Gootti.net

Antiikki

Kirjoittanut: Embize (Jäsen)
    • Lähetetty: 01.08.2012 12:30
    Itse pidän kovasti antiikista ja vanhoista tavaroista. Ajattelinkin että täällä saattaa olla muitakin joita tämä kiinnostaa Katsoin ettei täällä vielä pitäisi olla tästä aihetta.

Itseäni viehättää eniten antiikissa koristeellisuus ja kauneus. Tummasta puusta pidän myös.
    Aivan ihania ovat kaikki tummaa puuta olevat koristeelliset huonekalut esim. lipastot ja kampauspöydät. Antiikkilamput ovat myös ihania ja erityisesti kattokruunut.
    Hopeoidut tai hopeisen väriset teesetit ja ruokailuvälineet ovat myös kovin kauniita.
    Tuntuu että nykyaikana kaikki on niin modernia, kulmikasta ja valkoista.
    Kävin joskus asuntomessuilla ja vähän järkytyin kuinka rumaa, valkoista, kulmikasta ja kylmää kaikki siellä oli. Se tyyli sisustaa ei kyllä miellyttänyt yhtään.

Mitä mieltä olet antiikista? Mistä pidät eniten? Mitä mieltä olet modernista ja nykyaikaisesta?
    Kirjoittanut: byron (Jäsen)
    • Arvo: Mahtigootti
    • • Muokkasi: byron
    • Lähetetty: 01.08.2012 18:54
    Tykkään myös antiikista. Se on esteettisesti silmää miellyttävää, siinä on sellaista kädentaidon upeutta ja itse historia-friikkinä arvostan vanhoja tavaroita ehkä vähän turhankin paljon. Ne antavat mahdollisuuden nähdä vilauksen menneisyyttä, joka on tosin sellaisen ehkä hieman valheellisen ja ihannoinnin värittämää, mutta jota ei osaa olla ihailematta.

Niin klishee kuin se onkin, niin olisin mielelläni (valheellisissa kuvitelmissani) syntynyt eri aikakaudelle Ja mielelläni asuisin jonkinlaisessa kartanossa tai linnassa - vaikka se on realistisesti ajateltuna erittäin epäkäytännöllistä ja epätodennäköistä, että niin koskaan kävisi.

Mutta joo, pidän antiikista kyllä todella paljon. Pikkuhiljaa meinaan kerätäkin vähän erilaista antiikkia. Tekisi vaan mieli kerätä vähän kaikkea muutakin kuin vain pöytiä ja kirjahyllyjä. Jotenkin kaikki vanha ja erikoinen kiehtoo. Esimerkiksi kirpputoreilla ja antiikkikaupoissa tulee tuijoteltua kaikenmaailman sukelluskypäriä ja sota-aikaisia tavaroita, vaikkei niillä oikeasti tekisikään mitään.
    Niin ja minulla ei ole mitään erityisiä suosikki aikakausia, minkä aikainen tavara tai tyyli kiinnostaa, mutta ehkä kuitenkin se 1900-1950 on erityisen mielenkiintoista aikakautta esineiden ja tyylin kannalta.
    Kirjoittanut: Morgan Blood (Jäsen)
    • Arvo: Asiantuntija
    • Lähetetty: 03.08.2012 14:51
    Hmm, sain juuri uuden kattokruunun, mikä on mahtavaa sillä viime talven katossani roikkui valkoinen paperikupu johon jossain kohtaa vuotta tarttui vielä hiusväriä, eli todellinen hehkeys. Uusi kruununi tosin on melko yksinkertainen simppeleine lasikelloineen ja metallisine sarvineen. Joskus omistin suht komean yksilön, jossa kupujen virkaa toimittivat kristallikukat. Tottakai allekirjoittanut onnistui rikkomaan kaksi kukista, eikä niitä saanut uusittua mitenkään.

Tällä hetkellä yksi hienoimmista esinepareistani lienee viimevuosisadan toiselle vuosikymmenelle sijoittuva valokuvakansio, joka on massiivinen nahkainen tapaus metalliheloin. Valokuvakansio on tyhjä (ja kuvien paikat tietenkin ajalle tyypillisiä holvikaarellisia ja kultakoristeltuja). Olen ajatellut kuvata siihen ystäviäni kuvin, joissa jäljittelen ajan kuvaustraditiota. Parina sille minulla on saman vuosikerran peilikamera (joskaan se ei ole täydellinen osiltaan, niin sillä ei ole mitään merkittävää arvoa). Tietenkin olisi mahtavaa ottaa kuvat sillä, mutta en usko, että tarvittavia kuvauslevyjä olisi opiskelijabudjettiin saatavilla.

Myös ns. arvottomasta vanhasta roinasta saa purkamalla irti kaikenmaailman cooleja mekaanisia ja erikoisia osia, mistä pystyy väkertämään omia projektejaan (terv. Vedettävien herätyskellojen turma). Jo valtavirtakliseen arvon saanutta steampunkroinaa on myös hauska valmistaa oheistekemisenä

Lainaus: Embize

modernia, kulmikasta ja valkoista.

Kieltäydyn olemasta samaa mieltä vaikka supermarkettien sisustusosastojen "design" on yleensä tätä, on varsinainen moderni muotoilu usein seksikästä & osuvaa, ja parhaimmillaan voimakkaampaa ja vapaampaa kuin aikakausisidonnainen antiikki... ainakin tähän silmään.
    Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
    • Arvo: Mahtigootti+
    • Lähetetty: 04.08.2012 15:35
    Koukeroinen ja kruusattu antiikki ei ole mieleeni, mutta kevyempi ja yksinkertaisempi tyyli puree. Tummaa puuta rakastan suuresti.

Minulla on työpöytänä isoisäni vanha työpöytä. Varmaa tietoa ei ole, mutta tämä on todennäköisesti 1930-1940-luvuilta. Tummaksi petsattua umpitammea. Vie tolkuttomasti tilaa ja pöydän muuttaminen asunnosta toiseen on aina yhtä tuskaa, mutta en kyllä luovu, sen verran upea tämä on.

Muistan että jossain pöydän alapinnassa on leima jossa voisi joku vuosilukukin olla, mutta en näin äkkiseltään muista missä päin se on.

Art deco ja sitten yksinkertaisehko art nouveau ovat tyyleinä aivan upeita. Joskus art nouveau -huonekalut menevät omaan makuuni liian koukeroisiksi, mutta simppelimmät yksilöt ovat kovin kauniita.
    Kirjoittanut: Yöntuuli (Jäsen)
    • Arvo: Edistynyt
    • Lähetetty: 05.08.2012 21:55
    Minä pidän antiikista. Kyllä pitää sanoa että vanhat ja massiiviset huonekalut..kattokruunut näyttävät vain niin mahdottoman hienoilta ja ovat sen verran raskaita ettei esim. tuoli siirry 5metriä kun istuu. Kaikenlaiset vanhat tavarat ja asiat ovat kovasti minun mieleeni, vaikkapa ikivanhat aikakausilehdet, niiden kautta pääsee hyvin astumaan vanhaan aikaan. Vanhoista tavaroista kun puhutaan, niin miuta innostavat myös vanhat koneet ja laitteet, radiot..telkkarit..venepuolelta ikivanhat sisämoottorit jne. Autoharrastuksessa pääsee myös mukavasti vanhaan aikaan kuin aikakoneessa istuisi. Kyllä sitä miettii että ei kaikki nykyään 100% paremmin ole kun menneinä aikoina..mm älytön kiire on sellainen mikä on ikävä nykypäivän tuote jota yritän vältellä viimeiseen asti.
      Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
      Järjestä treffit