Gootti.net

Arvomaailma testiin

Kirjoittanut: BirthdayBloodshed (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 03.04.2011 10:15
En ihan kehtaa vastata tähän niinkuin haluaisin, mutta todennäköisesti ampuisin summitain jonkun.
Skenaario on hyvin mielenkiintoinen ja nto mukavaa ajateltavaa näin sunnuntai aamuun. Tekisi hieman mieli heittää tällainen kysymys Filosofian opettajalle ja katsoa mitä hän tuumii.
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 03.04.2011 10:18

Lainaus: kuopassa

Tuohan on vaarallista! Voisit osua johonkin joka ei ansaitse sitä. Tuolla silmien sulkemisella pidät esim. viatonta lasta yhtä arvottomana kuin esim. murhamiestä.

Kukaan ei ansaitse sitä eikä paniikilla ei ole mitään tekemistä logiikan kanssa. En väitä että tuo olisi looginen tapa reagoida, mutta uskon että se on hyvin todennäköinen noin kammottavassa tilanteessa. Ja en pidä viatonta lasta yhtä arvottomana kuin murhamiestä. Pidän murhamiestä yhtä arvokkaana kuin viatonta lasta. Ja tiedän että sinä et tätä ymmärrä etkä ole samaa mieltä (tai vain provoat, en ole aina ihan varma). Olemme muistaakseni käyneet tämän saman keskustelun aiemminkin.

Jokaisen ihmisen elämä on arvokas. Ja viattomia ei ole olemassakaan. Jos haluaa kaivaa, voi aina keksiä jonkin (teko)syyn toisen tappamiselle. Minä en vain usko että toisella ihmisellä on oikeutta viedä toisen henkeä. Ymmärrän itsepuolustuksen, mutta voi hyvin olla etten kykenisi siihen itse. En tiedä koska en ole itse ollut tuollaisessa tilanteessa ja testannut itsesuojeluviettiäni niin pitkälle. Enkä haluakaan. Mutta valehtelisin jos väittäisin edes uskovani että pystyisin tuollaisessa tilanteessa toimimaan minkäänlaisella logiikalla. Ja uskon, että harva muukaan pystyy. On helppoa pyöritellä tällaisia skenaarioita foorumilla, mutta vähän luulen että tositilanteen tullen suurin osa ihmisarvoja taulukoista laskevista kyynikoista romahtaisi täysin.

Jos alamme mitata ihmisarvoa hyödyllisyyden, omaisuuden, luonteen, "rodun" tai muun vastaavan mukaan, palaamme hyvin äkkiä takaisin toisen maailmansodan herttaiseen ajattelumalliin. En usko että ihmisarvoa voi mitata. Ja yritykset mitata sitä johtavat yleensä minun moraalini mukaan vähintäänkin epäilyttäviin johtopäätöksiin.
Kirjoittanut: Morgan Blood (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 03.04.2011 13:04
Giffirt. Ei, ajatus ei ole vain siksi, että joku on rikas. Ei se minua haittaa, että ihmisellä on rahaa, toimiva yritys tms. Enemmänkin meinasin henkilöä, joka on etäällä ihmisistä, joita pyörittää papereilla. Globaali asettuminen sijoitusmarkkinoille(?) lienee jonkinlainen termi, jota haen (markkinatalouden kirjoja olen siis ajankuluksi lähinnä selannut. Saattaa sisältä sanavirheitä). Ts. tapa, jossa hankitaan osuutta sieltä/täältä ja pyöritellään papereita niin, että saadaan hinnat nousuun (Esim. tällä hetkellä maailmanmarkkinoilla kahvi. Eivät kahviduunarit rikastu, meiran/tms. tehtaanduunarit/johtajat, vaan tyyppi jolla on papereita pyöritettävänä). Toiminta ei ehkä ole suoraa laitonta, mutta ei se ole edullista millään tavalla.

Itseäni en tappaisi, ja jos voisin muita pelastaa ampumalla jonkun, tekisin näin. Tämä on ajatuspeli. Toki teko ei olisi helppo, eikä kylmänviileä bam, niin kuin tekstini yksinkertaisuus voisi antaa käsittää, mutta ainakin ajatuspelissä tämä on vastaukseni.
Kirjoittanut: Positiivinenpakana (Jäsen)
  • Lähetetty: 03.04.2011 13:59
Tämmöiset ajatusleikit ovat ihan mielenkiintoisia, se miten ihminen oikeassa tilanteessa reagoisi on melkeinpä mahdotonta ennalta arvata, mutta näin ilman stressiä, paineita, adrenaliinihuumaa ajateltuna.

Ensimmäiseksi kysyisin vapaaehtoisia, jos paikalla olisi joku, joka olisi valmi itsesnä uhraamaan, valmiiksi kuolettavasti sairas henkilö, tai joku muu. Kysyisin myös muun ryhmän mielipiteitä. Jos yhtään vapaaehtoista, tai muuten hyvin perusteltua uhria joukosta löytyisi, valistsisin joukon vanhimman, jo eläkkeellä olevan henkilön, jolla ei luultavasti ole kovin pitkää elämää jäljellä.
Kirjoittanut: Nukke (Jäsen)
  • Lähetetty: 03.04.2011 15:47
Olen edellisen viestin kannalla. Kysyisin vapaaehtoista ja jos ei löydy niin vanhimman kimppuun ja jos kaikki on suunnilleen saman ikäisiä niin ampuisin vain ensimmäisen vangin, joka silmiin sattuisi.
Kirjoittanut: Orthoxina (Jäsen)
  • Lähetetty: 03.04.2011 19:30
Komppaan aika pitkälti Giffirtiä, Positiivinenpakanaa (Positiivistapakanaa? Miten se ilmaistaan?) ja Nukkea. Siis sen vanhimman tai ensimmäisen silmiin osuvan kohdalta.

Siis jos siltä paniikiltani edes näkisin mitään, vilkuilisin ensin vanhinta ihmistä. Jos ei näkyisi ensisilmäykseltä (sekuntejahan se oli, mitä sitä aikaa oli käytettäväksi?), katsoisin kai lähinnä mahdollisimman vanhan näköistä tai ainakin täysikasvuista, etten mitään pikkunatiaista lasauttaisi. Ja pehmustettuun pyöreään huoneeseen se minäkin siitä päätyisin, ellen sitä ennen itseltäni nirriä pois saisi. Sen verran ylikorostunut moraali ja omatunto...

Pidempäänkin voisi analysoida, mutta koska minulla on paineenalaisena taipumusta tuntea ajan pikakelautuvan eteenpäin, ei siitä olisi apua vaikka sitä aikaa olisikin minuutteja...

...nyt tämä dilemma jäi häiritsemään pahemman kerran o.o'!
Kirjoittanut: fantasos (Jäsen)
  • • Muokkasi: fantasos
  • Lähetetty: 03.04.2011 21:53
Niin, itse en heti halunnut vastata tähän koska kysymys on mielestäni kykenevä kertomaan vastaajasta paljonkin, jos vastaaja ei tieä kaikkia vaihtoehtoja. Tausta-ajatukena on että jos olisi olemassa joku ihmistyyppi, jonka kykenisit ampumaan, niin voimme olettaa sen ihmisen olevan ryhmässä (täydellinen poikkileikkaus maailman väestöstä). Tuolla jo arveltiinkin että rosvopäällikkö ei välttämättä pidä sanaansa. Totta, mutta luultavasti pitää siltä osin että ampuu sinut. Vaihtoehtoja siis:
1) Ammun vanhimman. Lyhin elinaikaodote kuitenkin.
2) Ammun rikoksenuusijalapsenraiskaajan. Suurin "hyöty" yhteiskunnalle.
3) Ammun itseni. Yksi vangeista on siis kuollut ja loput vapautuvat. Toisella foorumilla kysymyksen esittäjä ei edes ollut ajatellut tätä vaihtoehtoa. Hänen näkemykseensä ase kädessä oleva ei ole "yksi vangeista". Minun versiossani on, koska tässä tapauksessa muut jäävät henkiin ja itse ei joudu elämään tietoisena siitä että ampui kylmäverisesti jonkun.
4) Ammun rosvopäällikön, tiputan aseen ja nostan kädet ylös. Rosvojoukkiossahan ei todellakaan vallitse demokratia. "Second in command" on luultavasti aika tyytyväinen äkilliseen johtoasemaan nousuunsa. Se, päästääkö hän muut vapaksi onkin sitten arpapeliä.

Itse varmaan tuossa tilanteessa ampuisin itseni. En usko olevani kykenevä ampumaan ketään, sitäpaitsi mistä sen tietää ettei lapsenraiskaajarikoksenuusija päätäkin tehdä parannusta ja keksi geenimuunneltua superlevää jolla ruokitaan koko maailman nälkää näkevät tulevaisuudessa?
Kirjoittanut: kuopassa (Ylläpitäjä)
  • Lähetetty: 03.04.2011 22:06

Lainaus: fantasos

1) Ammun vanhimman. Lyhin elinaikaodote kuitenkin.

Jos vanhin ihminen on vaikkapa 40-vuotias ja omistaa sen aikaisemmin mainitun tehtaan, voit teollasi sekä ajaa tehtaan työntekijät liriin ja ampua ihmisen, joka ei välttämättä ansaitse tulla ammutuksi.

Tämä on järkevin ja hyödyllisin vaihtoehto.

3) Ammun itseni. Yksi vangeista on siis kuollut ja loput vapautuvat.

Ampumalla itsesi saatat päästä vapaalle jalalle sellaisen yksilön, joka ei ansaitse sitä.

4) Ammun rosvopäällikön, tiputan aseen ja nostan kädet ylös.

Rosvojoukkiota varmasti yhdistää jokin asia. He todennäköisesti tuntevat toisensa ja saattavat olla ystäviä tai jopa sukulaisia keskenään. Kaverin tai veljen ampuminen varmasti päättyy siihen, että aiheutat kaikkien vankien kuoleman.
Kirjoittanut: DeadlyNightshade (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 03.04.2011 22:34

Lainaus: kuopassa

Ampumalla itsesi saatat päästä vapaalle jalalle sellaisen yksilön, joka ei ansaitse sitä.

Entä jos kaikki ansaitsevat vai ansaitseeko lopulta kukaan? Entäs jos siitä aiemmasta "viattomasta lapsesta" tulisikin seuraava Hitler ja hänet olisi kannattanut ampua?

Itse ampuisin vapaaehtoisen tai ensimmäisen, joka eteen sattuu. Tuskin olisi rikollisilla aikaa alkaa kuuntelemaan muiden ripittäytymisiä siitä, miksi heidän kuuluisi elää eikä esimerkiksi aluksi valitun raiskaajan sijaan pitäisi ampua vaikka vieressä ollutta huumediileriä. Vapaaehtoista ei tarvitse maanitella ja toisen vaihtoehdon ihmisellä vain kävisi huono tuuri. En koe olevani kykenevä päättämään, kuka "ansaitsee" elää ja kuka ei. Vanhimmallakin saattaa olla enemmän elinaikaa kuin nuorimmalla.

Itseni ampuminen olisi moraalisesti "kestävin" vaihtoehto, mutta yllättäen arvostan omaa elämääni enemmän kuin jonkun toisen elämää. Everyone's out for themselves after all.
Kirjoittanut: Positiivinenpakana (Jäsen)
  • Lähetetty: 03.04.2011 22:43

Tämä vaihtoehto kävi minunkin mielessä, mutta miten sen saisi tuossa skenaariossa selville? Koska kaikki valehtelevat, en usko tämän henkilön ilmiantavan itseään. Vaikka joukossa sellainen varmasti olisikin, jos siellä nyt on koko väestö edustettuna. Enkä uskoisi, jos joku vierustoveristaan näin huutaisi, oma nahka siinä taitaisi olla jokaisella mielessä.

Lainaus: Orthoxina

Positiivinenpakanaa (Positiivistapakanaa? Miten se ilmaistaan?)

Jälkimmäinen vaihtoehto kuulostaa paremmalta =D
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit