Gootti.net

Jokelan Ampumavälikohtaus

Kirjoittanut: pikkumyy (Nimetön)
  • Lähetetty: 18.11.2007 21:34

Lainaus: Evelyn

Inhoan meidän koulun terkkaria, en olisi ikinä voinu kertoa sille mitään. Saati sitten meidän koulun psykologille.

En mäkään olis voinu meun yläasteen terkkarille mitään kertoo, mut onneks ei ollu mitään erikoista kerrottavaakaan. Psykologilla meillä ei kertaakaan käyty jossei erikseen pyytäny..
Kirjoittanut: Sire (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: Sire
  • Lähetetty: 18.11.2007 22:00
Koulussa terkkarille pääsee kun on aihetta. Opettajat huomaa kun oppilaalla on sormi irti, jalka poikki ja silmä poskella ---> apu. Mutta sitten kun jollain menee pään sisällä joku piuha poikki...ei sitä niin helposti huomaa. Jos ollenkaan. Vaikka avuntarve voi olla yhtä kipeä kuin ensimmäisessä tapauksessa.

Voisihan sitä alkaa kierrättää kaikki oppilaat kuukauden välein terkkarin ja kuraattorin kautta, mutta:

1. se maksaisi paljon
2. se olisi monen oppilaan kohdalla turhaa
3. mielenterveysongelmista kärsiviä varmasti livahtaisi seulan ohitse

Kannatan kuitenkin mielenterveyden hoitoon käytettävän rahamäärän nostamista. Se on paljon parempi vaihtoehto kuin koulun kaikkien ovenpielien verhoaminen metallinpaljastimilla. On järkevämpää selvittää vinksahtamisien syitä ja yrittää korjata ongelmia, kuin lakaista asia maton alle ja peittää särö purkkapaikalla.

muoks: kaksi edellistä postausta esimerkkinä tuohon kolmoskohtaan liittyen
Kirjoittanut: Cata (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 19.11.2007 12:37

Lainaus: Sire

Koulussa terkkarille pääsee kun on aihetta. Opettajat huomaa kun oppilaalla on sormi irti, jalka poikki ja silmä poskella ---> apu. Mutta sitten kun jollain menee pään sisällä joku piuha poikki...ei sitä niin helposti huomaa. Jos ollenkaan. Vaikka avuntarve voi olla yhtä kipeä kuin ensimmäisessä tapauksessa.

Kyllä tän tapauksen kohdalla muiden oppilaiden olis pitänyt toimia.
Mulla ei varmasti ole ollut yhtä vakavia mielenjärkkymisiä, silti joka vuosi mut on terkkarille lähetetty. joko opettajien tai opon tai vanhempien yhteydenoton jälkeen.
Ei se olis vaikeeta.

Suurimmalle osalle se kolme kertaa varmaan on riittävä määrä, mut ei kaikille. Useampi käyntierta ei tekis hallaakaan.
Kirjoittanut: Jennife (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 19.11.2007 14:45
Mulla on sellane todella vahva tunne, että oisin nähny Auvisen monia kertoja,
suoraan sanottuna että se ois ollu mun tuttu. no, voihan Auvinesessa olla vaa jotai
samaa näköä jonku muun kanssa, mutta eikös Auvisen äiti ollut oululainen?
  • Lähetetty: 19.11.2007 19:18

Lainaus: Cata

Kyllä tän tapauksen kohdalla muiden oppilaiden olis pitänyt toimia.

En tiedä kuinka erottuvaa Auvisen käytös oli ja kuinka kauan sitä oli jatkunut.

Kun miettii miten suuri osa porukasta (minä mukaanlukien) käyttäytyi ja toimi tuon ikäisenä... missä vaiheessa muut oppilaat alkoivat tajuta että se oli tosissaan? Jos hihhulointi oli voimistunut pikkuhijaa pitemmän ajan kuluessa, siihen turtuu helposti.

Luultavasti aika moni otti ne sen yli-ihmispuheet ja muut samanmoiset huumorin kannalta. Myös se, että tämä oli ensimmäinen kouluammuskelu Suomessa vaikuttaa asiaan. Koskaan ennen moista ei ole tapahtunut, joten tuliko kenellekään edes mieleen että noin kävisi?

Tuskin.

Osa Jokelan koulun oppilaista huolestui jokin aikaa ennen ammuskelua, mutta siinä vaiheessa valkotakkien olisi pitänyt olla jo Auvisten ovella. Mieluiten pakkopaidan kera. Yritä siinä sitten vakuuttaa opettajat/rehtori asian tärkeydestä ja nopean toiminnan välttämättömyydestä. Aika loppuu kesken.

Mulla ei varmasti ole ollut yhtä vakavia mielenjärkkymisiä, silti joka vuosi mut on terkkarille lähetetty. joko opettajien tai opon tai vanhempien yhteydenoton jälkeen.
Ei se olis vaikeeta.

Mitä tulee itse kuraattorilla käyntiin...siinä iässä ainakin itselleni oli todella vaikea myöntää että asiat olivat pielessä. Minutkin joskus lähetettiin koulussa kuraattorille, mutta tuskin se minusta mitään sai irti. Kaikkeen mitä se kysyi vastasin ympäripyöreitä. Itsellenihän siinä vain vahinkoa tein, mutta en silloin ajatellut näin. Lopputulos: nolla. Luultavasti kaikki kuitenkin ajattelivat että asia on hoidossa, kävinhän kuraattorilla...

Saatan olla erikoistapaus, mutta tuskin ainutlaatuinen.

Suurimmalle osalle se kolme kertaa varmaan on riittävä määrä, mut ei kaikille. Useampi käyntierta ei tekis hallaakaan.

Olen samaa mieltä

Kyllä minä uskon että kouluissa ollaan varuillaan epämääräisen käytöksen vuoksi tällä hetkellä. Harmi vaan, että ajan myötä tämä asia unohtuu, ja sitten joku taas saa pimahtaa rauhassa...
Kirjoittanut: Cata (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 19.11.2007 20:06

Kyllä minä uskon että kouluissa ollaan varuillaan epämääräisen käytöksen vuoksi tällä hetkellä. Harmi vaan, että ajan myötä tämä asia unohtuu, ja sitten joku taas saa pimahtaa rauhassa...

Mut siihen ei sais päätyä, että tällanen olis "normaalia"; niitä asioita, "joita vaan tapahtuu". Ei niin miten Amerikassa jo on.
Ei mitään metallinpaljastimia tai laukkujen tarkastamisia kouluihin, sillä aina opiskelijat keksisi keinoja välttää tai laistaa niistä, ja tapaturmista tulis ehkä vaan entistä verisempiä.

Tän asian tiimoilta pitäis puuttua moneen asiaan. Kouluterveydenhuoltoon, nuorisopsykiatriaan ja aseisiin.
  • • Muokkasi: Sire
  • Lähetetty: 19.11.2007 20:45

Mut siihen ei sais päätyä, että tällanen olis "normaalia"; niitä asioita, "joita vaan tapahtuu".

Ei niin, se olisi about huonoin vaihtoehto. Välinpitämätöntä ja kylmää. Juuri tuo välinpitämättömyys se taitaa ajaa nuoria epätoivoisiin tekoihin, eli tuohan olisi melkein kuin lisäisi vettä myllyyn.

"Vanhemmat - opettajat - kuraattori" -ketjussa kun ei välttämättä tarvitse olla kuin se yksi heikompi lenkki, ja homma romahtaa kasaan :-/

Lisää rahaa nuorison hyvinvoinnin ylläpitoon ehdottomasti tarvitaan. Ei minulla vaan ole hajuakaan mistä ne rahat tehdään. Luultavimmin se on pois jostain muualta. Ja tietystikin, mieluummin rahaa opiskelijoiden auttamiseen kuin metallinpaljastimiin. Ongelmaan puuttuminen tuommoisilla epäkäytännöllisillä hätäratkaisuilla on aivan nurinkurista.

Aseista en kirjoita mitään, ainakaan vielä.

Se kun on kaksipiippuinen juttu [/hjuumor]
Kirjoittanut: Banshee (Jäsen)
  • Lähetetty: 02.02.2008 15:31
Tapahtuma synkisti myös syntymäpäiväni joka on 9.11. Samana iltana luin lastenkirjoja ja poltin kynttilää, itkinkin hieman. Asia raapaisi kovaa.

Sammutin kynttilän klo 22.14, samaan aikaan kun Auvinen menehtyi sairaalassa.
Kirjoittanut: Und3ad (Aktiivi)
  • Lähetetty: 02.02.2008 15:42
tää ei oikein mun elämää muuttanu mitenkään, ymmärrän kyllä että niitä suretti keiden kavereita esim oli siellä mutta ihmisiä kuolee tässä maailmassa kourakaupalla päivittäin eikä se itku yleensä kauheesti auta. ne jotka on elossa, jatkakaa elämäänne, sitä varten te tänne synnyitte.
Kirjoittanut: nocturnal_chimaira (Nimetön)
  • Lähetetty: 02.02.2008 18:03

Ei minulla vaan ole hajuakaan mistä ne rahat tehdään. Luultavimmin se on pois jostain muualta.

myydään kirkkojen urut..

Tämä aihe on suljettu. Et voi lähettää tähän aiheeseen vastausta. Aihe on todennäköisimmin suljettu siksi, että siinä käsiteltävä asia on puitu perinpohjaisesti ja ns. kaluttu loppuun, tai sitten aihe ei ole enää ajankohtainen (jos viestiketjussa on käsitelty esimerkiksi festivaalia tai konserttia), tai sitten samasta aiheesta on ollut keskustelua jo aikaisemmin. Goottifoorumilla on myös tapana sulkea sellaiset viestiketjut, jotka sisältävät sata (100) sivua, ja avata uusi viestiketju samasta aiheesta toisaalla. Voit halutessasi kysyä foorumin valvojilta tai ylläpidolta syytä tämän viestiketjun sulkemisen syistä.

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit