Gootti.net

Ärrä, ässä, ja muut puheviat

Kirjoittanut: Sad Angel (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 04.05.2012 13:26
Änkytätkö?
Sorahtaako ärräsi, vai sanotko sen ällänä?
Onko ässäsi suhiseva tai älläsi kummallisen painunut? Menevätkö sinulta helposti sanat sekaisin, vai halvaannutko muuten vaan julkisissa tilaisuuksissa ja solkotat jotain siansaksan tapaista?
Entö nolostutko puhevikaisten ihmisten seurassa? Onko sinulla tuttuja, joilla on puhevika? Onko sinulla ollut puhevika?
Siinä muutama kimmoke tähän ketjuun kirjoittamiselle. Itselläni on siis r-vika, sanon sen kurkusta, ja se jää kummallisen laimeaksi ja joskus aika oudon kuuloiseksi. Vihaan tätä piirrettä itsessäni, mutta ei ole vielä puheterapiakaan auttanut.
En löytänyt vastaavaa, toivottavasti ei ole ollut... pahoittelen kuormituksesta, jos on ollut!
Kirjoittanut: Kazune (Jäsen)
  • Lähetetty: 05.05.2012 17:15
Olen änkyttävä r-vikainen ja välillä lauseen muodostaminen on hankalaa, sanojen väliin tulee pitkiä taukoja sekä joskus sanat jää "ripiitille" ja sanon ne monta kertaa peräkkäin (vaikkei ole siis tarkoitus). Ärräni sorahtaa välillä tosi rumasti ja usein se tulee ällänä. Itseä nämä piirteet omassa puheessa ei haittaa, änkyttäminen välillä ehkä vähän ja sanojen toistaminen, jos on jotain hullun hauskaa kerrottavaa ja sitten pilaan parhaan kohdan änkyttämällä. Kuulemani mukaan puhevammaisuuteni on aika söpö piirre mutta kuka tykkää mistäkin.

Puheterapiassakin kävin joskus penskana mutta eipä se mitään hyödyttänyt kun en itse ole koskaan tainnut nähdä tässä mitään ongelmaa.
Kirjoittanut: Majesty (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 05.05.2012 21:49
Itselläni oli suulakihalkio kun synnyin ja sitä kautta joku ihme läppä tuolla nielussa mikä estää ilman pääsyn nenään ei toimi niin mun ässä on suoraan sanottuna ihan päin persettä. Kuulostaa t:ltä tai k:lta. Yritä sitten ihmisille jotain selittää kun ei ne ymmärrä. Ärrän ne kyllä ymmärtää ku on se kurkkuärrä.. Välillä se vaan ei pärähdä käyntiin ja kuulostaa siltä ku kurkussa olis jotain Puheterapiassa käyty pienempänä ja yritetty ja yritetty kunnes joku älys että voi olla etten ikinä opi tuota ässää kun on toi fyysinen vika. :I

Tästä(kin) asiasta oon joutunu kiusaamisen kohteeksi.
Kirjoittanut: byron (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: byron
  • Lähetetty: 07.05.2012 18:23
Ala-asteella kävin puheterapeutilla - tai millä lie - ärrävian takia, mutten oppinut sitä sanomaan kunnolla. Mulle ehdotettiin muistaakseni kitarisojen leikkaamista, minkä olisi pitänyt helpottaa ärrän oppimista, mutta vaikea se on alle 10-vuotiaan tehdä sellaisia päätöksiä yksin. En tiedä sitten mitä vanhempani siitä hommasta olisivat tuumineet. Tuskin mitään, kun ei niitä kitarisoja ole vielä tänäkään päivänä leikattu. Mutta kaikkeen tottuu, niin minäkin totuin omaan ärrääni. Jos sitä jaksaisi, niin kaipa sitä voisi treenata vielä itsekseen, mutta kun on niin laiska p*aska, niin eipä sitä enää huvita puuttua tuollaisia pikkujuttuihin. Eikös sitä sanota että erilaisuus on rikkautta tms.

Tosin mielestäni ei ärräni kuulosta ällältä, mutta vaikea se on mennä ihan varmana sanomaan.
Kirjoittanut: Cata (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 08.05.2012 20:04
Mulla on pieni ärrävika, joka kuitenkin vaivasi mua sen verran, että vaihdoin etunimeni sellaiseksi ettei siinä tarvitse ärrää pärisytellä. Tosi noloa ja ikänää yrittää esitellä itseään, jos ei saa sanotuksi omaa nimeään... Tämä nyt oli kuitenkin vain osasyy nimenmuutokseen, oli se nimi helkkarin vanhanaikainen ja rumakin.

Mun ärrävikani on kuitenkin tosi huomaamaton - muut huomaa sen ehkä ainoastaan, jos yritän ääntää vaikkapa metri-sanaa selkeästi.
Kihlatullani on kans ärrävika, pahempi kylläkin. Parilla ekoilla treffeillä kuus vuotta sitten se ärsytti mua aivan suunnattomasti, mutta sen jälkeen en oo ikinä edes huomannut asiaa. Itse asiassa se on melkein söpöä.

Olen tällä hetkellä koulunavustajana 1.-luokkalaisille, ja meni tappelevat pikkupojat aika hiljaisiksi kun nauroin niiden "tulpaanvetouhkauksille" ja sanoin miten epäuskottavilta ne vielä kuulostaa, heh...
Kirjoittanut: The Trap-door lover (Jäsen)
  • Lähetetty: 09.05.2012 01:00
Ärräviasta kärsitään täälläkin, eipä tuo tunnu muita haittaavan mutta itse vihaan ja inhoan syvästi tuota ominaisuuttani joka osaltaan on muokannut minusta sen mitä nyt olen, niin hyvässä kuin pahassa.
Olisihan tuo mahtavaa kyetä esittelemään itsensä tuskastumatta ihan niinkuin oikeat ihmisetkin, mutta tämän kanssa on vain elettävä.
Kirjoittanut: Sad Angel (Jäsen)
  • Lähetetty: 09.05.2012 15:28

Lainaus: The Trap-door lover

Olisihan tuo mahtavaa kyetä esittelemään itsensä tuskastumatta ihan niinkuin oikeat ihmisetkin, mutta tämän kanssa on vain elettävä.

oma nimeni alkaa r:ällä, mikä on aika ärsyttävää, viimeksi tänään:
"Mikä sun nimi olikaan?"
"R******...."
"Mitä?"
"R******."
"Nyt en kuullut."
"R******!!!"
Kirjoittanut: WintersWoe (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • • Muokkasi: WintersWoe
  • Lähetetty: 10.05.2012 23:00
Oletteko ihmiset ikinä olleet R-koulussa?
Jos olette niin kannattaa alkaa käyttämään siellä opetettua ärrää.
Itse aloin aikuisiällä käyttämään tätä opetettua ärrää.
Aluksi se tuntui luonnottomalta, mutta nykyään osaan lausua ns. oikean ärraän.
Kirjoittanut: Carmel (Jäsen)
  • Lähetetty: 11.05.2012 14:58
Ässäni suhisee, puheopetustakin koulussa sain, mutta en viitsinyt asetella kieltä tuntien ulkopuolella vaan jatkoin sihisemistä. Eipä tuo ketään tunnu haittaavan.
Kirjoittanut: WintersWoe (Jäsen)
  • • Muokkasi: WintersWoe
  • Lähetetty: 21.05.2012 21:37
Tuo on kyllä toisaalta ihan totta, että ei puhevika mikään paha tai väärä asia ole. Puhevika terminäkin on ehkä hiukan häijy, siis eihän se oikestaan mikään hirveä vika ole, vaan enemmänkin erillaisuutta. Pointti omassa viestissäni oli kuitenkin se että puhe"viasta" eroon pääseminen ei ole mitenkään älyttömän hankalaa, tai ei ainakaan omalla kohdalla ollut.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit