Gootti.net

Nettipersoonasi ja oikean persoonasi erot?

Kirjoittanut: Swanette (Nimetön)
  • • Muokkasi: Swanette
  • Lähetetty: 16.06.2008 00:19
Piti miettiä pitkään, mitkä ovatkaan nämä nettipersoonani ja irl -persoonani todelliset ja merkittävimmät erot. Tulin siihen lopputulokseen, että netissä varmaan vaikutan vielä pohdiskelevammalta ja jotenkin "asiallisemmalta" kuin oikeassa elämässä. Netissä, esim. täällä foorumilla kun pystyy mietittimään tarkemmin mitä sanoo. (Uskokaa tai älkää, kirjoitin tämän viestin osittain tekstinkäsittelyohjelmalla ennen kuin postasin sen tänne...)

Aika ilmeinen ero on myös siinä, että oikeassa elämässä en toki yleensä puhu kirjakieltä, paitsi joissain erikoisemmissa tilanteissa. Oikean elämän minua ja nettipersoonaani verratessa pitää tosin ottaa huomioon sekin, että käyttäydyn muutenkin vähän erilailla tilanteesta riippuen. Olen esimerkiksi paljon puheliaampi tutussa kuin vieraassa seurassa. Täällä netissä sitten "puheliaisuuteni" on aika vuolasta silloin kun minulla on jotain sanottavaa, muuten sitten menee melko hiljaiseksi.

Oikeassa elämässä tuttujen seurassa tulee hassuteltua ja käytettyä huumoria enemmän kuin netissä. Irl tulee valitettavasti myös kiroiltua joskus, mutta täällä sitä ei varmaan juuri huomaa. Lisäksi netissä pyrin yleensä vaikuttamaan suhteellisen positiiviselta tai neutraalilta asioiden suhteen, mutta oikeasti minussa on vähän pessimistin vikaa ja masennun helposti. Niin ja täällä vaikutan myös varmaan itsevarmemmalta ja vakaammalta kuin normaalisti, ehkä siksikin että näitä sanomisia tulee mietittyä välillä aika tarkkaan.

Kaiken kaikkiaan nettipersoonani kyllä kulkee aika hyvin käsi kädessä sen "oikean" minän kanssa, enkä ainakaan tietoisesti yritä feikata täällä mitään muuta kuin olen.
Kirjoittanut: mlrd (Aktiivi)
  • Lähetetty: 20.07.2008 23:06
jos villin arvauksen itsensä arvioinnista voi heittää, olen huomattavasti ärsyttävämpi livenä. mutta vastavuoroisesti myös paljon parempi väistelemään konflikteja...

muuten joutuisi rähäköimään jatkuvasti.
Kirjoittanut: Mystification (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • • Muokkasi: Mystification
  • Lähetetty: 21.07.2008 03:23
Tavallaan hiukan pelottavaa, siis se miten erilaisen kuvan omista kirjoituksistani saa all mighty internetin kautta.

En usko että yksikään ihminen tajuaisi oikeassa elämässä minun olevan minä, se joka täälläkin kirjoittaa sellaisia ja tällaisia postauksia. Tavallaan se on melkolailla kaksoiselämää. Ja tottahan pidän paljon enemmän siitä kakkos-elämästäni, joka on täällä internetin puolella. En nyt meinaa samalla tasolla kun Matrixien Neon nettielämä. Painii melko eri sarjassa.

Kun ei ole niin reaaliaikaista, on helpompi miettiä mitä kirjoittaa milloinkin ja saada itsensä vaikuttamaan järkevältä. Todellisuudessa itteltäni menee moniinkin asioihin hirveän kauan, joku kysyy "Hei, miten meni päivä?" 5min... 20min.. vastaukseni "Aa joo, siinähän tuo", myönnän olevani niin pirun hidas. En useimmiten uskalla vastata kovinkaan pitkällä lauseella johonkin small talk vetäisyyn, mieluummin änähdän jotain. Saati sitten että pystyisin avaamaan keskustelun, ehei, en uskalla koska miettisin pitkään mitä sanoisin ja millä aloittaisin, miettisin jopa koko päivän. Tilaisuus menee siinä samalla.

Helpompi on kirjoittaa, totta maar!

Voe jumatsukke että pelästyin äsken, tämä on offia, mutta istun tässä pimeässä koneen edessä ja katti hyppää selkään. Vaaniva kissapeto, osaa ainakin hommansa.
Kirjoittanut: Mörkökeiju (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • • Muokkasi: Mörkökeiju
  • Lähetetty: 21.07.2008 09:11
Taidan olla ihan yhtä outo tyyppi niin netissä kuin irl...tääl ei vaan tuu sarkasmii niin viljeltyy ku normaalisti, mut perus rehellisyys ja sen sanominen mitä ajattelee ei hävii. Netis on ehkä kuitenki helpompi jutella ihmisten kanssa ku en hirveesti ehi mihkään lähtee ku oon aina töissä/koulussa ja aika harvoin alotan keskustelun, aluks saattaa ihmiset pitää syrjään vetäytyvänä, mut sit ku vaivautuu jutteleen niin huomaa et tykkään nauraa ja puhua (ne seikat netis taitaa jäädä pois).
Yleisesti ottaen kumpanakin versiona joko Pain In The A** tai (jos mun jutut tajuaa) OK tyyppi.
Kirjoittanut: Kivesnipsutin (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 22.07.2008 22:09
Selitän vähemmän ja sanon rumasti ehkä liikaa.
Mutta kyl mä aika samanlainen olen netissä kuin normaalistikin.
Kirjoittanut: vampyr (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 23.07.2008 12:08
Täää aihe vaatis mulle aikamoista mietiskelyä että saisin jonkinlaisen älykkään vastauksen, mutta luulen että mitään kummempia eroja ei ole. En ole edes ajatellut että mulla olisi jokin tietty nettipersoona, keskustelut netissä riippuu siitä kenen kanssa sitä juttelee jne.
Kirjoittanut: nexubus (Nimetön)
  • Lähetetty: 23.07.2008 21:21
Oikeassa elämässä olen ujompi, jännittynyt ja sulkeutuneempi (ainakin selvinpäin ja vähänkään tuntemattomammassa seurassa, harvassa ne niin tutut joiden kaa voin olla täysin auki ja rento) ja oikeassa elämässä myös angstaan ja valitan vähemmän. Netissä on helppo avautua ja purkaa vitutus. Pyydän anteeksi jos se käy jonkun hermoille.
Kirjoittanut: MrLuckarin (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 28.07.2008 07:46
tämä on just ja tasan yhtä sekaisin sekä livenä että lankojapitkin.
Kirjoittanut: Cyberi0n (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 20.08.2008 14:49
Hyvä kysymys. Täytyy kyllä sanoa, että olen netissä yhtä rohkea kuin Irl.
Netissä sitä ei tosin luonteeni sinänsä avaudu niin hyvin, koska etäällä ei näe sitä kys. ihmistä niin kuin livenä.
Mutta olen tyyppiä. en ujostele ja saatan alkaa puhumaan tuntemattomillekin ihmisille. (Siskoni yleensä häpeää minua ja sanoo että pitikö sun sillekkin mennä selittään jotain.)
Mutta musta se on vaan hauskaa. : D
Kirjoittanut: Zomby Woof (Jäsen)
  • Lähetetty: 21.08.2008 12:25
Heheh:
http://www.penny-arcade.com/docs/internetdickwad.j pg
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit