Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Hengellisyyttä, aatteita, kirkkoja ja eroja niistä

Kirjoittanut: DeathMask (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 23.04.2007 08:07
Minä en ole missään elämäni vaiheessa kuulunut kirkkoon. Enkä halua. Jokainen ihminen uskoo mihin uskoo. Äitini on Todistaja tai niin kuin FrozenCorpse sanoi, Jehova. Olen siis saanut Todistajien kasvatuksen melkein kokonaan. 'Melkein' sanalla tarkoitan että vanhempieni avioliitto on yksi iso vitsi: Äitini on ollut Todistaja koko ikänsä (paitsi silloin kun meni isäni kanssa naimisiin) ja isäni on vihannut koko elämänsä Todistajia. Naurettavaa? Todellakin, ja me lapset olemme kärsineet. Itse halveksun kirkkoa, mutta halveksun melkeinpä jokaista uskontoa. Miksi? Pinnallisuutta. Sitä että näytetään toisille hymynaamoin kuinka ihania ihmisiä ollaan, ja kun kukaan ei näe....voitte vain kuvitella. Toivottavasti kukaan teistä ei nyt ota mitään hernettä, tai herne-maissi-paprikapussia nenäänsä kirjotuksestani, tämä on todellakin vain minun mielipiteeni.
Kirjoittanut: Galina (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 01.05.2007 17:20
Itseasiassa kristinusko on suurista uskonnoista kaikkein tasa-arvoisin. Raamatun aikainen kulttuuri oli patriarkaalinen, josta tuli vaikutteita Raamattuun. Kristinuskon mukaan nainen ja mies ovat tasa-arvoisia. Kristittyjen alkuseurakunnan naismyönteisyys herätti suurta ihmetystä aikana, jolloin naisella ei ollut ihmsiarvoa lainkaan, vaan hän oli miehen omaisuutta siinä missa talo ja karjakin.

Joidenkin kristittyjen mukaan naisen ei tule seurakunnan johtoasemassa, koska mies on siihen tehtävään sopivampi. Tämä ei kuitenkaan vähennä naisen arvoa, ihan kuten ei miehenkään arvo vähene siitä, että hän ei pysty synnyttämään lapsia. Tämä mielipide perustuu Raamattuun. Raamatun aikaan ei kuitenkaan ollut varsinaisesti papin virkaa, joten johtopäätöksiä ei voida suoraan vetää naispappeuden kieltämiseksi. Papin nykyinen tehtävä ei nimittäin ole seurakunnan johtajuus, vaan pääasiassa erilaisten uskonnollisten seremonioiden ja toimitusten hoitaminen sekö sielunhoito. Itse en vastusta naispappeutta, vaikka uskovainen olenkin.

Jos tutustuu Raamattuun ja sen taustakulttuuriin niin huomaa kyllä, että Raamatun sanoma pyrkii tasa-arvoon miehen ja naisen välillä. Kaikkia asioita ei tarvitse kirjaimellisesti ottaa Raamatussa, eikä varsinkaan kontekstistaan irrotettuina. Missään Raamatussa ei ole kehotusta naisen alistamiseen, joten sen perusteella kirkosta eroaminen on melko perusteetonta.

Naisvihaajat, joita valitetttavasti saattaa kirkon piirissäkin olla (esimerkiksi vanhoillislestadiolaisten joukossa) eivät voi perustella kantaansa Raamatun sanalla, vaan naisviha on ainoastaan heidän henkilökohtainen ongelmansa tai heidän lahkonsa johtajien itse keksimää "opetusta", jolla ei ole pohjaa Raamatussa.
Kirjoittanut: Iliah Nostradamus (Jäsen)
  • Lähetetty: 01.05.2007 18:37
Pirulauta nyt on mulla ollut koko vuosi yks iso uskonnollinen nyrkinisku päin naamaa.. RIPPIKOULU... eli kirkkoon vaan joka mtf:n vkloppu vaikka vois nukkuakkin.. onneks oon saanu myös leimoja pääsiäisenä kun oli koulussa joku hartaus jossa Ruma Puuro soitti täysin tykein (mikä ei kyllä asiaan kuulu.)

Nykyään olen aika vastakarvaan uskontojen, etenkin lestaadiolaisuuden kanssa. En vain jaksa ymmärtää sitä kaikkea. Johtunee siitä, miksi en kyseisestä ala-lahkosta pidä, koska jouduin varttumaan koko haman lapsuuteni lestaadiolaisten keskellä. 1-2 lk:lla olin luokallani ainoa lutherilainen, loput lestaadiolaisia. Lisäksi kuljin aivan pienenä kerhossa, jossa oli myös vain edellämainittuja uskovaisia.

Nyt alkaa pikkuhiljaa riittää..
  • Lähetetty: 01.05.2007 18:50

Lainaus: Melia

Lainaus: Velvet Grey
Miten muuten lestadiolaiset saavat toimia vielä tässä maassa? Niillehän naiset ovat vain lapsentekokoneita. Kortsua ei käytetä, koska jokainen lapsi on muka jumalan lahja tjsp. Naiset aivopestään tähän lapsesta asti, eivät ne paremmasta tiedä.

No, eipä tuolla jokusen kymmenen vuoden takanakaan ihan hirveesti tuota ehkäisyä käytetty ja niitä muksuja lähdettiin puskemaan siinä 17-18 vuoden iässä ja lopputulosena saattoi olla vaikka se 14 penskaa... Isälläkin on 8 sisarusta, ja vaarin perheessä taas muksuja oli yli kymmenen. Se tuntuu olevan vaan nykyihmiselle ihan uskomaton tilanne että jollain voi olla niin monta lasta, kun nykyisin katsotaan ihan kieroon ihmisiä jotka omistautuvat vain perheen pitoon (paitsi että tämä esimerkkitapaus kävi vielä töissäkin).

(minä tunnen pari lestadiolaisperhettä joille on myös jälkikasvua siunaantunut tuhaan tahtiin eivätkä ne minusta mitenkään ajattele että naisen homma olisi vain synnyttää...)

Kaikki vanhemmat ovat usein näivettyneen näköisiä, etenkin jos niiden lapset ovat pieniä...

Aika pitkä lainaus tuli.. :/

Mutta asiaan liittyäkseni ja muutoinkin, kylässä jossa asun, on 5 suurta lestadiolaisperhettä, yhdestä jopa minulle sukulaisia, toisin onneksi vain pikkuserkkuja.. Kaikissa näissä perheissä on varmasti yli 15 lasta jokaisessa, paitsi yhdessä, joka on minusta pysynyt kohtuudessa, onneksi.

Valtaosa lapsista on psyykkisesti tai fyysisesti sairaita. Lisäksi perheen keskimmäisillä lapsilla on yleistä valtava "älykkyytens ja mahtinsa" osoitus, esim. näsäviisastelun ja kiusaamisen kautta. Toisesa perheessä äidin selkään on jouduttu lisäämään metallilevyjä, jotta selkä kestäisi ainaisen raskauden. Hullua, eikö?
Kirjoittanut: Galina (Jäsen)
  • Lähetetty: 01.05.2007 23:05
Vanhollislestadiolaisuus on todella orjuuttava uskonto naisille... Vaikka naisia kohdeltaisiinkin muuten ihan normaalisti ja tasavertaisina ihmisinä, niin tuo synnytysoppi on aika raaka. On muuten kristinuskon oppien vastaista, että naisen on ansaittava taivaspaikka synnyttämällä jatkuvasti ja miehen ei tavitse tehdä saman asian eteen mitään konkreettista.

Sen vuoksi mielestäni koko vanhoillislestadiolaisuus on oma uskontonsa, koska se opettaa kristinuskoon kuulumattomia harhaoppeja, lisäksi vielä kohtelee ihmisiä raakalaismaisella tavalla.

Minua henkilökohtaisesti ärsyttää, että ateistien yms. puhuessa kristityistä tunnutaan aina puhuvan vanhoillislestadiolaisista ja muista raaoista lahkoista ja ääriryhmistä. Suurin osa kristityistä on kuitenkin ihan normaaleja ihmisiä, joilla ei ole mitään barbaarimaisia tapoja tai outoa ahdasmielisyyttä.
Kirjoittanut: Swanette (Nimetön)
  • • Muokkasi: Swanette
  • Lähetetty: 02.05.2007 03:16

Lainaus: Iliah Nostradamus

Toisesa perheessä äidin selkään on jouduttu lisäämään metallilevyjä, jotta selkä kestäisi ainaisen raskauden. Hullua, eikö?

No on! Hyvällä tahdollakaan en voi sanoa, että tuollainen olisi jollain tapaa normaalin kuuloista. Naisparka.
  • Lähetetty: 02.05.2007 15:51

Lainaus: Swanette

No on! Hyvällä tahdollakaan en voi sanoa, että tuollainen olisi jollain tapaa normaalin kuuloista. Naisparka.

Niinpä. Ja jos oikein muistan niin se oli pakko tehdä..
  • Lähetetty: 02.05.2007 19:34
http://foorumi.haistapaska.com/showthread.php?t=32 7&highlight=gootti

siinäpäs taas nähtiin, miten paljon katolilaiset pitää meikäläisistä
Kirjoittanut: Sharwynn (Nimetön)
  • Lähetetty: 02.05.2007 19:34

Lainaus: Iliah Nostradamus

Toisesa perheessä äidin selkään on jouduttu lisäämään metallilevyjä, jotta selkä kestäisi ainaisen raskauden

Tiedän vastaavan tapauksen. Kyseiselle äidille oli sanottu muistaakseni seitsemännen synnytyksen jälkeen että ei enää tai on hengenlähtö lähellä, mutta mitäs, nykyään niillä on kai 13 lasta. Ja äiti toistaiseksi hengissä.
  • Lähetetty: 02.05.2007 19:37

Lainaus: Sharwynn

Tiedän vastaavan tapauksen. Kyseiselle äidille oli sanottu muistaakseni seitsemännen synnytyksen jälkeen että ei enää tai on hengenlähtö lähellä, mutta mitäs, nykyään niillä on kai 13 lasta. Ja äiti toistaiseksi hengissä.

Sitä niinkuin kysyy itseltään että kuinka pitkälle lestaadiolaiset aikovat mennä nuissa asioissa? Tuttavaperheellä on yli 20 lasta..
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit