Gootti.net

Ekologinen jalanjälkesi?

Kirjoittanut: Melia (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 11.03.2008 18:56
Laskeskelin tuossa äsken omaa jalanjälkeäni, sairastaminen ja sitämyöden kotona pysyminen kutisti omani 0,5:n maapalloon, yleensä kiepun yhden pallon olemmin puolin.

Yritin harrastaa etsintää eko-keskusteluista, mutta mitään yleispätevää en löytänyt. Olisi hauska turista foorumilaisten elämäntavoista ja (mahdollisesta) eko-henkisyydestä... Jonkin verran sivuttiin aihetta ruokavalioiden ja kierrätyksen osalta, mutta josko vielä jatkettaisiin?

Suositko luomua tahi lähellä tuotettua? Kompostoitko biojätteesi? Kasvatatko itse ruokaasi? Otatko puolen tunnin suihkuja? Pidätkö kaikki sähkölaitteesi aina töpselissä ja valmiustilassa..? Oletko jo vaihtanut energiansäästölamppuihin? Ja niineespäin...

Mun mielestäni olis opettavaista kuulla kaikkia karmeita faktoja ja jakaa pieniä niksejä joilla voisi säästää luontoa/kutistaa sähkölaskua/pelastaa maailmaa... Itse ainakin toivoisin saavani vähän potkua persiille, jotta saisin muutettua elämäntapojani parempaan suuntaan.

Jalanjälkeä voi testata ainakin täällä:

http://www2.turkuamk.fi/keke/ekofeet2/index.php?pa ge=laskuri#tulos
Kirjoittanut: Arawyn (Jäsen)
  • Lähetetty: 11.03.2008 19:12
Sain tulokseksi 0,3 maapalloa. Luultavasti oikea tulos olisi enemmän, sillä en ole oikein tehnyt mitään tässä lähipäivinä.

Miulla on todella paha tapa olla suihkussa väh. puoli tuntia kerrallaan ja käyttää vähintään 60-asteista vettä. Tuota kun harrastaa lähes joka päivä niin vesilaskut kasvaa humisten. Anteeksi vanhemmat, tehän sen maksatte

Muuten voisin sanoa eläväni melko ekologisesti, kävelen tai pyöräilen aina kouluun enkä jätä ikinä koneisiin virtoja päälle. Siitäkin voin kiittää iskää, joka laittoi kaikki olohuoneen sähkölaitteet (myös netti) yhden kytkimen taakse. Lähinnä harmittaa, että en kompostoi mitään. Olisihan meillä tuo komposti, mutta jostain syystä sitä ei tule käytettyä.

Odotan kauhulla aikaa, jolloin asun yksin. Miusta tulee luultavasti kunnon ympäristöterroristi kun kukaan ei ole rajoittamassa esim. suihkussa käyntejä. Luultavasti tulen kuitenkin ostamaan mahdollisimman eettisiä ruokia yms.
Kirjoittanut: Dead disco dancer (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 11.03.2008 19:16
0.1 maapalloa, pisteitä 29.2. En tiedä mitä tämä minusta kertoo mutta olen vegaani, käyn usein kirppiksellä, en osta turhuuksia, ostan reilun kaupan tuotteita sekä luomua& lähiruokaa aina kun mahdollista..kävelen/käytän joskus bussia...
No, ajattelen aika paljon kaiken ekologisia seurauksia.
Mutta eihän tuossa kaikkea mitattu, esim. sähkön kulutusta.
Varsin mukava kuitenkin tuo.
Muistakaa että jo sillä että olette yhden päivän vuodesta kasvisruokavalion varassa, silläkin on jo iso merkitys rakkaalle Äiti Maalle.
Kaikkea ei voi pelastaa ja tehdä eikä siitä pidä tehdä syylisyyttä
mutta on hyvä ottaa selvää esim. käyttämiensä hyödykkeiden ja ruuan ekologisuus ja eettisyys.
Siellä voi nimittäin tulla hurjiakin yllätyksiä; isot yritykset kun harvoin jaksavat välittää eläinten, ihmisten tai luonnon hyvinvoinnista.
Mm.Vegaaniliiton, Animalian, Maan ystävien ja muiden sivuilta voi vaikka alottaa jos kiinnostaa enemmän.
Kirjoittanut: blood (Jäsen)
  • Lähetetty: 11.03.2008 19:21
Mulla oli 0,5 maapalloa. Käytän kyllä lähes aina joukkuliikennettä sekä jalkojani, mutta kompostointi on taas unohtunut, joka toinen päivä sekä parikymmentä minuuttia suihkussa sekä netti ja valot melkein aina päällä, joten sähköä kuluu. Että en kyllä ole maailman ekologisin ihminen, vaikka koitankin ajatella ympäristöä.
En suosi luomua koska ei ole varaa, tosin yritän ostaa mahdollisimman lähellä tuotettua ruokaa (ostan mielummin puolalaisia omenia kuin esimerkiksi amerikkalaisia).
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 11.03.2008 20:00
0.5 maapalloa

Hmmm, varmasti töppäsin sen elintilajutun, johtuisiko siitä? En ymmärtänyt sitä kohtaa.

Noh, elän n. 150€/kk, joten rahaa ei mene juuri ollenkaan turhuuksiin. Asun solussa ja lajittelemme roskat/viemme lehdet ja paristot omiin keräyslaatikoihinsa yms. Ostan ruokani aina kaupasta, mutta halvalla. Ruokaan menee rahaa viikossa vain n. 20€. Vaatteita saan harvoin, pari kertaa vuodessa voin ostella enemmän. Todella monet paitani ja kenkäni ovat kirpparilta ja isosiskojen vanhoja. Lampuistani en tiedä. Pidän sähkölaitteiden johdot yleensä pistorasiassa kiinni, mutta jos lähden kotoa edes pariksi päiväksi, katkaisen sähköt jatkojohdosta(siinä on sellainen katkaisin you know). Ei tarvitse irrottaa joka johtoa, mutta koneet eivät silti saa edes herätevirtaa.

Suihkussa menee sellainen 5-15 min, riippuen aina vähän. En viihdy lotraamassa. En myöskään juoksuta vettä hampaita pestessä. Tiskini tiskaan myös käsin altaassa, koska pesukonetta ei ole. Silti täytän altaan ja pesen kaikki astiat siinä kerrallaan, enkä jokaista juoksevan vesihanan alla erikseen.

Tupakoin kylläkin ja limsaa menee muutama litra viikossa, mutta opiskelijana jokainen pullo menee visusti takaisin kauppaan, saahan niistä rahaa. Keräilen myös joskus koulun käytäviltä muiden hylkäämiä, tyhjiä pulloja. Ei niitä kukaan näytä kaipaavan muuten, roskikseen menisivät. Minä vien ne kauppaan ja saan pikkuhiluja tai kivasti alennusta ostoksista

Hmmm, mitähän muuta?

Juu, eniten kuljen kävellen. Koulu ja kauppa ovat 500 metrin säteellä eikä minulla ole polkupyörääkään. Julkisista kuljen eniten junalla. Ajokortti minulla on, mutta ajelen autolla kerran-pari kuukaudessa, sillä en omista omaa autoa. Eipä kyllä olisi varaakaan eikä näin Helsingissä asuessa niin tarvettakaan. Matkustan myös muiden ihmisten luo pääasiassa junalla, nopeaa helppoa, eikä hirveän kallista opiskelijahinnoin.

Niin joo, luomua en käytä, kun ovat turhan hintavia opiskelijalle :/ Suomalaista suosin kyllä muuten, mielummin suomalaisia vihanneksia kuin ulkomaisia ja niin päin pois.

Mutta joo, tällainen pikkuhihhuli olen
Kirjoittanut: Safrie (Nimetön)
  • Lähetetty: 12.03.2008 09:03
Ekologinen jalanjälkeni on 0.5.

Tiedä sitten kuinka todenmukainen tuo on, kun en nyt sattumalta muista koulun pinta-alaa ja muutenkaan tuo kolmen viime päivän otos ei anna kovin laajaa kuvaa kulutustottumuksista.

Mutta joo, asun omassa huushollissa kumppanini kanssa, ja ylimääräiset virrat otetaan aina pois päältä, kun ei käytetä, ja lajitellaan biojätteet, pahvit, paperit ja metallit. Suihkussa vietän liikaa aikaa ja patterit tuottavat jonkin verran lämpöä, koska olen tällainen vilukissa, mutta en yksityisautoile, vaan käytän joukkoliikennettä ja omia jalkojani. Ja käytetään energiansäästölamppuja.

Käyn säännöllisesti kirppiksellä ja iso osa vaatteistani ja kengistäni onkin sieltä. En ole muuten kovin ompelutaitoinen, mutta paikkailen kyllä vaatteita ja sukkia ahkeraan. Esim. lempihamettani olen paikkaillut enemmän kuin laki sallii, ja sen on näköinenkin.

Suosin kotimaista sapuskaa ja yritän välttää turhia yksittäispakkauksia. Ostan mieluummin ympäristöystävällisiä tuotteita. Siinä kai ne enimmät, mitä tulee mieleen.
Kirjoittanut: DarkMessiah (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 12.03.2008 12:18
Jalanjälki 1,3 ja pisteitä 288,3 krhm.

Joku vielä älähtää tästä tuloksesta ja alkaa nipottamaan. Mutta elämästä täytyy nauttia, eikä vain miettiä miten kaikki olisi nyt niiiiin EGOlogista. Suurin osa ekoloogisuuden puolesta puhujista koittavat vain pönkittää omaa egoaan, olemalla muka parempia kuin muut.
Onhan se hyvä vähän miettiä näitäkin asioita, mutta turha siihen on aikaa ja vaivaa uhrata kovinkaan paljon. Sammutan valot kun poistun huoneesta ja en jätä vettä valumaan turhan takia, se saa riittää mulle.
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 12.03.2008 12:36
0,6 maapalloa, mutta jos keskiarvo laskettaisiin vaikkapa edes viikolta, niin tulos olisi varmasti toinen. En esimerkiksi kompostoi koska en voi sietää jätteiden hajua, enkä myöskään osta kirppareilta vaatteitani koska sieltä ei löydy kokoani olevia ja esteettistä mieltymystäni vastaavia vaatteita.

Mitä ihmettä siihen muu elintila-kohtaan olisi pitänyt laittaa? Junat, jalkakäytävät, kotikunta...? TÄH??
Kirjoittanut: Safrie (Nimetön)
  • Lähetetty: 12.03.2008 12:44

Lainaus: Piiskansiima

En esimerkiksi kompostoi koska en voi sietää jätteiden hajua

Tähän ongelmaan on keksitty kannelliset biojäteastiat.
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 12.03.2008 13:08
Kyllä se mätänevän haju leviää kämpässä (ainakin keittiössä) oli kansia tai ei. Sen lisäksi "paskis" (sekajätteet on roskis, ja biojätteille kehittyi tällainen nimike vuosia sitten ) pitää käydä tyhjentämässä, eikä mahani siedä vääntyilemättä edes sitä ajatusta miten se pohjalla muhisteleva kuona saadaan sieltä irti... *kakoo*
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit