Gootti.net

Takaisin Juurille: Sukututkimus!

Kirjoittanut: dustfilter (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 07.03.2009 16:17
isän puolelta tulee englantilaisista viikingeistä. muuta en sit tiä
Kirjoittanut: God Of Wind (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 26.03.2009 16:06
Juho Vesainen on Isäni kautta sukua minulle. :

http://fi.wikipedia.org/wiki/Juho_Vesainen

vissiin isoisoisoisoisoisä.
Kirjoittanut: vivika (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 17.12.2009 00:13

Lainaus: Sanctus Sanctorum

Petter Carlin poika Hällström (lausutaan Hellström) syntyi armon vuonna 1702 kuten vaimonsakin Elisabet (omaa sukua Ariin). Heidän tyttärensä oli kahdesti naimisissa pohjalaista syntyperää olleiden miesten kanssa, Keskiröyskö sekä Jaskari. Tästä suku haarautui Ventelään, siitä Järventaustaan ja tästä Välimaahan. Sandra Kaisa Välimaa oli isäni äidin äiti, joka naimisiin mentyään sai sukunimen Ahonen.

Yllä olevan lainauksen kautta olen päätynyt tälle sivustolle ja juuri äsken muuntautunut vakoilijasta jäseneksi vivika. Koen edelleenkin olevani vakoilija, koska kuulun niihin sukututkimuksesta kiinnostuneisiin "tylsiin setiin ja täteihin, jotka sukukokouksessa ryystävät kovaäänisesti kahvit lautaselta ja pudottelevat tekarit milloin kenenkin syliin" ( Näin jo hieman varttuneempana voin kertoa, että kyllä kaluston tippumisen osoite on tarkkaan harkittu. Kullakin kymmenellä oma iskutekniikkansa.)

Mutta asiaan:
Pappani täti Katariina meni Jalasjärvellä naimisiin Herman Juhonpoika Korpelan kanssa ja muutti Jaakkimaan. Katariinan kuoltua Herman Juhonpoika meni uudelleen naimisiin leskeksi jääneen Sandra Kaisa Ahosen kanssa 1902 Lahdenpohjassa. Sandra Kaisa ja Herman saivat 1903 lapsen nimeltä Vieno Elviira.

Kuukkeloimalla "Sandra Kaisa Ahonen" päädyin tälle sivustolle ja luettuani, että Sandra Kaisa on isäsi mummo, rohkenin kirjautua sisään siinä toivossa, että joku suvussasi mahdollisesti tietää, mitä tapahtui Sandra Kaisalle, Vieno Elviiralle ja ennen kaikkea hänen velipuolilleen ( Hermannin ja Katariinan liitosta) Juholle ja Eetille. Edelleen toivon, että jos tietoa on, olisit sen valmis jakamaan. Oli miten oli, mielenkiintoinen tuttavuus tämä forumi.
Hyvää joulunodotusta
toivottaa Tekareitaan pudotteleva sukututkimusharrastelija Vivika

(Mode muokkasi: lainaus laitettu sellaiseksi, että lainatun tekstin kirjoittajan näkee suoraan )
Kirjoittanut: Sanctus Sanctorum (Biomechanoid)
  • Lähetetty: 17.12.2009 08:27

Lainaus: vivika

Kuukkeloimalla "Sandra Kaisa Ahonen" päädyin tälle sivustolle ja luettuani, että Sandra Kaisa on isäsi mummo, rohkenin kirjautua sisään siinä toivossa, että joku suvussasi mahdollisesti tietää, mitä tapahtui Sandra Kaisalle, Vieno Elviiralle ja ennen kaikkea hänen velipuolilleen ( Hermannin ja Katariinan liitosta) Juholle ja Eetille. Edelleen toivon, että jos tietoa on, olisit sen valmis jakamaan.

Minä kyselen tietääkö kukaan vastauksia kysymyksiisi, luulen että tietää. Palaan asiaan yksityisviestin välityksellä.
Kirjoittanut: Kryonik (Jäsen)
  • Lähetetty: 17.12.2009 12:24
Omasta suvusta löytyy mm. rahanväärentäjä ja maantierosvo, ei aatelisia eikä julkkiksia, ainakaan tietääkseni. Isän puoleista sukua on tutkittu 1600-luvulle asti tätini miehen suvun yhteydessä. Varsinaista kirjaa tutkimuksesta ei ole koskaan tehty, mutta A4-pino on paksu.

Edellisestä lukukerrasta on varmaan lähes 10 vuotta, mutta pari kuriositeettia sieltä on jäänyt mieleen: Sukuamme ei löytynyt kirkonkirjoista lähes sataan vuoteen ja sukunimi oli pitkään karjalaisen vihannesten ja viljan jumalan nimi Eikä niin kauaakaan sitten esiäitini tai -isäni oli saanut niinkin herttaisen nimen kuin Hijop Hiiri Hiiri-sukunimi oli isoäitini tyttönimi, ja muistaakseni sekin käytössä yli kaksisataa vuotta.
Kirjoittanut: Wucie (Jäsen)
  • Lähetetty: 17.12.2009 20:44
Sukututkimusta on tehty 1800-luvun alkupuolelle asti. Mitään erityisen kiinnostavaa tai erikoista ei ole löytynyt. Juuuri näitä maanviljelijöitä ja pari taiteilijaa, jotka eivät ikinä suureen suosioon ole päässeet.

Tai noh, onhan sentään Tapio Piirainen, mutta veljeni on enemmän hänen kaltaisensa.
Kirjoittanut: Drakan (Jäsen)
  • Lähetetty: 25.02.2010 13:36
olen tutkinut omia taustojani ja juuriana kumankin vanheman puolelta ja siten tään talon missä asuun sen juuria olen kans tutkinut. ei tää niin vanha ole 1948 tehty. mutta myös tään visurin kylään tarinan olen tutkinut. se oli mielen kiintoista tukimista, pari kummajaista kylällä on ollut. eräs ennustava eukko joka näki näkyjä jotka toteutui kuulemma oli muutenkin pelottava eukko näki piruja ja henkiolentoja
Kirjoittanut: Tiragen (Nimetön)
  • Lähetetty: 16.03.2010 18:20

Lainaus: Iiriva

Ollessani Suistamolla, rajan tuolla puolen siis, Laatokan lähistöllä, "hotellimme" pihassa oli muistomerkki. Kivestä löytyi peräti 3 Misukkaa, isoisäni isoveli ja kaksi serkkuaan. Oli hieman outoa, koska en todellakaan uskonut löytäväni vastaavaa itse.

Tälläisenä kansanperinne/musiikkihörhönä on aivan pakko kysyä että mahdatko Iiriva olla sukua sellaselle henkilölle ko Iivana Misukka? Etno.netin mukaan Iivana oli Suistamolainen kanteleensoittaja.
Kirjoittanut: raato (Jäsen)
  • • Muokkasi: raato
  • Lähetetty: 16.03.2010 21:43
En tunne sukulaisiani kovinkaan hyvin kun vanhemmat ovat olleet hyvin nihkeitä pitämään yhteyttä edes sisaruksiinsa tai vanhempiinsa... Joten suvusta ei ole paljoa tietoa. Isänpuolelta tuleva sukunimi on ruotsinkielinen, muttei kovin harvinainen (reilu 1000kpl hengissä olevia) Suomessa joten siltä puolelta on hankalaa lähteä selvittämään sukua. Äitini sukunimi on suhteellinen harvinainen joten sitä kautta voisikin alkaa sukututkimusta tekemään.

Kuitenkin, veikkaan sukuni tulevan Ruotsista ainakin sukunimen perusteella. Kaverini on vahvasti sitä mieltä myös, kuulemma pitkät ja sironenäiset tulevat nimenomaan lännestä eikä idästä. Tiedä sitten
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 16.03.2010 23:22

Lainaus: Tiragen

Iivana Misukka

Jotakin kautta olen sukua kyllä, mutta en tiettävästi suorassa polvessa. Kaikki mahdolliset Misukat ovat/ovat olleet minulle sukua joko naimakauppojen tai veren kautta. Isäni sukututkimuspapereista vanhoja kirkonkirjoja tutkien varmaan löytäisinkin reitin Iivanaan. Sukua oli naimakauppojen kautta myös Maria Ryymin (aikoinaan kuuluisa itkijä), eli "Mishukan muarie."

Iivana Misukka, Iivana Oinoila ja Konstantin Kuokka

Minun sukuhaarani tuli Suistamon Suursarka-nimisestä kylästä, ja näillä vanhoilla mailla kävinkin pari vuotta sitten. Kyl maar oli Misukan kivinen raja-aita vielä pystyssä, ja olihan se varsin mukavata paistatella päivää niittymäellä jolla pappani oli pienenä leikkinyt ja talvella kelkalla laskenut!

Muoks: ja itsehän en osaa soittaa kanteleella mitään muuta kuin "Konevitsan kirkonkellot".
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit