Gootti.net

Vaatteiden pesu ja huolto

Kirjoittanut: Hypnosis (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 20.08.2013 17:13
Minulla on muutamia rakkaita vaatteita, jotka ikävä kyllä ovat sitä kurjaa nukkaantuvaa polyesteri- loimusamettia, jota eurokankaastakin saa. Nyt jotkut ovat niin nukkaantuneita, ettei niitä kahtaa enää julkisesti päällensä laittaa, ja toisiin on pinttynyt epämääräinen hien haju, joka ei lähde pesussa. Mitä luulette, lähtisikä nukka kuivausrummussa, ja uskaltaako tätä samettia laittaa sinne? Polyesterin pitäisi periaatteessa kestää yhtä kovia lämpötiloja kuin puuvillan, mutta ajattelin varuilta kysäistä. Ja onko kellään vinkkiä tohon hajun pinttymiseen?
Kirjoittanut: Satanica (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 22.12.2013 11:10
Aika hankalaa kyllä näiden goottivärmeiden pesu on.. Erityisesti vaatteiden, joissa on kauheasti niittejä tai remmiä - saa koko ajan pelätä, että hajoavatko pesukoneessa vai ei.

Vaatekankaista mulla ei ole mitään tietoa, hyvä kun pesukonettakaan osaan käyttää.. Samettisia vaatteita en itse omista ollenkaan, mutta suosittelisin kysäisemään jostakin pesulasta, voiko samettia kuivapestä. Itse pariin otteeseen olen vienyt muutamat remmihousut kuivapestäviksi, kun en niitä ole pesukoneeseen uskaltanut laittaa. En tosin osaa sanoa, mitä tällainen lysti maksaa ja sopiiko se kaikille materiaaleille, joten tietävämmät voisivat valaista asiaa vähän enemmän

Nuo hajuhaitat ottavat kyllä pannuun erityisesti pvc:n suhteen, jota en uskalla koneeseen heittää ollenkaan. Omista vaatteista hajut ovat lähteneet reilulla tuulettamisella pihalla.
Jotkut kyllä ovat pvc:stä sanoneet, että uskaltaa heittää pesukoneeseen, mutta en ole itse vielä uskaltanut..
Kirjoittanut: Magnolia (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 06.01.2014 15:09
Minulla on vain mustat vaateet, käytän Rainbow Black pyykinpesuneste, tehokas ja riittoisa tiiviste. Esim. mustat T-paidat säilyttävät tumman värinsä pidempään, ja jopa pesun jälkeen ovat vielä mustempi, kuin olivat.

Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 06.01.2014 22:00
Värjäsin pari vaatetta, ja vaikka tulos ei ole täysi katastrofi, niin ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan silti. Anttilasta ostettu musta Dylon-väri oli prosessissa mukana. Projekti vaati luvattua paljon enemmän vaivaa ja värjäyksen jälkeen osa pesukoneesta piti jynssätä väristä puhtaaksi käsipelillä, koska eihän se tietenkään puhdistunut vaikka miten monta kertaa pesi tyhjänä.

Värjäsin kaksi beigeä boleroa. Molemmissa on kiva malli, mutta vihaan beigeä. Värjäytyivät tasaisesti ja muuten hyvin, mutta niistä tuli mustan sijaan tummansinisiä. Ei nyt pahin mahdollinen lopputulos, mutta nyt mulla on steampunk-gootti-jeejee-boleroiden sijaan epäilyttävän merihenkisiltä näyttävät bolerot.
Varsinainen floppi oli alusmekko, jonka kanssa otin tietoisen riskin, koska siinä on keinokuituja. Kangas itsessään värjytyi syvän mustaksi oikein kivasti, mutta helman tekokuitupitseistä tuli porkkanannpunaiset.

Arvon tässä nyt vähän koitanko bolerot värjätä uudelleen, vai tyydynkö näyttämään merivoimien mannekiinilta.
Kirjoittanut: Magnolia (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: Magnolia
  • Lähetetty: 07.01.2014 22:02
Kerran haluisin ostaa Turun Anttilassa tuo Dylon mustaväri. Myyjä antoi ymmärtää "älä osta". Minulla on yksi kaulakoru. Kaikki ruusut mustia, mutta yksi on beigeä.
Kirjoittanut: Vega (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 19.01.2014 16:01
Olen muistaakseni kuivannut samettivaatteita kuivausrummussa, eikä niille siitä mitään ikävää näytä tapahtuneen. Toisaalta nekin olivat varmaan niin elähtäneessä kunnossa, ettei olisi liiemmin haitannut, vaikka olisivatkin menneet pilalle.

Mäkin olen miettinyt tuota pvc:n pesemistä pesukoneessa. Vielä en ole kokeillut (kovin harvoin tulee muovikuteita käytettyä), mutta muiden materiaalien pesemiskokeiden johdosta olen tullut siihen tulokseen, että lähestulkoon kaikkea voi pestä taloushansikkaista ja pesusienistä alkaen. Eikun myllyyn vaan pvc:kin.

Luin taannoin, että ihmiset pesevät vaatteitaan aivan liian matalissa lämpötiloissa, ja tämä aiheuttaa mm. hajujen piintymistä. Vaatevalmistajatkin ilmeiseseti lyövät pesuohjeiden lämpötiloja "varmuuden vuoksi" alakanttiin, joten esim. monet 30 asteessa pestäväksi tarkoitetut vaatteet eivät olisi moksiskaan 40:stä asteesta - ehkeivät jopa enemmästä. Hiki ja lika eivät lähde kunnolla alle 60 asteen lämpötiloissa. Otin lukemastani vaarin ja olen varovaisesti ryhtynyt testaamaan pesua 60:ssä. Kaikki koekappaleet, joihin kuuluu alusvaatteita, farkut ja T-paitoja ovat kestäneet tähän saakka hyvin.
Kirjoittanut: Funereal Soul (Inkvisiittori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 19.01.2014 16:05

Lainaus: Vega

Otin lukemastani vaarin ja olen varovaisesti ryhtynyt testaamaan pesua 60:ssä. Kaikki koekappaleet, joihin kuuluu alusvaatteita, farkut ja T-paitoja ovat kestäneet tähän saakka hyvin.

Haa, tämäpä on kiva tietää. Itsekin olen moisesta lukenut, että liian alhaisissa, kun pestään niin kaikki tarvittava lika ei lähde. Mutta itse en ole uskaltanut kokeilla tuossa 60 asteessa vaatteiden pesua.
Täytyypä siis ottaa ja kokeilla miten käy
Jaaaaaah, jos aloittaa ensin omista vaatteista niin se lienee turvallisinta :P
Kirjoittanut: Roudatar (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • • Muokkasi: Roudatar
  • Lähetetty: 20.01.2014 11:33

Lainaus: Vega

Mäkin olen miettinyt tuota pvc:n pesemistä pesukoneessa. Vielä en ole kokeillut (kovin harvoin tulee muovikuteita käytettyä), mutta muiden materiaalien pesemiskokeiden johdosta olen tullut siihen tulokseen, että lähestulkoon kaikkea voi pestä taloushansikkaista ja pesusienistä alkaen. Eikun myllyyn vaan pvc:kin.

Paremmin asiasta perillä olevat valistakoot, mikäli olen väärässä, mutta kun pvc on periaatteessa muovia, niin käsittääkseni sitä ei pitäis pestä koneessa. Kostealla pyyhkeellä pyyhkiminen ja tuuletus on miun ymmärryksen mukaan oikea "pesutapa" pvc:lle.
Kirjoittanut: Anyxia (Jäsen)
  • Lähetetty: 20.01.2014 13:59

Lainaus: Hypnosis

ja toisiin on pinttynyt epämääräinen hien haju, joka ei lähde pesussa.

Ensimmäisenä pitänee kysyä, että mitä pesuainetta olet käyttänyt ja oletko mahdollisesti huuhteluainetta tavannut käyttää? Itselläni nimittäin on lähtenyt haju kun haju pois jo pelkällä tuoksuvalla huuhteluaineella. Lisäksi tosin käytänkin pesuaineita, missä se tuoksu on vahva ja pysyy kauemmin vaatteissa (esim. Ariel actilift tai Surf with essential oils -pesuaineet).
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 21.01.2014 19:22
Nuo tuoksuvat huuhteluainet sun muut yleensä lähinnä peittävät sen hienhajun, paremmasta pesutehosta on aika harvoin kyse. Sen puolesta siis suosittelisin ennemmin kokeilemaan pesua korkeammassa lämpötilassa. Lisäksi ne mokomat allergisoivat peevelisti. Kannattaa käyttää maltilla, jos ei itsensä niin muiden vuoksi. Hajustetut pesuaineet pinttyvät nekin vaatteisiin parhaimmillaan niin pahasti, että lopputulos on hiukan sama kuin jos joku käyttää liikaa hajuvettä. Itse ei huomaa mitään, mutta ympärillä ihmiset aivastelee.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit