Gootti.net

Protu

Kirjoittanut: narrcissia (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 30.12.2008 22:57
Ite kävin protun, ja oli suoraan sanoen v***n mahtava kokemus - suosittelen kaikille vähänkin harkitsevalle. Viikko oli ihan liian lyhyt aika, olis viihtyny hyvin toisenki. Protulle päädyin, kun ei ripari huvittanut - ja ei, tämä ei tosiaankaan ole riparikeskustelu! Hienoa, että tännekin saatiin aihe protusta; toivottavasti saadaan keskustelua aikaiseksi. "Omia" protuja ei ole nähnyt /kuullut niistä mitään pitkään aikaan, ja se harmittaa. Miten te muut, onko teillä ollut miittejä vielä leirin jälkeen? Kaverilla kuulemma ollut joka kuussa miitti, meillä vain yksi -.-

Tammikuun apparikoulutukseen menin ilmoittautumaan, näin jälkeen päin hiukan kaduttaa. Ite kun en ole mikään maailman sosiaalisin ihminen... mutta saa nähdä, mitä tulee Muita tulossa taivassalon 24.-25. koulutukseen?
Kirjoittanut: Blackrat (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 31.12.2008 08:43

Lainaus: Riddler

Jos kärsivällisyys ja mielenkiinto riittää niin lue Prometheus-myytistä http://www.protu.fi/leirit/myytti.html
Jos ei riitä niin wikipedia tiivistää asian: "Yhdistyksen nimi tulee uskontokriittisestä perinteestä: Prometheuksen nimeä ovat käyttäneet ja käyttävät monet vapaa-ajattelijoiden ja ateistien instituutiot ympäri maailmaa.

Kaikista uskonnoista kiinnostuneena olen todellakin perillä Prometheuksen myytistä ja juuri tästä syystä edellinen kommentti. Kuten itse sanoit se yhdistetään hyvin vahvasti vapaa-ajattelijoiden ja ateistien yhdistyksiin ja näin ollen siis ei laisinkaan ilmaise aatteellisesti sitoutumatonta kantaa. Kun tökkää mytologiaa hieman pintaa syvemmälle voi myös huomata muita piirteitä jotka tekevät nimestä ironisen tässä suhteessa.

Leireistä taas en tiedä yhtään mitään joten voi olla että kyse todellakin on sitoutumattumasta tapahtumasta. Nimi vain häiritsee minua koska itse pidän itseäni niin uskonnollisesti sitoutumattomana kuin ihminen vain voi olla, ja jopa minulla on myötä/vasta-asenteita joitakin maailmankatsomuksia kohtaan.
Kirjoittanut: Riddler (Aktiivi)
  • • Muokkasi: Riddler
  • Lähetetty: 02.01.2009 13:59

Lainaus: narrcissia

onko teillä ollut miittejä vielä leirin jälkeen?

Jeps, kaksi on ollut, joista olen vain yhteen osallistunut ja nyt tammikuussa pitäisi olla kolmas. Helsingin miitissä oli hirveän mukavaa, vaikka olinkin aluksi vähän skeptinen lähtööni. Saimme luotua melko autenttisen protutunnelman ja kävimme myös Tokoinrannassa leikkimässä protuleikkejä The Do:n pitäessä siellä keikkaa ^__^

Blackrat, ymmärän nyt kantaasi paremmin. Itse en ole pohtinut noin syvällisesti kyseistä asiaa enkä toisaalta aivan kaikkia maailmankatsomuksiakaan, mutta minulle "Prometheus" kelpaa. Ainakin minun leirini omasta näkökulmastani vaikutti sitoutumattomalta ja erittäin suvaitsevalta, joukkoon mahtui niin kokoomuslaisia kuin vihreitä, kristittyjä ja wiccoja, sokea, transgenderi jne. Kaikki ovat Protulle tervetulleita, ja ehkäpä tuosta pinnalle nostamastasi asiasta voitaisiin saada keskustelua kehille.

Hiih, tänä viikonloppuna apparikoulutukseen!
Kirjoittanut: Holy (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 05.02.2009 13:03

Lainaus: Piiskansiima

Aiheesta on siis huomattavasti vähemmän aloituksia kuin "mistä mä löydän niinq mustii sukkii" tai "Onx perätakahikiällä goottikauppoi????".

Pakko sanoa, että repesin täysin..: ) Kiitos aiheen puolustuksesta.

Vanha appari ilmoittautuu!

Niin, eli kuten tuolla toisaalla (käyttäjän esittelyt 2) jo mainitsin, olen käynyt Protun ja ollut kahdesti apparina. Lisäks olen häröillyt syysleiritiimien koulutuskokkina jo... ööö...neljänä vuonna, ollut nufitin narikassa hommissa ja säännöllisen epäsäännöllisesti Soihdun toiminnassa viime keväästä. Ja kävin joskus paikallisryhmässä ehkä kahdesti, jee.

Olin suht normaalilla leirillä, vaikka olinkin vuotta vanhempi (ysin käynyt). Tämä siksi, että kasin jälkeen kävin vakaumuksellisista syistä riparin, ja kun en ole mikään suuri leireilyfani, en jaksanut kahta leiriä samana kesänä. Lähdin Protulle parhaan ystäväni suosituksesta, hän taas ei kuulu uskontokuntiin, joten päätyi siksi Protulle.
Jaa miksi leirini oli "suht normaali"? No, ensinnäkin sen piti olla joku lähiruokaleiri aluksi, mutta kun kiinnostuneita ei tahtonut löytyä, niin se vaihdettiin tavalliseksi. Kun leiri sitten alkoi, kävi ilmi, että leiriläisiä on vain 5 (onneksi viimeiset peru niin myöhään, että leiriä ei enää peruttu) Meille sitten sanottiin, että mukaan voidaan ottaa lähiruokateemaa, jos halutaan. Ylipäätään leiri oli vähän erikoinen, kun leiriläisiä oli niin vähän ja tiimiläisiä kuitenkin se normaali määrä eli 7... Mutta mun mielestä se oli ihan loistavaa, ehti ryhmäytyä tosi hyvin, keskusteluista tuli oikeasti tosi laajoja. Apparina ollessa on aina vähän ahdistanut, kun leiriläisiä on niin kamalan paljon..: )
Yksi erikoisuus oli myös se, että leiri järjestettiin toisen ohjaajan sukutalossa.

Mitä tulee Protun sitoutumattomuuteen, itse koin leirini jopa uskonnollisesti suvaitsevaisemmaksi kuin riparini (siis kristinuskoa kohtaan), mikä kyllä osittain johtui siitä, että oma riparikokemukseni ei kaikilta osin ollut niin kovin hehkeä, mutta ei siitä nyt enempää. Toisaalta olen kyllä useammankin kerran törmännyt Protussa myös huomattavasti suvaitsemattomampaan asenteeseen. Aina ei myöskään tunnuta muistavan, että myös ateismi on kanta uskontoon, eikä todellakaan aina mikään huikean suvaitsevainen, vaan myös ateisti voi olla suvaitsematon käännyttäjä mitä tulee hänen omaan näkemykseensä. Tai sitä, että ihmisellä voi olla uskonnollinen vakaumus, joka on tarkkaan mietitty, vaikkei se olekaan jokin tosi eksoottinen hindulahko tai muu. Eikä siihen välttämättä kuulu mitään erityisiä näkyviä ritulaaleja tai merkkejä, mutta silti kyseisellä ihmisellä on oikeus siihen, että hänen vakaumustaan kunnioitetaan. Ihan samoin, kuin esim. monella ateistilla on mietitty vakaumus ja oikeus siihen, että sitä kunnioitetaan ilman, että he joka päivä käyttävät paitaa, jossa lukee isolla OLEN ATEISTI. Eikä asiaan mielestäni pitäisi mitenkään vaikuttaa sen, että Suomessa sattuu olemaan luterilainen valtionkirkko, se ei ole minun vikani, ja minun puolestani voisi hyvin olla olematta...mutta ei siitäkään sen enempää, takaisin asiaan.
Kuitenkin ongelmia esiintyy lähinnä yksittäisten jäsenten kohdalla. Järjestö itse on pitänyt aika tarkasti kiinni sitoutumattomuudestaan.

Yleisesti olen kuitenkin Protussa viihtynyt, ja kannatan täysillä Protun ideaa. Oma leirini oli todella hieno kokemus, joskaan ei nyt ehkä ihan maailmaa mullistava. Täytyy myöntää, että koko leiriporukalla ei juuri tapailtu, ihmiset hajosi aika nopeasti niin eri suuntiin pitkin maailmaa. Mutta yksi ystävä on näihin päiviin säilynyt.
Mielestäni on ihan mahtavaa, että on olemassa järjestö, joka pyrkii tarjoamaan nuorille mahdollisuuden keskustella ja kehittyä vakaumuksesta tai muista lähtökohdista riippumatta. Luulen, että Protulla voisi olla tulevaisuudessa entistäkin enemmän merkitystä, jos järjestöä saadaan entisestään kehitettyä niin, että eri kulttuuritaustat omaavat kokevat olevansa tervetulleita mukaan. Haluan tukea tälläistä, kehitää Protua entistäkin suvaitsevaisemmaksi.

No, tulipa taas avauduttua.

MustaHukka Jos toiminta kiinnostaa, mutta epäilet, että seniorileiriläisetkin ovat vähän turhan nuoria, voi harkita ryhtymistä uudeksi ohjaajaksi. Ohjaajista on yleensä aina pulaa, eli vieläkin varmaan ehtii ilmoittautua. Ja sitten ensi syksynä saattaa tulla syysleiri, joka on tarkotettui yli 20-vuotiaille eikä vaadi protutaustaa, mutta tämä ei ole vielä varmaa.
Kirjoittanut: Wormboy (Jäsen)
  • Lähetetty: 17.06.2013 17:15
Mulla ois ens kuussa lähtö leirille. Hirvittää kun ei tunne ketään enkä oo siellä paikkakunnallakaan ikinä käyny. Mutta se on musaleiri, eli kyllä siellä on ihan pakko olla edes vähän hauskaa.

Meillä oli koulussa syksyllä just tää rippileirien esittely ja on aika tyhmää että protusta vaan ohimennen mainittiin. Sillee "joo on täs tämmönenki vaihtoehto mut lol ketäkinnostaa". Ja sitte mun piti koko viimevuoden ajan joka vastaantulijalle selittää että mikä on prometheusleiri. Ne jostain tietty keksi että se on joku gooteille ja emoille suunnattu satanismileiri.
Kirjoittanut: Pelkuri (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 19.06.2013 01:06
Hohoo, "valmistuin" tässä protuksi viime sunnuntaina oli ihan pirun hauska viikko, ja jo nyt on hirvee ikävä niitä ihmisiä siellä. Suosittelen protua lämpimästi ihan kaikille
Kirjoittanut: Sad Angel (Jäsen)
  • Lähetetty: 22.06.2013 11:17
Olen tässä yrittänyt selvittää, voisiko käydä sekä protun että rippileirin. Ensi kesänä sekin edessä, oh gosh. No, haluan rippileirille syystä että mä pistän ne papit kuulkaas koville. kjähkjähkjäh... *jää punomaan juoniaan kaikkien vanhanaikaisten jeesus tulee-ihmisten pään menoksi*
Kirjoittanut: Nyxeria (Jäsen)
  • Lähetetty: 22.06.2013 13:15

Lainaus: Sad Angel

No, haluan rippileirille syystä että mä pistän ne papit kuulkaas koville.

Sitten kun se pappi ei olekkaan stereotyyppinen? (Kaverille kävi näin )
Kirjoittanut: Sad Angel (Jäsen)
  • Lähetetty: 22.06.2013 22:43

Lainaus: Nyxeria

Sitten kun se pappi ei olekkaan stereotyyppinen? (Kaverille kävi näin )

Sitten.. kehitän mielenkiintoiset keskustelut. Koska siis no... Uskon omalla tavallani "Jumalaan" mutta en määrittele jumaluuden, maailmankaikkeuden ja energian rajoja. Noin niinkun lyhyesti ilmaistuna. Eli elämänkatsomukseni on aika avoin.
Kirjoittanut: Cata (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 23.06.2013 18:22

Lainaus: Sad Angel

Olen tässä yrittänyt selvittää, voisiko käydä sekä protun että rippileirin.

Totta kai voit, ei sitä kukaan estä. Samana tai eri kesänä, protulle voi mennä vielä sinä vuonna kun täyttää 16. Seniorileirejäkin vissiin yhä järjestetään "leiri-iän" ylittäneillekin.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit