Gootti.net

Gallup: Eettinen pukeutuminen

Kirjoittanut: DarkPrincess (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • • Muokkasi: DarkPrincess
  • Lähetetty: 05.11.2012 23:29
Hei vain kaikille. Teen uskonnon tunnille ryhmäni kanssa esitelmää eettisestä pukeutumisesta. Päätimme ottaa esimerkeiksi muutamia eri pukeutumistyylejä ja koska minä tällä palstalla pyörin, tuli minun osakseni kysellä kanssasynkiöiltä heidän mielipiteitään. Eli olisin todella kiitollinen vastauksista. Lyhyestä virsi kaunis: mitä mieltä te olette esimerkiksi nahkatakeista/muista nahka vaatteista ja turkiksista? Onko teillä jotain, mitä ette eettisistä syistä päällenne pukisi? Toivoisin todella, että vastaatte, siitä olisi iso apu

Muoks: Laitetaas nyt tähän aloitukseenkin hämmennyksen välttämiseksi se, että siis tosiaan minun osuus on vain eläinten oikeudet pukeutumisessa. Toisella ryhmän jäsenellä on ihmisoikeudet (esim. lapsityövoima jne.). Jaettiin neljän kesken, että kaksi tekee eettisestä pukeutumisesta ja toiset ruoasta ja nämä vielä yhden ihmisen työmäärän pienentämiseksi eri ihmiselle eläimet ja ihmiset..
Kirjoittanut: kiki (Jäsen)
  • Lähetetty: 06.11.2012 09:50
Itse en laittaisi aitoa turkista ikinä päälleni, en pidä ajatuksesta että eläin tapetaan vain turkin takia (tai vaikka sitten joidenkin sarvien tai hampaiden takia). Nahkatakit ja-vaatteet on sitten asia erikseen, useihan ne taitaa olla eläimestä joka on lihaksi teurastettu niin en näe siinä mitään vikaa.
Kirjoittanut: Nordis (Jäsen)
  • Lähetetty: 06.11.2012 10:51
Luulin että tämä olisi avautuminen siitä, miten ainuttakaan mustaa vaatekappaletta ei tunnu saavan sellaisten sertifikaattien kanssa mitkä edes väittäisivät etteivät ne tai niiden materiaalit ole lähtöisin jostain Laosin hikipajasta. Vastataan siis kysymykseen, että eettisistä syistä kulkisin näillä valikoimilla varmaan perse paljaana, mutta koska pukeutuminen on hienoinen välttämättömyys niin "poissa silmistä, poissa mielestä" on valitettavasti se ainut vaihtoehto. Hämmennetään soppaa nyt vielä vähän toteamalla että turkishan on ihan yhtä eettinen kuin mikä tahansa nahkatuote. Eläinten olot ovat ihan yhtä ankeita ja kuten nahankin kanssa, koko elukka käytetään hyödyksi
Kirjoittanut: byron (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: byron
  • Lähetetty: 06.11.2012 11:31

Lainaus: Nordis

turkishan on ihan yhtä eettinen kuin mikä tahansa nahkatuote. Eläinten olot ovat ihan yhtä ankeita ja kuten nahankin kanssa, koko elukka käytetään hyödyksi

En ole ekspertti, mutta olen itse käsittänyt sen niin, että turkistarhauksen ketuista käytetään vaan se turkki. En ole ainakaan kuullut minkinliha pihveistä

Maihareissani on todennäköisesti oikeaa nahkaa. Ehkä myös hanskoissani. On todella vaikeaa löytää tekonahkaisia vaatekappaleita, vaikka niitä varmasti on. Ihan pelkän edullisuudenkin takia haluaisin mielummin tekonahkaa. En tosin muuten tiedäkään, että onko tekonahka vaatteissa liian heikkoa tai jotain? Että onko niitä edes olemassa.
Mutta osassa nahka- ja turkistuotteissa on kyllä käytetty koko eläin. Sitä en kiellä.
Kirjoittanut: Morgan Blood (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 06.11.2012 15:10
Käytän nahkaa enkä koe sitä eettisesti vääräksi. Nahka on kestävää ja kestää hoidettuna vuosikausia kovassakin menossa (josta todisteena n. 8 vuotta rymynnyt takkini, joka kaksi vuotta ollut vähemmällä käytöllä sillä hartiat sanovat stoppia). Kummallita tosin, että aloituksessa otettiin huomioon eläimet, muttei millään tavalla ihmisoikeuksien toteutumista vaatteiden valmistuksessa vaikka puhuttiin yleensä eettisyydestä.
Kirjoittanut: DarkPrincess (Jäsen)
  • Lähetetty: 06.11.2012 15:26
Joo siis meillä on jaettu ryhmän kesken aiheet tähän projektiin, mulla on eläinten oikeuksien näkökulmasta. Ihmisoikeudet on toisella jäsenellä.
Kirjoittanut: Nordis (Jäsen)
  • Lähetetty: 07.11.2012 10:00

Lainaus: byron

En ole ekspertti, mutta olen itse käsittänyt sen niin, että turkistarhauksen ketuista käytetään vaan se turkki. En ole ainakaan kuullut minkinliha pihveistä

Onhan niissä eläimissä paljon muutakin kuin turkki ja kaikki teurasjäte myllytetäänkin pääosin seuraavien turkiseläinten rehuksi

Jos nyt unohdetaan kaikki muu ja keskitytään vain elukkaperäisiin materiaaleihin, niin kyllä meikäläinen jättää turkit kauppaan. Mietin juuri että millä oikeutan sitten nahkan käyttöni, eikä sille kyllä mitään eettisiä tai moraalisia perusteita pysty keksimään. Hyvä materiaali joo, mutta niin on turkkikin. Molemmat ovat sekä ympäristön että eläinten oikeuksien kannalta yhtä katastrofaalisia.
Kirjoittanut: Morgan Blood (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 07.11.2012 13:46

Lainaus: DarkPrincess

Joo siis meillä on jaettu ryhmän kesken aiheet tähän projektiin, mulla on eläinten oikeuksien näkökulmasta. Ihmisoikeudet on toisella jäsenellä.

Aa, allright. Olen sitten hiljaa asiasta enkä inise

Tarkennetaan nyt vielä omaani, että tiedostan kyllä eläinten pitoon liittyviä ongelmia, jne. mutta verrattuna moniin tekotuotteisiiin, nahkaan ei tule esim. muovipohjaisia rakenteita yms. (yms. koska olen kemian saralla varsin rajoitettu tiedoissani :P ), joissa on sitten muuhun kuin eläinten pitoon, ja niiden pidon kuormittaviin seikkoihin liittyviä ympäristöllisiä (ja nykyään yhteiskunnallisiakin) ongelmia joihin on lisättävä tuotteiden nopea kierto, etenkin kovassa käytössä (jota on kokemukseni mukaan kenkien suhteen jopa autottoman pitkät päivittäiset kävelyt! Olen kävellyt monet muovipohjaiset kengät paloiksi ihan parissa
kuukaudessa).

Näitä en tosin pohdi tuotetta ostaessa. Arvostan eläimiä ja rakastan niitä, mutta niiden hyödyntämistä vaatteissa en ole kokenut ikinä moraalisesti vääräksi. Tosin en myöskään halua perustella käyttöäni millään nihilistisellä asenteella. Varsinaista perustettahan käyttää nahkaa ei nykyään ole, jos siis kokee sen haittaavan eettisiä kantojaan, sillä vaihtoehtojen meri on valtamerenlaaja.

Sanottakoon, että luen turkiksen kuitenkin isoksi ongelmaksi verrattuna. Johtuen ehkä omasta asennoitumisestani statussymboleita yms. kohtaan, jollaiseksi turkistuotteet on väännetty (otetaan asianomainen vertaus "turkismummo" tai vielä parempana huumoriesimerkkinä pomoni pikaruokala-aikoihini: leidi sai ravintolapäällikön tittelin kun edellinen menetti hermot 40v:nä, kun omistaja halusi, että nyt palkataan vain alaikäisiä, koska halvempaa :P Uusi pomo hankki sitten viikossa muhkean turkin ja alkoi tuijottaa jengiä pitkin nenänvartta. Siinä kohtaa vattuilun sijaan päätin palata opiskelemaan ).

Vastustan kuitenkin, yhtälailla turkinkin suhteen, ns. kieltopolitiikkaa. Ennemmin olisi tärkeää muuttaa ihmisten ajattelua tuotetta kohtaan sillä se kuihduttaisi alaa eikä siirtäisi asiaa vain ongelmaksi muualla.
Kirjoittanut: Chuuko (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 07.11.2012 17:50
En ole kasvissyöjä, viherpiipertäjä enkä muukaan puiden halaaja, joten en ajattele eläinperäisten tuotteiden käyttöä minään massamurhana. Tein tästä samasta asiasta pienimuotoisen pohdintaesseen viime vuonna nahkakurssin yhteydessä, ja päädyin siihen tulokseen että nahka on monesti parempi vaihtoehto kuin keinonahka, vaikka eläinten kasvatus voikin olla melko huonosti hoidettu homma.

Nahka kuitenkin kestää parhaimmillaan vuosikymmeniä, keinonahat nimenomaan tehdään muovista tai jostain muusta mönjästä, eivätkä kestä kulutusta eikä aikaa läheskään saman tasoisesti.

Turkiksen kasvatus turkiksen vuoksi on kieltämättä karmea ajatus, enkä itsekään kyllä turkista pukisi päälleni. En pelkästään sen ällöttävyyden vuoksi, vaan ihan jo ulkonäöllisistä seikoista johtuen. Nahkaahan se turkiskin on. En vain tykkää. En tosin käytä nahkaakaan kuin kengissä, vöissä ja laukuissa. En ehkä osaisi pukeutua kokonaiseen nahkaiseen vaatteeseen. Ja on meillä nahkasohva... Monta mäkkärin kasvattamaa pihvilehmää on tämänkin vuoksi tehty.
Kirjoittanut: Carmel (Jäsen)
  • Lähetetty: 07.11.2012 19:07
En juuri pidä nahasta enkä turkeista noin esteettisistä syistä, vaikka kaunis tekoturkisreunus voi tyylikäs ollakin. Haluaisin pukeutua eettisesti - ei orjatyövoimaa, ei elävältä nyljetyn kiinalaisen kissan nahkaa - mutta en voi taata ettei sellaista ole tapahtunut. Ajatus on kyllä kuvottava.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit