Gootti.net

Postin Mokia

Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 22.10.2008 21:48
En itse asiassa menettänyt mitään muuta kuin kirjatun kirjeen postikulut, jotka tulivat siitä kun myyjä teki minulle uudet bloomerssit ja halusi lähettää ne tavalla joka tulee varmasti perille (tai jonka katoamisesta joku voidaan ripustaa kasseista kattoon).
Kirjoittanut: Aditu (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 22.10.2008 22:29
Muutama sananen ihmiseltä, joka on työskennellyt aikanaan Postilla.En nyt yritä mitenkään puolustella Postia, koska tosiaan noin 2% kaikista lähetyksistä katoaa/rikkoutuu korjauskelvottomiksi vuodessa. Kuitenkin tämä määrä on sinänsä aika pieni, kun ajattelee niitä kymmeniä miljoonia postilähetyksiä, jotka saapuvat perille ajallaan/ehjinä.

Postit/paketit/muut lähetykset käsitellään enimmäkseen koneilla, jotka toimivat hurjalla nopeudella vuorokaudet läpeensä 7 päivää viikossa. Koneet eivät ole täydellisiä ja välillä niihinkin tulee vikoja/postit aiheuttavat tukoksia. Varsinkin tukosten purkaminen on työlästä ja ei ole kovin herkkua kiipeillä ison masiinan päällä repimässä hartiavoimin postia irti hihnojen puristuksesta, jotka puristavat yllättävän tiukasti, jotta posti pysyisi mahdollisimman hyväkuntoisena lajittelun ajan.

Kannattaa myös muistaa, että kaikki rikkoutuneet paketit eivät tosiaan ole meidän Postin syy vaan ovat saattaneet hajota jo matkalla läpikäytyään monta erilaista lajittelutoimenpidettä varsinkin jos pakkauksesta ei ole huolehdittu kunnolla. Paketteja saatetaan myös avata tarkastettavaksi, jos on syytä epäillä sen sisältävän jotain vaaralliseksi/haitalliseksi luokiteltavaa. Varkaustapauksia Postilla tapahtuu harvoin ja niistä rangaistaa ankarasti, jos niitä havaitaan.

Postin häviämisen yleisin syy ovat puutteelliset tai virheelliset osoitetiedot/väärä postinumero tai sen puuttuminen kokonaan. Postit tosiaan ohjautuvat eteenpäin postinumeron perusteella, jonka luettuaan koneet kirjoittavat uv-valossa näkyvän koodin kirjeen/paketin alareunaan, jotta kone osaa lajitella ne oikeisiin paikkoihin. Olen itsekin nähnyt kirjeitä/paketteja joissa osoite on tyyliä: Matti Meikäläinen, se punainen talo siellä sillan lähellä, Tampere tms. Tällaisia lähetyksiä on todella vaikea toimittaa eteenpäin tai taaksepäin, koska yleensä niistä puuttuvat myös lähettäjän tiedot.

Ainakin Ilmalan pääpostikeskuksen (jossa siis itsekin olen työskennellyt) postien/eritoten pakettien välisäilytys varasto "Rottalaakso" on valtava mesta, joten sinnekin lähetyksiä häviää jonkin verran.

Ja tosiaan, postia käsittelevät/kuljettavat ja jakavat ihmiset. Jokainen tietää, että virheitä sattuu jokaiselle, niille ei voi mitään muuta kuin yrittää olla mahdollisimman huolellinen.

Eihän se tietenkään harmia poista, jos omalle kohdalle sattuu kuten hyvin tiedän omasta kokemuksesta, mutta ajattelin nyt silti avautua hieman.
Kirjoittanut: Heetteri (Ex-inkvisiittori & Miss Halloween 2008)
  • Lähetetty: 22.10.2008 22:33
Aditu

Erittäin asiallinen ja valaiseva teksti, joka minusta antaa varsin hyvän säväyksen tälle ketjulle, toivottavasti sammuttaen ainakin osan kitkeryydestä.
Kirjoittanut: FrozenCorpse (Aktiivi)
  • Lähetetty: 23.10.2008 14:12
Tätä asiaa ei voi kukaan puolustella mitenkään.
Jokin aikaa sitten hyvin usein postia laatikosta hakiessani lehdet oli runtattu todella rumasti laatikkoon ts. sivut revenneet ja irronneet vain siksi, kun postinjakaja ei viitsinyt tehdä työtään oikein. Ei ole kiva saada kallista lehteä kotiin lukukelvottomana! Laitoin tästä valitusta itse Postille ja kerroin osoitteen että mistä kuuluu. Tilanne näyttää parantuneen.
Kirjoittanut: Polyunsaturated Doll Blood (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 23.10.2008 14:25
Pakko kommentoida tänne lyhyesti että SUOMEN posti toimii täydellisesti!
Tämän totean siis kun vertauskohteena on Irlanti. Suomalaiset kollegani eivät uskaltaneet postittaa mitään kun paketit joko katosivat heti tai saapuivat osissa tms. perille. Useimmiten katosivat. Minulle kirjeet tulivat ok kunnossa koska sanoin kaikille että postittavat välttämättömät minulle töihin.
Suomesta kun äiti lähetti isoja postipaketillisia vaatteitani alussa kun muutin Irlantiin, paketit saapuivat mm. niin, että yhdestä oli kulma pois. (Aiemmin muuttaessani toiseen maahan näin ei käynyt, eikä myös jälkeen päin kun muutin yhdestä toisesta maasta Suomeen.) Monet paketit tämän jälkeen olivat litimärkiä (jätetty sateeseen?!) ja niin edelleen.
Kirjoittanut: SyllaBoreal (Jäsen)
  • Lähetetty: 23.10.2008 16:38
Mutta miten niinkin paljon kuin 10 ooo kirjettä/pakettia häviää vuosittain?
Eli päivässä katoaa 27 kirjettä?
Minne ne oikein sitten katoavat jos niissä on tiedot selvästi kirjoitettuna ja maksut maksettu oikein?
Kirjoittanut: Unholysacrament (Aktiivi)
  • Lähetetty: 26.10.2008 16:36

Lainaus: SyllaBoreal

jos niissä on tiedot selvästi kirjoitettuna ja maksut maksettu oikein?

Luitkos aditun tekstiä lainkaan ?

Lainaus: Aditu

Postin häviämisen yleisin syy ovat puutteelliset tai virheelliset osoitetiedot/väärä postinumero tai sen puuttuminen kokonaan. Postit tosiaan ohjautuvat eteenpäin postinumeron perusteella, jonka luettuaan koneet kirjoittavat uv-valossa näkyvän koodin kirjeen/paketin alareunaan, jotta kone osaa lajitella ne oikeisiin paikkoihin. Olen itsekin nähnyt kirjeitä/paketteja joissa osoite on tyyliä: Matti Meikäläinen, se punainen talo siellä sillan lähellä, Tampere tms. Tällaisia lähetyksiä on todella vaikea toimittaa eteenpäin tai taaksepäin, koska yleensä niistä puuttuvat myös lähettäjän tiedot.
Kirjoittanut: SyllaBoreal (Jäsen)
  • Lähetetty: 26.10.2008 18:01
Luin, ja tuossa tuli selväksi yleisin syy, mutta kun se ei selitä sitä, miten jotkut paketit (joissa selvät vastaanottajan tiedot) häviävät :S
Mutta enivei... en ole ainoa joka en ole varmastikaan ainoa jonka paketti on hävinnyt...
Kävin kyselemässä oman pakettini perään niin omasta postistani pudisteltiin vain päätä... Harmittaa kuitenkin kun rahaa on nyt kadonnut taivaan tuuliin vain pelkästään kun posti on paketin hävittänyt :S kukaan ei sitä suostu korvaamaan eli itse jäin tässä tyhjän maksumieheksi.
Kirjoittanut: Mystification (Aktiivi)
  • Lähetetty: 10.11.2008 19:15
Omalla asuinalueella posti siirsi erillisen liikkeensä ostarimme Valintataloon, joka oli melko paha moka, sillä kyseisen kaupan kassaneidit joutuvat pyörittämään samaan aikaan sekä itse kaupan että postin toimintaa, henkilökuntaa ei ole palkattu lisää, enkä tiedä mitä tapahtui vanhan erillisen postiliikkeen työntekijöille.
Valintatalon nirppanokat ovat todella epäammattimaisia ja selvästi ************** kyseisen seikan vuoksi, postitiskin edellä saa venailla viisi jos kymmenenkin minuuttia ennen kuin mitään tapahtuu, ja ystävällisyys asiakkaita kohtaan on aika kaamea, itse kammoan mennä asioimaan.
Myyjättäret ovat kuulemma saaneet pikakoulutuksen tätä varten, mutta ei se siltä vaikuta.
Ei ihan liittyen pakettien katoilemiseen ja kahvikupin rinkuloihin uusissa lehdissä, mutta liitin nyt tähän ketjuun.
Kirjoittanut: DarkMessiah (Aktiivi)
  • • Muokkasi: DarkMessiah
  • Lähetetty: 10.11.2008 19:37

Lainaus: SyllaBoreal

mutta kun se ei selitä sitä, miten jotkut paketit (joissa selvät vastaanottajan tiedot) häviävät :S

Kannattaa joskus (jos vain tarjoutuu tilaisuus) käydä kattomas minkä kokosia ne postin lajittelukeskukset ja terminaalihallit on, siellä on isokin paketti kuin neula heinäsuovassa vaikka kuinka hyvin olisi tiedot merkattuna kylkeen. Ja tähän vielä lisänä sellanen fakta että ihmisiä ne postilaisetkin vain on.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 2 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit