Gootti.net

Syksyllä "Gootit" muodissa! Aito Gootti vaiko muodin uhri?

Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 15.11.2012 19:56

Lainaus: Nordis

Vähän sekä itkettää että naurattaa kun puoli skeneä pyörii pelkästään joidenkin rättien ja lumppujen ympärillä.

Meikäläisen mielestä on ihan ok olla myös vaategootti jos siitä tykkää. Rehellisesti sanottuna tilanne on kuitenkin nykyelämässä se että sana yhdistyy paljon vahvemmin vaatteisiin kuin musiikkiin.

Ehkä juuri tuosta johtuen tr00-gothix VS. feikki-tavis -keskustelua en ole koskaan ymmärtänyt enkä varmaan tule koskaan ymmärtämäänkään. Kuten olen tässäkin keskustelussa aiemmin ihmetellyt niin en kertakaikkiaan tajua miksi se olisi väärin että joku tavis välillä vetää goottikuteet niskaan. Tai jopa käyttää pentagrammi-korua. Sori, mutta oli se penta kummin päin tahansa niin ei se oikeasti ole enää nykyisin mikään shokeeraava juttu. Alueellisia eroja toki voi olla, mutta tuskin vähänkään isommassa kaupungissa kovinkaan moni katsoo kahdesti vaikka tuollainen roikkuisikin jollain kaulassa tai olisi printattuna vaatteisiin.
Eikä se musiikkimaku aina näy ulospäin. Pohjoismaissa kun ollaan niin synkemmän musiikin kuuntelu on todella yleistä. Ainakin itse tunnen lukuisia ihmisiä jotka pukeutuvat tavallisesti tai jopa värikkään iloisesti, mutta niiden soittolistojen perusteella ne tyypit ovat meikäläistä uskottavampia gootteja.
Kirjoittanut: Verity (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 15.11.2012 20:43
Niin no siis en minäkään yhtäkään pentagrammiasiaa omista niin en nyt meinannut, että se olisi keneltäkään mitään pois jos joku niitä sieltä Gina Tricotista ostaa. Kunhan vaan panin merkille, että jännästi tavallistuneita nuo asiat nykyään. Olinhan minä itsekkin siellä kaupassa ihmettelemässä niitä koruja. Tosi kiva kun kaupasta löytää nykyään gootahtavaa rättiä ja järkevään hintaan niin ei tarvitse alasti kulkea.

Sitä en kyllä itsekkään ymmärrä, kun toisilla on semmoinen näkemys, ettei voi olla kunnon gootti ilman niitä Mortician vaatteita. Itselläni oli jossain vaiheessa sen vuoksi aivan törkeä alemmuuskompleksi kaikkia muita kohtaan kun en omistanut sitä mustaa satiinivyötärökorsettia jollainen kaikilla oli. Sama juttu Lipparin vaatteiden suhteen, kun en ikinä ole raaskinut moisiin investoida. Nuo asiat voidaan kyllä myös laittaa ainakin osittain silloisen teini-iän piikkiin... mutta oikeasti kärjistettynä, Lip Service on vain goottien Gucci tai jokin vastaava.

En nyt ole enää pitkään aikaan jaksanut välittää minkä merkkisiä vaatteita omistan ja olen paljon onnellisempi kuin aiemmin
Kirjoittanut: Nordis (Jäsen)
  • Lähetetty: 16.11.2012 11:51

Lainaus: Giffirt

Meikäläisen mielestä on ihan ok olla myös vaategootti jos siitä tykkää. Rehellisesti sanottuna tilanne on kuitenkin nykyelämässä se että sana yhdistyy paljon vahvemmin vaatteisiin kuin musiikkiin.

Samaa mieltä. Ikävää jos jonkun itsetunto saa kolhuja kun uniikkius kärsii, mutta ei se musiikki tai ne bileet siitä piloille mene. Metalliinkin tuli Teräsbetonit, niitä laulamaan Pikkuorava ja vauvoille mustat potkuhousut, mutta vielä Nikulasta ja Hynysestäkin huolimatta koko alakulttuuri jäi parin vuoden muotistatuksestaan reilusti voitolle. Kun otetaan huomioon että Ninnin huolestunut keskustelunavaus on jo kuuden vuoden takaa niin eiköhän nämä hommat ole jo olleet muodissa, menneet pois ja tulleet parikin kertaa takaisin

Edit: Tuo aiemman viestini "itkettää / naurattaa" -jutun pointti oli siis se, että tämänkin laudan tr00 g00ttien suurin huolenaihe tuntuu olevan se miten väärät ihmiset pukeutuu väärin tai tykkää vääristä asioista. Ketään ei tunnu huolestuttavan esimerkiksi se fakta että koko alakulttuurin musiikki on kuulostanut kuta kuinkin täysin samalta viimeiset 20 vuotta. Siinä sitä vasta olisi surkuttelun ja hermoilun aihetta
Kirjoittanut: black cat (Nimetön)
  • Lähetetty: 01.08.2013 14:15
Gootti alakulttuurissa on minusta hienoa, että vaikka olisi gootti ei silti tarvitse kaikkien näyttää tismalleen samalta, ja kuunnella tismalleen samoja artisteja/bändejä että olisi gootti. En tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa, kun näin kerran neljä tyttöä istumassa penkillä koulun pihalla. Kaikilla oli tismalleen samanlainen muodikas ruskea nahkatakki, muodikas toppi takin alla, eriväriset sentään, samanlaiset ja saman väriset pilli farkut,muodikkaat tottakai, ja muodikkaat(yllätys yllätys) tennarit, punaiset tai vihreät. Tytöt näyttivät aivan toistensa kopioilta meikkejä myöten. Kuvitelkaa jos gootti tyyli tulisi muotiin, ja näkisitte ne samat tytöt, tismalleen samanlaisissa korseteissa tismalleen samanlisissa mustissa hameissa , samanlaisissa (mikäniidenkenkienniminyttaasolikaan) kengissä,kaikilla samanlaiset panda meikit ja saman sävyistä huulipunaa, ja tismalleen samanlaiset korut kaulassa ja samanlaiset mustat hiukset. Sitten näkisitte että kaikki näyttävät siltä. Eikö tuntuisi että omaperäisyys ja uniikkius katoaisi gootti tyylistä. Sitten vielä joku tulisi sanomaan wannabeeksi kun ei näytä just samalta ku muut, jos vaikka korsetti on eri väriä, rai päässä on rastat. Ei ehkä kovin valoisa tulevaisuuden kuva. Myöntäkää pois, ette halua nähdä tuollaista. Onneksi tuo ei ole kuitenkaan kovin toden näköistä.
Kirjoittanut: Nocturne (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 20.08.2013 13:26
Hassua miten tämä asia puhuttaa vielä seitsän vuoden jälkeenkin.
Kirjoittanut: Marraskuu (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 22.08.2013 16:10
En henkilökohtaisesti ymmärrä tässä ongelmaa. Toki, jos on kehittänyt oman, uniikin tyylinsä, tuntuu pahalta jos siitä tulee "valtavirtaa". Todellisuudessa kuitenkin nykyään vähän kaikki alkaa olla valtavirtaa, koska erilaisten alakulttuurien hyväksyntä on lisääntynyt, eikä monikaan jaksa katsoa kieroon goottia, punkkaria tai hippiä. Itse varmaan eroan Tr00-g00tista paljonkin, koska olen todennut, että parhaiden puolien nappaaminen monista pukeutumistyyleistä tekee omasta tyylistäni kaikkein omimman ja itseni mielestä kiinnostavan. Mulle on sinänsä ihan sama siis, jos joku käyttää samanlaisia/-tyylisiä vaatteita kuin minä.

Pakko kommentoida tähän black catin maalailemaan kuvaan pissisten transformaatiosta gooteiksi. Musta se olisi lähinnä riemastuttavaa ja peräti hellyyttävää, yleensäkin se, ettei voi pukeutua eri tavalla kuin paras kaveri, herättää mussa paljon hilpeyttä, niin oishan se nyt näkemisen arvoista että nämä pimatsut jaksaisivat nähdä pirusti vaivaa korsettien ja hamosten kanssa väkertämisessä vain, että saisivat taas kerran näyttää toistensa kopioilta ja olla trendikkäitä. Hihhii.
  • Lähetetty: 04.09.2013 18:36
Marraskuu: olisihan se tietty aika koomista.
Kirjoittanut: Yackee (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 05.10.2013 12:38
No, harva tosin edes tietää mitään tästä alakulttuurista. Esimerkiks miten nää tyylit on jaettu. Itse rakastan goottivivahteista uusgootti- tyyliä, jota en oo paljoa suomessa nähnyt - eikä siitä tyylistä monet tiedäkkään.
  • Lähetetty: 22.11.2013 14:53
Anteeksi ensimmäisessä viestissäni tähän ketjuun ilmaisin itseäni erittäin epäselvästi. Tarkoitin että ne ihmiset jotka olisivat ennen gootti-tyylin tuloa muotiin pilkanneet, ja nauraneet gooteille, ja muutenkin huudelleet typeriä, alkavat muodin vuoksi pukeutua gooteikisi, ja sitten "ollaan niinqu niiiiiin goottei ettei mitää rajaa". Se siinä enemmän inhottaisi, kaikki pukeutukoot miten lystää, ei kiinnosta minua, kunhan jättävät rauhaan.
Kirjoittanut: YoanaRock (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • • Muokkasi: YoanaRock
  • Lähetetty: 25.11.2013 08:49
Olin tossa joku vuosi takaperin sellasessa Goottiyö- tapahtumassa Karjaan kirkossa. Siellä oli koko kirkko täynnä porukkaa, kaikenmaailman kukkahattutätejä myöten porukka oli pukeutunu ihan hautajaismeiningillä ja paikka oli kynttilöin valaistu ja muutenkin asiaankuuluvasti tunnelmoitu. Ensinnäkin olin hämmentynyt siitä, miten ihmiset jotka ei normaalisti goottityyliin pukeudu, oli nyt kuitenki jaksaneet panostaa asuihinsa ihan täysillä, ja toisekseen siitä et vitsi mikä tunnelma! Miettikää nyt jos goottilaisista sielunamaisemista tulis yhtäkkiä suurempiki valtavirran villitys ja katukuvat alkais pikkuhiljaa muuttua entistä synkemmiksi. Vähänkö se ois siistiä!

No, henkilökohtasesti en kyllä jaksa kiinnostua siitä et mikä on milloinkin muodissa, ja vielä vähemmän siitä jos joku ajattelee mun kohdalla että taas tossa menee yks muodin orja. Aivan turhaa stressata moisista! Jos kaupoista löytyy pienemmällä vaivalla ja huokeammalla hinnalla itteä miellyttäviä vaatteita, koruja ja muuta tilpehööriä, niin kelpaa! En oo tällanen sen takia et saisin ihmisten päät kääntymään, vaan siksi että pidän itse kyseisestä tyylistä. Jokasen pitäs olla ja elää omien mieltymysten mukaan ja antaa muiden tehdä samoin Kukapa meistä ei ois joskus itteään ettiny ja kokeillu ties mitä vaatetta tai tyyliä.

edit.
Pitää vielä lisätä että joskus sitä on nähny "taviksellaki" kaikenmaailman symboleja ym., ja sit ku henkilön kanssa menee juttelemaan, on saanu hämmästyä et hei, toihan oikeesti tietää näistä jutuista jotakin. Ulkokuori voi pettää, ei kannata tuomita ketään ainakaan ennen ku on käyny juttusilla
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 2 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit