Tuli tämä ketju esiin kun haeskelin ohjetta rastojen huovuttamiseen, käsitöissä kun olen toivoton.

Lueskelin noita kuiturastojen teko-ohjeita. Mulle tehtiin aikanaan niin että oma tukka letitettiin (kuidun avulla että tuli tasaista) vähän haluttua rastaa ohkasemmiksi "pikkuleteiksi". Sinetöinti käy vaikka sytkärillä, niin letti ei purkaannu.
Sitten kampaaja otti ohuen nipun kuitua ja veti sen läpi letin juuresta, ja veti päät tasan (eli kuitunippu roikkui keskeltä). Kuitu tupeerattiin (ne sivuilla roikkuvat osat yhteen) vähän niinkuin tuossa erinomaisessa kuvallisessa ohjeessa, niin että saatiin pitkä ja hyvin ohut ehkä 2-3 cm leveä pitkä suikale aikaiseksi - niin ohut että sai näkyä läpikin reilusti. Tässä vaiheessa siis tuo "takkusuikale" jää tyveen kiinni kun puoliskot on tupeerattu yhteen. Ei siis tupeerata kumpaakin päätä erikseen eikä tehdä pyöreää vaan mahdollisuuksien mukaan litteää.
Lopulta suikale kieputettiin letin ympäri tyvestä latvaan. Ei haittaa vaikka raoista näkyikin vähän lettiä sieltä täältä. Sitten kampaaja kävi koko komeuden läpi kuumalla raudalla jotta suikale lämpeni vähän kiinni lettiin. Lopuksi neulaan vähän kuitua langaksi ja harsittiin harvakseltaan läpi rastan tyvestä latvaan.
Sitä sai sitten raudalla vielä vähän lämmitellä ja hyvä tuli. Käyttöohjeeksi annettiin että paljon saunomista ja pesua, niin kuitu pehmenee ja himmeneekin hiukan, ja tasoittuu. Toimi loistavasti, vaikkei olisi raudalla niin sileäksi saanutkaan noita rastoja, kun jaksoi jonkun viikon odottaa. Tuloksena siistit kuiturastat jotka ei takertunu toisiinsa.

Alussa ne oli siis todella jäykät.
Homman huono puoli on se että pitää varautua siihen että oma tukka menee rastoille - jos siis ei halua luonnonrastoja kaupan päälle. Ja silloin kun on kasa raskasta kuitua pää täynnä niin oma tukka menee varsin tiukoille rastoille nopeasti. Mua se ei haitannut koska halusin että rastat jää. On edelleen. Jossain vaiheessa revin kuituja veks, niin että oli oman rastan jatkona letti (eli revin sen suikaleen pois), sitten lopulta katkoin letitkin.
Joku aika sitten revin otsalta ja päälaelta rastoja auki, kun halusin otsatukan, mutta sitten kyllästyin käyttämään kampaa. Mun mielestä rastojen paras puoli on se ettei tarvi mitään kemikaaleja tukkaan, ja selviää reissuilla ilman kampaa

Siispä rullasin omaa tukkaa taas hennoille pötköille ja kumilenkillä kiinni. Aika hassuja ne vauvarastat oli hetken päästä, joten ostin valmisjatkot. Ne tosin on ihan syvältä, kun hajoavat käsiin todella nopeasti.
Mutta saapahan ehkä omat vauvarastat pysymään tiukassa vedossa kunnes ne on ehtineet takkuuntua kunnolla.