Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Taantuma ja sen vaikutukset.

Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 30.03.2009 19:08
Minuun tämä ei ole kyllä vielä vaikuttanut juuri mitenkään. Armeijassa kun olen, ruokaa tulee tuutin täydeltä ja kun lomamatkatkin saa ilmaiseksi, ei haittaa. Työtilanteisiinkaan en oikein osaa sanoa mitään, koska en ole itse nyt yllättäen töissä, eikä minun lähipiirissäni ketään ole irtisanottu tai lomautettu.

Toisaalta, periaatteessa voisi kyllä huolettaa, saisinko sitten ensi vuonna töitä - opiskelujen ohessa kun pitäisi kuitenkin edes jotain pikkuduunia tehdä, koska pelkillä tuilla ei vuokraa makseta ja vatsaa täytetä!
Kirjoittanut: raato (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 30.03.2009 19:17
Nykyään on huomattavasti vaikeampi saada duunia. Olen ollut reilu puol vuotta henkilöstövuokraamossa ja sen olen huomannut, että vuorot ovat vähentyneet. Onneksi silti töitä on riittänyt sen verran, että opiskelun ohessa pystyy maksamaan vuokrat jne. Monet kaverini ovat kuitenkin työttömänä. Tällähetkellä sitä duunia saa etsiä kissojen ja koirien kanssa sekä ottaa hieman paskempaa hommaa vastaan. Enää ei tule työt tarjolle nenän eteen.

Kuitenkin sitä olen ihmetellyt, ettei asuntojen hinnat ole tippuneet yhtään. Vanhemmat ovat hieman miettineet ostavansa toista asuntoa/maata/kesämökkiä jne. ja ovat hyppineet riemusta jos nyt kerrankin saisi vastaavaa kohtuulliseen hintaan. Mutta ei, kyseisten kohteiden hinta on aivan pilvissä vaikka on muka "lama". Myöskään ruuan hinta tai mikään muukaan ei ole tippunut. Joten ei ole lamafiilis ollenkaan.
Kirjoittanut: BronzeRain (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 30.03.2009 19:22

Lainaus: raato

Myöskään ruuan hinta tai mikään muukaan ei ole tippunut.

Nivalassa tippui kaikissa kaupoissa ruokien hinnat lähes 30% kun uusi Lidl aukesi toissa viikolla. Eipä ole paljon valituksia kuulunut.
Kirjoittanut: raato (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 30.03.2009 19:31
Nojoo, täällä pääkaupunkiseudulla hinnat nousevat vain. Esim. Reissumies leipäpaketti maksoi normaalisti 0.69e, tarjouksessa jopa 0,59e. Nyt sama paketti maksaa 0.99e. Onneksi olen kaupan kassalla töissä niin huomaa mitä kannattaa ostaa ja mitä ei
Kirjoittanut: Heetteri (Ex-inkvisiittori & Miss Halloween 2008)
  • Lähetetty: 30.03.2009 19:48
Ei laman aikana minkään hinta juuri laske, vaan päinvastoin, tietenkään. Ei tavaroiden myyjillä ole ensimmäisenä mielessä "miten saan ihmisten rahat riittämään näihin", vaan "miten kattaa hävikit?"
Kirjoittanut: Melia (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 30.03.2009 20:04

Lainaus: Malys_

Kertokaa joku muuten tyhmälle mistä kaikki veloissa olevat maat on lainaa oikein ottanut kun kaikki tuntuu olevan veloissa? Eikös Suomella itselläänkin ole ihan kiitettävästi velkaa ja lisääkin ollaan ottamassa...?

Heh, no kaikki valtiot eivät ole veloissa. 1990-luvun laman aikaan rahojaan jakeli nyttemmin viennin takuilusta luisuun lähtenyt Japani. Tällä hetkellä taas esim. Kiina on melko rahakkaalla mallilla, ja lainaa rahaa mm. USA:lle (haaveissa taisi olla >100 miljardia).
Myös Suomi toivoo saavansa Kiinalta ainakin osan tästä Kataisen "pikku" 40-60 miljardin euron lisälainasta...

Tilastokeskuksen mukaan (vuoden 2008 tilasto) Suomella on valtionvelkaa 54,4 mrd, 29,2% BKT:sta. Mutta kuten täältä voitte katsastaa, on sitä velkaa välillä lyhennettykin.

90-luvun lamassa meni isän firma nurin, ja vielä ihan muiden mokien vuoksi. Lama-aikaan antoivat jaettuja radiolupia, ja kun toinen kanava ei koskaan saanut toimintaansa edes käyntiin, joutui isäkin ajamaan täysin toimivan ja tuottavan firman konkurssiin.

4 viikkoa pakkolomaa tiedossa, en pistä suoraansanottuna hirveesti ees pahakseni, kun uudessa työpaikassa ei olis ollut kesällä kun viikko muuten vapaana. Oon ainakin vielä melko luottavaisin mielin työpaikkani pysyvyyden kanssa, vaikkakin yhtiön kurssi tuossa taas vähän pörsissä sukelsikin... Hevosen meinasin ostaa, siinä se kulutus varmasti vaan kasvaa entisestään.
Kirjoittanut: die Winterreise (Nimetön)
  • Lähetetty: 30.03.2009 20:18
Minä olen miettinyt että vaikka meneekin taloudellisesti monilla (?) huonosti, niin eikö se kuitenkin ole jossain määrin hyvä asia. Kun kulutus pienenee niin vähenee saastuminen ja ilmastonmuutos. Kun joitakin ihmisiä välillä katsoo niin tulee väkisinkin mieleen ajatus, että "eikö tuollakin ole jo ihan tarpeeksi tavaraa ja törkyä muutenkin mutta silti on shoppailemaan mentävä".

Että sitten kun lama on mennyt ohi niin toivottavasti ihmiset ovat oppineet kuluttamaan ympäristöystävällisemmin.
Kirjoittanut: kuopassa (Ylläpitäjä)
  • Lähetetty: 30.03.2009 20:33

Lainaus: Tristessa

Kapitalismin finanssikriisi on huomattavasti pahempi kuin 1990-luvun alun talouslama ja jopa pahempi kuin 1930-luvun suuri lama. Yhdysvalloissa ylivelkaantuminen tulee ajamaan miljoonia ihmisiä asunnottomuuteen, työttömyyteen ja köyhyyteen.

Uskon ihan samoin. Yhdysvallat on kaulaansa myöten veloissa ja maata rahoittaa nimenomaan Kiina niillä jättipottilainoillaan. Jenkkien velkaantuminen jatkuu edelleen samaa tahtia kuin aikaisemminkin, eikä sitä pystytä pysäyttämään esimerkiksi vetämällä joukot pois Irakista. Siinä vaiheessa kun kiinalaiset päättävät katkaista rahahanat Yhdysvaltoihin, jenkkilä voi joutua sisällissotaan. Tai sitten heikäläiset nukettavat kiinalaiset ja vähän muitakin. Telkkarista tulikin tästä aiheesta aika kiehtova dokumentti pari viikkoa sitten. Sen mukaan Yhdysvalloissa se virallinen velkaantumislaskuri näyttää vain pienen osan kokonaissaldosta. Telkkaridokumentin mukaan USA:n olisi saatava rahaa kasaan heti vaatimattomat 50 biljoonaa dollaria jos se mielii maksaa velkansa, huolehtia kansalaisten eläkkeistä ja terveydenhuollosta jne.
Kirjoittanut: Severana (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 30.03.2009 21:58

Lainaus: Heetteri

Kuinka moni muistaa 90-luvun vastaavan ajan?

Olin ylä-asteella laman alkaessa, joten muistan sen oikein hyvin. Koulussa säästettiin ihan kaikesta, kirjoja ei riittänyt aina kaikille ja ruoka oli kamalaa. Sijaisopettajia ei ollut, joten open sairastuessa luokka oli joko yksin tai rinnakkaisluokan kanssa. Opet olivat usein poissa, koska tilanne koulussa oli hyvin stressaava. Opiskelusta ei tietenkään tullut mitään, vaikka eipä minua muutenkaan juuri koulussa näkynyt. Lienee sanomattakin selvää, että koulun puolesta ei enää saanut kyniä tai kumeja, mutta vihkoja oli sentään pakko jakaa koulutoimen piikkiin. Pidin kovasti käsitöistä, mutta materiaaleja ei juurikaan ollut. Itse ei siis voinut vaikuttaa mitenkään siihen, että millaisesta kankaasta ompelee esim. hameen. Teimme sitten jämäpaloista penaaleita ja hiusdonitseja. Kotitaloustunti oli varmaankin ainoa, jolla lama ei juuri näkynyt. Luulen tosin, että tähän oli syynä kotsanopemme taitava taloudenpito, eikä määrärahojen runsaus.
Olin siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että vanhemmillani riitti töitä ja vielä aika rahakkaita sellaisia. Rahatilanteen kiristyminen näkyi kuitenkin asuntolainan koroissa, jotka kasvattivat kuukausittaisia menoja huomattavasti. Sain tuolloin lapsilisän (365 mk) sekä kuukausirahan (n. 100 mk) omaan käyttööni, josta ostin vaatteet, meikit, levyt ym. Minulla oli paljon enemmän rahaa käytössäni, kuin kavereillani. Olin tietysti solidaarinen ja vein heitä leffaan ja pizzalle, ellen sitten ollut jo tuhlannut rahojani turhuuteen. Opin kuitenkin taitavaksi rahankäyttäjäksi, joten olen aina pärjännyt tarvittaessa vähällä.
Tällä hetkellä töissä on tulossa lomautuksia, jotka eivät onneksi koske minua. Oma työni on lakisääteistä (kunnalla hommissa), joten loppumaan se ei ainakaan pääse. Pomokin arvostaa minua työntekijänä, joten oletan että hommat jatkuvat tavalliseen tapaan. Eri asia sitten on, millaisia sopimuksia jatkossa on tarjolla. Vakituista paikkaa en ole edes hakenut tähän mennessä, koska olen pitänyt projektitöistäni todella paljon. Nyt on kuitenkin tulossa hakuun vakipaikkoja, jotka sopisivat koulutukselleni. Olen miettinyt varman päälle pelaamista ja paikan hakemista, mutta tarjolla ovat työsopimukset ovat huonompia, kuin viime vuosina tekemäni sopimukset. Taidankin jatkaa riskillä eteenpäin... Oma talous on siis kunnossa, mutta huomaan hintojen ja sitä kautta rahanmenon kasvaneen runsaasti. Kaikki menot ovat kasvaneet, etenkin sähkö-, jäte- ja vesilasku, terveydenhoitokulut, ruoka ja matkakulut. Asuntolainan kanssa ei onneksi ole hätää, sitä ei ole paljoakaan jäljellä. Tiedostan kuitenkin taantuman kolkuttavan omallakin ovellani ja siksi olen tehnyt vakaan päätöksen karsia turhaa kulutusta. Vähemmän shoppilua siis luvassa! Toinen lempipuuhani, mitä täytyy alkaa tosissaan karsimaan, on matkustelu. Ensi kesänä ei ainakaan lähdetä mihinkään pitemmälle, vaan naapurimaat saavat kelvata.
Se täytyy sanoa, että v*tuttaa ihan täysillä, jos oma talous nyt syystä tai toisesta menee perseelleen toisten mokailujen takia. Olen painanut duunia kuin pieni eläin ja opiskellut samalla vuosikausia päästäkseni tähän tilanteeseen, jossa nyt olen. Aika orpo olo kyllä tulee, kun miettii, ettei itse voi tällä hetkellä vaikuttaa juuri mitenkään omaan taloudelliseen tilanteeseensa. Se ero lamassa ja nousukaudella taitaa ollakin, että jälkimmäisessä pystyy paljon myös itse vaikuttamaan omiin oloihinsa, mutta lamassa ei.
Kirjoittanut: Malys_ (Jäsen)
  • Lähetetty: 30.03.2009 22:31
Hmm.. mein pikkuisessa kyläkoulussa ei mitään kovin erityistä ollu edellisen laman aikana, pikemminkin ennen tätä taantumaa ja lamaa (siis kun oli vielä nousukausi menossa) tämäkin pikkukoulu uhattiin lakkauttaa. Toistaiseksi kuitenkin on toiminnassa vielä, joskin tuohon kyläkouluun liitettiin muista kyläkouluista oppilaita.

Kiitokset Melialle asioitten selventämisestä. Olen taas yhtä asiaa viisaampi.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 5 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit