Draconian - The burning halo. Melkoisen murheellista meininkiä, kuten kaikki muutkin yhtyeen levyt. Tämä on minusta kokonaisuutena paras.
EverEve - Stormbirds. Ja ehkä bändin ensimmäinenkin, Seasons. EverEven nykytuotantoa en kuuntele, mutta ehkä se joillekin sopii. 2 ensimmäistä albumia ovat minusta todella hyviä, erityisesti edellämainittu Stormbirds.
Tristania. En osaa sanoa mikä kolahtaisi gootille kovimmin. Illuminationilla taitaa olla vähiten mörinää. Widow's weeds on luultavasti tunnelmallisin, ja Beyond the veil kaikkein menevintä materiaalia. Ashes ja World of Glass ovat mielestäni jossain noiden välimaastossa.
Sirenia - At Sixes And Sevens / An Elexir For Existence. Periaatteessa jatkoa Tristanian vanhemmalle tuotannolle, sama äijä häärii puikoissa. Uusin levy on "popimpaa".
Swallow the sun - The Morning Never Came / Hope. Kohtuullisen hidastempoista ja raskasta yleensä ottaen. Todella hyviä tunnelmia ja melodioita. 3 levyä ilmestynyt, yllämainitut omat suosikkini.
The sins of thy beloved - Lake of sorrow. Ehkä tätä voisi kuvailla yhdistämällä Swallow the sun ja Tristanian WW. Tai sitten ei. Todella hienoja viulumelodioita ja loistavaa tunnelmaa, raskauttakin löytyy. Joka tapauksessa, jos minä olen hullu, tämä on puuroa

Aika vahvasti tunnelman luontiin painottuvaa musiikkia, mutta sitähän minä enimmäkseen itse kuuntelen...paha alkaa suositella tuntematonta

Nyt on tämäkin metallisti avannut sanaisen arkkunsa asian tiimoilta.