Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Armeija

Kirjoittanut: Ximmo (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 21.07.2008 13:50

Lainaus: Melia

Mietin sitäkin, että aika suurella todennäköisyydellä se sinua komenteleva kaveri on n. viiskymppinen ja lähtöisin jostain kehä kolmosen ulkopuolelta (moni sanoisi että maalta).

Väärin. Kantahenkilökunta on pääsääntöisesti 30-40-vuotiasta possea, lähes jokainen pääsee eläkkeelle ennen 50 ikävuotta.

Armeijan johtajakoulutusta arvostetaan, oli se sitten oikeasti hyvä tahi ei.

En tiedä missä sitä arvostetaan, sillä olen käynyt elämäni aikana läpi parikymmentä duunihaastattelua ja kertaakaan ei ole sanallakaan puhuttu intin suorittamisesta mitään. Silti minulle on usein tarjottu duunia. Kaikki työt ovat olleet ns. asiantuntijatehtäviä, kenties tilanne on toinen jossain duunarien ammateissa, joissa todellinen osaaminen ei merkitse paljoakaan.

Olen kuitenkin seurannut vierestä esim. tutun totaalikieltäytyjän epätoivoiselta vaikuttavaa työnhakua... sähköpuolen koulut käynyt insinööri, jonka työhaastattelut tyssäävät yleensä siihen keskusteluun armeijan käynnistä.

Kummallista. Tunnen totaaleja, joilla ei ole mitään ongelmaa työnhaussa. Koska itseltänikään ei ole kyselty mitään intistä, voisin yhtä hyvin olla totaali minäkin. Niinpä uskon, että tuota inttiä käytetään vain tekosyynä ja todellinen motiivi on jossain muualla.

p.s. armeijan voi suorittaa myös aseettomana palveluksena esim. lääkintämiehenä...

Väärin, lääkintämiehen homma ei ole mikään aseeton palvelus. Siellä ne rynkkyjen kanssa vetää peruskauden läpi aivan kuten kaikki muutkin, ja myös sen jälkeen heillä on rynkky hallussa, vaikkakin eivät sillä enää suuremmin ammu. Aseeton palvelus on suunnattu sellaisille, joilla on halu palvella Suomen valtiota, mutta esim. uskonnollinen vakaus sen estää. Niinpä he päätyvät esim. rättivarastolle jakamaan vaatteita ja tekemään muita hanttihommia. Aseeton palvelus on kaikkein alhaisin muoto armeijan suorittamisesta, enkä suosittele sitä kenellekään.
Kirjoittanut: BronzeRain (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 21.07.2008 13:59

Lainaus: StZonNe

Lainaus: mlrd
tappamaan armeijassa ei opi. siivoamaan ehkä, mutta petivaatteiden viikkauksen ja käyttötavaroiden huollon kuitenkin jotenkin.

Siivoaminen ja viikkaaminen tuntui välillä kyllä olevan tärkeämpää kun varsinainen sotimaan oppiminen.

Vähän ot, mutt IMO, oman äidin pitäisi opettaa siivoamaan ja viikkaamaan jo kauan ennen armeijaikää. Ainakin oma äiti on kummatkin velupojat opettanut siivoamaan, ja hyvin osasivat pedata sänkynsä ennen armeijaakin.
Kirjoittanut: Jasmine (Jäsen)
  • Lähetetty: 21.07.2008 14:08
Kuulin tuossa että tuttu lähti kerran armeijaan, armeijassa piti hakata HALKOJA palasiksi kirveen avulla hän oli tyyliä ainut siitä komppaniasta joka osasi hakata halkoja

Kyllä, ennen armeijaa pitäisi osata jo ainakin alkeet siitä mm. siivouksesta. Äidit
Kirjoittanut: Deadboy (Aktiivi)
  • Lähetetty: 21.07.2008 14:36
Kaikilla ei ole niitä äiteitä enää hengissä eikä ole kukaan opettanut siivoamaan.

Mun mielestä armeijassa nimenomaan ei opi siivoamaan. Koska: alokkaina ja nuorempina sotilaina sitä tupaa pitää mopata ja puunata joka lattiamillimetriltä joka saakelin ilta että joku intti-intoinen alikessu hyväksyy sen, vasta sitten kun sitä pölyä ei löydy mistään. Ihan järjetöntä pilkunnussintaa jolla vaan saadaan pomottaa alokkaita. Tulos on, että se moppaaminen alkaa vaan vi-tuttamaan kaikkia, ja sitten kun ollaankin vanhempia sotilaita niin saadaankin olla kuin ellun kanat, siivotaan vain vähän sinne päin enää sitten myöhemmin. Ei kovin loogista, mutta harva asia siinä instituutiossa on. Osa vanhoista kasarmirakennuksista on homeessa ainoastaan siksi että niitä on siivottu liikaa ja se liika kosteus homehduttanut.

Myöskään petaamaan ei varsinaisesti opi. Sama juttu siinä, alussa sen punkan pitää olla pedattu niin viimeisen päälle, ja siitäkin huolimatta jos vähänkin jää huonosti jostain kohti saa tehdä koko jutun uudestaan kun se punkka "räjäytetään" alikessun toimesta eli revitään päiväpeitto pois. Se räjäytyksen kovuus vaihtelee. Ei ole ihme että kun tuollaista näppäilyä jatkuu pari kuukautta alkaa koko petaaminen kyrsiä. Sama juttu sitten kun ollaan vanhoja niin ei niitä punkkia enää tarkastetakaan. Lisäksi se punkka on pedattava heti heräämisen jälkeen, ja sehän ei ole hyvä juttu kun vuodevaatteiden pitäisi saada tuulettua jonkin aikaa ennen petaamista.

Ei tuota kaikkea turhaa säätämistä voi oikein perustella sillä sotilaskurillakaan. Kurinpito onnistuisi ilman sellaistakin roskaa, ehkä paremminkin koska ihmisten motivaatio vaan heikkenee kun kaikenlaista hyödytöntä pilkunpanemista on liikaa, ja sen päälle se että niihin nuorempiin suhtaudutaan niin alentavasti, halveksivasti ja epäammattimaisesti vie motivaation monelta varsin kyvykkältäkin tyypiltä.

Tiedän, että monet mm. humanistisesti ja pasifistisesti ajattelevat halveksivat armaijan käyneitä, että he ovat menneet mukaan tuohon isoon koneistoon jonka tarkoitus on lähinnä tehdä ihmisistä vain yhden suuren tappamiskoneen osia. Itsellä oli mm. sellaisia syitä, että en esim. usko että isäni olisi puhunut minulle mitään enää koskaan jos en olisi käynyt sitä inttiä. Sama tulos jos olisin tullut sieltä pois ennen kuin kotiutuspäivä koitti. Sillä on iso merkitys 18-vuotiaalle, varsinkin jos on ainoa vanhempi kyseessä, vaikka ihan mulk-ku onkin niin silti.
Kirjoittanut: Melia (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 21.07.2008 23:20
Ookoo, eli ymmärsin aseettoman palveluksen väärin, pahoittelen.

Muuten olen edelleen sitä mieltä, että töihin mennessäsi se esimiehesi on todennäköisesti n. viiskymppinen, ja omaa ainakin juuret maalla, mikä saattaa ilmetä myös ajatusmaailmassa (ei sillä, ei kaikki maalaisetkaan ihan jääriä ole, mutta silti, koti-uskonto-isänmaa -linja pitää ).

Myönnän olevani hyvin perinteisellä ja vanhoillisella alalla, missä niitä suvaitsemattomia känttyjä tulee ehkä työhaastatteluissa vastaan varmaan keskimääräistä enemmän (ei oo mikään salaisuus, että kaikki työnantajat eivät edelleenkään esim. palkkaa naisia kunnon hommiin). Joka ainoalta mieheltä ihan taatusti kysytään armeijasta, lienee yhtä itsestään selvää kuin se että kysellään harrastuksia ja tulevaisuudensuunnitelmista. (ja koko ajan puhutaan esimiesasemaan hakevista ihmisistä, jolla on alan koulutus, ei mistään kouluttamattomista duunareista.) Naisten armeijankäyntiin taas suhtaudutaan epäilevästi, ja sitä kuulemma joutuu usein selittämään.

Kai se vaikuttaa aika lailla mistä sitä työtään hakee, minun mainitsemani toveri asuu Pohjois-Suomessa pienehkössä kaupungissa. Tai ihan sama homma täällä Savon syrjässä, pikkasen vähemmän tulee vastaan erilaisia ihmisiä kun vaikkapa siellä Pääkaupunkiseudulla (tai Tampereella, paljon rennompia esimiehiä mulla siellä oli), ja kaikkeen vähänkään erilaiseen tunnutaan suhtautuvan... no, erittäin huonosti. Totaalikieltäytyminen lienee siellä "epäilyttävät asiat" -listan kärkipäässä.

Mut hei, jatkakaa, mä jätän ny armeija-keskustelut rauhaan. Menee niin aiheen viereen jo koko homma
Kirjoittanut: mlrd (Aktiivi)
  • Lähetetty: 21.07.2008 23:46

Lainaus: Ximmo

En tiedä missä sitä arvostetaan, sillä olen käynyt elämäni aikana läpi parikymmentä duunihaastattelua ja kertaakaan ei ole sanallakaan puhuttu intin suorittamisesta mitään. Silti minulle on usein tarjottu duunia.

kysymys kuuluukin, miksi olet vaihtanut työpaikkaa noin useasti?
"mä en halua" useammin kuultuna ei ole kovin kaukana irtisanomisesta.

Lainaus: Jasmine

Kuulin tuossa että tuttu lähti kerran armeijaan, armeijassa piti hakata HALKOJA palasiksi kirveen avulla hän oli tyyliä ainut siitä komppaniasta joka osasi hakata halkoja

helsingistä taas porukka... puupölkky ja kirves. puu pitää saada halki. kuinka vaikeaa se on?
tämä lienee armeijavitutuksen suurin syy.
opetin samaa asiaa armeijassa. kuinka kirvestä voi käyttää väärin? se selvisi silloin...

Lainaus: BronzeRain

oman äidin pitäisi opettaa siivoamaan ja viikkaamaan jo kauan ennen armeijaikää.

niinpä. vapaa kasvatus on pop.
Kirjoittanut: Ximmo (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 23.07.2008 11:25
Tää nyt ei liity enää armeijaan ollenkaan, mutta kun kysymys minulle osoitettiin, niin vastaanpa siihen:

Lainaus: Ximmo
En tiedä missä sitä arvostetaan, sillä olen käynyt elämäni aikana läpi parikymmentä duunihaastattelua ja kertaakaan ei ole sanallakaan puhuttu intin suorittamisesta mitään. Silti minulle on usein tarjottu duunia.

kysymys kuuluukin, miksi olet vaihtanut työpaikkaa noin useasti?
"mä en halua" useammin kuultuna ei ole kovin kaukana irtisanomisesta.

"Mä en halua"? Mitä ihmettä tuo nyt tarkoitti? Ilmeisesti et ymmärrä sitä, että mieluista työtä etsiessään saa käydä läpi vaikka 50 haastattelua, ennenkuin suorittaa edes yhden kerran sen paikan vaihdon.

Toisekseen, ei ole pakko edes hakea minnekään, koska osaavia ihmisiä jahdataan ainakin meidän alalla (pääkaupunkiseudun digimedia/ict-alalla) jatkuvasti headhunterien toimesta. Vähän väliä kysellään töihin eri firmoihin ja mailissa tulee työtarjouksia. Kyllähän sitä on välillä ihan mielenkiintoista käydä kuuntelemassa, miksi haluavat töihin. Ei sitä koskaan tiedä, mihin mikäkin johtaa.

Viime talvena kävin aika monta haastattelua läpi, ennenkuin sekä minä että työnantaja puhuimme samaa kieltä. Parempaakin liksaa tarjottiin aiemmin, mutta halusin mieluisia hommia, joissa voisin olla pitkään. Kuinka ollakaan, ei mennyt kuin neljä kuukautta, niin minulle tarjottiin vieläkin haastavampaa ja sisällöltään kiinnostavampaa työtä, ilman että olisin edes hakenut minnekään. Elokuussa aloitan jälleen uudessa duunissa.

Pääkaupunkiseudun digimedia/it-alalla on aivan yleistä, että jengi vaihtaa paikkaa aina silloin tällöin. Kenties jossain tehtailla ollaan pitkiä uraputkia, mutta se ei ole tällä alalla normaalia, varsinkin kun yrityksiä tulee ja menee parin vuoden välein. Minäkin olen lähtenyt sekä omasta tahdostani että firman supistusten myötä. Kumpikin vaihtoehto kuuluu normaaliin bisneselämään.

"Mä en halua" on ilmeisesti lause, jonka kuulee joltain kouluttamattomalta kakaralta, jota komennetaan töissä tekemään jotain typeriä tehtäviä.
Kirjoittanut: Jasmine (Jäsen)
  • Lähetetty: 23.07.2008 11:34

helsingistä taas porukka... puupölkky ja kirves. puu pitää saada halki. kuinka vaikeaa se on?
opetin samaa asiaa armeijassa. kuinka kirvestä voi käyttää väärin? se selvisi silloin...

Jeap, niin taisi olla.. vekaralle olivat eksyneet poloiset.
Kirjoittanut: Deadboy (Aktiivi)
  • Lähetetty: 23.07.2008 11:51

Yleistys. Sitä vähemmistöä jotka ei osaa puita hakata löytyy ihan joka puolelta Suomea. Eiköhän ne vi-tuksen oikeammat syyt ole ihan muualla kuin siinä ettei osaisi suorittaa tuollaista tehtävää. Tuossa pidemmässä tekstissäni aiemmin on jotain niitä syitä omalle ketutukselle sekä mitä olen asiasta jutellut useamman kymmenen ihmisen kanssa niin aika pitkälti samoja ajatuksia muillakin.
Kirjoittanut: nigrae ex ruris meus (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 24.07.2008 00:21

Lainaus: BronzeRain

Väärin, lääkintämiehen homma ei ole mikään aseeton palvelus. Siellä ne rynkkyjen kanssa vetää peruskauden läpi aivan kuten kaikki muutkin, ja myös sen jälkeen heillä on rynkky hallussa, vaikkakin eivät sillä enää suuremmin ammu. Aseeton palvelus on suunnattu sellaisille, joilla on halu palvella Suomen valtiota, mutta esim. uskonnollinen vakaus sen estää. Niinpä he päätyvät esim. rättivarastolle jakamaan vaatteita ja tekemään muita hanttihommia. Aseeton palvelus on kaikkein alhaisin muoto armeijan suorittamisesta, enkä suosittele sitä kenellekään.

Lääkintämiehen homma on itseasiassa rankkaa, ainakin sen koulutuskauden siellä helvetin kuusessa, en muista enää mikä kaupunki.
Sitten kun pääsee takaisin omaan yksikköönsä niin siellä saattaa tulla leppoisat ajat jos menee pelkästään sairaalaa päivystämään.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit