Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Valoton pyykkitupa

Kirjoittanut: VariSami (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 19.08.2010 14:46
Ok. Tämä on niin random aihe, ettei sitä ole varmasti vielä ehditty keskustella.

Varmastikin suurin osa täällä on jo saanut kokea, miten monet goottitylliset vaatteet tulisi pestä erikseen tai niiden pesuohjeet ovat niin erilaisia, että milteipä kukin kappale tulisi pestä eri tavalla. Syynä voivat olla erikoiset materiaalit kuten keino- tai aito nahka, kaikki ne metalliosat ja joskus silkka hauraus. Siinä missä perustallaaja selviää 95% ajasta 40 asteen normaalipesulla, gootilla voi olla tarve pestä puolet vaatekaapistaan erikseen, mikä ei ole erityisen aika- eikä kulutusystävällistä. Aiemmin sain kuulla valitusta tästä äidiltäni, joka oli talouden pyykkäysvastaava (eikä omalla pyykkäykselle olisi välttämättä osannut etsiä edes rakoa). Toisin sanoen... Kun reivihousuja oli tullut käytettyä yhteen putkeen tarpeeksi, ne näki seuraavan kerran kuukauden kuluttua puhtaina. Omilleni muutettuani olen alkanut ymmärtää ongelmaa vieläkin paremmin, joskin sentään saan itse päättää, kuinka pian niille uhraa sen ylimääräisen pesuvuoron.

Millaisia kokemuksia itse kullakin on pyykkäysongelmista, ja millaisia ratkaisuja olette keksineet? Minulla on onneksi käytettävissäni kerrostalon pyykkitupa, jossa on täysin sallittua varata kaksi konetta samalla kertaa, jolloin erikseen pestäviä vaatekappaleita voi pyykätä käyttövaatteiden rinnalla. Tosin, silloinkin saattaa tulla hieman poikettua merkinnöistä. Esimerkiksi verkkopaita ja reivihousut menivät samaan koneelliseen, vaikka housut olisi pitänyt pestä erikseen. Ohjelman valitsin verkkopaidan mukaan, koska mielestäni käsinpesu ei voi tuhota vaatteita, jotka kestävät peruspesun. Kuinkakohan mkoni muu on valmis vaarantamaan vaatekappaleensa näin - osittain saadakseni vastauksen tähän ajattelin kehittää keskustelua.
Kirjoittanut: Puppetine (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 19.08.2010 18:42
Itselläni on paljon vaatteita, joita en uskalla pestä koneessa esim. vaaleampien osien värjäytymisen pelossa. Ja siksikin että jollain kanssaeläjistäni on tapana heittää vaaleiden vaatteiden sekaan pari tummaa, jos koneessa on tilaa, koska "eihän niistä enää lähde väriä!" MIKSI SITTEN ON YHTÄKKIÄ HARMAATA VALKOINEN PITSI?! Ahem, siis... nämä vaatteet yleensä pesen käsin.

Olen ottanut muutamia riskejä sellaisten vaatteiden kohdalla, joiden materiaalin arvioisin kestävän (ainakin kevyen) konepesun, vaikka lapussa lukee muuta ja säästänyt näin aikaa: kannattaakin mieluummin tutustua materiaalien kestävyyteen ylipäätään, kuin pelkästään vaatteiden pesulappuihin. Joidenkin eri maidenkin merkinnät voivat olla hämääviä, koska pesukoneet saattavat olla erilaisia esim. Aasiassa päin. Jotkut, herkemmistä materiaaleista tehdyt vaatteet selviävät mainiosti tuuletuksella ja tahranpoistolla, mikäli niitä ei käytä usein ja mikäli ne eivät ole suoraan kosketuksessa ihon kanssa. Ja vaikka nämäkin pesisi koneessa (hienopesulla tietysti!), saattavat ne selvitä, mikäli niitä ei joudu pesemään usien. Kuivapesuun en vie vaatteitani kuin pakkotilanteessa (esim. sitten kun se korsetti on ihan pakko pesettää), sillä itselläni ei ainakaan ole kovin hyviä kokemuksia kuivapesusta...
Kirjoittanut: Necroerotica (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 19.08.2010 19:00
Olen kait välinpitämätön, mutta olen pessyt melkein kaikki vaatteet pesukoneessa, yksi toppi värjäytyi rumaksi, mutta muuten kaikki sujunut hyvin.

Korsetteja vain pyyhkinyt kostealla pyyhkeellä ja se on riittänyt.
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Lähetetty: 19.08.2010 20:20
Olen äärimmäisen laiska pyykkäri ja käytännöllinen shoppailija. En omista kuin ihan pari ei-konekestävää vaatetta, ja ne onkin sitten sellaisia joita ei useasti käytä. Esimerkiksi vanhojentanssipukuni vuodelta käpy. Muutoin sullon vain ronskisti pyykkini samaan läjään. Poikkeuksena sitten valkopyykki, jonka pesen erikseen. Tummat sitten omassa läjässään, ja se nyt on se mitä suurin osa pyykistäni sattuu olemaan.

Olen herkkaihoinen atoopikko ja ekohiiri. Tämä on johtanut siihen, että peen pyykkini pesupähkinöillä. URL Suosittelen kovasti. Ei hajusteita, sopii herkällekin iholle, puhdasta tulee ja kaikilla on kivaa. Myös erittäin halpoja siihen nähden, että samat pähkylät voi käyttää muutamaan kertaankin. Pähkylöitä saa nykyisin jo likipitäen jokaisesta ekokaupasta.
Kirjoittanut: BronzeRain (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 19.08.2010 20:24
No, kun on tullut opiskeltua vaatteiden huoltoakin kyllästymiseen asti, niin vaatehuolto tulee kuin itsestään. Toisaalta, en erityisemmin käytä mitään bondageremmi juttuja, joten niiden kanssa ei ole tarvinut pähkäillä sen jälkeen kun erosin exästäni. Vapauttavaa.

Pvc:tä ei minulla ole kuin kengissä, laukuissa ja korseteissa, joten sen pesun kanssa ei ole tarvinut koskaan tuskailla. Riittänyt aina pinnan pyyhkiminen.
Nahkan kanssa sama homma, pyyhkiminen ja tuuletus riittää.
Korsetteja on siunaantunut jokunen, ja niitä tulee käytettyäkin aktiivisesti, joten kyllähän niitä on tullut pestyä. Käsin pesu varovasti kuumalla vedellä, eivät ole kärsineet, päin vastoin, niissä kun materiaalit ovat kovalla rasituksella niin nehän vaan tykkäävät jos niitä aina joskus kastelee ja materiaali pääsee "lepäämään". Omissani tosiaan kaikissa on muovipäällysteiset luut, joten ei ole ruostevaaraa. Sitten vain tasona kuivumaan, vaikka siinä kyllä menee kauan.

Oikeastaan ainoat pään vaivaa tuottaneet tuotteet ovat olleet ne joihin olen ostanut materiaalit kirpparilta tm, joten ei ole tarkkaa tietoa mitä se on. Kuluttavaa lähteä itse alusta alkaen sitten testailemaan.
Kirjoittanut: SeKukaVaaniiSängynAlla (Jäsen)
  • Lähetetty: 19.08.2010 22:02

Lainaus: Giffirt

pesupähkinöillä.

:O waaat, en oo koskaan kuullukkaan! Vaikutti kyllä hyvinkin mielenkiintosilta. Pesupähkinät, tshihihii, ihana nimi

Aiheeseen liittyen: mä kyllä heittelen kaikenväriset peruskuteet samaan koneelliseen eikä ole koskaan tapahtunut mitään mullistavaa. Tietty jos on joku uus kirkkaanpunainen paita ni en sitä pistä muiden sekaan.

Erikoisimmista materiaaleista tehdyt kuteet ovat vielä mysteeri kun niitä on vain muutama eikä pesu ole tullut vielä ajankohtaiseksi...
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 19.08.2010 22:54
Tsot tsot, tästäkin oli jo aihe...

Tässä tapauksessa taidan itse asiassa tehdä harvinaisen poikkeuksen ja lukottaa vanhan ketjun, koska tällä on kivempi otsikko ja siten enemmän huomioarvoa, sisältörikkaampi aloitus ja onhan tätä keskusteluakin tullut mukavasti

MUTTA JATKOSSA IHAN OIKEASTI LUKEKAA NIITÄ SÄÄNTÖJÄ JA FREESATKAA VANHOJA KETJUJA!!! Ei jaksaisi alvariinsa saarnata.

prkl :P
Kirjoittanut: Wednesday (Jäsen)
  • Lähetetty: 19.08.2010 22:59
Itse pesen yleensä vaatteet värien mukaan, jolloin värjäytyminen ei ole ongelma. Esim. Mustavalkoiset vaatteet ja muut tekstiilit eivät päästä väriä, niin pesen ne aina yhdessä. Käsinpesua vaativat vaatteet voi kätevästi pestä koneessakin, isossa pesupussissa, samoin kuin vaatteet joissa on nauhoja tai solkia. Pesukoneeseen voi yleensä valita hellävaraisemman pesuohjelman erikoisemmalle pyykille. Todella vaurioalttiilta vaikuttavat vaatteet kannattaa kuitenkin nyrkkipyykätä, varmuuden vuoksi.
Pesupähkinöistä pitää mainita vielä, että esim. rasva- tai hikitahrat niillä ei lähde, vaan tahra vaatii esikäsittelyn esimerkiksi ruokasoodalla.
Kirjoittanut: Chastel (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 20.08.2010 09:05
Oman valottoman pyykkituvan askareita helpottaa se, että kaikki on niin tummaa. Ei tarvitse ainakaan paljon värejä lajitella! Karvaiset kuteet pesen erikseen etteivät muita vaatteita nukkaa, ja suojaa kaipaavat vaatteet sujautan pesupussiin. Ohuimmat sukkahousut, korsetit ja muut mitä ei koneeseen tohdi laittaa sitten nyrkkipyykissä.

Sukulaisilta on tullut näitä 'ei kaiken tarvitse olla mustaa' -lahjoja, kuten valkoisia pikkupyyhkeitä, ja koska en tohdi pestä jotain paria pyyhettä erikseen ne on sitten kaikki likaisen harmaita tai punertavia. Joskus kaiken tarvitsee olla mustaa.
Kirjoittanut: Natassja (Jäsen)
  • Lähetetty: 20.08.2010 09:40
En pese mitään käsin, saumasukat ja vintage nylonitkin pesupussissa pesukoneessa. Vaatteet pesen lähestulkoon aina pikapesuohjelmalla. Korsetteja käytän äärimmäisen harvoin, joten tuuletus riittää. Minulla on kaikki mustaa, joten pesuaineena käytän niitä nestemäisiä mustille vaatteille tarkoitettuja aineita.

Nyt olen hankkinut valkoisen t-paidan, (jossa on tietysti goottihenkinen painatus: mustavalkoinen kuva, jossa luuranko, osin vielä mädäntynyt, pitelee miehen kasvoja käsissään, otsat yhteen painettuina. Oih, miten gootikasta...) ja valkoisen, pitkähihaisen trikoopaidan, niin onpa tylsää pestä niitä erikseen? Kai se on pakko.

Sen olen vihdoin kantapään kautta oppinut, ettei urheiluvaatteiden, joissa on näitä uudenaikaisia hengittäviä kuituja, saa missään nimessä pestä huuhteluaineiden kanssa. Menee kuidut tukkoon ja ne haisee rutolle, kun seuraavan kerran ne lenkillä hikoaa.

Pesukone on muuten hyvä pyöräyttää välillä tyhjänä 90 asteen ohjelmalla, saa pesukoneen puhtaaksi. Näin neuvoi siivoushullu työkaverini. Töissä meillä on pesukone ja kuivausrumpu, onkin hyvät vehkeet! Olen pessyt siellä välillä petivaatteita, tyynyjä, peittoja tms. kun saa kuivausrummussa pyöräytettyä. Vaatteita en uskalla enää kuivausrumpuun laittaa, terveisin nimimerkki "näin saat kätevästi lastenvaatteita". Sopisi niksi-Pirkkaankin.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit