Gootti.net

Uniongelmat

Kirjoittanut: ykskoottivaan (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 04.12.2011 09:38
Stressi on mulla se pahin yöunien viejä. Ei se mitään, että nukahtamisessa kestää ajoittain 2-4 h. Saatan lisäksi heräillä tunnin välein katsomaan kelloa. (Tai sitten nukun koomassa aamuun, enkä herää kelloon millään.) Ei auta, vaikka yrittää psyykata itseään siihen, että kyllä parin tunnin yöunillakin pärjää seuraavan päivän, ja että voin nukkua sitten päiväunia jossain vaiheessa. Sitten tulee nälkäkin ja pitää syödä/juoda jotain. Makuuhuoneen lämpötilakin on vähän suhteellinen kysymys, koska välillä olen aivan jäässä ja välillä taas on tosi kuuma. Tällaista tämä on aina ollut, lapsena kävelin myös unissani ja sain muutaman epäkivan unihalvauksen. Ehkä kerran kuukaudessa saa viikonloppuna nukuttua niin pitkään, että olo on ihan pirteä koko päivän. Päiväunia kykenen nukkumaan ehkä 2-3 x vuodessa, jos jostain syystä sattuu olemaan stressitön olo.
Öinen valvominen on itse asiassa ihan mukavaa, joten ehkä pahinta tässä ongelmassa on mun kohdalla jatkuva väsymys, kun yrittää pysyä mukana tämän meidän yhteiskunnan arjessa. Ei pää toimi aina ihan niin kuin sen pitäisi. Liikunta kyllä piristää muuten, mutta ei auta mulla nukahtamiseen, ellei sitten vedä itseään aivan täysin piippuun. Kahvin ja netin välttäminen ei auta. Olen hieman kateellinen ihmisille, jotka voivat torkahtaa koska haluavat. Ehkä niillä on vähemmän traumoja.
Kirjoittanut: Vampiric_ (Jäsen)
  • Lähetetty: 04.12.2011 12:28
Koen massiivista ärsytystä, kun on ollut unet hieman huono laatuisia tässä parin viikon ajan... että sitten kun saan nukahdettua hyvin, herään aamulla 6 maissa siihen, kun yläkerran naapurin kännykkä tärisee lattialla herätyksen merkeiksi. Eikö sitä helevatan kännykkää voi nostaa vaikka pöydälle? Pirun puutalo, kaikki kuuluu...
Myöskin öinen saman naapurin kuorsaus kuuluu.
Kirjoittanut: oneesan (Jäsen)
  • Lähetetty: 04.12.2011 12:41
Vielä vuosi sitten helmikuussa valvoin vain siksi, etten uskaltanut nukahtaa.
Kun lopulta ryömin vällyjen väliin, uni tuli pian, mutta painajaiset alkoivat. Minä juoksin koko yön, piehtaroin vuoteessani rajusti ja joskus heräsin omaan huutooni. Aamulla en ollut levännyt, koska olin juossut koko yön pakoon, enkä voinut muistaa uniani. Kissa tuli aamulla viereeni kehräämään, mikä rauhoitti levotonota mieltä.
Päivällä näkyni toistivat untani, ja olin sekaisin. Vasta puoli vuotta myöhemmin päästäni löytyi aivokasvan, ja sain selityksen uniini.
Puoli vuotta kärsin painajaisista joita en muistanu.

Nykyään nukkuisin hyvin ja näkisin kaikenlaisia huimia unia, mutta stressitaso on niin korkea työssäkäyvälle opiskelijalle, kun lähden aamulla kouluun ja tulen illalla kymmenen-yhdentoista maita kotia, ja sitten pitäisi vielä tehdä kotiaskareitakin. Adrenaliini virtaa ja keho on koko ajan pakene tai puolustaudu -tilassa, joten unen määrä on vähistä... Voi että olen onnellinen, kun ensi vuonna on pakko alkaa tienätä vähemmän KELAn takia --> Vähemmän työtunteja (nyt n.80h/3vk) ja enemmän vapaa-aikaa!
  • Lähetetty: 04.12.2011 18:31
^Mä mietin usein, miten onnellinen olisinkaan, jos ei tarvisi suorittaa niin paljon koko ajan. Yritän silti jaksaa käydä nykyiset koulutukset loppuun, vaikka motivaatio laskee koko ajan. On itse asiassa ikävä sitä aikaa, kun oli työttömänä.
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 05.12.2011 09:23

Lainaus: Funereal Soul

Mutta mulla on nyt hyvä ratkaisu joka toimii lähes varmasti. Lääkkeet Riittävästi nappeja. En ehkä halua enää elää ilman näitä.

Noiden kanssa kannattaa olla silleen varovainen, ettei käytä liikaa. Elimistö tottuu ennen pitkää nukahtamislääkkeisiin, jolloin niille tulee tavallaan immuuniksi ja ne eivät enää toimi. Samalla elimistö voi pahimmillaan unohtaa, miten ilman lääkkeitä nukahdetaan. Ja sitten ei ole kivaa.

Itsellänikin on napit, enkä mitenkään vastusta nukahtamislääkkeitä. Joissain tapauksissa se voi oikeasti olla iso apu, koska ei se elimistö ilman untakaan jaksa. Itse käytän nappeja tosin vain pakkotilanteissa, eli jos aamulla on vaikkapa tentti. Luennolle saatan raahautua aika karmeassa kunnossakin, siellä ei aivojen vajaatoiminta haittaa yhtä paljon. Oma unettomuuteni on muutenkin jaksoittaista. Saatan nukkua kuukauden tai parikin ihan hyvin, sitten tulee unettomuusjakso. Tämän jakson saa yleensä katkaistua sillä, että muutamana yönä ottaa lääkkeet. Sen jälkeen nukkuminen sujuu usein jo omin avuin.
Kirjoittanut: Funereal Soul (Inkvisiittori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 06.12.2011 10:33

Lainaus: Giffirt

Noiden kanssa kannattaa olla silleen varovainen, ettei käytä liikaa. Elimistö tottuu ennen pitkää nukahtamislääkkeisiin

Juuh, Mulla ei oo nukahtamislääkkeet enää toimineet vuosiin. Joten ne onkin unohettu. Taasen sain tänä vuonna jätettyä vahvat unilääkkeet pois. Jee!!
Mutta tilalla on napit, jotka auttaa ahistukseen ja rauhottaa. Ne toimii. Ja se, että miten jatkossa /tulevaisuudessa ei tällä hetkellä jaksa kiinnostaa. Oli mahtavaa nukkua viimeyönäkin taas pitkästä aikaa, jopa reipas 9 tuntia! Pelottavaa.
Mutta tottahan on ettei ne saisi olla lopullinen ratkaisu uniongelmiin. Tällä hetkellä se vaan helpottaa kummasti.
Kirjoittanut: Morgan Blood (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 08.12.2011 18:55

Lainaus: ykskoottivaan

muutaman epäkivan unihalvauksen

No niin, luin tämän muutama päivä sitten, hienoa. Minulla oli joitain vuosia sitten yksi tosi pahan laatuinen, Kyseessä oli ilkeä sarjassa näkökentässä kirkuva musta hahmo rinnan päällä, joka yrittää päästä lävitsesi. Naapurit tiesivät erittäin hyvin, milloin pystyin liikkumaan seuraavan kerran. Hyppäsin lihaksilla, jota en tiennyt kropasta löytyvänkään, suoraa makuulta seinää vasten ja karjuin ja räyhäsin yksiölleni varmana jostain pahuksen haamuista. Muutamaa päivää myöhemmin eräs ihan kohtelias selitti oireitani ja lopetti skitsoiluni, mikä oli erittäin tervetullutta

Tämän pohjustuksen jälkeen muutama sananen tästä uudesta. Kyseessä oli paljon miedompi. Makasin omituisessa asennossa, enkä voinut liikkua, mutta otin tilanteen jotenkin tosi rauhallisesti. En antanut nousevan kauhuntunteen vaikuttaa vaan kävin aika erikoista ihan rationaalista "keskustelua" vartaloni kanssa, miksei se voinut antaa minun liikkua. Todella omituinen tunne, kun lopulta "vapauduin".
  • Lähetetty: 08.12.2011 19:56
Mulla homma meni jotakuinkin näin: tunnen olevani hereillä ja makaan selälläni sängyssä. Verhot alkavat väreillä oudosti, ikään kuin kuplivat. Kuuluu suhisevaa ääntä, jonka voimakkuus nousee ja laskee. Sitten ikkunan takaa alkaa nousta musta huppupäinen hahmo (naamaa sillä ei ainakaan ollut) hitaasti, olen täysin paniikissa enkä voi liikkua, muuten juoksisin aika pirun kovaa. Huutaisin, jos voisin, tuntuu et henki on ihan salpautunut. Uhkaava hahmo lähestyy hiljaa ja tulee viereen seisomaan. Sitten yhtäkkiä koko systeemi katoaa. "Herään" verenmaku suussa ja pulssi hakkaa tuhattamiljoonaa. Ei kauhean mukavaa vähän yli kymmenvuotiaalle... Tietysti meni monta vuotta, ennen kuin sain tietää, mitä oli tapahtunut... Ei tosiaan tullut puhuttua noista yöllisistä näyistä kenellekään.

Joskus irtauduin myös ruumiista ja katselin itseäni ylhäältä päin, en tiedä oliko se uni/unihalvaus/wtf. Viime vuoden olen onneksi saanut nukkua ilman mörköjä. Tavalliset painajaiset ei oo niinku mitään enää.
Kirjoittanut: Dagonist (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 13.12.2011 18:19
Mulla on sillee, että sohvalle kyllä nukahdan ihan helposti ja sitten kun menen sängyn pohjalle, niin sitten ei enää väsytäkkää ja helposti tulee pyörittyä se pari kolme tuntia.. Ja vaikka olis valvonu vuorokaudenki niin silti sama.. Sohvalle tipahtaa, mut sänkyyn ei.. On se vaan rasittavaa.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit