Gootti.net

gootille sopiva ammatti ?

Kirjoittanut: gothic girl (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • • Muokkasi: gothic girl
  • Lähetetty: 01.03.2014 14:41
Mikä ammatti olis sellainen, et vois olla oma ittensä ja pukeutua niin kuin haluaa (gootti tyyliin) ?
Kirjoittanut: Nyxeria (Jäsen)
  • Lähetetty: 01.03.2014 18:22
Muusikko tai muu taiteilija (tai sopivalla klubilla/ pubilla työskentelevä, vaikka DJ) Asiakaspalveluissa katsovat voimakkaasti kieroon. Myös etätyövaihtoehdot on aika onnistuvia, kuka käskee miten pukeutuu kotona, on vaikka alasti. Mutta harvassa ovat ne työt, joissa voi näyttäytyä ihan parhaimpiin pukeutuneena
Kirjoittanut: gothic girl (Jäsen)
  • Lähetetty: 01.03.2014 18:46
Kiitos vastauksesta

Lainaus: Nyxeria

Mutta harvassa ovat ne työt, joissa voi näyttäytyä ihan parhaimpiin pukeutuneena
niinpä
Kirjoittanut: Abigor (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 01.03.2014 20:18
Haluaisin uskoa, että lähes mikä tahansa työ mikä ei vaadi erityisiä fyysisiä ponnisteluja tai suojavarusteita. Sitä mukaa kun ns. "vanha raha" poistuu johtoportaasta, tuntuu työyhteisöjenkin vaatimukset löyhentyvän - gootahtavasti pukeutuneita ihmisiä on itsellä tullut vastaan muun muassa kirjastonhoitajina ja palkanlaskijoina.

Ja siis, onhan esimerkiksi ns. "renesanssi gootti" (onko tuolle parempaa termiä? kai) on varsin asiallinen pukeutumistyyli, cyber- ym "shokkigootti" tyylinen pukeutuminen on varmaan vaikeampi säilyttää esim. hotellin vastaanottovirkailijana.
Kirjoittanut: Nordis (Jäsen)
  • Lähetetty: 02.03.2014 13:13
Kuten Abigor tuossa sanoi niin aika monessa ammatissa saa nykyään olla niin kuin haluaa. Mutta kannattaa ehkä kuitenkin valita vaatteet työn mukaan eikä toisin päin, sillä voi olla pidemmän päälle elämää helpottava vaikutus
Kirjoittanut: Satanica (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 03.03.2014 17:02
Minä itse henkilökohtaisesti vihaan sitä, ettei töihin voi mennä "sellaisena kuin haluaa", etenkin, jos on sellainen fiilis, että haluaisi olla nätin näköinen. Sitä on vain pakko riistää omasta ulkonäöstä, etenkin asiakaspalvelutyössä, jossa itse olen.

Hiusten väristä minulle ei koskaan ole tähän asti (hiusalalla siis) tullut sanomista, sillä hiusalalla erikoinen tukka on aina hyvä juttu, kunhan muuten on siisti. Kieltämättä ärsyttää, kun ei voi töihin pistää "normaaleja meikkejä",vaan pitää tyytyä pelkkään ripsariin ja kulmakarvoihin.. Mutta nyt näin tässä vuosien mittaan on tajunnut, että eihän se ketään "epägootikkaampaa" tee, jos töissä on vähän erinäköinen kuin muuten

Riippuu siis hirveästi alasta. Toiselta ammatiltani olen kosmetologi ja sillä alalla sitä sorsintaa saikin kokea oikein olan takaa, kun minkäänlainen pukeutuminen ei tuntunut kelpaavan.

Mielestäni jokainen saa olla oma itsensä, kunhan on siisti ja sen näköinen kuin alan töissä pitäisi olla. Itselleni tosin ei tulisi mieleenkään pukeutua töihin mihinkään korsettiin tai pvc:hen ihan vain sen takia, ettei niissä mitään töitä todellakaan tehdä.. Saatika sitten ihanissa korkeakorkoisissa kengissä. Asiakaspalveluammatissa kun pitäisi olla helposti lähestyttävän näköinen, niin pitää vähän miettiä, miltä näyttää, vaikka omallakin kohdalla se tekee tiukkaa toisinaan.

Sen olen päättänyt, että meikistä voin tinkiä, mutta hiustenväriä en ala muuttamaan. Jos en kelpaa johonkin pinkkipäisenä, niin se on sitten voi voi
Kirjoittanut: BronzeRain (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 03.03.2014 17:13

Lainaus: Nordis

Mutta kannattaa ehkä kuitenkin valita vaatteet työn mukaan eikä toisin päin, sillä voi olla pidemmän päälle elämää helpottava vaikutus.
Nimen omaan. Olen vaatetusalalla, missä nyt äkkiseltään luulisi että saa pukeutua ihan juuri kuin huvittaa. Luulisi. Mutta oikeastaan, koska oma tyyli on myös käyntikortti ja osa ammattia, se pitää muovata sen brändin mukaan johon aikoo työllistyä. Itse olen vasta viimeaikoina suostunut myöntymään tähän, ja huomannut heti työmarkkinat suotuisammiksi kun muokkaan lookkini hakemani työn mukaan. Toisekseen, kyllähän sitä väkisinkin vaikutteet tarttuvat kun muodin kanssa sählää, ja huomaan muuttuvani päivä päivältä hipsterimmäksi...

Oma unelma-ammattinihan on muodin sijaan teatteripuvustuksen parissa, ja siellä kyllä saa valita tyylinsä vapaammin. Jännästi siinäkin huomaa ottavansa vaikutteita aina kulloisestakin projektista, viime kesänä hullaannuin 70-lukuun kun tein sinne sijoittuvaa puvustusta. Joskus sitä siis antaa ihan huomaamattaankin periksi, eikä siinä ole mitään pahaa. Minusta olisi tylsää pysyä jatkuvasti samassa tyylissä.
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 09.03.2014 14:48
Minulla tyylini ei palkkatyössäni oikeastaan näy, koska elintarvikeita valmistavassa tehtaassa siivotessa on aina tietty työvarustus, kaikki korut pitää poistaa ja hiukset ovat sellaisen kertakäyttöpäähineen alla. Mutta en minä kyllä siellä omissa vaatteissani haluaisikaan olla, sillä se on todella sotkuista työtä!

Työharjoitteluissani (viimeisimpänä Kansallisoopperan lavastamo) hiusvärini toki näkyy, mutta hiukset ovat tiukalla nutturalla työturvallisuuden ja yleisen mukavuudenkin vuoksi. Itse hankkimani työvaatteet ovat alunperin mustia, mutta kyllä ne ovat tätä nykyä melkoisen värikkäät, kun niihin on saanut aikojen saatossa vaikka minkä väristä maalia ja liimaa.

Useimmat työpaikat ovat kuitenkin sellaisia, että ei niihin ihan hirveän räväkän näköisenä voi mennä. Hieman suopeammin tosin nykyään erilaisiin ulkonäköihin suhtaudutaan, joten kyllä niitä ns. oman lookin työpaikkojakin löytyy. Useimmiten nuo kieltoasiat ovat kuitenkin turvallisuus- ja hygienia-asioita, ja tietty jossain asiakaspalveluammateissa se neutraali ulkonäkö on parhain ihan puhtaasti sen takia, että asiakkaina käy kaiken maailman ihmisiä - jotkut mummot kun ottavat nokkiinsa vähän kaikesta.
Kirjoittanut: Nocturne (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 24.04.2014 11:42

Lainaus: gothic girl

Mikä ammatti olis sellainen, et vois olla oma ittensä ja pukeutua niin kuin haluaa (gootti tyyliin) ?

Jäin oikein miettimään tätä, mutta tulin siihen tulokseen, että ei juuri mikään ellei tee kotoa käsin töitä, kuten Nyxeria mainitsi.

Lainaus: Abigor

gootahtavasti pukeutuneita ihmisiä on itsellä tullut vastaan muun muassa kirjastonhoitajina ja palkanlaskijoina.

Minä en ole palkanlaskija, mutta aina silloin tällöin olen kirjastossa töissä ja koen saavani pukeutua aikalaikka vapaasti ja haluamallani tavalla. Huomioon otettavaa on kuitenkin se, että se on asiakaspalvelua ja sääntönä ainakin omassa kirjastossani on, että ei mielellään mitään liian paljastavaa vaatetta. Pääkallopaidat ovat kuitenkin olleet ok, kukaan ei myöskään kommentoinut "psycho ward" paitaani.

Mutta sanoisin, että opiskele itsellesi sellainen ammatti, joka kiinnostaa ja jota voit kuvitella tekeväsi. Sen jälkee voit miettiä mitä voit sinne laittaa päällesi tinkimättä liikaa omasta tyylistäsi. Esim. kirjastossa liehuvat hihat eivät todellakaan ole kovin käytännölliset. Onkin olemassa sellainen käsite kuin 'corporate goth', eli työelämän gootti.

Suosi lempiväriäsi ja yhdistä mustaan (tietenkin lempiväri voi olla musta), lisää pieniä koruja mikäli mahdollista, luurangot korviin tai lepakot yms. pieniä juttuja.

Tämä ei ehkä suoraan vastannut kysymykseen, mutta toivottavasti antoi pieniä vinkkejä.
Kirjoittanut: Elisabet Addams (Jäsen)
  • Lähetetty: 02.07.2014 18:37

Lainaus: BronzeRain

Toisekseen, kyllähän sitä väkisinkin vaikutteet tarttuvat kun muodin kanssa sählää, ja huomaan muuttuvani päivä päivältä hipsterimmäksi...
Alaa opiskelevana huomaan olevani samassa veneessä Olen nykyään paljon avoimempi uusille trendeille, vaikka yleensä omaksunkin niitä yhden sesongin jäljessä.

En ole vieläkään nyt mikään ihan tajuttoman vanha, mutta pakko sanoa, että teininä oli paljon ehdottomampi oman tyylin suhteen. "Käytännöllisyydestä viis, näytän juuri siltä kuin huvittaa" ajatus on muutenkin kaikonnut kun pyörittää omaa arkea omassa kämpässä. Komppaan siis muita siinä, että kannattaa valita tuleva ammatti sen mukaan mihin löytyy lahjakkuutta ja kiinnostusta, eikä sen mukaan miltä siellä saa näyttää. Olisi ehkä arki vähän mielekkäämpää.

Lainaus: Nocturne

Suosi lempiväriäsi ja yhdistä mustaan (tietenkin lempiväri voi olla musta), lisää pieniä koruja mikäli mahdollista, luurangot korviin tai lepakot yms. pieniä juttuja.
Toimii! Suoritin juuri työharjoittelun oman alani isossa yrityksessä. Homma oli siis käytännössä toimistoduunia, mutta mitään ehdotonta jakkupukukoodia ei ollut. Kunhan vaan on siistit vaatteet joissa viihtyy. Käytin usein esim. siistejä mustia farkkuja ja mustaa t-paitaa tai paitaa, jossa on hillitty printti. Lisäsin asuun tyyliin sopivia koruja. Minulla oli esimerkiksi kaulakoru, jossa oli käytetty Romeron Kuolleiden aamunkoittoon liittyvää lehtileikettä, jossa kaukana niityllä kävelee pari zombia, joita ei niin kaukaa sellaisiksi kukaan genreä tuntematon tunnista.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit