Gootti.net

Nykylasten liian vapaa kasvatus?

Kirjoittanut: Nyxeria (Jäsen)
  • Lähetetty: 26.02.2013 01:22
Itse en yleensäkään kestä lapsia liian pitkään, ja kyllä nuo rellestävät aina missä sattuu. Siinä vaiheessa kun homma menee kuitenkin yli, on yleensä ottaa sellainen tiukka äänensävy käyttöön, ja napata olkapäästä. Olivat muksut aikoinaan ihmeissään, kun kuulapyssyillä ampuivat ohikulkijoita, ja eräss ohikulkija (pitkä nahkainen takki suojaa todella hyvin) tulee ja nappaa pyssyn kädestä. Lähtivät hyvin nopeasti lätkimään siitä kun palautin aseet, mutta eipä ole näkynyt jälkeenpäin. Josko olisivat viisastuneet.

Mutta otsikon kysymykseen:
Osa lapsista on kasvatettu varsin tiukassa ympäristössä. Kunhan ympäristö ei ole liian tiukka, kun pitäisi sitten omia siipiä kokeilla. Esimerkiksi tiukkuuden huono puoli on yleensä kommunikaation puutosta tärkeimmillä alueilla. Sitten on toki vanhempia, jotka eivät pidä kuria ollenkaan, ja tulos on sen mukainen.

Molemmat ääripäät eivät ole ongelmattomia, ja tiedän kokemuksesta (ei nyt ääritapauksista, mutta selkeä ero vanhempien tavoilla kasvattaa) näitä ongelmia.

Mutta kuten isäni on sanonut: "Vanhemman tehtävä ei ole olla lapsen ystävä, vaan vanhempi, ja olla siinä roolissa. Antaa tukea, kun sille on tarvetta, asettaa rajoja, ja tehdä niitä ikäviä päätöksiä, kun niin on tehtävä".

Paras ratkaisu on silti varmaankin se kultainen keskitie, että on myös se hellä vanhempi, kun se tiukka, ja näin tasapainoisesti kasvattaa lapsen. Ja kun lasta kasvattaa, on opetettava kunnioittamaan yhteisiä sääntöjä, ja olemaan nätisti, jotta myöhemminkin olisi jotain tapoja jäljellä.
Kirjoittanut: Satanica (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 26.02.2013 12:42

Lainaus: byron

Oiskohan auttanut kysellä lasten nimiä ja näiden vanhempien nimiä sekä kodin sijaintia, jos oisitte yhdessä lähteneet vanhempien luo asiaa selvittelemään, mutta jos ei siinä vaiheessa lapset vähän säikähdä ja rauhoitu, niin soittaa poliisit paikalle. En tiedä tulisivatko poliisit ja oishan virkavallalla parempaakin tekemistä, mutta lapsien aivotoiminta kun vastaa vissiinkin sosiopaatin aivotoimintaa, en tiedä mitä vaikutusta sillä on jos muut ihmiset antautuvat tuollaisen lasten päähänpistoille.

Jep, mutta täällä päin kakarat eivät kerro, vaan alkavat heti haukkumaan ja kettuilemaan päin näköä. Viimeksi kyselivät käytäntö dildoa, johon vastasin, että en, mutta sä varmaan olet Hiljenivät kyllä, mutta tuskinpa mitään oppineet. .. Asuvat varmasti tässä lähistöllä kerrostalossa, sillä olen nyt tässä useampana päivänä heitä tuossa lähistöllä nähnyt, pitäisikö ihan viedä ko. talon rappukäytävään vihainen lappu ? Rapusta tosin en varma ole, mutta jos saisi johonkin ilmoitustaululle jätettyä nimettömänä?
Kirjoittanut: Capitaine Ina (Jäsen)
  • Lähetetty: 26.02.2013 13:15
Kop kop. Yksi nykylapsi ilmoittautuu.

Jossain on toki vika mutta missä, en osaa sanoa. Kun vertaan omaa käytöstäni samanikäisen mutta huomattavasti tiukemmat säännöt kotona saaneen kaverin käytökseen, en voi väittää että vika olisi ihan puhtaasti vapaammassa kasvatuksessa. Minulla on vakaa uskomus, että ennenkin on osattu käyttäytyä huonosti, mikä ei liene tavattoman kaukana oikeasta kun kuuntelee aikaihmisten juttuja -siis niiden jotka ovat ihan oikeasti eläneet erilaisilla paikkakunnilla, pienillä ja isoilla, 60-, 70- ja 80-luvun. Nykymaailmassa ainakin se on ehkä enemmän laiskaa huonoa käytöstä, joka ei vaadi kovin paljoa omaa ajattelua, kiroilemaan oppii helposti eikä sen tavan omaksuminen ole vaikeaa. Se mihin pitäisi kannustaa on mielestäni juuri oman ajattelun kehittäminen. Malliin ole itsesi, älä osa laumasta, mutta ota silti muiden tunteet huomioon.
Eikä tulevaisuus ole täysin menetetty. Jos pyörii näiden niin sanottujen nykylasten parissa, havaitsee aidosti pohtivia ja perustelevia yksilöitä hyvin nuorissakin. (En voi kyllä kiistää etteikö nuorison kofeiinintarve olisi tyydytetty koko ihmiskunnan eliniän ajaksi tai etteikö kielenkäyttö olisi usein aika rumaa.)
Kirjoittanut: iPOP (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 07.03.2013 23:46
tottahan se on,että nykylapset ovat ihan kurittomia.
ei mitään käytöstapoja!
meno on ihan hullua vaikka ite sanon. ( en ite oo niissä isoissa kessujoukoissa)
esim.joka aamu nään kun tietyt tyypit tulee aina kessulta nurkan takaa ja sit ne haisee ihan savulla.
epäilyttävää? -ei kait nyt sentään!

täällä kainuussa lapset on ihan penikoita.
eikä vaan ne 10-vuotiaat vaan yläasteelaiset ne pahimmat on!
materialismi on ihan kauheeta,täytyy olla uusin puhelin,merkkivaatteet yms.
jos ei oo niin oot se "hyljitty"
olen elävä esimerkki mut I don´t care
seurapaineetkin vielä materialismin lisäksi!
"the head king" sanoo jotain ja sitten kaikkien pitäisi olla samaa mieltä.
itellä oli n.4 vuotta sitten vielä elämä tämmöstä...ja sanon et se oli ihan syvältä!

entäpä se kielenkäyttö?
-ihan kauheeta,joka toinen sana on kirosana.
Vit*u-"siitä puhe mistä puute"
uskon näin...tyypit puhuu aina kuinka mahtavat kessu-paneskelu-huume perjantai niillä oli.
hm...leijuuko vain vai onko vaan niin tyhmiä?

vanhemmat vaan aattelee "meijän Liisa se on niin kiltti" juu varmaan...
"ei se kessua polta" -juu ei tietenkään
onko nuorten kielenkäytössäkään järkeä?
puhuu tyyliin "hae mille ihan vit*un pitkä keppi" O_o
no ei oo siinä tappaoksessa pitkä!

kerran mun ex-kaverin pikkuveli ( about 6-vuotias) huuteli vit'tua ja sit me kysyttiin siltä et tietääkö se mitäs se semmonen meinaa? -kun 2 naista tykkää toisistaan,vastasi poika.
saatiin ainakin kunnon naurut...

ite oon aika ilkee perheelleni.
sanotaan ihan koko perhe tyyliin keskenään "vedä käteen" ja se on ihan normaalii.
mut julkisesti oon niinkuin enkeli.
en usko että kukaan vois aatella et oon tuhmeliini.
no,pervot jutut mulla kyllä on mutta...no en tee kyllä kotitöitäkään mutta...en ainakaa kylillä pyöri paneskelee ja juopottelee
Kirjoittanut: Korinabambi (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 31.03.2013 18:53
Useassakin asiakaspalveluduunissa olleena voisin ilmaista ihmetykseni: miten ihmiset luulevat että kakarat osaisivat käyttäytyä kun nykypäivän aikuisista löytyy niin paljon tympeitä idiootteja. Yleensä lapsi ei hirveän kohteliaaksi ja hyväkäytöksiseksi muutu jos kasvattajien esimerkki ei sellaista ole. Oma kasvatukseni ei tosiaankaan silloin lapsuudessa ollut sitä vapainta mahdollista, mistä olen nykyisin ihan kiitollinen.

Minua ei niinkään ärsytä lasten käytös, mutta vanhempien välinpitämättömyys huolestuttaa. Pääkaupunkiseudulla asuvana ja iltaisin ulkona viihtyvänä sitä joutuu katselemaan varhaisteinien ilta-aktiviteetteja, enkä voi sanoa, että tilanne näyttäisi mitenkään valoisalta. Itse samassa iässä, missä nykyajan kakarat juovat itsensä räkäkänniin istuin kotona pelaamassa videopelejä tai kävin kavereiden kanssa leffassa, oltiin yökylässä tai tehtiin jotain hauskaa, eikä dokattu kampin laitamilla.

Muutenkin hämmentää se, kuinka lasten annetaan liikkua yksin niin paljon: ostoskeskuksessa voi sattua vaaratilanteita, kun kaiken maailman nappulat juoksevat ympäriinsä. Ei se ole leikkipaikka, vaan ostoskeskus. Minusta lapsia ei kuuluisi hankkia, jos koti ei ole tarpeeksi turvallinen paikka ajanviettopaikaksi. Harmittaa nykyajan vastuuttomat vanhemmat. Onneksi joukosta löytyy myös vastuullisempia esimerkkejä.
Kirjoittanut: Hypnosis (Jäsen)
  • Lähetetty: 01.04.2013 14:42
Viime kesänä yhdet pojat, ehkä n. 10-vuotiaat, hilluivat jatkuvasti taloyhtiön pyörävaraston katolla ja tekivät jotain hämäriä stuntteja. Ne pojat eivät siis asuneet meidän taloyhtiössä, ja hyppely ärsytti eniten just ehkä siksi, että niille olisi voinut oikeesti sattua jotain. Pari kertaa komennettiin ne pois. Sitten kun nähtiin yhen kerran toisella niistä pojista pitkä veitsi kourassa, soitettiin nimettömästi poliisit paikalle, ja hah! Ne tulivat. Oli luultavasti hyvä opetus pojille, koska sen jälkeen ei enää heitä näkynyt.
Vanhempana se just huolestuttaa, että minkälaiseen seuraan se oma kullannuppu tulevaisuudessa eksyy, ja kun ei oikeastaan tiedä minkälainen hän on koulussa tai kavereiden seurassa.
Kirjoittanut: Trixena (Jäsen)
  • Lähetetty: 01.04.2013 21:05
Itse asuin eräässä tukipaikassa 11 kuukautta. Siellä oli kolme poikaa, veljekset, ikää 5-8 vuotta.
Tiedän kyllä että heillä oli jotain aivohäiriötä ja ylivilkkautta mutta kerron teille tämän kauhutarinan:
Nämäkolme poikaa huusivat koko ajan. Koko päivän aikana saattoi olla puoli tuntia, että oli hiljaista. He heräisivät kuuden seitsemän aikaan, ja sen takia en lähes vuoteen saanut aamu-unia kun nuo herättivät minut.
He rikkoivat tavaroita ja piirtelivät seiniin: heillä oli muovimukit ja lautaset kun kaikki minkä saivat meni rikki.
Kyseisen talon kaikkiin oviin jouduttiin pistämään lukot kun nuo menivät huoneisiin, ja minultakin varastivat mm. piilarikoteloita.
He tappelivat, juoksivat ympäriinsä löivät toisiaan ja kiroilivat.
Myöskin kaikki ulos vievät ovet olivat aina lukossa heidän karkailuvaaransa takia, ja kun itse meni ulos, piti jonkun hoitsun tulla avaamaan.
Ennen heidän taloaan, ovet olivat auki.
Myöskin, he sen 11 kuukauden aikana pissasivat kolmesti vessan lattialle, ja jotain likaisella vaipalla muita päin heittelyä tapahtui (ei minulle tosin).
Et sellasta. :/
Kirjoittanut: kuopassa (Ylläpitäjä)
  • Lähetetty: 02.04.2013 06:38
Trixena käyttää viestissään vähän turhan huolellisesti sanaa "he", sillä se on varattu ihmisille ja kuvauksen mukaiset olennot eivät ole sellaisia.
Kirjoittanut: Satanica (Jäsen)
  • Lähetetty: 02.04.2013 12:51
Korinabambia kompaten: tosiaan eihän se niiden kakaroiden vika ole, että heittää päässä. Vanhemmathan heidät kasvattavat ja ihmettelen kyllä syvästi, miksi aikuiset ihmiset pelkäävät omia lapsiaan. Miksi pitää hankkia lapsia, jos ei osaa komentaa tarvittaessa tai pelkää sitä?
Kirjoittanut: Vega (Jäsen)
  • Lähetetty: 02.04.2013 20:54
Lapset ovat olleet aika kamalia kaikkina aikoina, ankara kasvatus ja kuri vain esti niitä aiemmin rellestämästä liikaa vanhempien ihmisten nähden Sitä paitsi nämä jälkimmäiset ovat siitä huolimatta aina taivastelleet sitä, kuinka hirveitä nykyajan (ajasta riippumatta) lapset ovatkaan ja kuinka mitään kuria ja järjestystä ei enää ole. Ehkäpä kehitys kehittyy vain koko ajan huonompaan suuntaan?

Mutta joo, kyllähän ne pahimmat tapaukset ovat aika pahoja tänä päivänä. Vanhemmilla ei ole enää mitään kritiikkiä pienokaisiaan kohtaan. Iida-Matti valittaa koulusta tullessaan, että opettaja huusi hänelle (ts. piti järjestystä yllä luokassa) ja äippä ja iskä laittavat oitis reklamaatiot tulelle. Mitä, kasvatuksen ammattilainenko kasvattaa meidän lasta! Ei tule kuuloonkaan. Kultumussuhan voi vaikka pahoittaa siitä mielensä. Ehkäpä lasten hankkimisen äärimmilleen viety suunnitelmallisuus saa nykyvanhemmat näkemään jälkikasvunsa niin jumalaisina olentoina, ettei näihin voi kajota edes ohuin, ehdotussävyisin kehotuksin.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit