Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Mistä tuntee / tunnistaa toisen / itsensä gootiksi ???

Kirjoittanut: HepZusi (Mister Halloween 2007)
  • Lähetetty: 28.10.2008 23:23

Lainaus: UndyingDreams

metallimusiikki on yks goottikulttuuria tuhoava tekijä.

Mä olen siinä mielessä eri mieltä tässä ettei metalli itessään vaan _media_, joka aina tahtoo liittää sen metallin jotenkin goottiin. Itekin trashmetalbändin solistina tunnen tosiaan muutamia näitä "truu"rässäreitä ja kyllä niitä metallityyppejäkin ottaa kuulkaas pannuun, kun niiden äijäilyt halutaan littää johonkin (homomeikki)kulttuuriin. Nämä ns. "goottimetalli"bändit on lähinnä vaan kaupallisen painostuksen uhrina/aivopeseminä ruvennu leimaamaan itteään sillä gothic nimikkeellä ja onhan se nähty, että se myy ja hyvin.

Mä olen myös senverran takapajunen konservatiivikhusipä'ä, että mä en ymmärrä oikeen ees industriaalin liitoksia goottiin, vaan näen senkin ihan omana juttunaan. Myös EBM tuhoo mun mielestä sitä ns."aitoa"(oldschool) Indukulttuuria, mutta en sano siitä sen enempää(koska en mä oikeesti ymmärrä industriaalin ja elektrojytkeen historiaa riittävästi) kunhan jo vuosia kuunnellut juttua siitä kuinka on ollu toivetta klubista, joka soittais vaan indua ja jättäis sen EBM:än pois.
Jotkut synkemmät uuden aallon bändit näen vielä jotenki edustavan sitä normaalia mustahuulikulttuuria.

Ps. Anteeksi tässäkin todella rude offtopicci. Mä en tosiaan osaa sanoa, että miten mä tunnistan porukkaa "gooteiksi" tai tarkemmin sanottuna goottimusiikin kuuntelijoiksi. Kai mää niitä pätsejä, pinssejä ym. tarkkailen ja jos satun tietää last.fm nickin niin sieltähän sen parhaiten näkee ;D
Kirjoittanut: MetalMama (Jäsen)
  • Lähetetty: 28.10.2008 23:45

Lainaus: UndyingDreams

The 69 Eyes

OT: mun mielestä yks paskimmista bändeistä ikinä. Tai no, musa menis vielä, mutta laulaja on kauniisti sanottuna "kehittyvä"... sitä odotellessa..

EDIT: luin huvikseni wikipediasta gootti-määritelmää, ja siinä vaihees kulmat kohosi kun tuli puhe naaman vaalentamisesta ja meikistä.. meinaan muistin että joskus täysi-ikäisyyden kynnyksellä keksin erään hyvin valkoisen ihovoiteen, jota käytin pohjana jotta sain silmämeikin näyttämään mahdollisimman hyvältä.
Niin ja musiikillisella puolella tuli silloin hevin lisäksi kuvioihin mukaan punk ja teknoravit Alkaa pikkuhiljaa selkiimään että mihin suuntaan olin menossa...
Kirjoittanut: UndyingDreams (Mister Halloween 2008)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: UndyingDreams
  • Lähetetty: 29.10.2008 13:31

Lainaus: HepZusi

Mä olen siinä mielessä eri mieltä tässä ettei metalli itessään vaan _media_, joka aina tahtoo liittää sen metallin jotenkin goottiin

No joo oon samaa mieltä. Enemmänkin se on se media. Tai sitä oikeastaan alunperin tarkoitin, mutta jotenkin jäi mainitsematta. Oon kyllä itekin huomannu et yhtälailla metallistit haluaa pyrkiä pois siitä gootiksi leimautumisesta. Tunnen muutamankin hevarin joita ketuttaa se, että niitä sanotaan gooteiksi. Etenkin metallistitytöillä on tämä "ongelma". On muuten hassua se, miten gootin stereotyyppi on tyttö ja hevarin stereotyyppi on poika. Täten miehet on aina hevareita ja naiset gootteja. Median näkökulmasta siis. Jännää miten kaikki on aina median vika

Itekin trashmetalbändin solistina

Se on muuten thrash eikä trash. Lällällälä Joo.

Kai mää niitä pätsejä, pinssejä ym. tarkkailen

Tässä oon huomannu sen ärsyttävän jutun, että niitä lempibändien kangasmerkkejä ja pinssejä ei usein saa mistään, jos on tarpeeks UG. Kaupasta löytää paljon helpommin HIM tai Nightwish -kamaa kun joitain Siouxsie -pinssejä. Mun siskon poikaystävällä esimerkiksi oli laukussa Sonata Arctica -kangasmerkki, ja kun otin asian puheeks niin selvisi, ettei Sonata itseasiassa edes ole sen mikään lempibändi, vaikka kuulemma ihan ok onkin. Mutta kun hänen suosikeistaan ei vain ole oheismateriaalia olemassa

Näin siis jos ei jaksa tilailla ulkomailta tai netistä. Itse laitoin juuri London After Midnightin sivuille tilauksen
Kirjoittanut: Mika-Mariel (Nimetön)
  • Lähetetty: 29.10.2008 14:25
Gootti on se, joka kuuntelee goottimusiikkia ja pukeutuu goottityylisesti.

Siitä, mikä on goottimusiikkia, on riidelty täälläkin sivustolla kaiketi jo useammassa ketjussa.

Gootin tunnistaa ulkonaisesti goottityylisestä pukeutumisesta.
Mitä se sitten on? Siitäkin kiistellään ihan tarpeeksi, joten en nyt ala määrittelemään.

Mielestäni se - mitä ainakin muutamat tietämäni "teinigootit" tekevät - että esittää ja leikkii kokoajan jotain hemmetin pimeyden ruhtinasta ja vampyyriä tms. ja ylidramatisoi ja angstaa jne. (ymmärtänette, minkälaisesta käytöksestä puhun?), ei kuulu goottiuteen. Ei myöskään ylenpalttinen synkistely tms. emottaminen.
Goottiuden ei ainakaan mielestäni pitäisi määritellä mitään tietynlaista käyttäytymismallia tai stereotyyppistä luonnetta. Sehän on jo ihan naurettavaa.

Kai goottiuteen pitäisi laskea kuuluvaksi muutakin kuin musiikki ja tyyli, mutta vastaan tulee tämä ongelma: On monia gootteja, joihin tietty määritelmä sopii, mutta kaikkiin se ei sovi, joten enempi määrittely sulkee ulkopuolelle väistämättä henkilöitä, jotka taas muuten olisivat käypiä gootteja.

Esimerkkitilanne: Jos määritelmään otetaan mukaan kauhukirjallisuus ja -elokuvat (nimenomaan goottilainen kauhu). On gootteja, jotka eivät harrasta mitään elokuvia, eivätkä pahemmin lue mitään. Mutta silti pukeutuvat varsin gootisti, kuuntelevat goottimusaa kattavasti, heiluvat kaikilla mahdollisilla goottifestareilla jne. Eivätkö he siis olisi gootteja?
(Vähän huono esimerkki, mutta ymmärtänette)

Ettäs juu. Kinkkinen juttu
Kirjoittanut: Mika-Mariel (Nimetön)
  • Lähetetty: 29.10.2008 14:33
Sori, en jaksa jatkaa samaan viestiin, joten kirjotanpa heti perään toisen...

Lainaus: Sanctus Sanctorum

kyse on esteettisestä liikkeestä, tyylikultista ja populaarimusiikin ympärille rakentuneesta vapaa-ajankulttuurista. On myös olemassa goottiestetiikkaan perustuvia romaaneja, sarjakuvia ja elokuvia. Näiden aihepiirit liittyvät usein kauhuun ja fantasiaan.

Juuri tässä on tiivistetysti jutun ydin. Muuta määrittelyä ei kannata alkaa tekemään, ettei synny maailmansotaa

Goottiromanttisten kirjojen, elokuvien, sarjakuvien yms viihteen yleisin teema on tosiaan se kauhu. Usein aihepiireinä fantasia ja scifi. (myös scifi - et maininnut)

Ja kaikkihan varmaan tietääkin, minkälaisista aineksista koostuu 1800-luvulla syntynyt goottilainen kauhukirjallisuus (goottiromantiikka, goottilainen kauhuromantiikka). Vanhoja keskiajan goottilaiseen tyyliin rakennettuja rakennuksia, kauniita vampyyreita, verta, traagista rakkautta, hautausmaita, täydenkuun öitä. Ja ihmissusia, keijuja ja muita "synkkiä" fantasiaolentoja.
Goottius pohjautuu tähän.
Kirjoittanut: Heetteri (Ex-inkvisiittori & Miss Halloween 2008)
  • Lähetetty: 29.10.2008 14:38

Lainaus: Mika-Mariel

Goottius pohjautuu tähän.

Ja se on juuri sitä goottiestetiikkaa, mistä olen koko ajan puhunutkin. Eli ei välttämättä tarvitse harrastaa kaikkia "goottiuteen" kuuluvia asioita; ei edes musiikkia, mikäli muut osat täsmäävät, tai edes valtaosa niistä. Minusta se joka kokee olevansa gootti, on gootti.

Piste.
Kirjoittanut: Polyunsaturated Doll Blood (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 29.10.2008 15:29
Tuli mieleeni yksi hyvä pointti siihen, miksi vaatteet ei oo mun aatteet. Eli miksi tosiaan joskus voi olla vaikea kadulta bongailla (meidät) trOOt...
Olen nimittäin huomannut tässä viime aikoina kuinka moni goottituttavani on joko työtön tai vielä koulussa. Tällöin tuo ulkoinen olemus voi sitten olla raskaammallakin kädellä gootinpaa ma-pe. Itse töissäkäyvänä en voi pukeutua rajummasta päästä, joten sovellan. Ulkoisesta olemuksestani ei siis aina erota minua gootiksi.
Tämä hyvänä esimerkkinä siitä, miksi henkilö x ei ole gootti vain koska pukeutuu niin.
Minä olen goth to the bone, mutten aina näytä siltä.
Kirjoittanut: missEmily (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 29.10.2008 15:36
Heetteri
Kiitos! Koska itse olen enemmän kirja ja elokuva ihmisiä kuin musiikki, niin hyvä että joku uskalsi sanoa ettei goottius ole vain musiikin kuuntelua
Kirjoittanut: UndyingDreams (Mister Halloween 2008)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 29.10.2008 15:42

Lainaus: Mika-Mariel

Kai goottiuteen pitäisi laskea kuuluvaksi muutakin kuin musiikki ja tyyli, mutta vastaan tulee tämä ongelma: On monia gootteja, joihin tietty määritelmä sopii, mutta kaikkiin se ei sovi, joten enempi määrittely sulkee ulkopuolelle väistämättä henkilöitä, jotka taas muuten olisivat käypiä gootteja.

Tässä kohta pitäisi sitten erotella pakolliset ja valinnaiset ominaisuudet
Vähän niinkuin kaiken muunkin määrittelyssä. Vaikkapa hampurilaisen. Pakollinen ominaisuus on esimerkiksi se, että täytteet ovat vähintään kahden leivänpalan välissä, mutta salaattia hampurilaisessa ei ole pakko olla. Tuota jos alkaa miettimään tarkemmin niin mennään jo filosofiasen ontologian puolelle. Mikä tekee kissasta kissan? Kuinka paljon kissaa voi muuttaa, niin että se silti pysyy kissana? Jne.. Jokuhan voisi tehdä gooteista ontologisen määritelmän. Joo no nyt menee ehkä vähän viihteen puolelle
Kirjoittanut: vampyr (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 29.10.2008 15:44
Ehm. Minä en tunne itseäni enää nykyään gootiksi ollenkaan. Minulla taisi olla lyhyt mustaa & samettia - vaihe, mutta tyylini on muuttunut. En oikeastaan kuulu tänne foorumille sinänsä mutta täällä on mielenkiintoisia ja asiallisia keskusteluja jne ja niinsiis, anteeksi OT.
joo. Mun mielestä ihminen saa itse luokitella itsensä jos tahtoo niin, eikä kenelläkään pitäisi olla siihen mitään sanomista, mutta toisten luokittelemista kannattaa varoa vähän enemmän. Yleiset stereotypiathan vaikuttaa tietenkin kamalasti.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 2 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit