Gootti.net

Tule osaksi goottiyhteisöä. Liity jäseneksi!

Sullo Gootti.net kännykkääsi, laita osoite www.gootti.mobi kirjanmerkkeihisi!

Goottifoorumi: Musiikki ja muusikot: Vanha musiikki (60-luku ja vanhempi)

• Muokkasi: Deadboy
  • Vastaa
Ei tuo rajaus pelkkään 60-lukuun ja aikaan sitä ennen ollut tarkoitus olla ehdoton, olihan tuo mainitsemani Doorskin kasassa (valitettavasti) vielä 70-luvun alkuvuosinakin. Tarkoitus oli kuitenkin että artisti/bändi olisi keskeisesti vaikuttanut ennen 70-lukua eikä vaan ehtinyt aloittaa silloin. Ideana oli myös tarkoitus sulkea pois esim. 77 punk kun sitten se keskustelu paisuisi aika melkoisen laajaksi jutuksi ja punkille on omakin ketju. Edellinen siis esimerkki. Olen huomannut että kun keskustelunaiheelle laittaa jonkinlaista suuntaa antavaa rajausta niin se sujuu paremmin ja pysyy paremmin aiheessa. Mitäköhän mä nyt oikein suomennan taas, pitäis kirjoittaa musasta mutta oon siihen liian väsynyt kun olen valvonut koko yön. Carry on...

Wham Bam Thank You Ma'am!

• Vastaa
Kyllähän sitä aina joskus tulee vaihdettua fiftari-vaihteelle ja laitettua RockaBilly klassikot soimaan. Varsinkin kesäisin jenkkiauto tapahtumia kiertäessä 50-luku on kova sana mankassa.

sataas ny ensin satasia ja sitte puukkoja niin näkis ku ahnehet kualoo....

• Vastaa
Jethrotull On kyllä hieno rock bändi, varsingin thick as a brig ja se toinen jossa on balleriina kannessa(passion play?). Huilu on kyllä tosihyvin sopiva siihen musiikkiin ja olen nauttinut siitä. Niin kuin vanha pink floyd kaksi ekku levyä ovat hienoja vetoja. Proge musan kultakautta edustavat myös muutkin artitsti joita en ole niin paljoa kuunnelllut, mutta näkyvät musiikissani.

Death is around the corner... Are you ready?

• Vastaa
The Beatles on ykkönen, tykkäilen myös The Doorsista ja Jefferson Airplanesta, Led Zeppeliniä ja Pink Floydiakin on tullut kuunneltua. Ja tietysti Elvis Presleyhän on rokin kuningas ^-^

A nightingale in a golden cage.

• Vastaa
Njoo... Aka paljonhan sitä tulee huudateltua.
The Doorshan on vieläkin aivan loistava, eihän siitä pääse mihinkään. Tarpeeksi hämyisää ja progeilevaa menoa minun makuuni.
Edith Piaf ja Billie Holiday ovat naislaulajattarista ehdottomia ykkösiä, lähinnä äänensä ja loistavien sävellystensä ansiosta, unohtamatta niiden äänitteiden kuolematonta tunnelmaa.

Lainaus: HepZusi

Myös semmosesta 1940-1960luvun Jazzista(mm. John Coltrane ja Miles Davis on minusta hyviä) olen alkanut nykysin diggailemaan kanssa ja sitä tulee aina välillä kuunneltua.

Itsellänikin nuo kaksi herraan viihtyvät soittimessa usein.
Vaikka pidän John Coltranesta hieman enemmän. Tosin loppujen lopuksi aika epäreilu vertailu, mut eipä se kai mitn.

Lainaus: Heetteri

60-luvulle ajoittuu osin myös Hendrixin Jimi, joka nyt on niin ikään silkkaa sielua ja siistiä fiilistelyä.

Suuri intohimoni.
Ja kun täällä on tuo Jefferson Airplanekin on mainittu, Sanon että Janis Joplin oli hieno nainen musiikkinsa ja elämänsä puolesta.

Eli siis tulee kuunneltua paljon.

Imagine all the people...

• Muokkasi: Deadboy
  • Vastaa

Lainaus: Riddler

Led Zeppelin

Zeparit oli mun suuri suosikki nuorempana, nykyään vähän jäänyt. Uskomattoman monipuolinen bändi, osasivat tehdä vaikka minkä tyylilajin musiikkia. Kaikki levyt sopivasti erilaisia eikä yhtään huonoa, no Coda nyt ei kovin hyvä ole. Mutta LZ menee kyllä enemmän 70-luvun puolelle. Sen sijaan:

Jimi Hendrix oli kova juttu mulla samoihin aikoihin kuin LZ. Molempia tulee joskus kuunneltua.

Rolling Stonesista pidän osin, niiden levytyksiä on niin älyttömästi että seassa on aika heikkoja vetojakin. En ole kuullut kuin pienen osan. Kuitenkin ajalla 60-luvun puoliväli ja 70-luvun alku Stones teki parhaat levynsä ja ne on varsin hyviä. Suosikkeja mm. Let It Bleed, Beggars Banquet ja Sticky Fingers.

Minäkin kuuntelen noita jazzin suuria nimiä joskus, en vaan pahemmin jazzia tunne. Siihen osastoon voisin lisätä pianisti Thelonious Monkin.

Wham Bam Thank You Ma'am!

• Vastaa
öh... Lynyrd Skynyrd? emt onko niin vanha.

Inno a Satana.

• Vastaa

Lainaus: Deadboy

Zeparit oli mun suuri suosikki nuorempana, nykyään vähän jäänyt. Uskomattoman monipuolinen bändi, osasivat tehdä vaikka minkä tyylilajin musiikkia. Kaikki levyt sopivasti erilaisia eikä yhtään huonoa, no Coda nyt ei kovin hyvä ole. Mutta LZ menee kyllä enemmän 70-luvun puolelle.

Tiivistitpä aika hyvin Led Zeppelinin

Lainaus: Gothic Flame

öh... Lynyrd Skynyrd? emt onko niin vanha.

Kyllähän se aika vanha on, 60-luvulla aloittanut mutta tais olla suosituimmillaan vasta joskus 70-luvulla.

A nightingale in a golden cage.

• Vastaa
The Doors, Pink Floyd, Jimi Hendrix, Beatles, Bob Dylan, Janis Joplin, Led Zeppelin... Niitä on niin monta mitä vois listata omaks lemppariks, mutta eniten ehkä viehättää Morrisonin mystiset runo lyriikat ja mieletön soitto. The Doors soitti niin monipuolista musiikkia ettei sitä voi oikein kategorisoida mihinkään tiettyyn tyyliin. On se vaan niin hienoa musiikkia

The Futures Uncertain, And The End is Always Near.

• Vastaa
The Doorsin ja Velvet Undergroundin lisäksi kannattaa tietysti mainita The Who ja vähemmän tunnettu Spirit. Myös Arthur Leen luotsaama Love teki pari mainiota lättyä. Esimerkiksi Loven Forever Changes-levystä vastasi pitkälti sama tuotantotiimi kuin The Doorsilla...

Iggy Popin The Stooges teki aivan loistavaa protopunkkia.

Osa The Kinksin biiseistä on jopa parempia kuin Beatlesin pop-rallit. Ray Davies on nero tarttuvien poppikappaleitten säveltäjänä (Waterloo Sunset, Sunny Afternoon, Lola).

Hevin juuret kuuluvat selvästi Black Sabbathin lisäksi vaikkapa Freen ja Iron Butterflyn musiikissa, mikäli sen genren esihistoria kiinnostaa.

Rory Gallagherin v. 1966 perustama Taste on myös todella kovaa 60-kamaa! Samanlainen kitarasankari oli myös nuori Eric Clapton Creamissa... Jimi Hendrix on jo mainittukin.

Eikä pidä unohtaa Roky Ericksonin The 13th Floor Elevatorsiakaan...

mä en suosittele sinulle tuolla tavalla kahta miestä, ansaitsisit vähintään kolme...

• Vain yhteisön jäseneksi liittyneet käyttäjät voivat lähettää viestejä tänne. Ilmoita käyttäjätunnuksesi ja salasanasi ennen viestin lähettämistä, tai liity ensin jäseneksi.

• Tälläkin hetkellä suurta suomalaista goottifoorumia selaa 7 vakoilijaa ja 2 goottiyhteisön jäsentä (Iiriva, Severana). Kävijäennätys koettiin 24.03.2008 23:23, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 87 henkeä!