Gootti.net

Mistä tuntee / tunnistaa toisen / itsensä gootiksi ???

Kirjoittanut: Black_Wings (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 26.05.2009 09:06
Nyt kyllä heitit pahan kysymyksen
en osaa vastata paremmin siihen että mikä tekee gootista gootin ja mistä erottaa että toinen on gootti, muilla on tullut nii hyviä vastauksia et mitäs tähän enää on sanomista

mut itsestäni voin kertoa että tunnen olevani ainakin gootahtava,

tyylissäni käytän aika paljon nahkaa ja tummia vaatteita ja meikkaan aika tummalla itseni,
mutta ei tyyli tee goottia gootiksi ja kyllä päälläni ( asusteissa näkee joskus kirkkaitakin värejä)

sorry kirjoitukseni on aika sekavaa, väsynyt olo ja ehklä kuumettakin tulossa
mutta ihan mielenkiintoinen aihe tämä tällainen
Kirjoittanut: byron (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 18.11.2010 14:35
Piti taas päästä lätisemään. Näin minä erotan porukan (oikein tahi väärin):
Hevarit ja metallistit: yksinkertaiset mustat vaatteet, paljon bändipaitoja ja aika varmasti jotain metallia hohtelee joko vyössä tai kengissä. Yleensä pitkä tukka. Niin ja tietty kuuntelevat metallia. En tosin erota hevareita ja metallisteja toisistaan? Eri vai sama asia?

Gootit: Cyberit nyt tunnistaa, jos on vaan jossain päin ihmistä räikeätä neonväriä, vaikkei muuten selkeästi osaisi sanoakaan.
Perinteiset punk-gootit on vähän vaikeampi erottaa punkkareista (ainakin osa.)
Viktoriaaniset gootit tunnistaa kyllä heti.
Ja lista eri tyyleistä jatkuu, mutta varmasti gootin kuin gootin tunnistaa tummista vaatteista, hiustyylistä, vaatteiden kuvioinnista, mahdollisista koruista ja lävistyksistä sekä niiden kuvioista. Ja musiikkimaku on sitten se joka kertoo kaiken. En sitten tiedä mikä tilanne muualla päin Suomea, mutta täällä päin kaikki pukeutuu mustaan, joten pitää katsoa vaatteita ja yksityiskohtia enemmän, jotta voi varmistua siitä ettei kyseinen henkilö ole gootti. Ja se miksi sillä on väliä minulle, on vaan ihan siksi, kun olen utelias tietämään kuinka paljon meitä täällä on

Ja koska itse olen aika tuore tapaus gootti-maailmassa, en edes uskalla itseäni sillä nimellä kutsua, ennen kuin koen henkilökohtaisesti ansainneeni sen nimityksen itselleni (täsmennän: siis sama se mitä muut sanovat ja miksi minua kutsuvat). Meinaan vaan, että tuosta pyhästä kahdesta: goottirokista ja goottivaatteista, multa uupuu varsinaiset goottivaatteet, ne nk. "heimovaatteet" Ja en siinä asiassa itseäni pakota muokkautumaan jollain tavalla jotta sovin joukkoon, vaan haluan vain etsiä sen oman tyylini sieltä. Etenkin kun goottityyli on kaikista vapautunein tyyli. Tai onhan sielläkin niitä omia vakituisia merkkejä, kuten noi platform-bootsit yms., mutta se että voi itse löytää oman tyylinsä, joka parhaiten itselleen sopii ja tuo persoonansa esille, erottaa sitten yksilön muusta massasta. Voi laittaa riviin kaikki nk. tavikset, eikä erottaisi kuka on kuka (jos vähän kärjistetään... vähän.)
Joten kuulun siihen porukkaan joita ei haittaa/kiinnosta muiden henk.koht.valinnat siinä miten pukeutuu, ja mitä musiikkia kuuntelee ja minkäkin verran, tai haluaako koko loppuelämänsä elää goottina ja niin edelleen. Itse koen löytäneeni vihdoinkin ryhmän jonne voin kuulua kaikkien kiinnostuksenkohteideni kanssa. Että sikäli meinasin jatkaa tällä tiellä aina sinne dementoitumiseen asti Ja kutsua itseäni gootiksi sitten kun siltä tuntuu, sillä ei minua hävetä kuulua johonkin alakulttuuriin. Me ihmiset ollaan kuitenkin aina hakeuduttu ryhmiin, ja yksi sanontahan on: "the more the merrier."
Kirjoittanut: 5ande (Jäsen)
  • • Muokkasi: 5ande
  • Lähetetty: 18.11.2010 17:43
Kysymys on kieltämättä hankala. Ongelmia on tulkitsemisessakin.
Jos joku hyvinkin Cyberin oloinen päättää ettei haluakkaan pitää ehkä vähän hankalia vaatteita joka päivä. Esimerkiksi koulussa, itse ainakin etsin enemmän mukavuutta kuin näyttävyyttä kouluun. Sitten kun kuitenkin kavereiden kanssa tekee jotain vapaa-ajallaan, haluaa ne hienommat tamineet päälleen, muutuuko ihmiskäsitys?
Random ihminen joka kävelee kadulla vastaan ei tiedä aatemaailmastasi eikä musiikkimaustasi mitään. Moni luultavasti leimaa sinut kuutiksi tietämättä tai ajattelematta sen enempää. Ajattelisin goottinimityksen tulevan juuri ulkopuolisilta ihmisiltä. On se sitten ihminen joka sinut tuntee tai joka sinut vain näkee. Ihmisillähän on tarve leimata kaikki eriävä ja ehkä etsiä syytä miksi näin. Leimaaminen auttaa ihmistä hyväksymään. "Tuo on Gootti joten hän varmaan tekee tätä ja tätä ja kuuntelee tätä ja tätä ja hänestä tuli varmaan tuollainen tämän tai tämän takia." Stereotypiat tulevat esille, vaikka eivät leimattavan henkilön kohdalla olisikaan mitenkään päteviä.
"Goottimaisuus" antaa vapauden ilmaista itseään ja ehkä etsiskellä sitä samanlaista joka ymmärtää. Kuin heiluttelisi punaista lippua harmaassa lippumeressä. Itselleni sana Gootti soi kuitenkin pahasti korvaan.
Toisaalta "kuuttiyhteisöön" liittyy monia jotka liittyvät juuri sen takia että haluavat olla se stereotypia.

Öh puhuinkohan itseni pussiin Ei ois eka kerta
Muoks: Olipa huono sanavalinta korjasin :P
Kirjoittanut: Kreivi Arvet (Nimetön)
  • • Muokkasi: Kreivi Arvet
  • Lähetetty: 20.11.2010 18:06

Lainaus: byron

En tosin erota hevareita ja metallisteja toisistaan? Eri vai sama asia?

Hevarilla roikkuu hyvin usein erilaisia kettinkejä vyötäisillä ja he saattavat hyvin usein pukeutua sinisiin farkkuihin. Metallistilla ei ole ketjuja vyötäisillä siis sellaisia todella roikkuvia malleja ja ei KOSKAAN sinisiä farkkuja jalassa, metallistilla on usein jalassaan city-/maastocamohousut tai nahkahousut (harvemmin). Hevarit ja metallistit erottaa myös erilaisista bändipaidoista. Hyvä esimerkki hevarista on esim. Kalmah-nimisen orkesterinsoittajat.

Gootteja en ala erottelemaan koska en ole perehtynyt erilaisten tyylien ominaispiirteisiin mutta kyllä sen erottaa.
Kirjoittanut: Shadow Dragon (Jäsen)
  • Lähetetty: 20.11.2010 20:39

Lainaus: byron

En tosin erota hevareita ja metallisteja toisistaan? Eri vai sama asia?

Hevarit, ainakin sen perusteella mitä itse olen kuullut, kuuntelevat 80 -ja 90-luvun metallia, kun taas metallistit kuuntelevat uudempaa. Sitten pukeutumisesta juuri nuo maastohousut ovat metallisteilla yleisiä, tosin jotkut käyttävät mustia farkkuja, jotkut jopa renksuhousuja. Tosin eipä sillä periaatteessa ole väliä kummiksi heitä kutsuu...
  • Lähetetty: 21.11.2010 12:41
Ok Kiitoksia Kreivi Arvet ja Shadow Dragon. Tosiaan: siniset farkut. Olisinhan minä sitten osannutkin erottaa ne toisistaan jo tuon perusteella.
Kirjoittanut: HepZusi (Mister Halloween 2007)
  • Lähetetty: 21.11.2010 16:00

Lainaus: Kreivi Arvet

Metallistilla ei ole ketjuja vyötäisillä siis sellaisia todella roikkuvia malleja ja ei KOSKAAN sinisiä farkkuja jalassa

Hä mitäs vit-tua mä oon nähny varmaan satoja rässityyppejä joilla on ollu siniset farkut. Eikä mun käsittääkseni noihin hommiin kuulu mitään tietynlaisia tyylirajotuksia vaan hommat pyörii lähes täysin musiikin ja äijjäilyn ympärillä.

Toki kaikkiin musiikkikulttuureihin liittyy tiettyjä yhdistäviä pukeutumishommia mut ne yleisimmin esiintyväthän on lähinnä just jotain mikä on vuosien saatossa tullu normiksi ja usein myös ihan muista seikoista(isot vaatteet köyhyyden takia, doc.martensit ja farkut työväenluokan tamineita ja niin edelleen) vasta jokus glamrockin aikoihin (Bowie, Queen, Roxy Music) alettiin kiinnittää enempi huomiota ulkomusiikillisiin seikkoihin jotka kuitenki liittyy olennaisesti siihen.(en väitä että olivat ekoja koska liittyhän hippikulttuuriinki pitkät tukat jne. mut että pukeutuminen ei oo ikinä ollu niin suuressa osassa musiikkia)

Ja itteasiassa senhän takia koko goottihomma lähti nousuun 80-luvulla kun punkissa ei hyväksytty sellasta ittensä korostamista ni se loi taiteellisille ja taiteellista vapautta haluaville nuorille pakotien kuitenkin samoilla ehdoilla siihen liitty paljon D.I.Y.:ä ja ettei tarvinnu osata soittaa jos halus esiintyä ja koko käsite esiintymisestä muuttu kun ajateltiin, että ihminen itsessään on jo taideteos.

Aika pitkä teksti tuli mutta ärsyttää vaan et vielä 2000-luvulla yritetään tehdä jotain rajottavia sääntöjä pukeutumiseen joka on kuitenki senverran henkilökohtanen asia ettei jengillä pitäis olla nokankoputtamista niiden asioiden suhteen.
  • • Muokkasi: byron
  • Lähetetty: 21.11.2010 16:18

Lainaus: HepZusi

Aika pitkä teksti tuli mutta ärsyttää vaan et vielä 2000-luvulla yritetään tehdä jotain rajottavia sääntöjä pukeutumiseen joka on kuitenki senverran henkilökohtanen asia ettei jengillä pitäis olla nokankoputtamista niiden asioiden suhteen.

No ei näitä varmaan liian tosissaan kannata ottaa Nää mainitut piirteet pukeutumisessa on vaan jotain, jolla voi yrittää päätellä vähän paremmin että minkä tyyppistä musiikkia joku kuuntelee. Ei kai kellään ollut tarkoitusta arvostella tai rajoittaa kenenkään pukeutumista tässä. Mun puolesta jokainen saa pukeutua miten lystää. Se pukeutuminen on vaan sellaista taidetta jota on mielenkiintoista yrittää tulkita.
Kirjoittanut: Natassja (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 21.11.2010 19:39

Lainaus: HepZusi

oon nähny varmaan satoja rässityyppejä joilla on ollu siniset farkut

Hehheh. Tuo on totta! Unohdin mainita sen blogikirjoituksessani.
URL
Tuossa linkki, jos luette älkää suuttuko. Täällä kun pyörii noita (ei, kun meitä!) metallistejakin.
Kirjoittanut: Kreivi Arvet (Nimetön)
  • • Muokkasi: Kreivi Arvet
  • Lähetetty: 21.11.2010 22:43
Todellinen ubertruerässäri ei kyllä pistä sinisiä kivipestyjä farkkuja jalakaan kuin kuoleman uhalla ja silloinkin vain jos kuolema on takuuvarma, hahahahhahahahahhahhaha!

Eilen kävin Impaled Nazarenen keikalla ja minä noudatin aika tiukasti pukukoodia. Eli citycamohousut, panosvyö, mustat maiharit, Suomi Finland Perkele-paita siinä oli tosin läpinäkyvä pääkalloverkkopaita päällä vähän niiku piristeenä ja ettei näyttäisi ihan samalta kuin muut ja saa olla rauhassa, piikkikaulapanta, sekä miun komia lierihattu plus nahkarotsi. Ei hirveesti huvittannu pistää sinne hevariporukan joukkoon pvc-saappaita ja -hametta kun pittiin ja eturiviin menin riekkummaan

Kiitokset Natassjalle tunnistusoppaasta! Aika neutraalihan tuo oli mutta kyllä siinä oli kyllä hyvin paljon tottakin. Näin siellä muuten aivan siun näkösen naisimmeisen mutta en kehannu mennä kysymään että ootko nää Natassja goottinetistä ja jos oot niin helvettiäkös Kuopiossa teet?
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit