Gootti.net

Bileet.

Kirjoittanut: Chuuko (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 30.12.2012 22:45
Nordic jo asian toikin esille, täällä Kouvostoliitossakaan ei tapahdu oikein mitään. Joskus vielä jaksoin seurailla mitä bändejä paikallisissa baareissa soittaa, mutta parit heviörvellyskeikat kärsittyäni olen jäänyt mieluummin kotiin kuin lähtenyt istuskelemaan mestoihin joissa ei kuule omia ajatuksiaan, saati kanssakeskustelijoiden ääniä, ja joissa armottomasti musiikki kuin musiikki kuulostaa paskalta huonojen tilojen ja järjettömien äänenvoimakkuuksien takia.

Täältä on Helsinkiin paljon lyhyempi matka kuin Oulusta, mutta on se silti opiskelijalle turhan hintavaa lähteä pelkästään jonkin tapahtuman takia illaksi pääkaupunkiseudulle, ja olen aivan liian mukavuudenhaluinen nukkuakseni aamuyön jossain rautatieaseman lattialla odotellessani ensimmäistä junaa takaisinpäin.

Kaiken lisäksi olen vielä äärimmäisen huono bilettäjä. En ole vielä törmännyt sellaiseen tilanteeseen, joka saisi tanssijalkani vipattamaan. Vietän illan mieluummin kotona parin kaverin ja punkkupullon kanssa, missä voin ite määrittä musiikin ja volyymitason, sekä ennen kaikkea valikoida seuran mieleisekseni.
Kirjoittanut: Deadboy (Aktiivi)
  • Lähetetty: 31.12.2012 04:31
Yksi iso asia mitä meidän bilekulttuurista puuttuu on täysin omatoimisesti ja kenties semilaittomasti järkätyt bileet samaan tapaan kuin mitä konemusaskenen outdoorsit on, tai jossain vanhassa tehdashallissa tms. järkätyt reivit jotka ovat harvinaistuneet tehostuneen poliisivalvonnan ja tilojen puutteen vuoksi.
Ikärajaa ei olisi, omat juomat sallittuja, järjestyksenvalvontaa ei ole vaan ihmiset pitävät toisistaan huolta. Pääsymaksu kattaisi vain homman kulut DJ:t saisivat soittaa sydämensä kyllyydestä jos bileet kestää vaikka 12 tuntia. Ongelmana on, ettei oikein ole tarjolla tiloja jotka saisi käyttöönsä tosi halvalla ja omin luvin vallatuissa tiloissa voi tulla sanomista virkavallan kanssa.
Ulkona on ongelmana volataso, paikka pitäisi olla sellainen että lähistöllä ei ole ketään joka häiriintyy musiikinsoitosta läpi yön.
Mutta ehkä eniten on kuitenkin kiinni siitä ettei ole ollut kellään kunnolla panostusta tällaisen konseptin kehittämiseen. Ehkä siksi että tällaisessa on omat, erilaiset riskinsä kuin ravintolatapahtumissa. Juttu pitäisi järjestää yksityistilaisuutena joidenkin vastuukysymysten yksinkertaistamiseksi ja silloin ideo kaikille avoimista bileistä ei ihan toteudu.
Kirjoittanut: Felicia (Virallinen sarjistaiteilija)
  • • Muokkasi: Felicia
  • Lähetetty: 31.12.2012 12:39

Lainaus: Deadboy

Yksi iso asia mitä meidän bilekulttuurista puuttuu on täysin omatoimisesti ja kenties semilaittomasti järkätyt bileet samaan tapaan kuin mitä konemusaskenen outdoorsit on, tai jossain vanhassa tehdashallissa tms. järkätyt reivit jotka ovat harvinaistuneet tehostuneen poliisivalvonnan ja tilojen puutteen vuoksi.

Olisi aika hienoa jos tollasia olisi, mutta Suomi on pieni ja virkamiesvoittoinen maa, joten skenekin on pieni ja tollasten puolilaittomien bileiden järkkääminen varmaan tosi hankalaa, tai ei ehkä se järkkääminenkään vielä, mutta kyllä ne poliisit jossain vaiheessa kapuloita rattaisiin panisivat. Ei mikään ihme, että tuntuu ettei Helsingissäkään ole tarpeeksi alan klubeja/keikkoja. Joka viikonloppu pitäisi olla jotain, mieluiten vielä parikin vaihtoehtoa esim. klassisempaa goottimeininkiä ja sitten elektronisempaan makuun, niin olisi mistä valita. Nyt on niin, että ne bileet mihin haluaa mennä, on sellaisia kerran kuussa - tai useimmiten harvemmin - odotettuja tapahtumia, toisin kuin että voisi spontaanisti vaan lähteä jonnekin bileisiin, mitä sattuu milloinkin olemaan.

Ja siis, vaihtoehtonahan on yleensä keikat, klubit joissa DJ soittaa, tai näiden yhdistelmä. Ei siinä mitään, mutta sitten kun on vähän tunnetumpi nimi tai parikin, hintaakin tulee heti roimasti lisää, enkä mielellään maksaisi yli 10 euroa vain siitä, että saan tanssia hyvän musiikin tahdissa - koska jos haluan bilettää, se tarkoittaa tanssimista (ja juomista totta kai). Keikoissa (Suomessa) on myös se perus-ongelma, että "keikalla" ihmiset seisoo suolapatsaina kuuntelemassa bändiä/DJ:tä, kun pitäisi tanssia ja fiilistellä. Ei siinä yksinkään huvita jorata, kun tuossa klubilla tanssimisessa ideana on yhteisöllisyys ja se tunnelma minkä ihmiset yhdessä luovat, muutenhan sitä voisi tanssia ilmaiseksi kotona ja juodakin halvemmalla.

Eli jos minä saisin päättää, niin hyvät bileet on: tila TANSSIMISTA varten, hyvä DJ, ei välttämättä mikään super-nimi, ihmisiä joraamassa. Sekä se savukone ja muut tarvittavat härpäkkeet.
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 31.12.2012 12:59
Ainakin itse haluaisin mahdollisille klubien järjestäjille korostaa, että miettikää hyvät ihmiset se volyymi paikan mukaan. On ihan kamalaa olla pienessä baarissa jossa ei ole edes tanssimismahdollisuutta ja musiikki pauhaa niin kovalla ettei siitä saa enää edes selvää. Myönnetään, tämä ongelma tulee useammin esiin metalli- kuin goottimusan kanssa, mutta sieltä elektropuolelta ainakin löytyy gooteiltakin melkoisia desibelitasoja.

Olisi tietty ihan kiinnostavaa kuulla muitakin mielipiteitä aiheesta. Tykkääkö porukka oikeasti siitä että esim tanssiklubeilla ei voi keskustella kuin viittomakielellä? Ideaalia olisi, että tanssilattialla musa olisi kovempaa ja sitten sen saisi jotenkin hiukan vaimeammaksi istuskelupuolella. Se on tietty taas sitten asia joka vaatinee insinööritoteutuksia, mutta kuitenkin. Ja tanssilattiallakin ei tarvitse ihan mennä överiksi sen äänenvoimakkuuden kanssa, vaikka sinne kovaääninen musiikki kuuluukin.
Kirjoittanut: Deadboy (Aktiivi)
  • Lähetetty: 31.12.2012 17:16
Kun olen itse ollut soittamassa olen usein soittanut alkuillan setit jonnekin puoleenyöhön asti aika hiljaa, suurin osa porukasta useinkin vielä silloin istuu pöydissä juttelemassa eikä tanssi. Riippuu myös tilasta tosi paljo, jos on sellainen isompi alue mihin musat kuuluu hiljaa niin ne voi sitten soida siinä tanssilattian luona vähän kovempaa.
Loppuillasta sitä volaa nostetaan, olen siinäkin nähnyt että on menty liiallisuuksiin. Yksi ongelma on että isot PA:t ei soi hiljaisella volalla hyvin ollenkaan vaan bassot ei lähde mukaan yhtään. Huono soittaa niin hiljaa että soundi huononee. Huonompi myös soittaa niin kovaa että samoin.
Kirjoittanut: Felicia (Virallinen sarjistaiteilija)
  • • Muokkasi: Felicia
  • Lähetetty: 31.12.2012 20:07
Totta että desibelit on baareissa usein liian isot jos miettii vaan hengailua ja juttelua, eikä musiikin tietty tanssiessakaan tarvitse korvat räjäyttävä olla. Mutta aina voi pistää korvatulpat jos haluaa niiden ämyreiden viereen mennä. Synapsissa oli joskus niin kovalla bassot ettei voinut tulpillakaan olla samassa huoneessa, resonoi niin ikävästi sydänalassa. Eikä itse musiikista saanut mitään selvää. Että jotain rajaa hei sentään.
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Lähetetty: 01.01.2013 15:24
Minulla on usein tulpat mukana varmuuden vuoksi, mutta mielestäni pienillä keikoilla ja tanssiklubeilla musiikin pitäisi olla niissä rajoissa ettei tulppia tarvitsisi.

Isommilla ulkoilmafestareilla ja suurilla areenakeikoilla voin sitten käsittää paremmin että musiikki soi todella kovaa. Ja toki se on yksilöllistä että missä vaiheessa alkaa korvat sattua, mutta kyllä minulla on pari kertaa tullut eteen tanssiklubeja ja keikkoja, joilla soitetun musiikin vola ei voi oikeasti olla kenenkään mielestä enää järkevässä mittakaavassa. Keikoilla kaikkein eniten harmittaa se, jos musiikki soi niin kovaa ettei solistin laulua kuule. Käsittämättömän yleinen moka, joka nakertaa aina aika paljon. Se laulu on kuitenkin yleensä aika olennainen osa kokonaisuutta.

Niin, ja mähän en sitten ihan oikeasti tajua äänentoistojutuista yhtään mitään. Eli tekniset rajoitukset, akustiikka ja muut menee minulta viuhuen ohi, vaikka ne varmaan joissain tilanteissa vaikuttavatkin siihen miten musiikki jossain soi.
Kirjoittanut: emanon (Inkvisiittori)
  • • Muokkasi: emanon
  • Lähetetty: 03.01.2013 23:06
Minulle on tullut kokemusta sekä bileissä käymisestä, että niiden järjestämisestä aikalailla tässä vuosien varrella, joten tästä aiheesta minulla olisi paljonkin sanottavaa, mutta en ole saanut oikein muotoiltua ajatuksiani kunnolla.
En usko, että tuo bileistä puhuminen on varsinaisesti loppunut tai edes vähentynyt, mutta paikka on siirtynyt muualle. Nykyäänhän näiden foorumeiden käyttö ylipäänsä on vähentynyt, joten ei liene ihme, ettei näillä keskustella kuten ennen vahaan. Facebook on varmasti syönyt osan keskustelusta ja jos noita juttuja puidaan suljetuissa ryhmissä, eventeissä tai kavereiden kesken, ne eivät näy sen tietyn piirin ulkopuolelle. Itse olen ollut huomaavinani myös blogaamisen nousun. Minä kun luulin, että noi livejournalit sun muut on ideana kuollut ja kuopattu ainakin puoli vuosikymmentä sitten, mutta näemmä tuotakin harrastaa skenessä edelleen jokseenkin aktiivinen porukka.

Bileitten järkkääminen on aika riskaabelia hommaa, johon ei kannata lähteä helpon rahan perässä. Tässäkin skenessä on lukemattomia esimerkkejä siitä, miten niin kokemattomat kuin kokeneetkin bilejärjestäjät ovat ottaneet reippaasti persnettoa kun bileet eivät olekaan menneet suunnitelmien mukaan. Kuten tuossa Yle Areenalla pyörivässä NEO-ohjelmassa mainittiin, on bileiden tilanne ainakin täällä Helsingissä kuitenkin varsin hyvä.

Lainaus: DeadlyNightshade

Opiskelijabudjetilla (opintoraha + asumislisä + opintolaina) ei viitsi nimittäin viitsi lähteä Helsinkiin, ihan sama mitkä goottirokin ruhtinaat siellä olisi esiintymässä.

Tämän minä ymmärrän kyllä varsin hyvin, jos opiskelijana pitää maksaa joku 100€ yhdestä keikasta matkoineen, niin ei varmasti paljon lämmitä. Pakko kyllä kokemuksen pohjalta sanoa se, että näin jälkikäteen ei ole kyllä kaduttanut yksikään klubilla tai keikalla käynti, mutta edelleen kyrsii ne jotka on jäänyt köyhäilyn tai nihkeilyn takia väliin. Tuli sitä itsekkin käytyä aikoinaan mm. Kuopiosta asti Schattenissa Tampereella ja varsin hyvät muistot niistä bileistä jäi.
Kallistahan se on bileissä käyminen, mutta mikäpä ei olisi. Aikoinaan yläasteikäisenä jätin Metallican keikan väliin, kun laskelmoin, että pelkällä lipun hinnalla olisi saanut jo kolme (3!) kyseisen bändin CD-levyä ja nehän kestää pidempään. Jälkeenpäin kyllä vitutti, kun jäi se keikka väliin. Siellä olisi screenit tippuneet katosta ja roudarit roikkuneet palavana köysistä ym. se kun oli käsittääkseni osa sitä Cunning Stunts tms. kiertuetta. Noita kokemuksia ei saa enää takaisin, mutta materiaa saa kyllä ostettua myöhemminkin. Eikä tuo Metallicakaan jaksanut enää viime vuosikymmenen puolella nähdyllä areenakeikallaan innostaa. Silloin teininä se olisi kyllä ollut varmasti kova juttu!

Lainaus: Giffirt

Ainakin itse haluaisin mahdollisille klubien järjestäjille korostaa, että miettikää hyvät ihmiset se volyymi paikan mukaan. On ihan kamalaa olla pienessä baarissa jossa ei ole edes tanssimismahdollisuutta ja musiikki pauhaa niin kovalla ettei siitä saa enää edes selvää.

Tähän on tullut törmättyä niin pienissä kuin suurissakin mestoissa. Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että mikäli joku tulee sanomaan asiallisesti DJ:lle että vola on liian kovalla, eikä DJ noteeraa tätä, sietäisi kyseistä levynpyörittäjää vedellä pitkin korvia! Tuosta valitetaan hyvin harvoin, joten jos joku oikeasti näkee sen asiakseen, se on varmasti aiheellista. Totuus on kuitenkin se, että sitä äänenvoimakkuutta ei oikein kuule sinne DJ-koppiin ja kun siellä ei myöskään jutella kenenkään kanssa se nousee helposti turhankin kovalle. Ehkä varsinkin kokemattomampia levynsoittajia vaivaa myös se, että sitä musiikin hyvyyttä koetetaan korkostaa sillä voluumilla. Eli jos tanssilattia ei täyty, niin nostetaan volaa. Silloin ollaan viimeistään loppuillasta aika nihkeässä tilanteessa. Fiksummat järjestäjät säätävät tuon volan niin, ettei DJ pysty sitä illan aikana nostamaan liian kovalle. Ongelmana tässä tietty on se, että soundcheckissä tilanne on kovin erilainen kuin silloin kun talo on täynnä ihmisiä.
Kirjoittanut: Neiti Kooma (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • • Muokkasi: Neiti Kooma
  • Lähetetty: 29.01.2013 21:52
Huomautinpahan jo turkumiittiketjuun mutta miksen nyt perusteellisemmin tännekin.

Eli lisää rehellistä mainontaa jos halutaan että paikalle tulee nekin jotka ei saaneet tietää seuraavan klubin ajankohtaa ollessaan paikalla edellisissä bileissä. Tietty jotkut pikkubaarit saa täyteen ihan kantiksiakin luotettavan varmasti mutta turha ihmetellä, jos uusia tyyppejä ei näy, jos netistä ei löydy infoa. Googlella. Google-näkyvyyden optimoinnista puhutaan nettimarkkinoinnissa aika paljon nykyään. Ts. jos tapahtumaa ei löydy googlella (tai löytyy sivu, jonka mukaan viimeinen tapahtuma oli 6kk sitten) niin sitä pitää pois kuolleena.

Ärsyttävä fakta, mutta moniko teistäkin esim. uudesta leffasta kuullessaan kirjoittaa sen ensimmäiseksi googleen? "Ootas hetki, katon netistä."

P.s. facebookissa toimitaan omalla nimellä ja siellä voi olla sukulaiset ja pomot ja kollegat ja mahdolliset tulevat työnantajat kaverilistalla niin ei välttämättä halua julkisesti tykätä kaikesta (/mistään) henkilökohtaisesta...
Kirjoittanut: Nordis (Jäsen)
  • Lähetetty: 30.01.2013 10:32

Lainaus: Neiti Kooma

Huomautinpahan jo turkumiittiketjuun mutta miksen nyt perusteellisemmin tännekin.

Eli lisää rehellistä mainontaa jos halutaan että paikalle tulee nekin jotka ei saaneet tietää seuraavan klubin ajankohtaa ollessaan paikalla edellisissä bileissä. Tietty jotkut pikkubaarit saa täyteen ihan kantiksiakin luotettavan varmasti mutta turha ihmetellä, jos uusia tyyppejä ei näy, jos netistä ei löydy infoa. Googlella. Google-näkyvyyden optimoinnista puhutaan nettimarkkinoinnissa aika paljon nykyään. Ts. jos tapahtumaa ei löydy googlella (tai löytyy sivu, jonka mukaan viimeinen tapahtuma oli 6kk sitten) niin sitä pitää pois kuolleena.

Ärsyttävä fakta, mutta moniko teistäkin esim. uudesta leffasta kuullessaan kirjoittaa sen ensimmäiseksi googleen? "Ootas hetki, katon netistä."

P.s. facebookissa toimitaan omalla nimellä ja siellä voi olla sukulaiset ja pomot ja kollegat ja mahdolliset tulevat työnantajat kaverilistalla niin ei välttämättä halua julkisesti tykätä kaikesta (/mistään) henkilökohtaisesta...

Näkyvä ja aktiivinen online-läsnäolo on mielestäni se kaikkein tärkein ja vaikka some onkin nykyään se kauaskantoisin viidakkorumpu niin on hyvä huomata että vanhoille kunnon nettisivuillekin on oikeasti kysyntää. FB- ja kotisivut löytää kyllä helposti kunhan tietää bileiden nimen tai omistaa edes aavistuksen niiden olemassaolosta, mutta miten ihmiset alunperin kuulevat niistä bileistä? Gootti.netin ja Schattenin tapahtumasivuja lukee häviävän pieni osa porukasta joka sitä musiikkia kuuntelee. Flyerit ja kavereiden suositukset taas tavoittavat pääosin sen väen joka jo käy alan bileissä ja kuten tämänkin foorumin "etsitään ystävää" -topikista voi huomata niin kovin moni on yksin sen musiikkimakunsa kanssa. Bileiden markkinointia tekevänä näiden kanssa on tullut vietettyä unettomia öitä

Tuon mainitsemasi Facebook-ongelman ratkaisin itse siten että tein erikseen henkilökohtaisen- ja työprofiilin. Nyt voi huudella mitä lystää eikä tarvitse kuumotella että palkka riippuisi siitä
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit