Gootti.net

Steampunk

Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 27.04.2010 18:50
En ainakaan löytänyt aiheesta aiempaa keskustelua, toivottavasti ei nyt mennyt vain ohi silmien.

Pahasti tähän tyyliin hurahtaneena kyselisin, mistä kaikkialta muut steampunkkaajat kaapivat kasaan vaatekaappinsa sisällön. Olen nimittäin huomannut, että se vaatii vähän kikkailua. Mikään Suomessa toimivista liikkeistä ei tunnu tätä tyyliä pahemmin tukevan, ja ulkomailta tilaamisen kanssa on aina vähän niin ja näin. Itse olen vielä tumpelo, joka ei osaa käsitöiden jaloa taitoa, joten vaatteiden valmistaminen itse on hiukan poissa laskuista kohdallani. Ropeconissa taisi viime vuonna yksi tyttö myydä upeita goggleseja, mutten yhtään muista oliko nettisivustoa/kauppaa. Jos joku tästä vajavaisesta kuvauksesta keksii kenestä puhun, niin kertokaa ihmeessä.

Kirppareilta tulee haalittua vöitä ja laukkuja tehokkaasti, ja aika ajoin saattaa löytää perusvaateliikkeistä jotain vähän sinne päin.

Diesel tarjoaa hämmästyttävän paljon mahdollisuuksia arkisempaan steampunkiin, mutta tuollaisen isohkon design-nimen hinnat liitelevät kyllä monesti ihan omissa sfääreissään.

Tiedättekö liikkeitä/merkkejä jotka minulta on mennyt ohi?
Oletteko tehneet erityisen hienoja löytöjä jostain odottamattomista paikoista?
Suositteko näyttävämpää tyyliä pitkillä hameilla, korseteilla ja camee-koruilla vai kuulutteko "gogglesit, remmejä ja hammasrattaita" -klaaniin?

Tässä muutamia ihania sivustoja kauempaa muailmalta:
http://www.steampunkcouture.com/
http://www.clockworkcouture.com/
http://www.steampunkemporium.com/steam.php
Kirjoittanut: Sanctus Sanctorum (Biomechanoid)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 27.04.2010 19:05
Pikkasen on tällä hetkellä jäänyt steampunk taka-alalle, mutta lähimenneisyydessä valmistin itse tuon tyylin koruja.

Steampunk korusetti

Steampunk Timex
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 27.04.2010 19:31
Itsekin pidän steampunkista, mutta valmiina ei Suomen maalta vaatteita juurikaan saa. Olen vasta aloitellut, mutta asusteita rakentelen itse vanhasta romusta ja tyyliin sopivia vaatteita tuunaamalla. Tällä hetkellä on rakenteilla sekä vannehameellinen lady-tyylinen asu asusteineen että asu joka on enemmänkin dieselpunkia. Saa nähdä, tuleeko asustani kuitenkaan mitenkään erityisen hieno, koska en osaa ommella ja rahaa ei ole juurikaan, mutta ehkä siitä tulee edes jotain muutakin kuin viktoriaaninen asu + gogglet, joka on pläh. Hammasrattaita en tosin ole onnistunut löytämään mistään.
  • Lähetetty: 27.04.2010 19:41

Lainaus: Iiriva

Hammasrattaita en tosin ole onnistunut löytämään mistään.

Hammasrattaita löytyy wanhoista vedettävistä herätyskelloista. Ja kellojen valmistajilta (ulkomailta), mutta ne maksavat maltaita, mansikoita ja hunajaa. Kirppareilta ja wanhojen tavaroiden liikkeistä voi tehdä löytöjä, siis rikkonaisia herätyskelloja.
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 27.04.2010 20:03
Olen ollut jo jonkin aikaa viehättynyt steampunkista saamatta kuitenkaan varsinaisesti mitään sen saralla aikaan. Nyt olisi tarkoitus laatia asukokonaisuus kuvauksia varten, saas nähdä mitä tuleman pitää kun täällä peräpohjolassa tosiaan tuo tyylin ostaminen valmiina on vähän vaikeaa ja en osaa ommella. Toisaalta steampunk on ehtinyt myös ehkä vähän laimentua ennen kunnollista breikkaamistaan Suomessa, ainakin jenkkien keskusteluissa näkyy nykyisin yhä enemmän todella keskinkertaisia steam-asuja ja tosiaan kombosta viktoriaaninen asu+gogglesit on ehtinyt tulla miltei vitsi.

Olen kertaalleen tehnyt tilauksen tuonne linkitettyyn Clockwork Coutureen ja olin varsin tyytyväinen palveluun ja tuotteeseen vaikka täytyykin todeta että koot ovat varsin epäamerikkalaisia = pienehköjä. Hammasrattaiden metsästykseen suosittelen Etsy -nimistä palvelua, sieltä moisia kapistuksia löytyy järkevään hintaan. Suomesta ei hammasrattaita kannata kysellä, sillä kyselijä suurinpiirtein nauretaan pihalle. Kokeiltu on...

Lainaus: Giffirt

Ropeconissa taisi viime vuonna yksi tyttö myydä upeita goggleseja

Muistan myös tämän, tosin ne gogglet eivät kyllä niin monimutkaiset olleet etteikö sellaisia rakentelisi myös itse. Sen sijaan erään tuttavan minisilinteriä koristaneet pienoisgogglesit olivat sellainen superidea mistä voisi vaikka maksaakin!

Tämän palstan käyttäjistä Azop ja Mustahukka ovat tietääkseni tutustuneet tähän alakulttuuriin paremmin, toivottavasti tulevat kommentoimaan.
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 27.04.2010 20:12

Lainaus: Piiskansiima

Muistan myös tämän, tosin ne gogglet eivät kyllä niin monimutkaiset olleet etteikö sellaisia rakentelisi myös itse.

Itse olen juuri tuunailemassa goggleja, mutta ne ovat ihan vain tavalliset, modernit hitsauslasit. Toisaalta, koska niissä on niin leveät reunat, ne näyttävät maalattuina sopivasti vanhemmilta kuin esim. cyber-gogglet, jotka ovat yleensä melko kapoisia.

Hitsauslasit:

Cyber-gogglet:

Omasta mielestäni hitsauslasien malli sopii ainakin paremmin steampunkiin leveytensä takia.
Kirjoittanut: Faith Black (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 27.04.2010 20:21

Lainaus: Giffirt

Ropeconissa taisi viime vuonna yksi tyttö myydä upeita goggleseja, mutten yhtään muista oliko nettisivustoa/kauppaa. Jos joku tästä vajavaisesta kuvauksesta keksii kenestä puhun, niin kertokaa ihmeessä.

En ollut kyseisessä Ropeconissa, mutta galleriastalkkaamalla tiedän, että henkilö Akhkharu on ollut myymässä joissakin coneissa gogglejaan ja vielä joku aika sitten teki tilaustöinä niitä, mutta nyttemmin lopettanut/tauolla. En tiedä onko kyseessä hakemasi tyttö, mutta tässä yksi vaihtoehto.
Kirjoittanut: Heetteri (Ex-inkvisiittori & Miss Halloween 2008)
  • Lähetetty: 28.04.2010 09:05
Minuun Steampunk pukeutumistyylinä ei ole purrut, enemmän sitten kallistun ihan rehellisesti viktoriaanisen pukeutumisen puolelle. Sen sijaan Steampunk-teknologia ja maailmankuva kiehtovat, sillä siitähän kaikki kuitenkin alkoi. Odotan tosiaan skeptisenä niitä suomalaisten "pitkä hame+Mortician korsetti+gogglet+Punanaamion silinteri=steampunk" -väsäyksiä...
  • Lähetetty: 28.04.2010 16:17

Lainaus: Heetteri

Punanaamion silinteri

Voi ei...
Kirjoittanut: MustaHukka (NeppaGootti)
  • Lähetetty: 28.04.2010 19:18

Lainaus: Piiskansiima

Tämän palstan käyttäjistä Azop ja Mustahukka ovat tietääkseni tutustuneet tähän alakulttuuriin paremmin, toivottavasti tulevat kommentoimaan.

Wuhuu! Meidät mainittiin! Tähän väliin voisi mainostaa Azopin, minun, Mr. Carnesirin ja Mr. Samuelin pyörittämää aiheeseen liittyvää blogia, jota kannattaa lukasta linkkeineen läpi http://carnegear.blogspot.com/

Tutustuin aiheeseen itse tavattuani Azopin Steampunk-henkisiä vaatteita olen löytänyt kirppareilta, niitä on helppo muokata itse pienillä asusteilla
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit