, etten jaksa oikein vahdata syömisiäni, ja kun lihasta kerran saa sen kaiken tarvitun nopeasti ja tehokkaasti, pärjään sillä oikein hyvin. Syön lihaa muutenkin loppupeleissä aika vähän ja silloinkin pyrin syömään suomalaista, jos vain millään mahdollista. Sen sijaan muutama kaverini on kasvissyöjiä, pari terveyssyistä ja yksi eettisesti. Toisinaan onkin pistänyt mietityttämään, että kuinka eettistä se syöminen loppujen lopuksi onkaan, jos lihaa tietenkin vältellään, mutta sitten esimerkiksi liivatetta sisältävät karkit maistuvat kyllä. Tuskin kaikilla näin on, mutta on tullut yllättävänkin monta tapausta vastaan. Eihän liivatekarkkien korvaaminen esimerkiksi suklaalla tai terveellisemmine vaikkapa pähkinöillä ja kuivatuilla hedelmillä ole edes hankalaa? *wink*

Raamatun luomiskertomukset sikseen, tosihan on, etteivät ihmisen aivot olisi koskaan kunnolla kehittyneet ilman lihansyöntiä! Nykymaailmassa tällä tosin ei ole merkitystä, joten hienoahan se olisi, jos kasvissyöntiä harjoittaisi niin moni kuin mahdollista. Tämä tosin vaatii sitä tarkkaa tietämystä syömisistään, ettei vaan tule mitään puutostauteja jos jokin ravintoaine jäisikin uupumaan; hankalaksi tulisi siis minunlaisilleni ihmisille, jotka eivät vain muista tarkkailla syömisiään tarpeeksi aktiivisesti.
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 05.11.2009 19:01
Basscadet: Useammat postaukset peräkkäin eivät ole hyvällä katsottuja, mode muokkasi viestit yhteen.

Lainaus: Basscadet

Samoin rapuja keitellään elävältä.

No totta kai ne keitetään elävältä! Oletko ikinä syönyt rapuja? Ravut pilaantuvat äärimmäisen nopeasti, joten ne on pakko keittää elävältä. Minä olen rapuja keittänyt, ja ne lasketaan vasta kiehuvan kuumaan veteen, jossa ne muuttuvat silmänräpäyksessä jo punaisiksi - ravut siis kuolevat niin nopeasti, etteivät sitä pienissä aivoissaan ehdi tajutakaan.
Kirjoittanut: emanon (Inkvisiittori)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 10.11.2009 23:18

Kaipa sitä pastaa voisi itsekin värjäillä jollain sopivalla seoksella

Olen huomannut, että kun ruoan unohtaa epähuomiossa uuniin tai hellalle se saa värinsä vuoksi hyvin pikaisesti lisää goottiarvoa, joka on luultavasti melko lailla kääntääen verrannollinen sen ravintoarvoon

Tulipa mieleen, panostaako tosi gootti jopa mustaan wc-paperiin?-D

Panostaisi, jos olisi rahaa Eikö noi designer vessapaperit maksanu jotain kympin/3 rullaa?

Lainaus: Iiriva

ravut siis kuolevat niin nopeasti, etteivät sitä pienissä aivoissaan ehdi tajutakaan.

Luin muistaakseni Tieteen kuvalehdestä aikoinaan, että tiedemiehet olivat tutkimuksissaan päätyneet siihen tulokseen että ravut pienistä aivoistaan huolimatta kykenevät tuntemaan kipua. Mulle tämä ei tosin ole niin oleellinen tieto. Rapu se silti vaan on.
Kirjoittanut: Severana (Jäsen)
  • Lähetetty: 11.11.2009 00:00

Lainaus: emanon

Lainaus: Iiriva

ravut siis kuolevat niin nopeasti, etteivät sitä pienissä aivoissaan ehdi tajutakaan.

Luin muistaakseni Tieteen kuvalehdestä aikoinaan, että tiedemiehet olivat tutkimuksissaan päätyneet siihen tulokseen että ravut pienistä aivoistaan huolimatta kykenevät tuntemaan kipua. Mulle tämä ei tosin ole niin oleellinen tieto. Rapu se silti vaan on.

Olin varmaan jotain 10 v., kun näin enoni vaimon keittävän rapuja mökillä. Niistä joka ainoa yritti kattilasta pakoon ja oli selvästi tuskissaan, vaikka aikuiset olivat aluksi sanoneet minulle, että ne eivät ehdi tuntea mitään. Voitte arvata, etten sen järkytyksen jälkeen ole rapuja syönyt. Eivät ne kuitenkaan meidän perheessä mikään harvinaisuus ole, koska ravut ovat toisen kilpikonnamme herkkua ja pääasiallista ravintoa. Mitäpä sitä ei omalle kullannupulleen soisi...
Kirjoittanut: Natassja (Jäsen)
  • Lähetetty: 11.11.2009 09:33
Ravuissa on säälittävän vähän syötävää. Turhaa nyhräämistä. En muutoinkaan pidä niitä minään makuelämyksenä, rapujuhlissa olen kerran ollut ja minulla se meni lähinnä snapsien nappailuksi.

Lainaus: Dunkelwerden

Eihän liivatekarkkien korvaaminen esimerkiksi suklaalla tai terveellisemmine vaikkapa pähkinöillä ja kuivatuilla hedelmillä ole edes hankalaa?

Liivatetta taitaa olla lähes kaikissa karkeissa? Vai? Pähkinöistä ja kuivatuista hedelmistä ei mielestäni voi mitenkään puhua karkkeihin verrannollisina. Kuivatut hedelmät. Tulisi vaan paha mieli. Mielummin sitten tuoreena. Suklaa kyllä kelpaa!
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 11.11.2009 11:14

Lainaus: Dunkelwerden

Eihän liivatekarkkien korvaaminen esimerkiksi suklaalla tai terveellisemmine vaikkapa pähkinöillä ja kuivatuilla hedelmillä ole edes hankalaa?

Noh, eivät kuivatut hedelmät ole kylläkään sen parempia kuin karkit. Ravintoaineita löytyy ehkä rippusen enemmän, mutta sokeria tulee aivan yhtä paljon kuin karkeistakin joten kalorikannalta vaikutus on olematon...
Kirjoittanut: Layil (Jäsen)
  • Lähetetty: 11.11.2009 13:52
No eikös liivatetta oo lähinnä semmosissa ns nallekarkkien tapaisissa karkeissa? Ei teitääkseni kaikissa sellasissakaan. En oo hirveesti perehtynyt joten tieto voi olla aika paskaa... mutta punaisissa karkeissa väriaine tulee jostain koppakuoriasista, et kai kaikkien punasten ja violettien karkkien syöminenki pitäis sit lopettaa onhan ne ötökätkin eläimiä x)

Itellä on semmonen idea, et mahdollisimman paljon pyrin syömään kasviksia. Sit on vaan jotain mist en jonku liivatteen vuoks vaan halua luopua. Rakastan juustokakkuja (varsinkin semmosia missä on liivatetta) ei vaan pysty o.o Karkkia tulee harvoin syötyä kyllä ja harvoin ostan sitä itse. Jokatapauksessa sen liivatteenki käyttö omassa ruuassa on aika harvinaista niin ei se niin iso juttu sit oo, jos joskus yhen juustokakun tekee. Oon huono selittään tätä.
Kirjoittanut: Marraskuu (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: Marraskuu
  • Lähetetty: 11.11.2009 14:44

Lainaus: Layil

No eikös liivatetta oo lähinnä semmosissa ns nallekarkkien tapaisissa karkeissa? Ei teitääkseni kaikissa sellasissakaan.

Yleensä on, mutta esim. Hyvää Makumaasta - pussissa ei ole ollenkaan liivatetta. Ässämixeistä en ole ihan varma.
Tietysti hippikaupoista (Jkl:ssä ainakin Ekolo) saa liivattettomia ja ötökättömiä nallekarkkea, vieläpä luomuna. Ne toki maksavat sitten n. 5€/100 g

Edit. En ollutkaan tänne sepustanut ideologiaani, joten muokkailen tähän.

Olen pääasiallisesti lakto-ovo-vege, viime aikoina olen vähän "lipsunut", kun muutin omilleni ja äidin patojen ääressä on usein kalaa mua varten (se yrittää sabotoida ruokavaliotani, koska on sitä mieltä, etten saa riittävästi ravintoaineita ilman kalaa).
Mielestäni olisi epäkohteliasta ja loukkaavaa äitiäni kohtaan jättää syömättä.
Puhumattakaan tuhlauksesta, koska se kala pitäisi lopulta heittää pois.

Unelmoin täydellisestä vegetarismista - en vegaaniudesta, koska esim. villaa käytän - ja yritän keksiä maidolle edullisia korvikkeita. Soija- ja kauramaidot on niin pirun kalliita.
Kananmunat ostan vain luomuna.
Tietysti lakto-ovo on huomattavasti helpompaa, ravintoaineiden riittävyyden pohtiminen jää vähemmälle.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit