Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Syksyllä "Gootit" muodissa! Aito Gootti vaiko muodin uhri?

Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 10.09.2006 18:43
argh, sit vieläpä ku on ainoa laatuaan pienessä koulussa, käytävillä huudellaan yms. Yläastelaiset käy huutelemaan lukiolaiselle. En jaksais enää välittää. gah. ei viiti kummiskaa sanoo mitää takasin, ku ne on maahanmuuttajii ja sit ne sais tyylii opettejat mua vastaan "ku oon rasisti". että sillasta. ja mulle tuli yks yläastelainen sanomaan "et mäki halusin olla gootti". joo. yhtä pissikseltä se vielä puol vuotta myöhemminki näyttää. ja saa luvan pysyyki. pintaliitoaha siit muuten tulee. joo. *höpötys*
Kirjoittanut: kuopassa (Ylläpitäjä)
  • Lähetetty: 10.09.2006 18:46
Lainaus: Iiriva [...] ku ne on maahanmuuttajii ja sit ne sais tyylii opettejat mua vastaan "ku oon rasisti".

Mamut saavat siis hyppiä silmille? Kummallista ja harmillista, vaikka tuntuu olevan nykyaikana hyvin yleinen ilmiö.
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 10.09.2006 18:53
no ei itseään pienempää turpaankaan viitsisi pistää. tulee vielä 20 kaverin kanssa ja sit hieno korsetti tuhrautuu vereen. että sellasta täällä.
Kirjoittanut: mlrd (Aktiivi)
  • Lähetetty: 11.09.2006 07:01
taidanpa asua peräpitäjällä kun tämä suuri muotivillitys on mennyt kovin suuresti ohi...

eipä tietysti ole tullut peruskoulujen pihalla pyörittyäkään, mutta katukuvassa ainoa muuttunut asia on muutama musta niittivyö enemmän ja pari hiusten värjäystä.

se siitä muodista.
Kirjoittanut: Galina (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 11.09.2006 14:05
Minun käsitykseni tästä "muotivillityksestä" on, että goottityyli on jo useamman vuoden ajan ollut siirtymässä pienistä underground-piireistä suuremman yleisön suosioon. Olen myös havainnut, että usein pukeutumisen myötä herää myös kiinnostus muuhun goottikultuuriin esim. musiikkiin. Tämän syksyinen "goottimuoti" luultavasti voimistaa vallalla olevaa suuntausta jonkin verran tuomalla goottityylin kaikkien ulottuville ja tietoisuuteen, mutta en jaksa uskoa kovin monen trendipellen ostavan esim. asitoa korsettia yhtä syksyä varten. Näitä halpoja glitter-koristeltuja goottihörselöitä luultavasti näkyy jonkin verran näiden kuukausien ajan kaiken maailman "pissisten" yllä, mutta tosiasissa uskon, että tuo tyyliään rajusti trendien perässä muuttelevien ihmisten joukko on lopulta melko pieni. Yleensä kunkin kauden muodista jää jotain juttuja ja ideoita omaan tyyliin. Goottityylin omaksuneet ihmiset pitäytyvät havaintojeni mukaan tyylissään vielä trendin mentyä ohi (ainakin näin on käynyt edellisten trendiaaltojen suhteen).

Tähän nykyiseen, jo pidempään jatkuneeseen suuntaukseen näyttää liittyvän esim. synkemmänpuoleisen musiikin siirtyminen yhä enemmän valtavirtaan samalla kun disco, tekno ja purkkapoppi yms. siirtyvät vähitellen syrjään. Tämä näkyy esim. Suomen virallisessa listassa, kun sitä vertaa 10 vuoden takaiseen... Kyseinen musiikki ei sinänsä liity goottikulttuuriin, mutta sisältää synkkää estetiikkaa (tummat värit, melankolia), joka selvästi herättää mielenkiintoa goottikulttuuria kohtaan. Tunnen hyvin monta tapausta, jotka muutama vuosi sitten kuuntelivat HIM, Nightwish, 69 eyes, Evanescence yms. tyyppistä musiikkia, kiinnostuivat goottityylisestä pukeutumisesta ja goottikulttuurista ja nykyään he kuuntelevat goottimusiikkia.

Uskon siis, että tapaukset "kuuntelen Pikku G:tä ja pukeudun kuin gootti" ovat äärimmäisen harvinaisia. Myös goottityylin sekoitteleminen muihin tyyliehin ja tyylin "raiskaaminen" on suhteellisen harvinaista, vaikkakin sitä saataa tänä syksynä jonkin verran esiintyä. Goottityyli yleensä omaksutaan osaksi omaa persoonaa ja identiteettiä ja näin ollen se kestää pidempään kuin vain yhden syksyn. Mahdollisesti koko loppu elämän. Myös kiinnostus muuta goottikulttuuria kuten goottimusiikkia kohtaan herää lähes poikkeuksetta jossain vaiheessa. En siis voi uskoa, että joku ohimenevä muotiaalto voisi mitenkään "raiskata" pilalle kyseistä kulttuuria. Sen sijaan uskon, että goottikulttuuri nykyisenlaisenaan tulee leviämään vuosien saatossa yhä laajemmalle.

Mitä mieltä olette?
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 11.09.2006 17:48
Lainaus: Galina Myös goottityylin sekoitteleminen muihin tyyliehin ja tyylin "raiskaaminen" on suhteellisen harvinaista,

Entäpä jos jo aiemmin goottityylin omaksunut henkilö yhdistelee goottia muihin tyyleihin? Onko tämäkin tyylin raiskaamista, vaikka ko. henkilön kohdalla gootti ei olekaan yhden yön juttu, vai täysin hyväksyttävää?

T. nimim. Näin tänään goottitytön jolla oli Seppälän kasarisaapikkaat...
Kirjoittanut: Galina (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 11.09.2006 18:28
Lainaus: Piiskansiima Entäpä jos jo aiemmin goottityylin omaksunut henkilö yhdistelee goottia muihin tyyleihin? Onko tämäkin tyylin raiskaamista, vaikka ko. henkilön kohdalla gootti ei olekaan yhden yön juttu, vai täysin hyväksyttävää?

No minä en tuosta hyväksyttävyydestä niin tiedä, yritin olla mahdollisimman objektiivinen tuon selostukseni suhteen varsinkin kun en itse edes ole goottikulttuurin edustaja. Moni vaan tuntuu kokevan sen erityisen kauhistuttavana, että goottityylistä otetaan jokin vaatekappale esim. korsetti ja se yhdistetään goottityyliin sopimattomiin vaatteisiin (mitä nuo edellä mainitut sitten ikinä kunkin mielestä ovatkaan). Henkilökohtainen mielipiteeni on, että jos vaatteet sopivat hyvin yhteen ja muodostavat tyylikkään, esteettisesti miellyttävän kokonaisuuden, ei ole väliä vaikka jokin vaatekappale olisikin "lainattu" jostain toisesta tyylistä tai alakulttuurista. Myös "oikeissa" gooteissa on mielestäni sekä hyvä että huonoja pukeutujia.

Tämän "syysmuodin" mukanaan tuomat trendipellet erottaa todennäköisesti melko helposti "aidoista", sillä harvemmin kukaan trendejä seuraava uusii koko vaatevarastonsa. Luultavimmin hän hankkii muutaman vaatekappaleen joita yhdistelee normaaliin perustyyliinsä tai käyttää silloin tällöin. Yleensä nämä sesonkivaatteet muutenkin poikkeavat aidoista olemalla halvempia ja huonolaatuisempia ja niihin on usein vielä lisätty jotain asiaankuulumatonta kuten esim. sitä kamalaa glitteriä...
Kirjoittanut: Rottenicia (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 21.09.2006 19:41
nojaa kumminki... ne pukeutuu rumasti

p.s nähty tekonahka"korsetti", rikkinäiset siniset farkut, pallokuvioinenkauluspaita, liisa-laukku yhdistelmä
Kirjoittanut: Siikakala (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 21.09.2006 22:45
Oon omalla paikkakunnallani nähny ihan riittävästi teinipellejä, ja ne kaikki kiertää vähän matkan päästä kun kuljen naamalla hieman tuima ilme (pitänee kiittää kasvojen perusilmettäkin tässä xD)... joskus tullu aatelleeks et kun kulkee v****untuneena keskustassa niin kaikki välttää kuin haluaisin murhata jonkun xD. joo, se siitä offtopicista. Vai että ne meinaa oikein muotiin sitä tuoda enemmänkin. Ite oon tosiaan huomannu paikallisten yläasteteinien (ja myös lukiolais) päällä jotain, jota joku saattaisi epähuomiossa väittää joksikin goottiuteen viittaavaksi. no, itteeni ei vois paljo vähempää muoti kiinnostaa, oma tyyli kun vielä hieman hakusessa. Niitä vaatteita ku ei oikein tuppaa löytyyn, ja kun asuu täällä tampereen kupeessa, niin on kaupat vähä kaukana (tampereella kun ei käsittääkseni ole kai yhtäkään, en ainakaan oo kuullu tai huomannu olevan).

Korsetteja ei sentään näy (onneksi). Sen verta järkeviä ovat ainakin vielä. Mutta joo. *laskee binäärejä* 1,2,3,4!. eli iso keskisormi koko muodille myös tältä sektorilta.
Kirjoittanut: goottipoJka (Nimetön)
  • Lähetetty: 27.09.2006 22:24
mä ooin ihan truu gootti. en mikää wannabee. truu gootit on vampyyreja tai vampyyrittaria. en siedä teeskentelijöitä. yleensöä imen heiltä verta ja sitten heista tulee oikeita.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 4 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit