Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Goottihenkiset taiteilijat

Kirjoittanut: eyrie (Jäsen)
  • Lähetetty: 04.03.2008 19:21
Minussakaan ei Victoria Frances herätä oikeastaan mitään tunteita. Onhan ne jotkut ihan nättejä sinällänsä, mutta tosiaan aika mauttomia ja kliseisiä. Ja varsinkin nuo valuneet meikit tollasten "angstin" näköisten nuorien naisten poskilla ainakin karkottaa minut heti kauemmas. Jää muutenkin jotenkin tosi teinimäinen olo noista kuvista .

Linda Bergkvist taas on hiukan samaa linjaa kuin Francis, mutta ainakin minun silmälleni moninkertaisesti miellyttävämpi. Pahimmat "kliseet" tuntuu puuttuvan Bergkvistin töistä, toisin kuin Francesilta. Muutama työ häneltä löytyykin jotka jäänyt jopa jotenkin erityisesti mieleen. Ihan mukavaa katottavaa siis silloin tällöin, tosin käy helposti tylsäksi.

Mark Ryden on sellainen, että minäkään en oikein lämpene. Viattomuus/kierous on kyllä mielenkiintoinen asetelma, mutta kun ei tuo naivismi ole koskaan oikein iskenyt niin en saa tulta Rydenistakaan :p. Liian pyöreetä, liian pehmeetä ja liian tasaista.

Haukuinpahan sitten nähtävästi kaikki tämänpäivän taiteilijat lyttyyn. Tällainen kuiva historian kirjoja läpi kahlaava ihminen kuin olen niin kyllä juuri esim. taiteilijat kuten Gustave Dore iskee ja kovaa.

Mutta kenen nykyisen taiteilijan töistä pitkään olen itse tykännyt on japanilainen Yoshitaka Amano. En nyt sitten sano onko tuo millään tavalla gootahtava taiteilija, mutta kyllä minusta hänen töistään on helppo goottien löytää jotain mikä kolahtaa. Itselläni ainakin ensimmäisenä vakuutti hänen töissään yksityiskohtien määrä ja uskomaton siveltimen käyttö. Ihan kateeksi tulee. Amanon töitä löytyy täältä ja kannattaa varsinkin katsoa nuo "Works 1990~1999" ja "Works 1980~1989".
Kirjoittanut: Freya (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 04.03.2008 20:19

Lainaus: eyrie

Yoshitaka Amano

Kyseinen herra onkin minulle tuttu Final Fantasyjen yhteydestä. Hienoja on kyllä työt.
Kirjoittanut: Deadboy (Aktiivi)
  • Lähetetty: 17.03.2008 12:24
Okei, ei mitenkään "goottihenkiseen" taiteeseen liittyvää, mutta laitoinpa tänne kun ei taida olla muutakaan taideketjua. Ihmetyttää ettei kukaan netissä missään ole tätä juttua kommentoinut.

Tässäpä esimerkki siitä miten se "taidekin" voi olla ihan roskaa: http://www.sjl.fi/web/pdf/200806_ke/sjl32.pdf
http://www3.jkl.fi/taidemuseo/nayttelyt/ag0208.htm *reps*
Eli siis toi Anna Ruth on keksinyt että kun autossa matkustettaessa pitää kynää paperin päällä ja antaa sen vapaasti liikkua siinä niin syntyy jännä piirrustus! Voilà, siinäpä meillä on sitten "taideteos". Itse keksin tuon hauskan jutun n. 5-vuotiaana kuten varmaan moni muukin. Huolittaisikohan niitä mun piirroksia näyttelyyn? Tuskin, mutta kun tekijänä on jo nimeä saanut kuvataiteilija niin totta kai. Pakkohan sen on silloin taidetta olla. On on se, siksikin kun melkein mikä vaan mikä näytteille siinä tarkoituksessa asetetaan voi sellaista olla. Mutta siinä se ongelma juuri onkin, että kun on nimeä saatu niin pystytään käyttämään hyväksi sitä seikkaa ja eihän sen hyvyyttä uskalleta kyseenalaistaa, sellainen tyyppi kun on ihan juntti ja ajastaan jäljessä oleva moukka jos tuota pelkkänä arvottomana suttuna pitää. Ikävä kyllä tuokin on taidetta, mutta ei hyvää taidetta todellakaan. Vielä enemmän huvittaa nuo "taiteilijan" itsensä löytämät "merkitykset" noista suttupiirroksistaan. Sanoisi ennemmin rehellisesti että teki tuon ihan herjalla. Kyllä vähän kaikkeen voi keksiä merkityksiä jos niin haluaa ja saada ne vielä kuulostamaan mielekkäiltä.
Epäilen että tuo on joko vitsi jossa katsotaan kuinka moni on tyhmä tai sitten ihan pelkkä rahastus jolla koitetaan nyhtää yhteiskunnalta rahaa tuolla jutulla, kaikenlaista tukea lienee herunut ja onpa tuosta tullut kirjakin, siinä tosin on ilmeisesti valokuviakin mutta niihin valokuviin nuo sutut eivät tuo kuitenkaan yhtään mitään lisämerkityksiä.
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 17.03.2008 13:55
Jepjep, nykyisin mikä tahansa voi olla taidetta, kunhan sille keksii tarpeeksi hyvän selityksen. Kuvataiteet ovat muuttuneet selitystaiteeksi, ou jee. Tony Halmekin taisi jossain kirjassaan todeta, että jos hän kakkaisi kattilaan, laittaisi siihen propelin ja veisi museoon, olisi se taidetta.

Lainaus: Deadboy

tse keksin tuon hauskan jutun n. 5-vuotiaana kuten varmaan moni muukin.

Museokamaa voisivat olla myös tapettipiirtelyt siltä ikävuodelta, kun oppi sekä pitämään kynää kädessä että juoksemaan!
  • Lähetetty: 17.03.2008 19:22
Juu, oli vaan pakko laittaa toi kun oli ehkä ala-arvoisinta mitä olen pitkään aikaan nähnyt ja vielä huvittavammaksi sen teki nuo selitykset että tuo olisi ihan oikeasti jotain merkityksellistä. "Autopiirustuksia tullaan tulevaisuudessa tulkitsemaan fossiilisten polttoaineiden aikakauden dokumentteina..." blaa blaa
Kirjoittanut: Sire (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 19.03.2008 23:25
Mitäpä sitä piirtämään ja maalaamaan hienoja taideteoksia hirmu vaivalla kun voi istua rellestysreissun jäljiltä sammahtaneena auton takapenkillä kynä kädessä ja lehtiö sylissä odottaen jotain töhryä syntyvän itsestään. Kaikki nykytaide tuntuu olevan jonkin sortin erikoisuuden tavoittelua, ja sitten esitetään NIIN syvällistä ja pohdiskelevaa...samahan se tuntuu olevan joissain muissakin asioissa, ihan sama millaista sontaa lopputulos on, kunhan se on olevinaan jotain uutta. Tuore ***** haisee pahimmalle.
Kirjoittanut: drama_queen (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 20.03.2008 07:36
Victoria Francesen työt ovat upeita mutta itse pidän enemmän sellaisista vanhanaikaisen tuntuisista. Niinkuin ensimmäisessä viestissä Gustave Doren jäljet.
Kirjoittanut: Blacksmith (Nimetön)
  • Lähetetty: 24.03.2008 22:27
Näyttää näitä goottityylin taiteilijoita löytyvän kun jaksaa etsiskellä, tässä mielestäni lahjakas sellainen nimeltään Paul Gerrard .
  • Lähetetty: 24.03.2008 22:47
Paul Gerrad. Lajissaan aika hyvä fantasia-taiteilija, ei sisällä noita samoja kliseisyyksiä kuin vaikka nuo Frances ja Royo.

Mun suuria suosikkeja on belgialainen Paul Delvaux jonka näyttelyn myös näin Sinebrychoffissa muistaakseni 2000.

Yleinen aihe Delvaux'lla on nuo alastomat naiset ja luurangot usein antiikinaikaisessa miljöössä ja vähän synkeä tunnelma, tosin on sillä useita muunlaisiakin töitä.
Kirjoittanut: BronzeRain (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 25.03.2008 12:08

Lainaus: Piiskansiima

Museokamaa voisivat olla myös tapettipiirtelyt siltä ikävuodelta, kun oppi sekä pitämään kynää kädessä että juoksemaan!

Ei kun pitää ottaa nyt se kynä käteen ja lähteä juoksentelemaan kämppää ympäri. Sillä eihän se ole taidetta jos sitä ei ole aikuinen tehnyt.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 04.01.2022 03:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 501 henkeä!
Järjestä treffit