Gootti.net

Uniongelmat

Kirjoittanut: Hohoton (Jäsen)
  • Lähetetty: 22.09.2011 22:01
Halusin tehdä tällaisen aiheen koska en saa unta kuin vasta kahden tunnin päästä siitä kun menen nukkumaan. Siksi haluaisin kysyä teiltä että onko teillä samanlaisia ongelmia, ja mikä auttaa teitä saamaan paremmin unta?
Kirjoittanut: Mortale (Aktiivi)
  • Lähetetty: 23.09.2011 08:24
Minuu auttaa se, että poistun koneelta ja menen jo klo 22 sänkyyn enkä vasta kahden tunnin kuluttua. Ja aamuisin en nuku puolille päivin vaan vapaapäivänäkin saatan herätä klo 0700.
Kirjoittanut: Funereal Soul (Inkvisiittori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 23.09.2011 12:35
Jaa-a, mikähän tuollaiseen sitten auttaisi? Hyviä vinkkejä täälläkin otetaan vastaan, vaikka tuskin on sellaisia, mitkä oikeasti auttaa.
Yleensä nykyisin meen sänkyyn jo kymmenen aikaan, koska uni ei todellakaan heti tule. Viimeyönäkin mietti vielä kahden jk. että lähtiskö sitä ulos käveleen vaiko lukisi.. Jos saisi vaikka ajatukset stoppaamaan, eikä tekis niin paljoa aivotyötä niin sekin saattaisi auttaa. Mutta ei auta vaikka rauhottuu jos hyvissä ajoin. Ei auta liikunta. Ei auta unilääkkeet. Aamuisin kuitenkin nousen siinä 7-8 välillä, vaikka väsyttäisi. En siis edes nuku pitkään, vaan painelen aamulenkille. Joten ei voi syyttää omalla kohalla edes sitä, että myöhään nukkuisi. Tietysti, jos elämässä olisi vähemmän stressiä niin se saattaisi helpottaa tilannetta.
Kirjoittanut: Necroerotica (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 23.09.2011 12:42
Mä olen aina ollut tosi huono nukkumaan. Lapsena en olisi malttanut millään mennä nukkumaan, ihan kuin mun elämä olisi (ollut) niin mielenkiintoista....NOT. Olen kokeillut jotain luontaistuotteita, ne oli ihan yhtä tyhjän kanssa.

Jos menen aamulla töihin klo kymmeneksi, menen ehkä yhdeltä nukkumaan, koko ajan ahdistelen itseäni tyyliin että "ei vttu, pitää herätä viiden tunnin päästä". Mun uni on pinnallista ja katkonaista. Aamulla väsyttäisi. Joskus vapaapäivänä nukun kahteen iltapäivällä.
Kirjoittanut: Heetteri (Ex-inkvisiittori & Miss Halloween 2008)
  • Lähetetty: 23.09.2011 13:29
Itseäni auttaa se että jo tuntia ennen nukkumaanmenoa annan mieleni rauhoittua ja valmistautua uneen. En silloin enää juo kahvia tai teetä, katso tai pelaa mitään minkä tiedän virkistävän tai pyörivän päässä vielä sängyssä maatessakin, ja saatan myös kuunnella jotakin rauhoittavaa musiikkia tai jopa youtubesta löytyviä rentoutumisvideoita.
Kirjoittanut: Azrael (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 23.09.2011 17:05

Lainaus: Necroerotica

Jos menen aamulla töihin klo kymmeneksi, menen ehkä yhdeltä nukkumaan, koko ajan ahdistelen itseäni tyyliin että "ei vttu, pitää herätä viiden tunnin päästä". Mun uni on pinnallista ja katkonaista. Aamulla väsyttäisi. Joskus vapaapäivänä nukun kahteen iltapäivällä.

Minulla on sama juttu.

Itse olen huomannut ajattelevani liikaa asioita silloin, kun yritän saada unesta kiinni. Siis ihan kaikkia mahdollisia asioita, jotka sattuvat tulemaan mieleen. En vaan osaa rauhoittua mennessäni pitkälleni ja siksi minulla menee normaalisti n. tunti, ennen kuin nukahdan ellen sitten ole jo valmiiksi tosi väsynyt.

Pahintahan tämä on silloin, jos minulle tai läheisilleni on sattunut jotain vakavaa. Tällöin saatan pyöriä sängyssä koko yön asioita kelaillen enkä sitten saa unta koko yönä.
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 24.09.2011 14:44
Minulla vuosien insomnia katkesi kunnolla vasta, kun tulin täysi-ikäiseksi ja minulle viimein suostuttiin antamaan lääkkeitä. Ymmärrän että rajuja nukahtamislääkkeitä ei haluta kauhean nuorille tuosta vain myöntää, mutta eipä sekään tee teini-ikäiselle hyvää kun 15-vuotias valvoo kaksi vuorokautta putkeen vain koska ei kertakaikkiaan pysty nukahtamaan. Pistää pään aika sekaisin, noin pidemmän päälle.

Minulla uniongelmat ovat osin erään fyysisen sairauden oire, mutta olen ehdottomasti myös stressiuneton. Vaikka tilanne on jo paljon parempi kuin lukioaikaan, saattaa yhä esimerkiksi stressi laukaista unettomuusvaiheen. Sen katkaiseminen lääkkeillä auttaa yleensä sen verran, että pystyy taas muutaman lääkityn yön jälkeen nukkumaan ilman nappeja.

Olen myös nykyisin aika tarkka nukkumisajoista. Monella uniongelmaisella tämä lähtee helposti lapasesta, niin meikäläiselläkin. Joka ilta samaan aikaan nukkumaan ja aamulla aina suunnilleen samaan aikaan ylös. Epäsäännölliset uniajat laukaisevat ainakin meikäläisellä takuuvarmasti unettomuusvaiheen.

Niksejä on ihan älyttömästi. Kaikki ei toimi kaikilla ja osa niistä on ihan huuhaata, mutta saattavat toimia ainakin placebon voimalla. Osa on hyvin järkeviä.
- Ulkoilu ja liikunta
- Rauhoittuminen iltaisin
- Lämmin maito
- Lämmin kylpy
- Villasukat jalkaan nukkuessa
- Sopiva lämpötila (monet vannovat viileän makuuhuoneen nimeen, henkilökohtaisesti tarvitsen lämpimän huoneen nukkumiseen.)
- Meditointi
- Säännölliset rutiinit (nukkuminen, herääminen, syöminen jne suunnilleen samaan aikaan joka pv.)
- Luontaistuotteet (esim. valeriaana, kamomilla)
- Lääkitys
+ kaikki ne miljuunat kikat jotka tältä listalta unohdin.
Kirjoittanut: Ukuli (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 02.12.2011 23:52
Itsellä on sellainen uniongelma, että usein uneen vaipuminen kestää kauan sen jälkeen kun on laittanut silmät kiinni. Jos kuulen ylimääräisiä ääniä, niin sitä vaikeampaa uneenpääsy on. Hankalinta on saada unta, jos huone on liian kuuma tai peitot hiostavat. Niinpä koitan pitää huoneen lämmön suht sopivana ja vältän keinokuituja vuodetekstiileissä. Näin kylmillä säillä on tullut huomattua ainakin se, että unen päästä kiinnisaanti nopeutuu jos on miellyttävän lämmin.
Sitten kun olen unenpäästä onnistunut saamaan kiinni, minua ei saa hereille millään. Tähän ongelmaan hankin sellaisen wanhanajan herätyskellon, jonka kalkatukseen herään. Hennosti piipittäviä kelloja kokeilin aikoinaan, mutta huomasin etten herää niihin. -Herään kyllä itsestään omia aikojani ja ilman kelloa... aina tolkuttoman myöhään.
Ennen nukkumaanmenoa tuppaan lukemaan, että rauhoittuisin. Mikä tahansa kirja käy. Siinä on tosin se haittapuolena se, että jos hyvä kirja sattuu osumaan vastaan niin eihän sitä voi kesken jättää. Piirtelyn kanssa on sama juttu.
Kirjoittanut: Funereal Soul (Inkvisiittori)
  • Lähetetty: 03.12.2011 22:58

Lainaus: Ukuli

Itsellä on sellainen uniongelma, että usein uneen vaipuminen kestää kauan sen jälkeen kun on laittanut silmät kiinni. Jos kuulen ylimääräisiä ääniä, niin sitä vaikeampaa uneenpääsy on.

Ylimääräiset äänet on itselläkin sellainen, että unta ei tule ja jos ne äänet kotoa tai naapurista jatkuu pitkään niin sitten alkaakin jo ärsyttämään (kauniisti sanottuna) ja sen jälkeen, kun on riittävän kierroksilla niin se uni ei ainakaan enää tule.
Toinen on se, että jos puoliso tulee myöhempään kotiin niin uni ei tule, se vaan on sellaista pinnallista : torkahtaa, herää, valvoo, torkahtaa, herää, valvoo..... En tiiä mikä siinä on. Ja ihana väsymyshän siitä seuraa. Josta seuraa parituntia unta ja yliväsymys. Yliväsyneenäkään se uni ei sitten tule välttämättä sen seurauksena sitten edes seuraavana yönä.
Mutta mulla on nyt hyvä ratkaisu joka toimii lähes varmasti. Lääkkeet Riittävästi nappeja. En ehkä halua enää elää ilman näitä. Jos kaikki on ok niin uni tulee ja en tajua mistään mitään. saa nukkua sellaiset 7 tuntia. Tosin väsymys jää, mutta lienee sen arvoista.
Kirjoittanut: Roudatar (Aktiivi)
  • Lähetetty: 04.12.2011 04:20

Lainaus: Ukuli

Itsellä on sellainen uniongelma, että usein uneen vaipuminen kestää kauan sen jälkeen kun on laittanut silmät kiinni.

Sama. Ja jos oikeen huonosti käy, niin se unen viipyminen saattaa alkaa ahdistaa ja stressaamaan siinä määrin, ettei uni tule useampaan tuntiin ja se ei yhtään auta asiaa, kun on kuitenkin noustava aamulla töihin ja kun tietää, että monelta on viimeistään oltava ylhäällä ja montako tuntia on aikaa nukkua välissä. Oon aina ollu hidas nukahtamaan, mutta viime aikoina siitä on tullut ongelma.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit