Gootti.net

Huomion hakeminen

Kirjoittanut: Vega (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 23.10.2012 16:19
(Ei, en löytänyt mitään tällaista muualta, mutta ihminen on erehtyväinen...)

Mikä pointti on "oudosti" tai muuten huomiotaherättävällä tavalla pukeutumisessa? Oletko vain tullut siihen tulokseen, että koska Suomen laki ja ilmasto estävät ulkona alasti hillumisen, on sama pukeutua sellaisiin vaatteisiin jotka itseä miellyttävät? Pukeudutko itseäsi varten? Mikä sisältö tuolla väitteellä on? Vai käytätkö tietynlaisia vetimiä viestiäksesi jotakin ympäristöllesi? Vedätkö releet päällesi myös täysin yksin ja kaukana kaikesta ollessasi? Vai myönnätkö suoraan hakevasi ulkönäköön panostamisella... *puistatus*... huomiota?

Olisi kiinnostavaa kuulla, mitä foorumin väellä on asiaan sanottavaa. Tarkentaakseni pointtiani, siis siihen väitteeseen, että ulkonäöstä - varsinkin tyylillisesti erikoisesta - huolehtiminen hieman tavallista enemmän tarkoittaa sitä, että henkilö pyrkii tavalla tai toisella, tiedostamattaan tai ei, tyrkyttämään itseään muille ihmisille, sanalla sanoen hakemaan huomiota. Ja tämähän on automaattisesti negatiivista.

Vai onko? Onko huomion hakeminen aina "huomioh***aamista"? Onko poikkeavalla tavalla pukeutuminen sitä? Jos ei, niin miten niin ei? Mikä siinä pohjimmiltaan mättää? Olenko vain missannut jotakin ja koko kysymyksessä ei ole mitään järkeä? Pitäisikö vaihtaa farkkulinjalle jos moiset asiat ahdistavat?

Jos nyt kukaan ymmärsi, mitä ajan takaa, toivoisin kommentteja. Ja toivottavasti keskustelua.

Ja anteeksi, jos tällainen oli jo jossakin.
Kirjoittanut: emanon (Inkvisiittori)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 23.10.2012 16:37
Tämäkin on yllättävän monisyinen juttu. Totta kai erikoisella pukeutumisella haetaan tai ainakin saadaan huomiota. Paikasta ja ihmisistä riippuu miten paljon ja millaista. Periaatteessa jokaisella pitäisi olla oikeus pukeutua niin kuin halua ja saada olla rauhassa, mutta kyllä ihmisen pitää ymmärtää että olemalla hyvin poikkeavan näköinen joutuu väistämättä myös ottamaan vastaan negatiivistakin huomiota. Ihmiset eivät ymmärrä, ovat uteliaita ja osa jopa paheksuu. Sen kanssa on vain elettävä. Yhtä lailla ne positiiviset kommentit ja kehut voivat ärsyttää, jos olet vain maitokauppaan menossa.
Minun mielestäni aikuisen ihmisen pitää myös osata pukeutua tilanteen mukaan. Esimerkiksi työpaikka ei näin yleensä ottaen ole itsensä esiintuomiseen tarkoitettu paikka, vaan sinne mennään tekemään töitä. En siis näe erityisen järkevänä pistää klubivermeitä päälle jos on esimerkiksi perinteisessä asiakaspalveluammatissa.

Se mitä kysyjällä ei kenties ole tullut mieleen on se, että omaan tyyliinsä tottuu. Se tuntuu luontevalta ja vaikka ne vaatteet voivat olla tavallisen ihmisen silmään kovinkin erikoisia, ovat ne kantajalleen usein niin itsestäänselvyys, ettei siihen kiinnitä huomiota. Puhutaan nyt siis sellaisista "arkivaatteista", ei erityisesä bilelookista. Tästä toinen esimerkki voisi olla tatuoinnit. Jos ihmisellä on ollut tatuointeja useita vuosia, ei hän itse niihin kiinnitä enää mitään huomiota, eivätkä ne sinänsä ole välttämättä mitään esittämistä varten. Silti vastaantulija tekee niistä omat päätelmänsä.
Kirjoittanut: Abigor (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: Abigor
  • Lähetetty: 23.10.2012 17:21

Lainaus: emanon

En siis näe erityisen järkevänä pistää klubivermeitä päälle jos on esimerkiksi perinteisessä asiakaspalveluammatissa

....Toisaalta, jos klubivermeet ei mitenkään haittaa kyseisessä työssä, eikä työntekijöille ole univormua tai muuta työasua, en näe, miksi niiden pitäminen olisi jotenkin erityisen väärää. Siis joo onahn kai tuo "massaan sulautuminen" ja huomaamaton olemassaoleminen ihan normaalien hyvien tapojen mukaista, mutta ymmärtänet mitä tarkoitin.

Ja tosiaan, asia ei ole mitenkään yksioikoinen. Huomionhakeminen ei välttämättä ole huono asia, esimerkiksi voisi ajatella että hoppari, hipsteri, gootti ja punkkari kaikki hakevat huomiota samanhenkisiltä ihmisiltä. Että "hei, mäkin tykkään tällaisesta musiikista/elämäntyylistä, mukava tutustua", vaikka sanaakaan ei olisi vaihdettu.
Kirjoittanut: Deadboy (Aktiivi)
  • Lähetetty: 23.10.2012 19:14
Mun mielestä tää skene on täynnä jollain tavalla vähän narsistisia ja omalla tavallaan huomionkipeitä ihmisiä. Sinne on ehkä valikoitunut sellaisia enemmän kuin joihinkin muihin piireihin. No ei kaikki ole todellakaan, mutta sellaisia löytyy niin varsin tunnettujen bändien jäsenistä kuin niistäkin jotka kärttävät mutsiltaan ekoja platformejaan.
Mutta, en mä ole kuitenkaan dissaamassa ketään, koska harvoin sellainen asenne kuitenkaan ihan älysti haittaa vaan se nyt on vaan luonteenpiirre siinä kuin joku muukin. Joitakin poikkeuksia tietty on että alkaa nyppimään. Varmaan vähän joka skeneen on valikoitunut ihmisiä joilla on jotain tiettyjä yhteisiä luonteenpiirteitä makumieltymysten lisäksi.

Muoks, monet myös tiedostaa itse itsessään nämä mainitut piirteensä ja osaavat suhtautua asiaan sopivan itseironisesti
Kirjoittanut: byron (Jäsen)
  • Lähetetty: 24.10.2012 09:11
Itse en pukeudu kovinkaan huomiota herättävästi, mutta kaikki vaatteet ovat mustia, koska en oikein osaa muutakaan väriä käyttää, ja pidän myös maihareita ja joitakin risti/pääkallo-koruja yms. pikkujuttuja, jotka auttavat minua erottumaan hieman paremmin tietyn tyylisuunnan kantajaksi.

Ainahan sitä jokainen yrittää jollain tasolla herättää ainakin jonkun huomiota omalla pukeutumisellaan. Sinkuilla se ois vissiin jonkun kiinnostavan ihmisen huomion herättämistä, jotkut taas pitävät huomiosta ihan muuten vaan ja haluavat joko kylpeä paheksunnan ihanassa valossa tai saada ylenmääräisiä kehuja kaikilta vastaantulijoilta. Molemmat keinot varmasti pönkittävät itsetuntoa. Itse olen aina jossain määrin hakenut paheksuntaa, mutta en sitä kyllä omalla tyylilläni hirveästi herätä Ehkä jos olisin enemmän lävistetty, tatuoitu, täynnä niittejä tai muuten vaan enemmän näyttävän ja "ilkeän" näköinen, voisin saada enemmän paheksuntaa osakseni, mutta en sitten tiedä alkaako nykypäivänä olla jo normaalia nähdä katukuvassa kaiken näköistä porukkaa ilman että se herättää enää mitään suuria tunteita kenessäkään.

Itse kyllä katsoisin ihastelevasti ja hämmästellen, jos näkisin oikein erikoisen ja näyttävästi pukeutuneen ihmisen kävelevän kadulla vastaan. Paheksuntaa en tosin osaisi osoittaa ketään kohtaan. Onhan se oma taiteenlajinsa pukeutua näyttävästi, mielikuvituksellisesti ja silmää miellyttävästi.

Ja mielestäni on tekopyhää pakottaa asiakaspalvelutyössä työntekijät luopumaan omasta tyylistään - näin tiettyyn pisteeseen asti. Itse olen tehnyt asiakaspalvelutyötä, enkä saa edes lävistystä pitää työssäni, vaikkei siitä aiheudu mitään vaaraa tai haittaa. Ehkä en pitäisi mitään solvaavia koruja, kuten pääkalloristi-tyylisiä mahdollisesti kristinuskoa solvaaviksi tulkittavia esineitä, mutta lävistykset, ei mitään ihmisryhmää syrjivät tatuoinnit, tietyt tehtävään soveltuvat vaatteet ja kengät pitäisi saada pitää. Luulisi että maalaisjärjellä mietittynä työntekijä osaisi itsekin ottaa huomioon asiakaspalveluun soveltuvat vaatteet ja korut, mutta en halua kyllä enää palata sellaiseen työhön, jossa pakotetaan ilman mitään oikeita päteviä syitä luopumaan tyylistään. Mikäpäs siinä jos siinä olisi turvallisuus-seikat kyseessä, mutta kun se syy on vaan "no siksi."
Kirjoittanut: Satanica (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 24.10.2012 20:22
Aikanaan kun "aloitin goottailun", en edes huomannut, miten paljon pukeutumiseni herätti närää ja ihastelua. Oli hauskaa kuulla ihmisten kehuja ja näitä legendaarisia " Miten sä voit kävellä noilla kengillä?" tai " Ootko maskeeraaja kun osaat noin hyvin meikata?" ja " Mistä sä ostat noita sun vaatteita?"

Jotenkin sitä sitten alkoi tajuamaan hyvän päälle enemmän ja enemmän ja oikeastaan nauttii ihmisten kehuista. Miksei nauttisi? Itse olin ylä-asteella jokseenkin kiusattu, joten kehut vain miellyttivät ja ilahduttivat.. Mutta sitten tietysti on näitä negatiivisiakin kommentteja, jotka pilaavat kaiken. Tavalla tai toisella kyllä tykkään huomiosta ja olla erilainen, mutta töissä on pakosta nipistää omasta meikistä ja vaatteista. Tavikseksi en missään nimessä muutu töiden ajaksi, vaan erotun sielläkin, mutta laimeammin, mitä "vapaa-ajalla". En ole koskaan pitänyt siitä, että joissakin työpaikoissa kirjaimellisesti pakotetaan pukeutumaan massamaisesti, koska näiden jeesustelijoiden mukaan tatuoinnit ja isot rajaukset antavat huonon, epähygieenisen kuvan ja ensimmäisenä tulee mieleen joku narkkari. Miten naurettavaa! Onneksi olen tällä hetkellä sellaisessa paikassa töissä, jossa voin olla oma itseni - tosin hieman neutraalimmassa muodossa. Koulussa sen sijaan olen oma itseni ja pukeudun itselleni "normaalilla" tavalla.

Täytyy siis myöntää, että on hauskaa ihastuttaa ja kauhistuttaa ihmisiä, mutta painotan, että pukeudun "tavisten" mielestä radikaalisti siksi, että itse tykkään erikoisemmista vaatteista ja meikkaustavasta ja ihan itseäni varten pukeudun, en kenenkään muun. Jos jotakuta muuta haluaisin miellyttää, niin en olisi sitä mitä haluaisin olla.
Kirjoittanut: Cata (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 29.10.2012 14:34
Mä yritin tässä pari vuotta "normaalintaa" tyyliäni - kasvatin sivukaljut pois, pidin punaista ja oranssia polkkatukkaa (räikeän oranssi polkkatukka oli mun entiseen tyyliin nähden varsin "normaali"), annoin lävistysten kasvaa umpeen, mutta sitten iski identiteettikriisi: ketä v-ttua oikein yritän miellyttää tavistelullani? Peilikuva näytti väärältä.
Joten vedin sivukaljut takaisin, rastat päähän ja snake bitesit takaisin. Ei mun tarvi näyttää töiden vuoksi normaalilta vielä moneen vuoteen.

Lainaus: Vega

Tarkentaakseni pointtiani, siis siihen väitteeseen, että ulkonäöstä - varsinkin tyylillisesti erikoisesta - huolehtiminen hieman tavallista enemmän tarkoittaa sitä, että henkilö pyrkii tavalla tai toisella, tiedostamattaan tai ei, tyrkyttämään itseään muille ihmisille, sanalla sanoen hakemaan huomiota.

Minä pukeudun vaatteisiin, jotka näyttävät ja tuntuvat hyvältä päältä, jos kysyt keltä tahansa tavispennulta niin se vastaa omasta tyylistään samoin. En yritä tarkoituksella provosoida, herättää paheksuntaa, ärsyttää saatika herättää huomiota tyylilläni. Tuntemattomien ihmisten tuijotukset, positiiviset tai negatiiviset kommentit, valokuvaaminen, ei oo musta mitenkään imartelevaa eikä se rakenna tai kohota mun egoani mitenkään.
Kirjoittanut: Jezebel (Jäsen)
  • Lähetetty: 03.11.2012 11:41
Sama täällä, pukeudun vaatteisiin jotka miellyttävät minua ja tuntuvat hyviltä. Tosin käytännöllisyys menee usein tyylin edelle, samettihame kerää elukoiden karvoja ja tuulihousuissa on helpompi rymytä koiran kanssa metsässä.

Töissä olen käyttänyt joko firman kamppeita tai omia, oma tyyli ei ole ihan sieltä erikoisimmasta päästä, joten vain kaikkein näyttävimmät vaatteet on helppo jättää pois, tyyliin pvc-kynähame. Nilkat tuskin kestäisivät koko päivää kovin hurjilla koroilla, joskus koulun Itsenäisyyspäivän juhlallisuuksiin laitoin tekomokkasaappaat jossa on noin 15cm plato. Samaan läjään laitoin tyllihameen ja alle toisen muhkeutta tuomaan, muoviluisen korsetin ja muistaakseni oli musta pitkähihainen kauluspaita, tapahtumasta on aikaa. Halusin omalta osaltani kunnioittaa tilaisuutta, kun kyse on kuitenkin itsenäisyydestä. Perhe ja mies tukevat minua tässä tyylissä ja etenkin äitini on aina kyselemässä mitä laitan päälle jos on keikka tmv tapahtumaa. Harvemmin minua tuijotellaan, tai sitten en tajua. Pinkki tukka oli sellainen joka keräsi katseita, se oli ihan hauskaa, varsinkin lapset tykkäsivät ja ihastelivat. Harmi kun ei mokoma pysynyt ja jouduin luopumaan siitä.
Kirjoittanut: Verity (Jäsen)
  • • Muokkasi: Verity
  • Lähetetty: 03.11.2012 17:07

Lainaus: Jezebel

tekomokkasaappaat jossa on noin 15cm plato. Samaan läjään laitoin tyllihameen ja alle toisen muhkeutta tuomaan, muoviluisen korsetin ja muistaakseni oli musta pitkähihainen kauluspaita, tapahtumasta on aikaa

Vastaavanlaisia tuli itsekkin harrastettua yläasteaikoina. Nykyään tyylini on huomattavasti harkitumpaa. Silti viimeksi pari viikkoa sitten hississä joku naapurin täti yläkerrasta kehui kovasti neonpinkkejä verkkosukkahousujani. Useimmiten nykyään saamani huomio on positiivista, mutta tyyliin liittyy myös jonkin verran negatiivisia asioita. Ystäväni lopetti gootteilun joksikin aikaa sen vuoksi, että koki sosiaalisen elämän olevan paljon helpompaa "tavallisena". Haittana siinä kuitenkin oli se, etteivät uudet tuttavuudet sitten omaa ollenkaan samoja kiinnostuksenkohteita. Tietty ulkonäkö auttaa tutustumaan tietyn tyyppisiin ihmisiin.

Lävistyksissä on vielä se jännä juttu, että ovathan korvalävistyksetkin lävistyksiä, mutta niiden käyttö ei tunnu hygienian puolesta haittaavan jos niitä jollain tädillä on. Lävistys itsessään ei siis välttämättä ole ongelma, vaan paikka johon se on sijoitettu.
Kirjoittanut: Hohoton (Jäsen)
  • Lähetetty: 03.11.2012 22:43
Minä pukeudun vain itseäni varten enkä tajua että mitä järkeä on laittauta toisia varten, silloin kyllä jos on viikonloppu eikä tarvitse käydä koko päivänä missään niin viihdyn koko päivän yövaatteilla.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit