Gootti.net

Sinkkuranneke

Kirjoittanut: Anyxia (Jäsen)
  • Lähetetty: 01.09.2013 13:11

Lainaus: misner

Jos olet aina vetänyt rohkean roolia ja ihmiset ovat ymmärtäneet sinun olevan rohkea, he kyllä saattavat hämmentyä jos "yhtäkkiä" kaipaatkin tukea asiassa jonka ei pitäisi tuottaa vaikeuksia vahvalle persoonalle.

Rohkea ja vahvakin ihminen tarvitsee sitä tukea. Vahva ihminen pääsee ongelman yli, mutta olisihan se kiva saada myötätuntoa ja tukea muiltakin. Sitäpaitsi mielestäni on väärin, että muiden ensimmäinen kommentti on tuollainen, tottakai sitä tukea pitää tulla jos sitä pyytää ja mieluusti ilman pyytämistäkin. Itse olen vahva ihminen ja ystävänikin sen tietävät, mutta on minullakin omat heikkouteni. Ja tuen saaminen missä tahansa tilanteessa muistuttaa että ihanaa kun tämäkin ihminen välittää musta. Vaikka on vahva niin ei se tarkoita että täytyisi kantaa kaikki mahdolliset taakat.

jottei nyt aivan ot:ksi mene niin kommentoinpas vielä, että itse rannekeideassa on hyvät ja huonot puolensa. Suhtaudun avoimesti tähänkin, mutta näiden myötä se tietty salaperäisyys ja jännitys katoaa, joten en ehkä itse tykkäisi siitä lokeroimisesta.
Kirjoittanut: misner (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 02.09.2013 10:06

Lainaus: Anyxia

Rohkea ja vahvakin ihminen tarvitsee sitä tukea.

Niin tarvitseekin. Mutta jos on aina esittänyt ystävilleen vahvaa, varsinkin tilanteissa joissa on paljon ihmisiä, niin ei ihme jos ystävät hämmentyvät kun yhtäkkiä sanookin että "en mä voikaan mennä tonne kun siellä on niin paljon porukkaa". Vähän sama kuin jos aina söisi jotain tiettyä ruokalajia ja kommentoi miten hyvää se on mutta yhtenä päivänä sanookin että emmä tästä oikeasti tykkääkään, voitko syödä tän mun puolesta. Vaikka kaveri sen sitten söisikin, niin varmasti eka kommentti olisi että "mitä ihmettä, olethan sä aina ennenkin tätä syönyt". Tuo nyt on vähän esimerkkinä surkea, mutta ajatus tilanteen takana on sama.
Kirjoittanut: Kedira (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 02.09.2013 16:02

Mutta jos on aina esittänyt ystävilleen vahvaa, varsinkin tilanteissa joissa on paljon ihmisiä, niin ei ihme jos ystävät hämmentyvät kun yhtäkkiä sanookin että "en mä voikaan mennä tonne kun siellä on niin paljon porukkaa".

En tiedä mistä tuon 'yhtäkkiä' tuohon vetäisit - liekö tahallinen väärinkäsitys? Ongelma on se, että en ole ikinä vetänyt mitään roolia vaan oon vaan niin voimakas tavoiltani ilmaista asioita ettei kukaan minusta moista usko, vaikka miten sitä rautalankaa vääntäisi. Kyseistä sairauttahan tässä on sairastettu sellainen mukavat 30vuotta, eli tuolta 'aika ennen kuin kouluun menin' jostain muinaisesta saakka ...

Ja juu, vastaavasta syystä en ikinä jotain sinkkuranneketta ranteeseeni laitaisi, sillä saisin tuon kaiken saman p**n niskaani kuin nytkin.

Eli vika on minussa kun olen ilman kumppania (ystävistä puhumattakaan).
  • Lähetetty: 02.09.2013 16:26

Lainaus: Kedira

En tiedä mistä tuon 'yhtäkkiä' tuohon vetäisit - liekö tahallinen väärinkäsitys?

Ei, vaan tahaton väärinkäsitys. Jäin miettimään tuota työ-/kouluasiaa, miten porukka lähtee ympäriltäsi pois, oletko kertonut asiasta ylemmille tahoille? Tai jos he eivät kuuntele, niin heistäkin vielä ylemmille? Saattaa olla turhia kysymyksiä, oletan että olet varmaankin tehnyt kaiken voitavan.
  • Lähetetty: 03.09.2013 16:23

Jäin miettimään tuota työ-/kouluasiaa, miten porukka lähtee ympäriltäsi pois, oletko kertonut asiasta ylemmille tahoille? Tai jos he eivät kuuntele, niin heistäkin vielä ylemmille?

Juu, ne sanoo ihan sitä samaa kuin sinäkin tuolla aiemmin, josta koko tämä keskustelu alkoikin. Eli, vika on minussa / kasvata paksumpi nahka Näin se maailma pyörii ...
  • Lähetetty: 03.09.2013 16:44

Juu, ne sanoo ihan sitä samaa kuin sinäkin tuolla aiemmin, josta koko tämä keskustelu alkoikin.

Suosittelen siinä tapauksessa valittamaan työsuojeluvaltuutetulle/vastaavalle henkilölle koulussa.Ei ole oikein että sinua syrjitään siksi, että sinulla on ylipainoa ja ihottumaa. Ovatko he loukanneet sinua myös sanallisesti? Jos ovat, suosittelen että koitat nauhoittaa puheita ja nostat kunnianloukkaussyytteen. Paksu nahka on ok, mutta suoranaista vittuilua ja kiusaamista ei pidä sietää missään tilanteissa.
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 08.09.2013 11:54

Juu, ne sanoo ihan sitä samaa kuin sinäkin tuolla aiemmin, josta koko tämä keskustelu alkoikin. Eli, vika on minussa / kasvata paksumpi nahka Näin se maailma pyörii ...

Komppaan Kediraa keskustelussa, kuten arvata saattaakin. Se että ihmisen käsketään kasvattamaan paksumpi nahka kun hän kokee tulleensa loukatuksi ja syrjityksi on vain sen loukkaamisen ja syrjinnän hyväksymistä. Jos lasta kiusataan silmälasien takia koulussa ja häntä käsketään hankkimaan piilarit ja paksumpi nahka, sen sijaan että tuomittaisiin kiusaaminen, niin onhan siinä nyt arvojärjestys ihan päin helvettiä. Ihan yhtä lailla se aikuista satuttaa jos sanotaan, että sinä nyt vain olet liian herccä ja älä ota sitä ittees jos joku kutsuu sinua säälittäväksi ja epätoivoiseksi, koska olet yksinäinen.

Minusta on erittäin erikoista perustella omia toimiaan sillä, että "joku kuitenkin tulee loukkaamaan sua tulevaisuudessa, niin mä voin olla nyt epäkohtelias koska pakkohan sun on kuitenkin ennen pitkää oppia sitä sietämään". Sori, mutkun mä en vaan tajuu tuota logiikkaa. Kohteliaisuus ei vie mitenkään enempää energiaa tai vaadi erityistä vaivaa. Aina löytyy dorkia jotka on ilkeitä, se on totta, mutta ainakin mulle se on syy pyrkiä itse olemaan kohteliaampi, eikä toisinpäin.

Tää menee nyt sellaisiin offtopicin sfääreihin ettei mitään rajaa, mutta tämä foorumi on niin kuollut että antaa palaa. Eiköhän joku modeista havahdu kohta ojentamaan meitä jos kokevat tarpeelliseksi.
  • Lähetetty: 08.09.2013 21:01

Lainaus: Giffirt

joku kuitenkin tulee loukkaamaan sua tulevaisuudessa, niin mä voin olla nyt epäkohtelias koska pakkohan sun on kuitenkin ennen pitkää oppia sitä sietämään

Viännetähän nyt rautalangasta kun ei muuten mene perille: omasta mielestäni en ole ollut törkeä ketään kohtaan, vaan heitin ilmoille oman mielipiteeni asiasta. Joku siitä loukkaantuu, joku ei. Mutta kun ikinä ei voi tietää milloin joku loukkaantuu sinun sanomisistasi. Voit vaikka sanoa että se lindexin uusi paita minkä näit hyllyssä oli aika mauton, niin joku vetää herneet nenään ja kiljuu että hän pitää siirä, miten kehtaat loukata. Vaikka sanonkin asioita aika suoraan, pidän kuitenkin tiukkaa rajaa siitä että en henkilökohtaisesti loukkaa ihmistä päin tämän naamaa. Sillä se on täysin typerää ja antaa itsestäni kuvan kusipäänä.

Paksu nahka kannattaa, koska maailmassa on n. 7 miljardia ihmistä ja joku niistä jossain vaiheessa kyllä sinua loukkaa. Siksi onkin järkevämpää jättää pienet heitot ihan omaan arvoonsa ja keskittyä edelleen niihin oikeasti loukkaaviin asioihin.

Lainaus: Giffirt

Jos lasta kiusataan silmälasien takia koulussa ja häntä käsketään hankkimaan piilarit ja paksumpi nahka, sen sijaan että tuomittaisiin kiusaaminen, niin onhan siinä nyt arvojärjestys ihan päin helvettiä.

Totta, jos kiusaaminen on jatkuvaa, rankkaa eikä osoita laantumuksen merkkejä. Mutta jos joku ohimennen tai kerran mainitsee että "noi sun lasit ei oikein sovi sulle" tai "näytät tyhmältä noi päässä" niin tuollaisista kommenteista on ihan turha soittaa poliisille, palokunnalle, rehtorille ja iltapäivälehdille ja itkeä kuinka nyt on taas jotakuta loukattu niin verisesti. Riittää, että keskustelee ensin kiusaajan/kiusaajien kanssa ja jos sekään ei auta niin sitten järeämmät keinot käyttöön.

Eli väännetään taas kerran rautalangasta jotta saataisiin tämä off-topic päätökseen: Kiusaamista ei tule hyväksyä missään muodossa, mutta jokaisesta pikku asiasta ei kannata nostaa älämölöä. Mutta jokaisesta pikku asiasta kannattaa kuitenkin huomauttaa. Ja jos ei oppi mene perille, niin sitten harkita sitä älämölöä. Mutta jos kyseessä on ihan jatkuva, systemaattinen kiusaaminen kuten Kediran tapauksessa, tulee ottaa yhteyttä esim. rehtoriin, työpaikan pomolle ja rohkeasti kertoa asiasta.
  • • Muokkasi: Kedira
  • Lähetetty: 08.09.2013 22:33

Siksi onkin järkevämpää jättää pienet heitot ihan omaan arvoonsa ja keskittyä edelleen niihin oikeasti loukkaaviin asioihin.

Ongelmana on se, että SINÄ ET määritä sitä, miten joku jonkin asian kokee. Se mikä sinusta on pikkuinen juttu on toiselle se maailmaa kaatava asia.

Riittää, että keskustelee ensin kiusaajan/kiusaajien kanssa ja jos sekään ei auta niin sitten järeämmät keinot käyttöön.

Onnittelen jos olet joskus onnistunut keskustelemaan jonkun kiusaajan kanssa asioista. Itse en ole tähän päivään mennessä siinä onnistunut, sen kummemmin omissa asioissani kuin työssäni viranomaisena selvittämässä näitä kiusaamisia . Ainoa mitä heistä saa irti on se sama litania, jota itse tuotat tähän keskusteluun kaiken aikaa. Ne omat sanomiset / tekemiset koetaan pieniksi eikä pysähdytä sekunniksikaan ajattelemaan asiaa toisen kannalta.

Tästä syystä kiusaamiseen toimii vain ja ainoastaan nollatoleranssi, jossa jokainen joutuu ottamaan vastuun jo pienistäkin sanomisistaan. Valitettavaa on vain se, että työssäni olen huomannut näitä asioita selvittävillä tahoilla olevan niin paljon sisäänpäin käätyvää kiusaamista viranomaisten kesken, että selvittäjillä ei ole aikaa huolehtia pienistä ihmisistä kivun keskellä ... Joten, kiusaajat saavat jatkaa linjaansa 'älä nyt pienistä välitä' eikä kukaan pysähdy kysymään, miten tuo kiusattu asian kokee. Kiusatullahan ei nimittäin ole enää voimia puolustaa itseään näissä tilanteissa, sen pitäisi hoitaa viranomaistaho - kun taas kiusaajan asiaa hoitaa loistavasti se, että painaa päälle kunnes koko koneisto on niin uuvutettu että kiusaaja pääsee livahtamaan kuin koira veräjästä.
  • Lähetetty: 09.09.2013 10:45

Ongelmana on se, että SINÄ ET määritä sitä, miten joku jonkin asian kokee. Se mikä sinusta on pikkuinen juttu on toiselle se maailmaa kaatava asia.

Tuo onkin se suurin ongelma. Itse pyrin olemaan kohtelias enkä kommentoi ääneen kellekkään hänen ulkonäköään, luonnettaan tai vastaavaa. Mutta kuten aiemmin jo sanoin, maailmassa on 7 miljardia ihmistä joilla jokaisella on ihan eri käsitys siitä, mikä on loukkaavaa ja ei. Mielestäni on epäreilua pyytää ihmisiä varomaan jokaista sanaansa vain sen vuoksi että joku voi loukkaantua. Silloin olisimme kaikki hiljaa.

Tästä syystä kiusaamiseen toimii vain ja ainoastaan nollatoleranssi, jossa jokainen joutuu ottamaan vastuun jo pienistäkin sanomisistaan.

Mikä lasketaan kiusaamiseksi? Se, että joku joskus ohimennen on sanonut sinulle jotain loukkaavaa vai se, että sinut systemaattisesti jätetään porukan ulkopuolelle ja syrjitään jonkin asian takia? Mielestäni jälkimmäinen on kiusaamista, edellä mainittu kusipäisyyttä. Molempiin tulee tarttua heti, mutta eri voluumilla.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit