Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Soittajat

Kirjoittanut: God Of Wind (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 10.11.2009 11:13
Kitaraa soitellu 4 vuotta. olen silti aika huono 4 vuotta soittaneeksi...
Kirjoittanut: Scarlet Widow (Nimetön)
  • Lähetetty: 10.11.2009 14:00
Pianisti olen ollut vuodesta -98. Välillä aktiivisemmin, välillä laiskemmin. Tuossa pari vuotta sitten lopetin viikottaiset pianotunnit, koska ranteeni sanoivat sopimuksen irti ja pari vuotta meni sitten taas fysioterapioissa, parissa leikkauksessa ja toipumisissa. Nyt soitan itsekseni silloin kun ehdin, ja opettajaani olen toki silloin tällöin yhteydessä. Minusta silti tuntuu, että hän on jo antanut minulle kaiken, minkä voi. Eihän sitä yhdessä soitettu kuin vain 10 vuotta...

Halusin aina jazzpianistiksi, mutten koskaan löytänyt oikein ketään, joka olisi sitä osannut opettaa. Niinpä olen jonkinlainen klassisvapaasäestysomahärdellipianisti. Tämä on ihan rentoa. Pianon soittaminen on oikein mukavaa puuhaa.
Kirjoittanut: Eldnaard (Jäsen)
  • Lähetetty: 02.01.2010 19:01

Lainaus: Misery94

ei rumpalia eikä basistia löytynyt.

Samaa onkelmaa tahtoo olla. Mistä löytäisin basistin, joka osaa oikeasti soittaa? Rumpalin sain samalla kun junailin Jaakon Embassy of Silenceen - jazzrumpalit on ehkä maailman toisiksi ihaninpia asioita maailmassa, heti tempo 260 tuplabasariblastin jälkeen.
Kirjoittanut: Tiragen (Nimetön)
  • Lähetetty: 05.01.2010 19:10
Munniharppua, kanteletta ja muita erinäisiä soittimia mitä ny lähinnä kansanmusiikista löytyy niin osaan jotenkuten soitella. Nii ja melodikaa kans. Harvemmin vaan tulee soiteltua ko menee aika kaikkeen muuhun niikö vaikka tanssimiseen. Haluaisin niin kovaa oppia soittahan viulua!
Kirjoittanut: UndyingDreams (Mister Halloween 2008)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: UndyingDreams
  • Lähetetty: 06.01.2010 15:52
Enpä muista olenko tänne jo kirjoitellutkin. Tuskinpa

Pianoa soitan ja mielestäni se on soittimista parhain! Soitan aika paljon kaikenlaista hyvää musiikkia, suosikkejani ovat klassiset/klassisenkaltaiset synkänromanttiset kappaleet, joita voi soitella illalla pimeässä Muutamia biisejä, mitä olen soittanut viimeaikoina ovat esim. Beethovenin Moonlight Sonata (eka osa), Chopinin Sadepisarapreludi, Lestat's Sonata ja Danny Elfmanin hienoja leffamusiikkibiisejä. Olisi tosi hieno päästä soittamaan oikeata flyygeliä taas joskus.

Ja sitten syntetisaattoreita tulee soiteltua, ja niitä on minulle kertynytkin jo ihan hienosti. Suosin sellaisia vähän vanhempia ja klassisempia syntikoita, niistä ihan uusimmista avaruusalus-tietokoneista en ihan innostu, enkä myöskään software-jutuista (ainakaan samalla tavalla). Suosikkisyntikoitani ovat 90-luvun Korgit, vanhat Yamahat, Kawai ja Clavian Nord-sarja.

Sellaisissa bändeissä on tullut soitettua kuin Deathly Sin, In Memorial, Enthring... ja tietysti paljon on ollut kaikkea nimeltämainitsematonta pienempää projektia ja muuta ihmeellistä Olen jopa keikkaillut vähän aikaa, se oli kivaa.

Nykyinen bändini on sellainen kuin Loistava Polku. Jos suomenkielinen Uusi Aalto/Post-Punk/Goottirock kolahtaa niin voi käydä katsomassa:
www.myspace.com/loistavapolku
www.mikseri.net/loistavapolku

PS: Bassolla soitan jotain goottirokkia aina välillä, ja koulun bändeissä tuli sitä soitettua, mutta en varsinaisesti ole mikään basisti.
Kirjoittanut: Gallante (Jäsen)
  • Lähetetty: 06.01.2010 21:03

Lainaus: UndyingDreams

Lestat's Sonata

Eli Joseph Haydnin 44. pianosonaatin toka osa, adagio e cantabile?
  • Lähetetty: 08.01.2010 14:36

Lainaus: Gallante

Eli Joseph Haydnin 44. pianosonaatin toka osa, adagio e cantabile?

Ei, vaan "Lestat's Sonata". Niissä on erilainen melodia ja hieman erilainen rakenne. Haydnin alkuperäisversio soitetaan usein myös vähän nopeammin. Tuo Veren Vangit -elokuvassa esiintyvä versio on siis erilainen, ja juuri sen version olen opetellut. Kuulostaa vähän jotenkin "synkemmältä" kuin alkuperäinen, melodia ei yhtä iloinen.
  • • Muokkasi: Gallante
  • Lähetetty: 09.01.2010 17:46

Ei, vaan "Lestat's Sonata". Niissä on erilainen melodia ja hieman erilainen rakenne. Haydnin alkuperäisversio soitetaan usein myös vähän nopeammin. Tuo Veren Vangit -elokuvassa esiintyvä versio on siis erilainen, ja juuri sen version olen opetellut. Kuulostaa vähän jotenkin "synkemmältä" kuin alkuperäinen, melodia ei yhtä iloinen.

En nyt jaksa ettiä kummankaan mainitun biisin nuottia, joten voin puhuu ainoastaan kuulemani perusteella. "Lestat's Sonata", joka jostain ihmeen syystä on nimetty uudelleen, kuulostaa ihan täysin samalta ku Haydnin sonaatin adagio e cantabile-osan teeman augmentaation inversio, jossa on kerrattu ainoastaan karakterisävelet ilman alkuperäsen muodon ornamentiikkaa ja sävellaji on transponoitu toonikan mollivarianttiin. Tempo ei oo eroavaisuuksien kannalta kovin merkittävä tekijä, koska myös Lestat's Sonatan tavallinen esitystempo täyttää määreen adagio e cantabile. Toisin sanoen Lestat's Sonata vaikuttaa musta täysin identtiseltä verrattuna Haydnin sonaatin osan keskivaiheilla esiintyvään ja kahesti kertautuvaan b-mollitaitteeseen, joka vaan satutaan soittamaan erillään muusta biisistä. Ei ihan niin luovaa versiointia, että uudelleen nimeeminen ois perusteltua?

Jos sulla on toisen tai molempien biisien nuotit ja jaksat syventyä asiaan enemmän ku mä, eli enemmän ku yhen kuuntelukerran, mainitse toki niitä eroavaisuuksia. Ois hauska tietää, miten paljon erehdyin tossa analyysissä - jos erehdyin.
  • Lähetetty: 10.01.2010 14:29

En nyt jaksa ettiä kummankaan mainitun biisin nuottia, joten voin puhuu ainoastaan kuulemani perusteella. "Lestat's Sonata", joka jostain ihmeen syystä on nimetty uudelleen, kuulostaa ihan täysin samalta ku Haydnin sonaatin adagio e cantabile-osan teeman augmentaation inversio

Itsehän en ole kappaletta uudelleen nimennyt, ja kyllä se minunkin mielestäni kuulostaa ihan samalta. Johtunee luonnollisestikin siitä, että kyseessä on sama biisi. Kyllä, ihan sama kappalehan se on, ei ne leffamusatyypit mitään uutta "klassista" biisiä varmaankaan oo tota varten vääntäny, joka sit sattumalta kuulostaa ihan samalta kuin tää kyseinen Haydn-teos. Nimen revin niistä nuoteista, joista sen alunperin opettelin. Olin kyllä tietoinen kappaleen oikeasta nimestä ja alkuperästä jo aiemmin.

Toisin sanoen Lestat's Sonata vaikuttaa musta täysin identtiseltä verrattuna Haydnin sonaatin osan keskivaiheilla esiintyvään ja kahesti kertautuvaan b-mollitaitteeseen, joka vaan satutaan soittamaan erillään muusta biisistä. Ei ihan niin luovaa versiointia, että uudelleen nimeeminen ois perusteltua?

Jos nyt lähetään filosofoimaan, niin käytin nimeä "Lestat's Sonata" vain ja ainoastaan sen takia, että opettelemani biisi eroaisi hieman tästä alkuperäisestä Haydn-kappaleesta. En ole siis lähtenyt treenamaan kappaletta alkuperäisten nuottien mukaan, vaan soitin nimenomaan tuon elokuvassa esiintyvän version, sitä samaa melodiaa ja rakennetta käyttäen.

Tässä tapauksessa siis: Lestat's Sonata = Kuvitteellisen Vampire Lestat -hahmon soittama versio Joseph Haydnin pianosonaatin osasta. Jos Lestatilla oli pokkaa nimetä sen oma "tulkinta" tai "versio" tai mikälie uudestaan niin se on sen ongelma Enkä kyl tuota ihmettelis, sillä kun on aika iso ego.

Jos olisin maininnut alkuperäisen kappaleen nimen "Joseph Haydn - 44. pianosonaatti, adagio e cantabile" niin olisin ehkä hieman vääristellyt asiaa, kun olisin kuitenkin osannut soittaa vaan jonkun random-leffaversion siitä. Samalla logiikalla olisin voinut opetella soittamaan Moonraker-elokuvassa esiintyvän biisiä (Chopinin ns. "Sadepisarapreludi"), lopettaa sen joka kerta kakkosteeman jälkeen (niinkuin se sitä biisiä siinä leffassa soittava tyyppi tekee, kun keskeyttää kappaleen alkaessaan jutella James Bondin kanssa) ja selittää sit, että kuinka osaan soittaa Sadepisarappreludin.

Ois hauska tietää, miten paljon erehdyin tossa analyysissä - jos erehdyin.

Et erehtynyt
  • Lähetetty: 26.01.2010 18:07

Johtunee luonnollisestikin siitä, että kyseessä on sama biisi.

Unohdin vastata tähän aiemmin, mut konsensus on arvokas asia, oli aihe miten triviaali hyvänsä. Syy miks otin asian esiin, on tää:

Niissä on erilainen melodia ja hieman erilainen rakenne. Haydnin alkuperäisversio soitetaan usein myös vähän nopeammin.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit