Gootti.net

Industrial musiikin taso liittyen seksismiin ym.

Kirjoittanut: emanon (Inkvisiittori)
  • #11
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 04.07.2012 04:35
Olen itsekin tavannut Andyn Suomen keikkojen yhteydessä ja lavan ulkopuolella oikein rento herrasmies vaikuttaisi olevan, en siis usko että tuossa olisi biisien sanoittajan omasta arvomaailmasta kyse. Sellainen asia minulle tosin tuli nyt mieleen, että kun nuo Saksan markkinat ovat kuitenkin kokolailla suurimmat tämän genren artisteille, ja siellä englanninkielen osaaminen on todella surkeaa, niin Combichristin "Fuck That Shit" -lyriikat taitavat olla just sen tason englantia mitä saksalainen letkupääkin ymmärtää
Kirjoittanut: emanon (Inkvisiittori)
  • #12
  • Arvo: Mahtigootti+
  • • Muokkasi: emanon
  • Lähetetty: 22.11.2012 02:41
Tähän aiheeseen on jälleen julkaistu varsin osuva artikkeli:
"Once industrial music had fully transitioned from avant-garde venues into nightclubs, the stench of Axe body spray began to dominate the subculture as a certain douchey, bro-tastic vibe emerged. Where the goth/industrial scene had once existed as a safe haven for artists, weirdos, outcasts, geeks, dreamers and rebels, a disturbing trend of sexism, racism and anti-intellectualism is driving people out."
Lue koko juttu täältä

Ehkä syvin syy tähän kaikkeen kuitenkin on se, että niin suuri osa bändeistä ei yksinkertaisesti osaa kirjoittaa hyvää lyriikkaa. On siis helpompi käyttää jotain kliseistä paskaa ja hakea olevinaan sitä rankkuutta jollain huorittelulla, kun varsinaista sanottavaa ei ole.
Kirjoittanut: Nordis (Jäsen)
  • Lähetetty: 22.11.2012 11:54
Ihan lukemisen arvoinen tuo blogiteksti.

Lainaus: emanon

Ehkä syvin syy tähän kaikkeen kuitenkin on se, että niin suuri osa bändeistä ei yksinkertaisesti osaa kirjoittaa hyvää lyriikkaa. On siis helpompi käyttää jotain kliseistä paskaa ja hakea olevinaan sitä rankkuutta jollain huorittelulla, kun varsinaista sanottavaa ei ole.

Luulen että valtaosalla artisteista olisi paljonkin sanottavaa ja he myös saisivat sen paperille suht järkeävässä muodossa mikäli vain haluaisivat. Monet eivät kuitenkaan ole halukkaita tuomaan ylipäätänsä mitään mielipiteitään esille Facebookissa tai edes kahdenkeskisissä keskusteluissa, joten miksi he tekisivät sitä musiikissaan? Tissi-väkivalta-ahdistus -akselille on helppo taantua koska siitä on tullut genren normi joka ei tähän asti ole herättänyt sen enempää keskustelua kuin tunteitakaan puoleen tai toiseen. Samanlaista baby bebop-ba-lubaa kuin rockissa. En usko että yksikään artisi valehtelee sanoessaan "emmä nyt hei oikeesti" kun asiasta viimein heiltä kysellään.

Lyriikan kirjoittamisesta meikäläisellä ei ole kokemusta muutamaa yläasteenaikaista Stratovarius -tason ripulia lukuunottamatta, mutta ihan samanlaista itsesensuuria tässä tulee harrastettua screenihommienkin kanssa. Toki sitä voisi paahtaa verkkokalvoille muutakin kuin kivoja värejä ja kuvioita, mutta toisaalta taas juuri ne ovat turvallisia. Vahvat kannanotot sulkisivat enemmän ovia kuin avaisivat, tulisivat väärinymmärretyiksi ja niitä joutuisi perustelemaan. Kun industrial nyt on siirtynyt sieltä crustiluolista klubeille jonne ihmiset tulevat ennen kaikkea pitämään hauskaa, niin olisiko se nyt sitten kohtuullista kiusata porukkaa politiikalla ja maailman pahuudella? Vai toisiko asioiden esille nostaminen hommaan sitä intellektualismia jonka perään aiheen ympärillä pyörivässä keskustelussa kaipaillaan?

Onko kannanottavuus ja ajatusten herättäminen se mikä erottaa taiteen viihteestä?
Kirjoittanut: noorus (Jäsen)
  • #14
  • Arvo: Edistynyt
  • • Muokkasi: noorus
  • Lähetetty: 24.11.2012 23:28
Arvostan tuota ad·ver·saryn kannanottoa ja sitä että asiasta on seurannut keskustelua, eikä kaikkea vain paineta villaisella.
Olen joskus kyllä hieman ihmetellyt Combichristin ja muutaman muun artistin lyriikkaa, mutta mitään en ole osannut ottaa henkilökohtaisesti. Oikeastaan tuo Combichristin selitys "hahmosta" (ja että viimeisimmällä albumilla tätä ei taida enää esiintyä) on minusta ihan uskottava ja pätevä. Herää ehkä kysymys että miksi tuollainen hahmo, mutta miksipä ei. Kaikki tavallaan ja ketä mikäkin kiehtoo.

Ja jos Nachtmahrin musiikkivideossa lyödään naisagenttia, niin mitä sitten? Miksi pitäisi pahoinpidellä vain miesvakoojia? Eikö se olisi syrjintää/itsesensuuria jota harrastetaan jo valtamediassa ihan tarpeeksi?

Sen lisäksi osa lyriikoista on aika tulkinnanvaraisia, eikä aina pitäisi olettaa pahinta. Jotkut ihmiset kun ovat sillä tavalla jänniä että tykkäävät kivusta, ja harrastavat konsensuaalisia valtaleikkejä, joka on aika erinomaista (ja näissä ympyröissä suosittua) biisimateriaalia.
Kirjoittanut: Neiti Kooma (Jäsen)
  • #15
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 09.12.2012 12:19
"---simply moronic."

-Peter Christopherson


Kyllä combichrist mut ainakin on menettänyt kuuntelijana just lyriikoidensa takia. Alkuun tykkäsinkin, mukavan vihasta meteliähän se on, mutta mitä enemmän kuuntelee, sitä vaikeempi on sulkea korvat siltä "fucking bitch i hope you die" -sisällöltä. Ja mulle musiikin suurin ja pitkäaikaisin koukuttavuus kun tulee sanomaan samaistumisesta... Niin ei kyl onnistu.

Kielimuurin ylitys-yritykset toisaalta ymmärtää. Tekeehän saksalaiset bänditkin kai ikuisesti kai noita "einz zwei drei vier"-heittoja biiseihinsä niin et ensimmäiset saksantuntinsa suorittaneet tuntee ymmärtävänsä niistä jotain...
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

  • Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit