Gootti.net

Japanilainen musiikki

Kirjoittanut: Ratpick (Jäsen)
  • Lähetetty: 26.06.2010 00:21
Joskus aikoinaan tuli kuunneltua Dir en Greyta parin biisin verran, mutta sittemmin olen siirtynyt hyvään japanilaiseen musiikkiin. Muun muassa Phaidia-niminen yhtye on iskenyt hyvin.

Lisää hyvää japanilaista musiikkia löytyy täältä.
Kirjoittanut: teufelfaust (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 26.06.2010 23:25
Kuuntelen erittäin vähän Malice Mizeriä, ja Moi Dix Moixia...
varsinkin Malicesta kyllä pidän varsin paljon, jotenkin ei vaan tule ikinä kuunneltua kun levyjäkään ei ole (eikä varmaan tulekaan)
...
Kirjoittanut: Ultimecia (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 18.07.2010 21:54
Tästä viestistä taitaa tulla aikas pitkä, mutta mieluummin pitkä kuin pätkä, eiks je?

Näin ensiksi minun pitää tunnustaa, että muutamia vuosia sitten en voinut kuvitellakaan kuuntelevani minkäänlaista japanilaista musiikkia. Tuolloin minulla oli kovasti ennakkoluuloja nousevan auringon maasta tulevaa musiikkia kohtaan, sillä olin kuullut vain näistä kovasti ihkutetuista yhtyeistä tyyliin Dir En Grey, Ayabie, The GazettE yms. Olin kuullut noilta yhtyeiltä just ne pari biisiä, ja olinkin sellainen tyypillinen "hyi japski_musa on ziiz niinq kakkaa!!!11!!!!" -tyyppi. Ristiriitaista kyllä, toisaalta pidin (ja edelleenkin pidän, tai oikeastaan rakastan) japanilaisten säveltäjien videopeleihin luomasta musiikista, säveltäjäesimerkkeinä esimerkiksi Nobuo Uematsu (säveltänyt leijonaosan Final Fantasy -pelien musiikista) sekä Koh Otani (mm. Shadow of the Colossus).

No, pikku-Ultimecia kasvoi henkisesti ja heivasi typerät ennakkoluulot hevonhelvettiin. Nykyään kuuntelen aika paljonkin japanilaista musiikkia, tosin en edelleenkään Diruja tai MUCCua tai muita vastaavia, koska ne eivät herätä minussa minkäänlaisia tunteita. Minua oikeastaan ärsyttää miten monet tuntuvat mieltävän kaiken japanilaisen musiikin juuri noiden Suomessa melko suosittujen yhtyeiden kaltaiseksi, ja joskus maan koko musiikillinen anti kaikkine mahdollisine genreineen teilataan muutaman omiin korviin huonolta kuulostavan yhtyeen takia. Oikeasti, Japanissa on lähes 130 miljoonaa ihmistä, ja kyseinen maa on populaarikulttuurin suhteen oikea päättymätön aarreaitta, joten ei voi mitenkään yleistää, että kaikki japanilainen musiikki( tai vaikkapa anime tai manga tms., mutta ei nyt mennä niihin) on semmosta ja tämmöstä. Jos jaksaa perehtyä maan musiikkiin, voi löytää ties mitä.

Niin ja sitten yhtyeisiin joita kuuntelen. Aika vasta löysin progemetallia soittelevan yhtyeen nimeltä Gonin-Ish, ja en voi kuin suositella. Metallipuolelta voisin mainita myös blackiin päin kallellaan olevan Maganen, ja monien täällä mainitseman Gallhammerin. Sitten muiden metalligenrejen edustajista ainakin Quest For Blood ja Church of Misery ovat tutustumisen arvoisia.

Koneellisemmalta puolelta suosittelen jo tässä ketjussa mainittuja Aural Vampirea, Schwarz Steinia, Köziä ja Kayaa. Mainitsemisen arvoisia ovat myös Xinlisupreme ja Antennasia, joista ensiksi mainitun musiikki on jotain noise rockin, industrialin ja electron välimaastosta, ja Antennasian musiikki on sellaista rauhallista, maalailevaa electroa.

Tästä viestistä tulisi ihan järjettömän pitkä jos kertoisin kaikesta johon olen tutustunut tai jota kuuntelen, mutta mainitsen vielä pari. Mielestäni japanilainen kansanmusiikki on uskomattoman kaunista ja rauhoittavaa, ja aion ehdottomasti hankkia sitä itselleni. Ja sitten voisin mainita Origan, Venäjältä Japaniin muuttaneen laulajattaren(hän työskentelee pääosin Japanissa), sillä mielestäni hänellä on uskomattoman kaunis ja persoonallinen ääni. Hänen ääntään voi kuulla esimerkiksi Ghost in the Shell: Stand Alone Complex:n soundtrackilla.

Ja näin lopuksi voisin mainita, että ymmärrän japania vain parin sanan verran, mutta aion joskus tulevaisuudessa opiskella ko. kieltä.
Kirjoittanut: Ratpick (Jäsen)
  • Lähetetty: 19.07.2010 03:59
Ultimecian viesti kiteyttää oikeastaan mielestäni koko keskustelun hyvin: Japanista löytyy musiikkia niin moneen makuun, että kyllä sieltä pitäisi lähes kenelle tahansa jotain löytyä. Oikeastaan koko keskustelu japanilaisesta musiikista on aivan yhtä päätön kuin keskustelu esim. ranskalaisesta tai amerikkalaisesta musiikista.

Ja vaikka goottipiireissä Japani tulee helposti yhdistettyä Dir en Greyn ja Malice Mizerin tapaisiin visual kei-bändeihin, jotka näin kotimaalaisittain olisivat helposti rinnastettavissa johonkin Lovexiin tai Negativeen, löytyy Japanista myös yllättävän paljon perinteisempää goottimusiikkia. Ylempänä olleessa viestissäni on linkki Zorch Factoryn tekemään kokoelmaan uudesta japanilaisesta goottimusiikista, eikä Japanin goottitarjonta siihen jää.

Kaikesta huolimatta, maailman paras japanilainen biisi on tämä.
Kirjoittanut: Berzerker (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 26.07.2010 19:45
Yritän välillä etsiä Japanilaisia Industrial-bändejä, mutta usein se on tasapaksua tavaraa tai sitten japanoisea josta en erityisemmin välitä.
Mutta poikkeuksen tekee Chu Ishikawa ja Der Eisenrost (miehen bändi).
Mainiota Metalli-kilinä-industrialia
Chu Ishikawa on tehnyt soundtrackit 2:een ensimmäiseen Tetsuo-elokuvaan (helvetin hyvä nekin).
http://www.youtube.com/watch?v=EQzDzsY0KeY
Kirjoittanut: Kreivi Arvet (Nimetön)
  • Lähetetty: 26.07.2010 20:23
Mää rakastan kanssa joitain japanilaisia bändejä. Ehdottomasti paras on tietysti Gallhammer. Muita kovia orkestereita ovat: X Japan(etenkin Blue Blood-kappale), Sex Machineguns sekä Moi Dix Mois. Jälkimmäisissä orkestereissa kiehtoo minua myös näyttävä ulkonäkö.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 4 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit