Gootti.net

Valoton pyykkitupa

Kirjoittanut: BluhtEngl (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 21.09.2010 07:46
miiks mie siuu syyttäisin jos vahinko käy pitäis pesuvati vaa hommata jostai
Kirjoittanut: VariSami (Jäsen)
  • Lähetetty: 24.09.2010 16:15
Ainakin minulla Mercyn renksu-/reivihousut menevät pesemällä erikseen käsinpesuohjelmalla. Itse asiassa ohjeessa lukisi 40 astetta ja ei vaatimusta erikseen pesemisestä, mutta jossakin mielestäni on hyvä vetää rajaa. Käännettyinä siis tietenkin vielä.

Hankin tänään kirpparilta turkisvuorisen mokkanahkatakin. Siinä ei ole pesuohjetta, mutta kirpparitavarana en kehtaisi laittaa suoraankaan käyttöön. Selviäisiköhän tuo käsinpesuohjelmasta, vai vaatineeko kuivapesua?
Kirjoittanut: VariSami (Jäsen)
  • • Muokkasi: VariSami
  • Lähetetty: 04.01.2011 23:32
Kun Piiskansiima ohjasi kerran Jaden kysymyksen tänne, ajattelin esittä oman näkemykseni täällä...
Minulla on housut, joissa on nyöritystä takataskuissa ja vyölenkeissä. Ne ovat menneet aivan kohtuullisesti normipesulla, mutta tuon hupparin nyöritys on aivan eri luokkaa kyllä. Joko kannattaisi kokeilla hienopesuohjelmaa tai opetella, miten nyörit menevät, poistaa ne ennen pesua ja kiinnittää pesun jälkeen uudelleen. Ainakaan äkkiseltään nyöritys ei näyttänyt kamalan monimutkaiselta, joten uskoakseni tämä voisi olla aivan käyttökelpoinen keino. Lisäksi nyörit tuskin esimerkiksi kärsivät hikoilusta, joten niiden peseminen tuskin on aivan yhtä tarpeen yleensä.
Kirjoittanut: Severana (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 05.01.2011 00:49
Meillä kone pyörii joka päivä kerran tai useamminkin. Onneksi pyykinpesu on lempikotityöni, sen verran paljon riittää tässäkin taloudessa erikoispesua vaativia kamppeita.

Niinpä riittää nyöritettyjä vaatteitakin, aina lapasista alusvaatteisiin asti. Joistain vaatteista kannattaa nyörit tai nauhat irroittaa ennen pesua, joissakin ne taas kestävät pesun aivan siististi paikallaan. Riippuu paljon nyörin/nauhan materiaalista, kuinka se käyttäytyy pesussa. Yrityksen ja erehdyksen kautta oppii, mikä on järkevin pesutapa kunkin vaatteen kohdalla, ellei jaksa pestä kaikkea erikoisohjelmilla.
Luonnonmateriaalista valmistetut nauhat kannattaa ehdottomasti irrottaa ennen pesua, koska ne värjääntyvät herkästi ja kutistuvat korkeissa lämpötiloissa. Yleensä nyörit ovat kuitenkin keinokuitua, joka ei aivan pienestä säikähdä. Ongelmana onkin materiaalin liukkaus, joten nyöritykset usein avautuvat pesussa. Jos nyörin on tarkoitus olla päistään esim. siististi rusetilla, niin sen voi ommella käsin muutamalla pistolla kiinni rusetin solmukohdasta. Sekä itseltäni, että tyttäreltäni löytyy vaatteita, joiden jatkuvasti avautuvien nauhojen kanssa menee hermot lopullisesti, ellei niitä tällä keinolla taltuta.
Jos vaatteessa on pitkiä nyörityksiä, jotka on hankala irrottaa tai nyörittää uudelleen, niin suosittelen ehdottomasti pesupussia. Eipä pääse nyörit ainakaan kiertymään ärsyttävästi muiden vaatteiden ympärille.
Kirjoittanut: Jade (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 05.01.2011 10:29
Vihdoinkin selvisi tämä nyöri juttu. Mie vihaan vaatteita joissa on nyörejä, mutta jotenkin niitä pitää ostaa... (Mutsin rahoilla mie tietty ne ostan )
Kirjoittanut: SyllaBoreal (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 19.01.2011 20:16
Olen aika tarkka pyykinpesijä Kaikki peruspuuvilla vaatteet pesen kyllä 40 asteessa pesukoneessa, mutta kaikki muut herkät materiaalit; pvc,latex,satiini,villa, rypistyvät keinokuidut, tyllit etc.... pesen käsin. Korsetit pesen myös käsin.
Mutta yleensä tuuletus riittää noille pvc vaatteille ja korseteille jos ei ole hionnut ja mahdottomasti paskassa rypenyt
Kirjoittanut: Felicia (Virallinen sarjistaiteilija)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: Felicia
  • Lähetetty: 24.01.2011 16:32
Suoraan sanottuna v*tuttaa pestä käsipyykkiä, ja sitten kuitenkin on niitä neuleita ja muita vaatteita iso kasa, joita pitäisi käsin pestä (puhumattakaan rintsikoista), mut ei tuu pestyä ku vasta sitten kun ei oo mitään muita vaatteita jäljellä... ja pyykkikori on ihan täynnä niitä käsinpesuvaatteita, osa ollut varmaan jo useamman vuoden siellä pohjalla

Muuten pyykinpesu on helppoa ja mukavaa, kun kuitenkin on oma pesukone. Oikeastaan pesen melkein aina 40 asteessa, tummat ja vaaleat erikseen. Yleensä en jaksa erotella edes punaisia ja tummia, ihan hyvin voi pistää samaan eikä ole vielä kertaakaan mikään värjäytynyt, ja sukista ja pikkareista en suoraan sanottuna edes välitä, jos värjäytyvät.
Kirjoittanut: Shunn (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 04.02.2011 19:24
Itse omaan Mercyn renksuhousut ja minihameen. Ja vaikka niissä sanotaan erillinen pesu koneessa käy, niin ajattelin kuitenkin niitä käsin ruveta pesemään. Mut minkähänlaista ainetta minun siihen tarkoitukseen pitäisi ostaa?
Kirjoittanut: Verity (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 07.03.2011 20:03
Itse ainakin hoidan käsin pestävätkin vaatteet aivan niillä samoilla aineilla mitä koneeseenkin pistetään. En sitten tiedä miten oikeasti kuuluisi ' toki jos on herkkä iho niin kannattaa se huomioida sopivalla pesuaineella kuten normaalistikin.

Olen sen verran mukavuudenhaluinen, että suurin osa ns. käyttövaatteista kyllä päätyy pyörimään koneeseen ohjeista piittaamatta, korsetit ja semmoset kun onneksi vaativat niin harvoin puhdistamista ' Printeillä tai muilla härpäkkeillä kyllästetyt nurinpäin ja herkimmät materiaalit (tylli, pitsi yms.) sitten koneeseen pesupussissa ja ihan rakkaimmat vaatteet käsin. Kertaakaan en oo vielä noilla säännöillä onnistunnu yhtäkään vaatettani pilaamaan.
Ja sitten joskus minulla naksahtaa ja innostun pyykkäämään käsin oikeen urakalla. Joku yö tuli pestyä yli kymmenet sukkahousut esimerkiksi : DD
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit