Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Viimeksi lukemasi kirja ?

Kirjoittanut: AlienSexGarden (Jäsen)
  • #521
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 19.08.2010 17:27
Jeremy Clarksonin The World According to Clarkson, volume 2

Jeremy mietiskelee maailman menoja, kuten lentokenttäjonoja, venäläisiä kireissä uimahousuissa ja avaruusturismia. Sain juuri käsiini sarjan ensimmäisen osan (tietääkseni näitä on kolme tai neljä), ja olen siinä nyt puolessavälissä. Clarkson kirjoittaa niin hauskalla tavalla etten voi olla nauramatta joka toisella sivulla. Suosittelen kaikille!
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • #522
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 19.08.2010 20:09
Same Sex Love and Desire Among Women in the Middle Ages
edit. Francesca Canade Sautman, Pamela Sheingorn


Tenttiä varten luin, mutta oli kovin mielenkiintoinen kirjapaketti keskiajan seksuaalisuudesta ja sukupuolikäsityksistä. Kyseisen teoksen lisäksi luin myös samaan pakettiin kirjat
Ruth Mazo Karras: Common Women - Prostitution and Sexuality in Medieval England
Liz James: Women, men, and eunuchs - Gender in Byzantium


Täytyy kyllä myöntää, että kaksi jälkimmäistä olivat hieman pettymyksiä. Todella kiinnostavat aiheet, mutta etenkin Karras toistaa itseään valtavasti. Samat asiat tulivat valehtelematta seitsemään kertaan. Jamesin kirja oli vielä ihan ok, mutta joukossa huomattavan paljon muita heikompia esseitä ja sitten pari todella kiinnostavaa. Mutta kyllä nuo varmasti aiheesta kiinnostuneisiin uppoavat. En minä kokenut noiden lukemista mitenkään suunnattoman tuskalliseksi ainakaan. Antoivat ihan kiinnostavia näkökulmia keskiaikaan, joskin Common Women käsittelee vain Eurooppaa. Kahdessa muussa teoksessa mentiin jo hieman Euroopan ulkopuolellekin. Paljon tuli uutta ja yllättävääkin tietoa melkein kaikissa.

PS: Tentti oli tänään aamulla, ja kyllä siitä nyt vähintään kolmonen pitäisi niillä vastauksilla lohjeta. \o/
Kirjoittanut: Natassja (Jäsen)
  • #523
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 20.08.2010 10:10
Giffirt: luetko kenties sivuaineena naistutkimusta?

Itse olen tenttikirjat ohittanut jo ajat sitten, mutta luen parhaillaan opusta Otavan suuri maailmanhistoria: Idän suurvallat. Aina vaan nämä perusteokset jaksaa kiinnostaa, vaikkei niistä uusinta tietoa löydäkään. Eilen illalla sain päätökseen Pirkko Saision Kainin tytär -romaanin. Saisio kirjoittaa hyvin, kauniita kielikuvia, kaunis tarina. Tykkäsin kovasti. Otan yleensä kaksi romaania samalta kirjailijalta samalla kertaa, jos vaikka tykkään niin voi heti lukea toisen perään. Toisena Saisiona minulla on Kadonnut aurinko, joten siitä sitten tänään jatkamaan iltavuoron jälkeen. En ollut aikoihin lukenut romaaneja, pelkästään tietokirjallisuutta, joten tuntui nyt hyvältä palata taas enemmän tunnemaailmaa liikuttaviin kirjoihin.
Kirjoittanut: Berzerker (Aktiivi)
  • #524
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 22.08.2010 00:23
Vihdoinkin Suomenkielisenä Adlous Huxleyn Uljas uusi maailma-kirjan, yksi niistä kirjoista jonka jokaisen pitäisi lukea.
Dan Brownin kadonnut symboli, silmiä avaava ja varsinkin mielenkiintoinen siksi että siinä käsiteltiin asioita joita olen itse ajatellut (noetiikka, kirjan näkemys uskonnoista jne.)
Ja tällä hetkellä luen William Burroughsin Alastonta lounasta, varsin omituista tavaraa ja haastavaa luettavaa. Samaan aikaan myös Philip. K. Dickin Tohtori verirahaa.
Kirjoittanut: Dineara (Nimetön)
  • Lähetetty: 22.08.2010 10:21
Paholainen pukeutuu Pradaan. Itse en olisi koskaan kyseistä opusta lainannut, mutta äiti lainasi sen kesälukemistoksi, ja tylsimpinä hetkinä tartuin siihen. Ihme, että jaksoin kahlata koko kirjan läpi, oli kyllä niin ei-yhtään-mun-tyylinen. Koko kirja kertoi anorektisista muodin orjista ja muotimaailman kommervenkeistä - kaksi asiaa, mitkä ei ole koskaan pahemmin sytyttänyt. Olihan siinä huumoria ja kai hiukan romantiikkaakin, mutta kaiken kaikkiaan teos oli kokonaisuudessaan auttamattoman tylsä. Ei mitään syvällistä, niin kuin ei tarkoituskaan ole kirjoittajalla ollut, mutta itse tykkään enemmän lukea sisällöllisiä kirjoja. No, tulipa luettua, eikä tarvitse lukea uudestaan. Kokemushan sekin oli. Kai.
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • #526
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 22.08.2010 10:32

Lainaus: Natassja

luetko kenties sivuaineena naistutkimusta?

Heh, en itseasiassa. Seksuaalisuus ja sukupuoli kiinnostaa, mutta naistutkimusta en jaksaisi. Enemmän kiinnostaa queer-tutkimukset ja seksuaalivähemmistöt ja vastaavat. Rehellisesti sanottuna feministinen näkökulma tutkimuksissa tursuaa jo korvista ulos. Tärkeä aihe ja kaikkea tottakai ja olen itsekin feministi, mutta kuulun siihen sukupolveen joka on lukiosta asti lukenut pelkkää feminististä näkökulmaa. Vaihtelua kaipaisi jo ihan tosissaan. Mutta se on tietty suhteellisen uusi tutkimussuuntaus, niin kaikki opettajat lukiosta yliopistoon suorastaan rakastavat sitä ja sitten ei muuta luetakaan. Tuo oli kuitenkin ihan kiinnostava kirjapaketti ja oli siellä mukana yleisemminkin sukupuolihistoriaa, ei vain naisten näkökulmaa.

Vähän asennevamma muutenkin Turun yliopiston naistutkimuksen oppiainetta kohtaan, kun jokainen tapaamani naistutkimuksen opiskelija on täysin unohtanut mitä feminismi tarkoittaa. Tasa-arvon kannattamisen sijaan siellä vihataan miehiä, syytetään kaikkia miehiä kollektiivisesti ja muuta vastaavaa, mikä on meikäläisen mielestä jokseenkin järjetöntä ja hyvin kaukana feminismistä. (Ja nyt varmaan kaikki naistutkimuksen opiskelijat rynnivät polttamaan minut roviolla. Hups.)

Sori ihmiset offtopic.
Kirjoittanut: Pähkinähiiri (Jäsen)
  • #527
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 28.08.2010 18:22
Tim Burton: The Melancholy Death of Oyster Boy & Other Stories
Kirjoittanut: Sulevi (Jäsen)
  • #528
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 05.09.2010 21:56
Luin Mikael Niemen kirjan Populäärimusiikkia ***************. Koulua varten piti lukea nuoruutta käsittelevä kirja, ja tämä pomppasi silmille heti listalta, kun olen Niemeä ennenkin lukenut.
Oli muuten mukavaa luettavaa, vaikka paikoitellen en tiennyt itkeäkö, nauraako vai oksentaako. Pakka muuten sanoa, että kirja sisälsi yhden mahtavimmista aloitusluvuista, joita olen koskaan lukenut.

Nyt olen sitten aloitellut Walter Moersin Rumo Alimaailmassa -teosta. Pidän kovasti Moersin kirjoista, ja Rumot olen lukenut aikaisemminkin.
Kirjoittanut: Pähkinähiiri (Jäsen)
  • #529
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 11.09.2010 21:46
Kirsti Härkönen: Kunniallisen naisen taakka. Kertoo Turkin viranomaisten harrastamista ihmisoikeusloukkauksista, kidutuksista ja seksuaalisesta väkivallasta painostuskeinona. Vaikka lait ja sopimukset edistyvät, niin ihmisten käyttäytyminen ei. Ihan ok kirja, koskettava tietysti, vaikka välillä hieman tuntuu toistavan itseään. Kirja herättää vähän samanlaisen olon kuin itse kirjailija oli sanonut: "Häpeän lajiani". Kirja saa myös nostamaan hattua niille, jotka uskaltavat oikeasti tehdä jotain ihmisoikeuksien parantamiseksi ja vääryyksien tuomiseksi julki.

Kirjailijan itsensä tarinakin on aika koskettava. Siitä kertoo siskonsa Anna-Leena Härkösen kirja Loppuunkäsitelty.
Kirjoittanut: AlienSexGarden (Jäsen)
  • #530
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 11.09.2010 22:16
Nyt tuli vihdoinkin luettua Anne Ricen Interview with the Vampire. Muistan yrittäneeni lukea sitä nuorempana, mutta silloin tarina vaikutti niin tylsältä etten jaksanut lukea edes ensimmäistä lukua loppuun. Mutta nyt, aikuisempana ja viisaampana *kröhömkröhöm*, halusin yrittää uudestaan, ja sain kirjan luettua kolmessa päivässä. Nyt näen miksi Ricea pidetään vampyyrikirjallisuuden kuningattarena; IwtV on paras tarina kuolemattomuudesta ja sen tuomista kärsimyksistä mitä olen ikinä lukenut.

Viime viikolla luin myös teoksen nimeltään The Dark Sacrament. Se kertoo tositarinoita ihmisistä, jotka ovat kärsineet demoneiden läsnäolosta elämässään, ja miten heidän on täytyny turvautua manaajan apuun. Olen aina ollut kiinnostunut yliluonnollisista asioista, varsinkin eksorkismista, ja The Dark Sacrament oli erittäin mielenkiintoinen lukukokemus.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

  • Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 04.01.2022 03:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 501 henkeä!