Gootti.net

pukuompelijaksi opiskelu

Kirjoittanut: Yoa- (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 21.09.2011 14:30
Wihiiiii.

Muistan kuinka ala-asteella suunniteltiin kaverin kanssa, että musta tulee hänen oma vaatesuunnittelijansa. Sitten piirtelin "vähänsinnepäin" -piirustuksia ja voi että niitä aikoja. Oli hauskaa.
Olen tässä kuitenkin pohtinut tuota pukuompelijanalaa. Tämä datanomiksi lukeminen kun on vähän turhaa, tästä kuiteskaan ammattia saa.
Olen miettinyt, että mimmoiset on pääsykokeet ko. alalle? Tarviiko osata jo ommella, vai voiko mennä ihan aloittelijana? Päästetäänkö semmosia edes, vai nauretaanko päin naamaa
Voiko koulussa tehdä omia töitä, siis itselleen vaatteita, vai täytyykö tehdä pelkkiä koulu- ja asiakastöitä? Saako siellä suunnitella itse vaatteensa?
Kirjoittanut: BronzeRain (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 21.09.2011 15:22

Lainaus: Yoa-

mimmoiset on pääsykokeet ko. alalle? Tarviiko osata jo ommella, vai voiko mennä ihan aloittelijana? Päästetäänkö semmosia edes, vai nauretaanko päin naamaa
Voiko koulussa tehdä omia töitä, siis itselleen vaatteita, vai täytyykö tehdä pelkkiä koulu- ja asiakastöitä? Saako siellä suunnitella itse vaatteensa?

Itse olen opiskellut aiemmin artesaaniksi, johon ei ollut pääsykokeita lainkaan, ja nyt aloitin vaatetusmuotoilun opinnot. No, plussaa on välttävä ompelutaito, ainakin omissa muotoilun pääsykokeissani piti saada kasattua pienen mallinuken päälle jonkin moinen asu. Asusta riippuen tietenkin sitten että pärjäsikö pelkillä nuppineuloilla vai pitikö tarttua neulaan ja lankaan. Kyllä täällä kaikilla taitaa jonkinlaista käsityötaustaa olla, mutta en usko että kukaan nauraa vaikka ei kauheasti osaisikaan heti alkuun. Monta täällä on suoraan lukiosta tulleena.
Riippuu aika pitkälle koulusta varmaan että miten itselleen saa tehdä. Artesaaniksi opiskellessani itselle tehtiin ekavuoden ja valinnaiskurssien työt, muuten asiakkaille. Täällä vaihtelee enemmän, jotkut ovat tainneet tehdä opinnäytetyönkin itselleen, vaikka asiakastöitäkin pitää (ja kannattaa) tehdä. Ja koulun jälkeen tietty saa jäädä omiaan tekemään.
Kaikki vaatteet, niin asiakastyöt kuin omatkin suunnitellaan itse, ainakin näissä kouluissa joissa minä olen ollut.
Kirjoittanut: Chuuko (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 21.09.2011 17:06

Olen miettinyt, että mimmoiset on pääsykokeet ko. alalle? Tarviiko osata jo ommella, vai voiko mennä ihan aloittelijana? Päästetäänkö semmosia edes, vai nauretaanko päin naamaa

Itse opiskelen paraikaan vaatetusompelijaksi/pukuompelijaksi, ja meillä oli pääsykokeet. Pääsykoe sisälsi kolme kohtaa, esittelyteksti itsestä, valokuva jostakin aiemmin valmistamasta käsityöstä ja lisäksi paikan päällä suoritettu käsityö. Paikanpäällä askarreltiin saksikotelo, materiaalit, työtavat ja muoto olivat täysin vapaasti valittavissa. Lisäksi pienryhmissä esiteltiin opettajille itsemme ja nuo kuvat aiemmista käsitöistä, ja siellä oli niin itse neulottua pipoa kuin yläasteella ommeltuja trikootoppejakin. Eli ihan helpoimmista lähtien, ja sisäänpääsyyn ei vaadittu kyllä mitään ihmeitä. Ei välttämättä edes ompelutaitoja, niitähän sinne tullaan opiskelemaan.

Käyn nyt kolmatta vuotta, ja kaikki vaatteet ollaan saatu suunnitella itse, opettaja tietysti on aina neuvomassa ja kertomassa jos joku on esimerkiksi täysin mahdoton toteuttaa niillä tietotaidoilla tai resursseilla joita on käytettävissä, mutta muuten ollaan menty aika oman maun mukaan. Tietysti joitain rajoitteita on kurssin puitteissa, että mitä sitä pitää seuraaavksi ommella, mutta se nyt kuuluu asiaan. Aika paljolti ollaan ommeltu itsellemme, mutta ollaan tehty myös useita asiakastöitä. Koululle ei ole tarvinut ommella oikeastaan mitään pakollista. Itse välityönä olen mm lyhentänyt rehtorin farkkuja ja ommellut uudet verhot kampaamopuolelle...

Mutta hei, ei ompelijanakaan mitään töitä saa.
Kirjoittanut: Contessa (Jäsen)
  • Lähetetty: 22.09.2011 12:39

Mä opiskelen Keudassa Järvenpäässä ja sinne ei ainakaan ollut mitään pääsykokeita. Itselläni on aina ollut peukalo keskellä kämmentä kaikessa askartelussa ja muussa näpertelyssä mutta kun kiinnostusta vaatteisiin oli niin kyllä se siitä sit lähti menemään. Ei todellakaan naureta pihalle vaikka ei osaa mitään, meidänkin luokalla on vain yksi ilmeisesti jonkin sortin ammattilainen ilman tutkintoa ja loput kai ihan tavallisia tallaajia, vaikkakin mitä nyt oon nähnyt, tosi hienoja on kaikkien töistä tullut. Mutta jopa mä olen siellä saanut ihan hyviä numeroita niin ei siihen mitään valmista ammattitaitoa vaadita... Opettaja saattaa vähän hermostua jos joku on ihan toivoton tumpelo, mutta ihan tavallisia ihmisiä siellä koulutetaan.

Sanoisin jopa että voi olla hyväksi jos ei ole hirveästi ommellut etukäteen, koska harrastelijana on saattanut tulla vääriä käsityksiä ja asennoitumisia niihin työtekniikoihin, ja ne täytyy sitten korjata koulussa. Kun ammattilaisten koneet on kuitenkin erilaisia kuin tavalliset kotikoneet, ja ompeluunkin on tietysti omat tekniikkansa. Eihän mitkään putkiasentajatkaan ole ennen niitä asennuksia tehneet...
Kirjoittanut: Lily Symphony (Jäsen)
  • Lähetetty: 11.11.2011 17:25
Yksi kysymys: mitä olennaista eroa on vaatetusalan artesaanilla ja vaatetusompelijalla? Mitä olen netistä yrittänyt lukea, niin molemmat vaikuttavat hyvin samantyyppiltä, ja pitäisi nyt osata ratkaista, että kumpi sopisi itselle paremmin.
Ajattelin hakea Tampereen ammattiopistoon (ompelija) ja/tai Ikaalisten käsi- ja taideteolliseen (artesaani). Tai jos keksitte samoilta suunnilta muita hyviä vaihtoehtoja, niin saa ehdotella.
Kirjoittanut: Yoa- (Jäsen)
  • Lähetetty: 11.11.2011 20:17
Mun mielestä ompelija on enemmän teollisuus ompelua, esim. marimekon vaatteiden tekemistä. Mut artesaani saa tehdä itekseen omia vaatteita. Emmä tiä? Oisko joku tommonen? Fiksumpia kertomaan?
Kirjoittanut: Puppetine (Jäsen)
  • Lähetetty: 12.11.2011 17:51
Itse opiskelen juuri vaatetusartesaaniksi, ja ero vaatetusompelijan koulutukseen on lähinnä siinä, että meillä on enemmän ns. "kulttuuriopintoja", esim. taide- ja pukuhistoriaa ja tuotesuunnittelua. Ompelijat keskittyvät sitten vain tekniikkaan ja rakenteisiin, jne. Näin meillä ainakin (eli me ollaan niitä taidehomoja ja ne toiset tuli vaan oppimaan ompelua).
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit