Gootti.net

Industrial musiikin taso liittyen seksismiin ym.

Kirjoittanut: emanon (Inkvisiittori)
  • #1
  • Arvo: Mahtigootti+
  • • Muokkasi: emanon
  • Lähetetty: 07.06.2012 07:50
Haluaisin keskustelua liittyen tähän skenessämme paljon kohua herättäneeseen Kinetik Festivalin tapaukseen. AD·VER·SARY soitti siis Kinetik festareilla, joka lienee näitä skenen merkittävimpiä tapahtumia heti WGT:n jälkeen, ennen Nachtmahria ja Combihristia ja pyöritti tämän videon:
Ad·ver·sary - We Demand Better

Videossa siis kritisoitiin skenen isoimpien bändien seksistisiä sanoituksia, kuvastoa ja videoita.

Lue taustat täältä

Minun mielestäni tuo oli ihan helvetin kova veto! Kun aikoinaan innostuin ensin metallimusiikista ja myöhemmin Industriaalista, suuri syy siihen oli valtavirtakulttuurin vastustaminen. Eli listapopin merkityksettömät sanoitukset jotka käsittelivät esimerkiksi perseen heiluttamista. Siihen aikaan tuli luettua tarkemmin lyriikoita kansilehdistä samalla kun kuunteli levyjä ja haettua niistä syvempiä merkityksiä. Ikäväkseni on sanottava, että kuuntelen nykyään montaakin bändiä, joiden lyriikat eivät todellakaan puhuttele minua. Pidän esimerkiksi Combichristin musiikista todella paljon, mutta en hyvällä tahdollakaan pysty kehumaan heidän lyriikoitaan. Miten niiden voi sanoa eroavan vaikkapa jostain R'nB paskasta? Pidän siitä että voin räyhätä jonkin "vihabiisin" tahtiin huutaen sitä "Fuck you!":ta kertosäkeen mukana, samaan tapaan kuin metallipuolella on vihaa ja raivoa tihkuvia sanoituksia joiden tahtiin voi purkaa aggressioitaan. Mutta entä esimerkiksi tämä seksistinen kama?
Toinen minua suuresti ärsyttävä piirre tämän skenen lyriikoissa on yltiömäinen huumeidenkäytön ylistäminen ja vielä viimeisenä tämä natsismin kanssa veljeily.

Tässä vielä hyvä haastattelu skenen naispuolen näkymyksistä asiaan: STORYTIME WITH UNCLE PATHOGEN: JUNE 6TH, 2012

Sanottavaa meillä kaikilla pitäisi olla paljonkin, joten odotan kunnollista keskustelua aiheesta
Kaikkea ei tarvitse ottaa vakavasti, mutta vakavasti otettavaa asiaakin pitää olla!
Kirjoittanut: Aralynia (Jäsen)
  • #2
  • Arvo: Edistynyt
  • • Muokkasi: Aralynia
  • Lähetetty: 07.06.2012 15:37
Enimmäkseen täyttä asiaa. Nachtmahria en ole tullut koskaan kuunnelleeksi mutta koska Combichrist on tuttu, aihe ei tullut täysin yllätyksenä. On todellakin hienoa että joku uskalsi noinkin julkisesti ottaa kantaa asiaan. Mikään himofeministi en ole, mutta eipä vaadi kovinkaan kummoista järjenkäyttöä huomata että osa tuosta materiaalista todellakin ylittää shokeeraamisen rajan ja menee jo todella pitkälle mauttomuuden puolelle; hyvänä esimerkkinä videossakin nähty Throat full of glassin video ja Give head if you got it:n sanoitukset. On aika vaikea niellä (no pun intended) tuollaista settiä iloisesti hymyillen kun naisen asema monissa maissa on edelleen mitä on. Seksuaalisen väkivallan pääkohteena on edelleen naiset, ja jotkut naiset kokevat sitä päivittäin. Eikä tätä suinkaan tapahdu vain kehitysmaissa kuten monet haluavat uskoa. On siis vähintäänkin kyseenalaista herättää henkiin "naisten paikka on nyrkin ja hellan välissä ja miesten seksileluina" -asennetta ja tarjota sitä viihteen muodossa. Herää siis kysymys, millaiset ihmiset pitävät hyvänä viihteenä videota, jolla miehet mätkivät ja heittelevät puolialastomia naisia mielensä mukaan, taidetaan yhtä käyttää suojakilpenäkin luoteja vastaan. Puhumattakaan biiseistä, joiden ainoa sanoma on "k*rpä suuhun ja äkkiä, haluat kuitenkin." Jatkoa tälle biisille ilmeisesti tarjoaa "Shut up and swallow" joka ei yhtään kauniimpaa sanomaa sisällä.

Nykymusiikki pyörii vahvasti seksin ympärillä, se tuskin on kenellekään jäänyt epäselväksi. Seksi myy, joten tietysti sitä tarjotaan myös musiikissa. Vaan miksi myy myös vahvasti seksistinen materiaali? Hyvänä vitsinä? Materiaalina sadomasokisteille? Sivuutetaanko sanoma jos musiikki vain kuulostaa hyvältä? Itse myönnän syyllistyneeni jälkimmäiseen. Combichrist (ja pari muutakin bändiä) kyllä kuulostaa ihan hyvältä, mutta sisältö onkin sitten ihan eri tasoa. Shokeeraava materiaali ja ikävät aiheet eivät itsessään häiritse, mutta kun mennään siihen pisteeseen että näillä aiheilla ei yritetä vain shokeerata tai avata ihmisten silmiä vaan sanoma on pikemminkin se että "tällaista tämä on ja se on ihan ok" mennään jo liian pitkälle.

"Now you want it in your ass as I spit in your face
Face down on the floor, holding you by your neck
Do you feel like a wreck?
Well that is life, kiddo
Now shut up and swallow
Shut up and swallow"
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • #3
  • Arvo: Mahtigootti+
  • • Muokkasi: Giffirt
  • Lähetetty: 07.06.2012 16:52
Mahtavaa että tästä on vihdoin tullut näinkin iso kannaotto.

Itselleni lyriikat ovat aina olleet vähän toissijaista biisissä. Kuuntelen harvoin lyriikoita enkä varmasti osaa ulkoa edes lempibiisieni sanoja. Tykkään Combichristista ja se nyt ehkä vaatiikin sen että voi ohittaa ne lyriikat. Kyse ei ole vain siitä, etten jaa lyriikoiden arvomaailmaa vaan myös siitä, että ne ovat todella huonoja noin yleisemmälläkin tasolla. Loppujen lopuksi monet lyriikoista ovat pohjimmiltaan aivan yhtä ilmaisuköyhiä kuin minkä tahansa listapopin lyriikatkin. Combichristin lyriikoiden vertaaminen joihinkin oikeasti taitaviin sanoituksiin on aikalailla sama kuin vertaisi pornoa mihin tahansa muuhun elokuvaan.

Mutta.

Väkivaltaiset biisit yksistään eivät tee väkivaltaa.
Rasistiset biisit yksistään eivät tee rasismia.
Kouluampumiset eivät ole :wumpscut:n vika ja pelkkä Combichristin kuunteleminen tuskin tekee kenestäkään raiskaajaa. Musiikki ei saa olla syntipukki yhteiskunnallisille ongelmille.

Nyt kun toi on saatu ulos koneistosta, voidaan siirtyä siihen että lyriikoiden (toim. huom: fiktiivinen kirjallisuuden laji.) edustamasta maailmankuvasta pitää voida puhua ihan siinä missä kaiken muunkin taiteen ja viihteen sisällöstä pitää voida puhua. Vaikka taide ja viihde on huonoja syntipukkeja laajemmille ongelmille, ne eivät silti saa olla jotain koskematonta ja pyhää jota ei saa kritisoida. Joltain klubilta on uskomattoman hieno veto tehdä selväksi, että se että täällä lauletaan näin ei tarkoita että meistä rasismi, väkivalta tai seksismi olisi ok. Hienoa olisi saada tähän kannanottoja myös bändeiltä. Missä valossa lyriikoita kirjoittavat ja esittävät tyypit näkevät tekeleensä? Miten heidän arvomaailmansa näkyy lyriikoissa vai näkyykö se kenties lainkaan? Onko bändin jäsenillä koskaan ollut moraalista krapulaa lyriikoidensa suhteen?

Lyriikoilla on merkitystä mielikuvien muokkaajina. Olisi täyttä jeesustelua sanoa ettei ole, kun me kaikki kuitenkin tiedämme jo peruskoulun historiantunneilta että propagandalaulut ovat aina olleet oleellinen osa politiikkaa. Tässä on nyt kuitenkin kyse aika pienestä ilmiöstä, joka ei ole osa jotain supermahtavaa propagandakoneistoa. Jos asiasta voidaan puhua avoimesti, en näe väkivaltaisia lyriikoita automaattisesti ongelmina, joskaan en niistä nyt ihan kauheasti pidäkään. Jotenkin pitäisi tehdä selväksi se, että biisien edustamat raiskauksien ja muun väkivallan ihannointi, naisten alistaminen, huumeiden käyttö ja rasismi eivät ole ok, vaikka niistä saakin laulaa mihin sävyyn tahansa. Vaikeneminen tai sensuuri eivät kumpikaan toimi, niitä on molempia kokeiltu huonolla menestyksellä useaan eri otteeseen useana eri aikakautena.

Itse ainakin odotan kuola valuen bändien kannanottoja tähän, en vain Nachmahrilta tai Combichristilta vaan muiltakin. Linkatkaa nyt ihmeessä tänne kaikki kiinnostavat haastattelut jos tulee vastaan.

Muoks: Olen niin innoissani aiheesta, etten näemmä osaa muotoilla mielipiteitäni järkevästi.
Kirjoittanut: Sad Angel (Jäsen)
  • #4
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 07.06.2012 21:46

Lainaus: Giffirt

tselleni lyriikat ovat aina olleet vähän toissijaista biisissä. Kuuntelen harvoin lyriikoita enkä varmasti osaa ulkoa edes lempibiisieni sanoja.

itse kuuntelen biisistä aina ensimmäisenä sanat. Vaikka biisi voisi muuten olla kamala, sen lyriikoista saattaa löytyä helmiä. Tämän takia mielelläni myös suomennan englannin/muut vieraskieliset kappaleet, vaikka osan ihmisistä mielestä biisistä menee silloin hohto. Minusta ei. Pidän siitä, että tiedän, mistä puhun. Ja jotkut kohdat saattavat olla niin loisteliaita, sopivia, nasevia, osuvia, että vaikka koko muu kappale olisi täyttä hevonpaskaa, saatan painaa nämä sanat mieleeni ja leikitellä niillä, muistaa ne vielä monen vuoden päästäkin, vaikka koko muu biisi olisi vajonnut jo unholaan.
Mutta tätä helmenmetsästystä tapahtuu yhä vähemmän. Nämä uudet pinnalla olevat biisit ovat usein niin järkyttävän pinnallisia, että pahaa tekee jo kuunnella. Kun viisi aivan samannäköistä laulajaa hoilaavat autotunella korjailtuina ja koneilla muunneltuina siitä, miten he haluavat tanssia ja pitää hauskaa, kuka enää edes osaa erottaa heidät toisistaan? Ja varsinkin englanninkielessä sana rakkaus on käytännössä muuttunut synonyymiksi sanalle seksi. Mitä helvettiä? ei se ole!
Ja seksismistä on sinänsä turha puhua vain naisten halventamisena, koska kyllä sitä moni Britney Spearskin (ynnä muu) lauleskelee, että kamoon, beibi, tanssitaan koko yö ja juodaan viinaa, tule tänne, hetkuta persettäsi.
Ja tämä saa ihmiset luulemaan, että se on coolia; olla helppo. Että naimisiin voi mennä aivan kevyesti ja harkitsematta päivää enempää, kun jos ei kumppani miellytä, niin otetaan sitten ero vaan. Kaikki on kevyttä ja kaiken voi minimoida ja muka palata entiseen. Ja kaverit kilpailevat siitä, kuka menettää neitsyytensä ensimmäisenä, ihan sama kenelle tai missä tai tekeekö edes mieli. Naisille uskotellaan, että vain jakorasiat saavat rakkautta ja miehille uskotellaan, että pitää olla jumalattoman komea, että saa rakkautta. Ei se niin mene! Eihän?
Malttaisivat odottaa, niin saattaisivat löytää oikean rakkauden.

Saattoi miennä hieman ohi aiheen. Sori.
Kirjoittanut: Nordis (Jäsen)
  • Lähetetty: 08.06.2012 15:16
Synthetic hatefuck overdose prostitute führer die die. Eniten koko genressä tökkii tuo I die You Die:n (heh, aiheeseen liittyen osuva nimi) haastatteluissa mainittu keskinkertaisuus. Ehkä yhdellä bändillä kymmenestä on oikeasti jotain sanottavaa ja ehkä yhdellä kolmestakymmenestä on sellaista sanottavaa joka saattaa laittaa ajattelemaankin. Sen sijaan valtaosa koittaa ratsastaa edelleen jollain 90-luvun puolivälin shokkiarvoilla jotka ovat olleet Hollywoodin valtavirtaa jo reilun vuosikymmenen. Gore, huumeet, fetissit ja natsit puhumattakaan jostain viiden pennin nihilismistä ovat niin hohhoijaa-osastoa että EBM-biisi delfiinien pelastamisesta olisi shokeeraavampi juttu. Keksisivät edes jotain uutta tai veisivät sitten nykyisen lässytyksensä oikeasti sen rajan yli, vai eikö selkäranka sitten riitä siihen että oltaisiin ihan puhtaasti fasistisia tai misogynistisiä yhtyeitä? Sillä kun saattaisi vielä saavuttaakin sitä negatiivista reaktiota massoilta jota yhtyeet nykyisellään selkeästi hakevat. Jos sen musiikkinsa taas tarkoittaa ihan puhtaasti tanssimusiikiksi niin tarviiko siihen päälle ylipäätänsäkään raakkua mitään? Jos ei ole sanottavaa niin olisivat hiljaa, ei ne keskinkertaiset Hocicon roskiksesta kaivetut biisit sillä ainakaan parane
Kirjoittanut: Heetteri (Ex-inkvisiittori & Miss Halloween 2008)
  • Lähetetty: 08.06.2012 17:16
En tuo tätä seikkaa esille siksi että siitä pitäisi toitottaa tai se olisi mikään suuri ihme, mutta pari vuotta sitten kun Combichrist oli täällä keikalla, haastattelin Andya. Hänen omien sanojensa mukaan Combichrist on keino purkaa aggressiota, ja sekä musiikki, sanat että lavakäyttäytyminen ovat "maski" eivätkä heijasta sitä mitä artisti itse ajattelee tai tuntee todellisuudessa. Miekkonen vaikutti hyvin tasapainoiselta ja kivalta, normilta häiskältä. En ole koskaan kokenut erityistä NAISVIHAA missään indubändissä lyriikoista huolimatta, väkivaltainen porno ja S&M ovat osa alakulttuurimme kuvastoa, siinä kaikki, en usko että näillä keinoilla edes haetaan suurta shokkiarvoa.
Kirjoittanut: Nordis (Jäsen)
  • Lähetetty: 08.06.2012 23:25

Lainaus: Heetteri

En tuo tätä seikkaa esille siksi että siitä pitäisi toitottaa tai se olisi mikään suuri ihme, mutta pari vuotta sitten kun Combichrist oli täällä keikalla, haastattelin Andya. Hänen omien sanojensa mukaan Combichrist on keino purkaa aggressiota, ja sekä musiikki, sanat että lavakäyttäytyminen ovat "maski" eivätkä heijasta sitä mitä artisti itse ajattelee tai tuntee todellisuudessa. Miekkonen vaikutti hyvin tasapainoiselta ja kivalta, normilta häiskältä. En ole koskaan kokenut erityistä NAISVIHAA missään indubändissä lyriikoista huolimatta, väkivaltainen porno ja S&M ovat osa alakulttuurimme kuvastoa, siinä kaikki, en usko että näillä keinoilla edes haetaan suurta shokkiarvoa.

No tämähän on juuri se keskustelun aihe: Miksi tunteiden purkamisen varjolla on tässä alakulttuurissa ok haukkua ja hakata naiset "leikisti", mutta samaa ei missään tapauksessa voisi tehdä edes överiksi vedetyllä huumorilla homoseksuaaleille, afrikkalaisille tai vaikka edes eläimille? Miksi heilailu on meillä väsynyt, mutta hyväksyttävä läppä siinä missä vaikkapa perinteisessä heavy metallissa kännissä vilkuteltua kainalotuuletusta seuraa porttikielto ja julkinen anteeksipyytely? Natsit ovat siitä erikoinen huumorin aihe, että niistä pitää vitsailla joko täysillä tai sitten ei ollenkaan. Välimuodot otetaan aina tosissaan

Väkivalta, porno ja niiden välimuodot ovat skenen kuvastoa juurikin niillä muinoin olleen shokkiarvon takia. Kun se arvo on aikojen saatossa haihtunut, on bändin perustaminen edellä mainittujen varaan semisti mielikuvituksetonta ja yleensä lopputuloskin on sen mukainen. Aivan sama ilmiö mikä on siis metallissa pelkästään väkivallasta ammentavien thrash-bändien kohtalona.

Miulle ei silti vain mene jakeluun että näin androgyynisessa alakulttuurissa jotkut edes pystyvät tekemään eroa sukupuolten välille. Metallin, tai ylipäätänsä rockin huff-puff testosteroni-maailmasta sen vielä tajuaa, mutta että porukoissa joissa pojat meikkaavat ja käyttävät hameita. Hauskintahan tässä kohussa on, että jos lyriikoiden kohteena olisi sen tarkemmin määrittelemätön mies, mitään kohua ei edes olisi.

Lainaus: emanon

Toinen minua suuresti ärsyttävä piirre tämän skenen lyriikoissa on yltiömäinen huumeidenkäytön ylistäminen

Eikö tämä ole vain looginen jatkumo kaikesta rock- ja populaarimusiikin viinanhuuruisuudesta? Hevissä vedetään olutta ja viskiä ja naidaan koko yö, mutta kun asiat pitää saada vielä vähän hurjemmiksi niin vedetään naisia pataan ja nistaillaan Ei mitenkään yllättävää, että skenen bändien huumegloria on sitä "pää vitu sekasi 666 meth" -osastoa. Ektsriimisti negista, kato. Nyt kun miettii, niin eihän tällainen kiukkutekno kyllä mitenkään toimisi positiivisen sanoman kanssa. Harmi että se kiukuttelu on sitten sitä viiden pennin kuvien kierrättämistä, ilmeisesti poliittisten mielipiteiden ilmaisu ei ole tällä hetkellä muodissa. Ja skenen sisäisten muotioikkujen perässähän se industrial-synth-mikäliekin menee vaikkei sitä saisikaan ääneen sanoa.
Kirjoittanut: Indora (Jäsen)
  • #8
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 09.06.2012 13:38
Väkivaltainen porno ja S/M kuuluvat alakulttuuriimme joo, mutta outoa kyllä suurin osa kansikuvataiteesta on kuitenkin asetelma alistettu, piesty,sidottu nainen. Ja toisaalta, vähemmän niissä bändeissä jossa on nainen mukana esintyy näitä pieksemis,väkisinmakaamis,rasismi ym topicissa esillä olleita viitteitä.
Kirjoittanut: Nylonbeast (Jäsen)
  • #9
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 10.06.2012 05:52
Jotenkin mulle tulee mieleen Clawfingerin Nigger tästä aiheesta. Se oli aikanaan synnyinkaupungissani Kotkassa huvittava biisi siinä mielessä, että teiniskinit huutelivat kännispäissään sitä nigganigganiggaa, vaikka biisi itsessään oli antirasistinen. Ilmeisesti tietyn rajan alle jäävä älykkyysosamäärä vaikeuttaa biisin lyriikoiden kuuntelua muiden kuin hokemien osalta.

Ehkä nuo combichristin sanoitukset ovat pikemminkin laiskoja kuin naisvihamielisiä. Tai itse olen jotenkin aina ajatellut että tuo pelkkä provosointi perustuisi siihen että kun bändi menestyy tarpeeksi hyvin että voi luottaa levyjensä myyvän jotenkuten, niin sitten siihen voi helposti myös leipääntyä ja ajatella että "kyl ne tajuu mitä mä tällä oikeesti tarkoitan". Toisaalta nyt jälkiviisaana kun tästä on alettu puhumaan oikeasti, pidän myös mahdollisena että ilmiö on sama kuin black metallin kanssa aikanaan; Siis kun teininä kuunteli niiden sanomaa niin jotenkin aina "nosti" lyyrisen merkityksen oman tulkinnan kautta ehkä hieman korkeammalle tasolle kuin mitä lopulta totaaliseksi juntiksi osoittautunut muusikko oli tarkoittanut.

Noh, ehkä Combichristin biiseissä lyödään naisia silleen ironisesti, tai sitten ei. Henkilökohtaisesti pidän Combin musiikista, joskaan livenä en jaksaisi toista kertaa katsella yleisöön räkimistä ja rumpukomponenttien paiskomista. Andy LaPlegua ei ainakaan minua ole sanoitustensa nerokkuudella ikinä säväyttänyt, millään projektillaan. Paitsi sillä "oh yeah ota ämmä poskeen LOL miten kontroversiaalia vaikkemmä oikeesti ajattele näin" - tasolla, eli suurinpiirtein sillä tasolla jolla kännissä kuunnellaan ja naureskellaan Manowarille, samalla kun kerrotaan juutalaisvitsejä. Eli ei millään oikealla tasolla.

Sitten toisaalta keskustelussa on se toinenkin ääripää, johon olen törmännyt. Esim VNV-nationia olen kuullut viimeaikoina haukuttavan siksi kun se on kuulemma "säälittävää vinkumista", tai ainakin muuttunut viimeisten julkaisujen myötä sellaiseksi. Ehkä vastakulttuurin piirissä levyttävä artisti on tässä suhteessa aika ikävästi puun ja kuoren välissä: Halutaan provosoivia mutta samalla kantaaottavia ja ns. "ihan oikeita lyriikoita" - pitäisi olla samaan aikaan usein niin perhanasti kaasunaamari päässä bunkkerissa tai sotajalalla, mutta sitten kuitenkin vastustaa eriarvoisuutta ja lammasmaista massahysteriaa. Ja kaiken tämän keskellä sitten varmasti helposti jää eniten jalkoihin se oikeasti tärkein, eli vapaus itseilmaisuun. Ehkä Combichristin seuraavalla albumilla sitten kuullaan tästä viisastuneena jotain lakritsijäätelöstä tai viiskytluvun kerrostaloista.

Viimekädessä artistin pitäis pysyä uskollisena itselleen, ja faneilla on sitten täysi vapaus äänestää jaloillaan. Esim. Ulver on hyvä esimerkki bändistä jota ei ole koskaan kiinnostanut oikeasti miellyttää ketään, vaikka faneja on rampannut ovet paukkuen sekä ulos että sisään.

Sivuhuomautuksena on pakko todeta että että olisi mielenkiintoista tietää minkälainen tämä keskustelu olisi jos tämä olisi syntynyt skenen ulkopuolella. Ihan hienoa että tässä skenessä on vielä sen verran ajattelevia ihmisiä että tästä voidaan keskustella "oikeasti" eikä pelkästään reaktiona jonkun surullisen kansallisen tragedian yhteydessä.
Kirjoittanut: Radioaktivität (Jäsen)
  • #10
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 30.06.2012 18:50
Olisi pieni ihme, jos eri konemusiikkilahkoissa ei olisi douppijuttuihin viittaavia asioita. Uskoisin lyriikoissa olevan kyseessä enemmän "kuuluu asiaan" tyylisen keissin kuin ihannoinnin.

Tämä natsihomma täkäläisessä skenessä on aika muovista ja pinnallista, jos vertaa useimpiin neofolk tai martial industrial artisteihin. Saksassa paikallinen lainsäädäntö pitää kyllä huolen, ettei peli mene joillakin artisteilla turhan pitkälle. Natsiestetiikka on sitäpaitsi näyttävää.

Ulkomusiikilliset asiat nousevat aika ajoin pinnalle erinäisistä syistä. Sinällään erikoista, kun skene on pitkälti juuri ulkomusiikillisten asioiden varassa. Tietyt "mausteet" musiikissa aiheuttavat aika ajoin allergisia reaktioita.

Jokaista riimitystä ei tule kuunnella kuin piru vuorisaarnaa.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

  • Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit